חדשות היום
שרביט קסמים

שרביט קסמים – אוטוטו כאן

שרביט קסמיםמאת: אמיר בר שלום.  אם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים, הסוללה הראשונה של מערכת “שרביט קסמים” מתוצרת רפאל תימסר לחיל האוויר בסוף שנת 2014. זה אולי נשמע רחוק, הרבה מעבר למה שמכנים בישראל שנת ההכרעה בעניין האיראני, אבל די להביט בביצועים האחרונים של כיפת ברזל במהלך מבצע “עמוד ענן” כדי להבין את נחיצות המערכת, גם למתארים מבצעיים שאינם איראן.
“אנחנו נמצאים כרגע בשלב האחרון שלפני תהליך הייצור”, מספר לניו טק יוסי דרוקר, ראש מנהלת אוויר – אוויר והגנה אווירית ברפאל שאחראי על פיתוחה של “שרביט קסמים” וייצורה הסדרתי של מערכת “כיפת ברזל”. “התכנית מתנהלת בסטנדרטים אמריקנים, שהם הרבה יותר איטיים ממה שאנחנו רגילים בישראל. עכשיו אחרי ההצלחה הגדולה של ניסוי היירוט הראשון, אנחנו בתהליכי תכנון ואישור אחרונים לקראת כניסה לייצור”.
הניסוי האחרון של “שרביט קסמים” בחודש נובמבר, היה אבן דרך חשובה מאד בפרויקט. בניסוי עצמו הצליח טיל היירוט של המערכת לפגוע בטיל מטרה בצורה מדויקת. טיל המטרה שסופק על ידי מפא”ת במשרד הבטחון, היה טיל ממוכשר, כדי לבדוק באופן מדויק את מיקום, זווית ומהירות הפגיעה.
“הניסוי הזה, מעבר להיותו חשוב כחלק מהתקדמות הפרויקט, היה גם הוכחה לתהליכי הסימולציה הנכונים שעשינו”, מספר דרוקר. “השותפים האמריקנים שעוקבים באופן מאד הדוק ואינטנסיבי אחרי הפרויקט, השתכנעו כי המוצר הגיע לשלב ניסוי היירוט רק אחרי סדרת סימולציות ודיונים. זו הדרך האמריקנית, ניהול סיכונים נמוך ככל האפשר. ניסוי היירוט עצמו אושר רק אחרי שני סקרים מעמיקים שבהם השתתפו רפאל, מפא”ת והמנהלת האמריקנית של הפרויקט. כאמור, בניסוי עצמו התוצאה הייתה כמעט זהה לתהליכי הסימולציה, מה שמאפשר לנו התקדמות לשלב הבא שהוא כאמור כניסה לייצור. אני יכול לומר באופן חד משמעי שהשגנו בניסוי היירוט הזה את שתי המטרות: המודל הפיסיקאלי שהוכנס לסימולציה המוקדמת וכמובן הוכחת היכולת עצמה”.
הטכנולוגיה של “שרביט קסמים” שונה באופן מהותי מזו הבוגרת יותר והמבצעית, “כיפת ברזל”. בעוד המיירט של “כיפת ברזל”, טיל ה”טמיר” מופעל על ידי מנגנון קירבה, המיירט של “שרביט קסמים” מיועד לפגוע באופן ישיר בטיל המטרה. ה”טמיר” נושא בגופו מטען גדול יחסית של חומר נפץ ורסס רב. בשלב שהמערכת מזהה כי המיירט קרוב לטיל המטרה ה”טמיר” מתפוצץ, מפזר סביבו ענן של רסיסי מתכת וכך מושמד טיל המטרה. מיירט “שרביט קסמים” מיועד לפגוע ישירות בטיל המטרה, טכנולוגיה שנקראת HIT TO KILL.
“הטכנולוגיה הזו של HIT TO KILL, מחייבת אותנו לבנות טיל שונה לחלוטין”, מספר דרוקר. “טיל כזה חייב להיות מהיר מאד וזריז. הטילים שעימם הוא אמור להתמודד מתנהגים בהתאם ולכן אנחנו חייבים משקל טיל נמוך מאד. במיירט ה”טמיר” של כיפת ברזל יש משקל רב. הוא מכיל רסס וחומר נפץ ולכן זה מצריך מנוע חזק מאד והגאים. טיל “שרביט קסמים” אמור ליירט בגבהים אחרים מכיפת ברזל ולכן ההתנהגות שלו חייבת להיות שונה. בגבהים האלה אנחנו גם אמורים להבטיח שהוא אינו מסכן כלי טיס, ולכן מנגנון פיצוץ קירבה עם רסס רב יכול להיות מאד מסוכן”.
פיתוחה של מערכת “שרביט קסמים” החל למעשה בשנת 2005 עם הדרישה הראשונית שהציגה מפא”ת לתעשיות הביטחוניות בישראל. לקראת 2006 נבחרו פתרונות של שתי חברות: רפאל ותעשייה אווירית. ועדת מומחים מיוחדת בחנה את שני הפתרונות ובסופו של דבר נבחר המערכת שהציגה רפאל. את מכ”מ “שרביט קסמים” כמו גם המכ”מ של “כיפת ברזל” מייצרת חברת אלת”א של התעשייה האווירית. שני המכ”מים האלה נחשבים פורצי דרך ברמת הביצועים שלהם בהשוואה למערכות מקבילות בעולם. מיד אחרי שניתן האור הירוק לתחילת פיתוח, נכנסו האמריקנים לתמונה. כיום יושבת באופן קבוע נציגות מיוחדת של ה-MDA-MISSILE DEFENSE AGENCY, בתל אביב, כחלק מצוות הפיתוח של “שרביט קסמים”. עלויות הפיתוח מתחלקות בין ארצות הברית לישראל כאשר שני שליש מהתקציב מגיע מארצות הברית שליש נוסף מתקציב משרד הביטחון וכמובן הידע של רפאל.

