יקבי כרמל המתחדשים

מאת: ישראל פרקר www.wines-israel.co.il

יקבי כרמל, היקב הגדול במדינה הוא חלק חשוב מאוד ומשפיע בהיסטוריה של עולם יינות ישראל בזמן החדש. היקב שנבנה ב-1882 ע”י הברון רוטשילד עבר תהפוכות לא מעטות מאז היווסדו. לפני כ-7 שנים הוכרז בו על התחלת מהפכת האיכות והתוצאות מוכיחות שאכן המהפכה התרחשה ומספרם של יינות האיכות היוצאים ממרתפי היקב הולך ועולה. בציר שנה זו, שנת 2011, יסומן כבציר היסטורי במסכת קיום היקב. השנה לא יקלטו עוד ענבים במתקני היקב בראשון לציון. רוב קליטת הענבים תהיה בשלושת בורות הקליטה החדשים, המאובזרים בציוד משוכלל ומודרני בחצר בניין היקב בזכרון יעקב. שאר הענבים יקלטו באתר היקב בדלתון וביקב יתיר השייך לכרמל.
השנה גם הוכרזה ביקב סידרת העל  של יינות היקב, סדרת כרמל, בה יופיעו מעתה היינות הטובים של היקב. סדרת העל, כרמל, הוגדרה כתוצאה מהצורך להבליט את היינות הטובים והבכירים של יקבי כרמל. בסדרה יופיעו מעתה יינות ‘הכרם היחידני’  (Single Vineyard) והיינות הבכירים מדיטרניין ולימטד אדישן. על בקבוקיהם יהיו תוויות בסגנון צרפתי עם איורי היקבים ואיורי הכרמים הרלבנטיים לכל יין.
בסדרה העילית יש כרגע שני יינות לבנים וחמישה יינות אדומים אך כנראה שהסדרה תתרחב כשיוחלט ביקב על כרמים איכותיים נוספים שיינותיהם ראויים להיכלל בסדרת העל- כרמל.
יינות ‘הכרם היחידני’ מופקים מכרמים המניבים באופן עקבי ענבים באיכות גבוהה במיוחד. יינות אלה מבטאים את התכונות והאופי יוצא הדופן המזוהה עם הטרואר הייחודי של הכרם. כרמים אלה זוכים לטיפוח ייחודי ומעקב צמוד התורם למימוש הפוטנציאל הגלום בהם.
תהליך הפקת  וייצור יינות ‘הכרם היחידני’ ביקב הוא תהליך מוקפד מאוד המשלב בין הסטנדרטים הגבוהים ביותר בייצור היין תוך שמירה על זהות חלקות הכרם.
למעלה מ-30 מיליון ש”ח הושקעו ביקב זכרון יעקב בשנים האחרונות ברכישת ציוד ייצור משוכלל שהותקן מבנה הגדול ובמרתפים. ביקרתי במקום וגם טעמתי ממספר יינות האיכות.
ליאור לקסר, היינן הראשי של היקב: “נקלוט בזיכרון יעקב כששה עשר אלף טון ענבים בשנה. לשם כך הוחלפו בורות קליטת הענבים ההיסטוריים העשויים בטון בבורות נירוסטה מודרניים המאפשרים קליטת ענבים בכמויות גדולות בצורה מהירה ונקייה תוך כדי בקרה ודיוק. אנו צופים קצב קליטה של 200 עד 250 טון ענבים לשעה”.
בסיור ביקב אפשר היה לראות את ההתחדשות הרבה שבמקום: חוות מיכלים חיצונית ממוחשבת ומבוקרת ליינות הסדרות הגדולות, מיכל תירוש ענק בגודל חמש מאות אלף ליטר (שהוא הגדול במדינה), מיכלים רבים בגדלים שונים לטיפול ביינות הפרימיום והסופר פרימיום, מיכלים אנכיים, מיכלים אופקיים, מיכלי בטון מצופי אפוקסי, חביות מכל הסוגים ומכל הגדלים ועוד. מיכלי הבטון הותיקים שופצו כולם בסבב של כשלוש שנים ולקסר מנה את יתרונותיהם: הצללה מהירה, טמפרטורה קבועה ויכולת של היין לנשום.
