חדשות היום

קטן, חכם, פורץ דרך

אנטנת ה-HF החדשה  בסלון האווירי

אמיר בר שלום

“בהצגה הראשונית של אנטנת ה-HF החדשה  בסלון האווירי בלה בורג’ה השנה, טענו הנוכחים כי מדובר בשינוי חוקי הפיסיקה”, אומר אייל דנן מנהל מפעל “מעלות” בחטיבת אלתא של התעשייה האווירית , כשהוא אוחז באנטנה החדשה.

צוות מומחים של המפעל פיתח בשלוש השנים האחרונות, אנטנה חדשנית לקליטה ופענוח של אותות HF.

ייחודה של האנטנה הוא בגודלה, 50 ס”מ, והיא מחליפה שדה של אנטנות שנפרסות כיום  בשטח של מאות מטרים.

תחום תדרי הרדיו בתדר גבוה (ת”ג, HF) היה בשימוש כמעט עם המצאת הרדיו. בתחום הזה, גלי הרדיו מתפשטים בשני אופנים נוספים פרט לגל החלל הישיר (המתפשט בקווים ישרים). אופן התפשטות של גלי רקיע (ע”י החזרה מן היונוספרה המשמשת כמראה) וגלי קרקע המלחכים את פני הקרקע. לתכונות האלה, המאפשרות תקשורת בלי תלות בטופוגרפיה, גם מעבר לאופק המקומי יש שימוש רב , גם בימים אלה כאשר טכנולוגיית הסלולאר תופסת חלק נכבד בעולם התקשורת האלחוטית.  לאמצעים החדשים כמו טכנולוגיית תקשורת לוויינים או רדיו סלולארי חייב להיות גיבוי זמין וזול וכזה הוא קשר HF.

אפיונה של המערכת צמח למעשה מצורך מבצעי שהחל להתעורר בשנים האחרונות. מבריחים, פיראטים וארגוני מחבלים רבים הפסיקו להשתמש במכשירים סלולאריים לתקשורת, לאחר שנוכחו לדעת כי איכון האותות הסלולאריים מאפשר לא רק האזנה ופענוח מיידים, אלא גם הצבעה על מיקום מדויק של המקור הקורן, כלומר של שני הצדדים שמנהלים את השיחה. עם ההבנה הזו, וככל שעולם מודיעין האותות הלך והתפתח,  החלו רבים מארגוני הטרור והפשע לעבור לתקשורת HF, אשר שיטת האיכון קלה יחסית אבל היא איננה יכולה להצביע על מיקום מדויק, אלא על מיקום משוער בלבד.

איכון תקשורת HF, היוותה תמיד  אתגר גדול  לאנשי המודיעין. איכון ע”י מדידות כיוון בשיטות מדויקות כמו האינטרפרומטר המכויל, והפרש זמני הגעה מחייב כאמור מערך אנטנות גדול (שדה באורך של עשרות מטרים) שלרוב קולט את האות המבוקש ממרחק רב ולכן דיוק האיכון מוגבל מאד. שיטות אחרות שעושות שימוש באנטנות קטנות יחסית, מבוססות על השוואת עוצמות. השיטות האלה מוגבלות מאד  בדיוק הזוויתי.

האנטנה החדשה שפותחה בשנים האחרונות באלתא, מאפשרת על ידי התקנת מערך אנטנות קומפקטי על גבי מטוס קטן או מלט, מדידת כיוון תלת-ממדית של הקורן המבוקש. השילוב בין ההמצאה החדשה ושיטת ההתקנה על גבי פלטפורמה מוטסת נותנת מענה אופטימאלי לאתגר של איכון אותות HF בדיוק הנדרש כיום לשדה הקרב המודרני, שבו האוויר רווי אותות אלקטרוניים.

“למעשה מה שעשינו הוא חיבור של יכולות פיסיקליות ואלקטרוניות למוצר אחד”, מספר בני אלמוג, “הבנו שכדי ליצור תהליך דיוק, חייבים להוסיף לתהליך הטריאנגולציה – החיתוך, מימד נוסף. המימד הזה יכול להיות רק אווירי שכן כך אנחנו מקבלים למעשה חיתוך דרך שלושה צירים: X ,Y ,Z,  על מקור קורן אחד, ומכאן ניתן להצביע באופן מדויק על מיקומו של המשדר. ברור לנו שבשדה הקרב המודרני, כזה שלא מתמודד עם צבאות – כלומר עם מטרות גדולות וברורות – חייבים דיוק מקסימאלי. עם האנטנה החדשה ניתן לאתר את מקור השידור בדיוק שהוא לאין שיעור טוב יותר מהאיכון הקרקעי, ואז ניתן להפנות לשם כל אמצעי שנבחר, מצלמה, או אנטנה. בשדה הקרב המודרני, הא-סימטרי ליכולת הזאת יש חשיבות עצומה”.

אנטנת ה-HF החדשה  כבר הוצגה לצה”ל ולמספר לקוחות של התעשייה האווירית בדרום אמריקה. מבחינת חיל האוויר מדובר במערכת שתהליך ההטמעה שלה לא אמור להיות ארוך, שכן היא נוסתה כבר על גבי מל”ט “הרון” של התעשייה האווירית שנמצא כבר שנים בשירות חיל האוויר, ונושא עליו בטיסות המבצעיות מערכות של אלתא והתעשייה האווירית. באלתא מסרבים כמובן לדבר על השימושים שיכול צה”ל לעשות במערכת החדשה, אבל די בהצצה לגבולה המערבי של ישראל עם מצרים, כדי להבין עד כמה יכולה מערכת כזו להיות יעילה במקרה של סיני.

לקוחות זרים אחרים ביקשו לבחון את המערכת כדי להילחם בתופעת הברחות בשטחן. מתברר כי גם סוחרי סמים ביבשת אמריקה והפיראטים בקרן אפריקה זנחו בשנים האחרונות את המכשירים הסלולאריים והלווייניים, ועברו להשתמש במכשירי קשר מבוססי HF.  כיום, בעזרת המערכת החדשה ניתן לעקוב ולאתר באופן מדויק מאד,  מטרות קטנות בשטח כיסוי ענק, כמו למשל אוקיינוס.

“ניתן בהחלט לומר כי השילוב של המערכת על פלטפורמה מוטסת, פותח טווח חדש של כיסוי לגורמי מודיעין בכל הקשור לעולם איכון אותות ה-HF”, אומר אייל דנן. “הוורסטיליות של המערכת משימוש צבאי ועד שימוש אזרחי להגנת גבולות המדינה, בהחלט פותח בפנינו שוק חדש שלמעשה לא היה קיים עד היום.  בשל משקלה הנמוך, ניתן להרכיב את האנטנה על כמעט כל פלטפורמה מוטסת שקיימת בשוק. מבחינת הלקוח זה יתרון עצום, משום שהוא לא חייב להצטייד במערך מל”טים או מטוסי מודיעין חדשים. מעבר לכך יש כאן יתרון עצום בגמישות המערכת. מל”ט יכול לטוס לכל מקום שנפנה אותו. במידה ויש מודיעין מסוים על אזור כלשהוא, ניתן בהתראה של דקות להפנות לכיוון מל”ט שיאכן את כל האותות מהאזור. בטכנולוגיה הקיימת כיום, מדובר בימים של הכנה עד לפריסת מערך אנטנות, וגם אז הפענוח לא בהכרח מצביע על מיקום מדויק”.

אנטנת ה-HF החדשה  בסלון האווירי

תגובות סגורות