שאלה: האם יש סינרגיה בידע שצברתם בבנייה ובהצלחה המבצעית של “כיפת ברזל” לתהליך הפיתוח של “שרביט קסמים”?
“ראשית צריך לומר שגם אנחנו, גם מערכת הביטחון וגם חיל האוויר רואים במערכות האלה פתרון מבצעי אחד של יירוט טילים בשכבה תחתונה. כך שכבר בהגדרה המערכות האלה צריכות לחיות בסביבה מבצעית אחת. הממשק הטכנולוגי בין המערכות קטן מאד יחסית בשל השוני המבצעי. HIT TO KILL בשרביט שונה באופן מהותי ממנגנון הקירבה של ה”טמיר”. מערכת “שרביט קסמים” היא עתירת טכנולוגיות באופן משמעותי בהשוואה ל”כיפת ברזל”. במהלך הפיתוח עשינו שימוש באלגוריתמים בסיסים זהים, אבל בסופו של דבר במוצר עצמו הטכנולוגיה שונה. נקודה אחת שכן דומה בין המערכות היא מערכת המכ”מ. נכון שמדובר בטווחי זיהוי שונים וטילים שונים, אבל באופן כללי הייתי אומר שהמכ”מ מתוצרת אלת”א דומה מאד בשתי המערכות”.
במקביל לשותפות האמריקנית בפרוייקט, מפתחת חברת RAYTHEON האמריקנית, טיל מקביל ליירוט רקטות לטווח בינוני. הטיל PATRIOT PAC 3 MSE , הוא טיל יירוט שנמצא כבר בשירות מבצעי. האמריקנים אף הביאו חלק מהמערכות שלו לישראל בתרגיל ההגנה האווירית שנערך בחודש אוקטובר האחרון.
“לדעתי ה-PATRIOT PAC 3 MSE נופל באיכויות שלו מ”שרביט קסמים”. כבר עכשיו ניתן לומר שהביצועים שהציגה המערכת הישראלית עולים על ה-PAC 3. מעבר לכך יירוט של “שרביט קסמים”, עולה חמישית מה-PAC 3. זה נתון משמעותי מאד כשאנחנו מביטים על כמות הטילים שמכוונת בכל רגע נתון לעבר העורף הישראלי. אבל במקביל אני יכול לומר בוודאות שאם ארצות הברית תציב כאן מערכת PAC 3 המערכות הישראליות יוכלו לעבוד איתה בתיאום טוב”.
כאמור כרגע מתוכננת מסירה ראשונית של המערכת לסוף 2014, עד אז אמור חיל האוויר להקים את המערך שיקלוט את “שרביט קסמים”, ובמקביל להיערך כבר לקליטה עתידית של החץ 3. כשזה יקרה תהיה ישראל המדינה היחידה בעולם שלה מערכת כוללת להגנה מפני טילים.

ניסוי יירוט "שרביט קסמים"

תגובות סגורות