ישראל איבצן, היו”ר ומנכ”ל יקבי כרמל כבר שש שנים שבע רצון מהשינוי המהפכני ביקב: “אני לא חושב שיש עוד יקב בארץ שעבר מהפך כזה. לשמחתי אני יכול לומר שחברי לניהול היקב עשו ונתנו את המקסימום. אנו נמצאים בסוף תקופה ותחילתה של תקופה חדשה. היקב ערוך לקלוט עד עשרים אלף טון ענבים וזה מה שעושה אותו, נכון לעכשיו, ליקב הגדול במדינה וליקב הכשר הגדול בעולם. היכולות הטכנולוגיות של יקב זיכרון נמצאות בקדמת הייננות של מדינת ישראל. חשיבה רבה הושקעה בתכנון, בבנייה, בהולכת היינות, בציוד ובשיטות העבודה. היקב מוכן בצורה נאותה לעשור הבא שהולך להיות לא קל”. איבצן הרחיב דברים על רמת הסניטציה ביקב ועל כך שהיקב נמצא ברמה גבוהה של טיפול בשפכים ועמידה בתקני איכות הסביבה. “ליקב שמייצר תרבות יש מחויבות לקהילה ולסביבה”.

יינות הסדרה הגבוהה שנחנכו לאחרונה.
כרמל ריזלינג כרם קאיומי 2010
יין לבן חצי יבש, הופק מ-100% ענבי יוהנסברג ריזלינג מכרם קאיומי שנבצרו בבציר לילי. התירוש תסס במיכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה, לשמירת האופי הארומאטי של הענבים, והמשיך והתבגר במיכלי נירוסטה.
כרם קאיומי נטוע על מדרון דרום מזרחי, בין מושב מירון לקדיתא, בגובה של כ–750 מטר מעל פני הים. האקלים קר במהלך כל השנה ומתאפיין ברוחות צפון מערביות ובשלג מרבית השנים. הקרקע רדודה, ברובה מסוג טרה רוסה ממוצא גירני ומכילה אחוז גבוה של אבן.
בציר 2010 החל מוקדם ביחס לשנים קודמות בעיקר בזנים הלבנים הבכירים והביא ליצירת יינות מאוזנים ובעלי מאפיינים זניים בולטים.
היין הוא בעל גוון זהוב ירקרק, מתאפיין בבשומת של פריחת הדרים, תפוח עץ ירוק וליים. היין בעל גוף בינוני עד מלא וחומציות מאוזנת.
התווית: איור כרם קאיומי למרגלות הר מירון.
מספר בקבוקים שיוצרו: 10,000.
מחיר מומלץ: 75 שקלים.
כרמל גוורצטרמינר בציר מאוחר כרם שעל 2009
יין קינוח לבן המופק מ-100% ענבי גוורצטרמינר, שנבצרו בבציר מאוחר בסוף חודש אוקטובר בכרם שעל, הממוקם בגובה של 780 מטר מעל פני הים, בחלקה הצפוני של רמת הגולן. התירוש המרוכז עבר תסיסה קרה ואיטית במכלי נירוסטה לשמירת האופי הארומאטי של הענבים.
כרם שעל ממוקם בצפון מערב רמת הגולן, הרמה נישאת בגובה 780 מטר מעל פני הים. הכרם נטוע באזור מהקרים בישראל ומקבל שלג כמעט מדי חורף. הקרקע בזלתית אך מנוקזת היטב. בקיץ הטמפרטורות נמוכות יחסית ומאפשרות הבשלה איטית וביטוי מלא של ארומות הענבים.
