חדשות היום
חדשות- אלקטרוניקה

קרן BIRD תממן פיתוח מערכת מתקדמת לסימון ומעקב אחר צינורות גז מוטמנים

קרן BIRD תממן פיתוח מערכת מתקדמת לסימון ומעקב אחר צינורות גז מוטמנים המפותחת על ידי קבוצת נורטק הישראלית ומכון הגז האמריקאי. נורטק, המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של פתרונות סימון וזיהוי כוללים בתנאי סביבה קשים, ומכון הגז האמריקאי (GTI), העוסק במחקרים ופיתוחים מתקדמים עבור שוק האנרגיה, ישלבו כוחות על מנת לפתח ולייצר מערכת חדשנית לסימון צינורות גז לצורך ניהול בסיס נתונים הנאספים בזמן אמת במהלך תהליך הטמנתם בקרקע.  

ביום חמישי, 12 בספטמבר 2013, חתמה קרן BIRD הדו-לאומית למחקר ופיתוח, הפועלת לעידוד שיתופי פעולה תעשייתיים בין חברות ישראליות ואמריקאיות, על הסכם עם נורטק ומכון הגז האמריקאי, במסגרתו תעניק הקרן מימון כספי להשלמת פיתוח טכנולוגיה חדשנית שתאפשר אוטומציה מלאה של הטמנת וריתוך צינורות גז תת קרקעיים. יתרת המימון עבור פיתוח המערכת יסופק לפרויקט על ידי נורטק וכן על ידי Operations Technology Development (OTD) – שותפות של מספר חברות תשתית גז אמריקאיות, שנועדה לפתח, לבדוק וליישם טכנולוגיות חדשות בתחום הגז. עלות פיתוח המערכת מוערכת במספר מיליוני דולרים.

חברות תשתיות גז ומים רבות בארה”ב ובאירופה מפעילות תכניות להחלפת צינורות גז ישנים שהחלו להתכלות ומוגדרים כמסוכנים לשימוש. תכניות אלו מייצגות הזדמנות ייחודית ליישום השינויים הטכנולוגיים העדכניים ביותר במערכות הגאוגרפיות-מרחביות כגון יצירת בסיס נתונים איכותי הכולל מספר פרמטרים חשובים, אשר בעיקרם מיקומם המדויק של צינורות הגז ומידע לגבי תהליך הריתוך עצמו המתבצע בשטח. נתונים אלו הנם קריטיים עבור יכולת המעקב, הפחתת הסיכון וניהול תקינות מערכות תשתיות הגז.

המערכת החדשנית תאפשר לחברות התשתית להפוך את תהליך איסוף המידע במהלך התקנת וריתוך צינורות הגז לאוטומטי לחלוטין באמצעות ברקודים, מערכת GPS  בדיוק מקסימאלי, מערכת מידע גאוגרפית (GIS) וכן טאבלטים, הכל לצורך יצירת בסיסי מידע שלמים וברי-עיקוב וללא מגע יד אדם.

המערכת המפותחת מתבססת בחלקה על פיתוחים שמכון הגז האמריקאי פיתח לאחרונה עבור חברות תשתיות הגז האמריקאיות. לפי אלישיה פרג’, מנהלת התוכנית מטעם מכון הגז האמריקאי: “איסוף מידע איכותי נמצא בעדיפות עליונה בצפון אמריקה וברחבי העולם ואנחנו מתמקדים כעת בפיתוח והטמעת כלים שיהפכו את תהליך איסוף המידע לאוטומטי, על מנת להפחית את עלות ואת מורכבות איסוף המידע האיכותי במהלך תהליך הריתוך”.

“השילוב של התקנה באיכות ירודה של צינורות הגז יחד עם איסוף מידע חלקי במהלך ההתקנה מהווים סיבות מרכזיות ועיקריות לרוב התאונות הקשות בתחום תשתיות הגז”, אומר שחר לוי, סמנכ”ל הפיתוח העסקי בנורטק, “ועל ידי שימוש בידע הרחב של נורטק בפיתוח פתרונות סימון וזיהוי בסביבות קשות ובפרט בתחום הגז, אנחנו מפתחים כיום טכנולוגיה שתשפר בצורה משמעותית את תהליך ההתקנה ותרחיב את האפשרות לזיהוי איומים פוטנציאליים עתידיים. ההתלהבות מצד יצרני מכונות ריתוך מובילים וכן מצד חברות תשתיות הגז הבולטות בעולם איתם אנו עומדים בקשר כבר כיום, מלמדת על חשיבות המערכת”.

אדי ג’ונסון, סמנכ”ל מחקר ביצועי ב-GTI  מוסיף כי “אנו מאוד מתרגשים שנפלה בחלקנו ההזדמנות לעבוד עם שותף בינלאומי ולתמוך בהתרחבות החידושים והפרקטיקות בצפון אמריקה.GTI  פועלת ללא לאות על מנת לממש את הפוטנציאל הגלובלי של הגז הטבעי ולספק אנרגיה נקיה וזולה ברחבי העולם.”

תגובות סגורות