החורף שקדם לבציר 2009 היה מעט חם מהממוצע והביא להתעוררות מוקדמת של הכרמים. האביב וראשית הקיץ היו נוחים בלא אירועים מיוחדים, אך לקראת סוף אוגוסט ותחילת ספטמבר נעצרה ההבשלה בחלק מן הכרמים וכתוצאה מכך נדחה המשכו של הבציר.
עקב הקדמת הלבלוב החל הבציר ב-2009 מוקדם במספר ימים ביחס לשנים קודמות, אך נמשך עד לסוף חודש אוקטובר. הבציר הביא ליצירת יינות מאוזנים ובעלי מאפיינים זניים בולטים.
היין מתאפיין בבשומת של ריבת משמש, ליצ’י ופרי הדר. היין בעל גוף מלא וסיומת ארוכה ומאוזנת. הוא מוכן לשתייה כעת, אך ימשיך ויתפתח בבקבוק בשנים הקרובות.
התווית: איור כרם שעל בצפון מערב הגולן.
מספר בקבוקים: 7,000.
מחיר מומלץ לצרכן: 85 שקלים.
כרמל קברנה סוביניון כרם קאיומי 2008
יין אדום יבש, שהופק מ-100% ענבי קברנה סוביניון שנבצרו בכרם קאיומי. לאחר תסיסה והשריה על הקליפות, התיישן היין בחביות עץ אלון צרפתי במשך 15 חודשים.
כרם קאיומי נטוע על מדרון דרום מזרחי, בין מושב מירון לקדיתא, בגובה של כ-750 מטר מעל פני הים. האקלים קר במהלך כל השנה ומתאפיין ברוחות צפון מערביות ובשלג מרבית השנים. הקרקע רדודה, ברובה מסוג טרה רוסה ממוצא גירני ומכילה אחוז גבוה של אבן.
החורף שקדם לבציר 2008 היה קר והתברך במנות קור רבות, אך כמות המשקעים הייתה נמוכה ב–35% מהממוצע הרב שנתי. האביב היה חם מהרגיל, דבר שהביא להתעוררות מוקדמת ואחידה של הגפנים.
עקב הקדמת הלבלוב החל הבציר ב-2008 מוקדם במספר ימים ביחס לשנים קודמות ואיכות הענבים הייתה מצוינת והביאה ליצירת יינות אופייניים, עשירים ומאוזנים.
היין בעל גוון ארגמני עמוק ובשומת של קאסיס, שזיף בשל וטבק. בעל גוף מלא וסיומת ארוכה ומאוזנת. על מנת לשמר את מירב הפוטנציאל הגלום ביין, בוקבק היין בלא תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד, ועל כן עשוי לפתח משקע טבעי במהלך ההתיישנות בבקבוק.
התווית: איור כרם קאיומי למרגלות הר מירון.
מספר בקבוקים שיוצרו: 19,500.
מחיר מומלץ לצרכן: 130 שקלים.
כרמל שיראז כרם קאיומי 2008
כרמל שיראז כרם קאיומי 2008
יין אדום יבש, שהופק מ-98% ענבי שיראז שנבצרו בכרם קאיומי ו-2% ענבי ויונייה. לאחר תסיסה והשריה על הקליפות, התיישן היין בחביות עץ אלון צרפתי במשך 15 חודשים.
היין בעל גוון ארגמני עמוק ובשומת של אוכמניות בשלות, פלפל שחור ומעט מנטה. בעל גוף מלא וסיומת ארוכה ומאוזנת. על מנת לשמר את מירב הפוטנציאל הגלום ביין, בוקבק היין בלא תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד, ועל כן עשוי לפתח משקע טבעי במהלך ההתיישנות בבקבוק.
התווית: איור כרם קאיומי למרגלות הר מירון.
מספר בקבוקים שיוצרו: 19,500.
מחיר מומלץ לצרכן: 130 שקלים.
ישראל פרקר
מידע נוסף על יינות ישראל והיקבים אפשר למצוא באתר המתעדכן מדי יום
www.wines-israel.co.il

תגובות סגורות