חדשות היום

פיתוח מערכת למניעת השארות תינוקות ברכב ללא השגחה BS-14-21 

פרויקט זה עוסק בתכנון ופיתוח מערכת מכטרונית המתריעה על מצוקת תינוק הלכוד ברכב ללא השגחת מבוגר, וכמו-כן פועלת להצלתו. הפרויקט נולד בשל ריבוי המקרים בהם תינוקות נשכחו לכודים ואיבדו את חייהם ברכב.

במהלך הפרויקט סקרנו מספר אלטרנטיבות שונות הקיימות כיום בשוק, הצענו מספר חלופות ומימשנו את הפתרון הנבחר. בוצע מחקר מקיף של כל המרכיבים בפרויקט- החל מחקר מוצרים דומים, בקרים, חיישנים ורכיבים אלקטרוניים נוספים, וכלה בטמפרטורות הרכב ותכונות הפד, אשר סקרנו את עיקרם במהלך הפרויקט.

המערכת שפותחה בפרויקט זה כוללת – פד לחץ לתינוק, מעגל חשמלי-אלקטרוני,  ובקרת/תכנות (קוד) המערכת. נעזרנו בתוכנת SOLIDWORKS לצורך תכנון גיאומטריית הפד ולחישוב המשקל עליו באמצעות אנליזת אלמנטים סופיים (FEA), שרטוט המעגל החשמלי בוצע בתוכנת Fritzing ותכנות הקוד בעזרת תוכנת הממשק הייעודית של חברת Arduino.

לצורך פתרון הבעיה – מניעת השארת תינוקות לכודים ברכב ללא השגחה, השתמשנו בחיישני משקל וטמפרטורה כדי לקבל אינדיקציות לגבי המצאות תינוק ברכב כאשר הרכב נמצא בטמפרטורה שהוגדרה כמסוכנת לבן-אדם. הקלט מחיישנים אלו מועבר ומעובד על-ידי מיקרו-בקר מסוג ארדואינו, שבודק אם תנאים אלו מתקיימים. אם אכן תנאים אלו מתקיימים המיקרו-בקר מוציא פלט בצורת התרעות לטלפון סלולארי, צפירה חוזרת ונשנית של צופר הרכב וכן פתיחת חלון הרכב.

לאחר תכנון מפורט של המערכת נבנה אב טיפוס עובד, באמצעותו בוצעו סימולציות וניסויים שנעשו במהלך הפרויקט. בניסויים אלו נבדקה יעילות המערכת לפי שלוש דרישות עיקריות – יעילות זיהוי תינוק במושב הבטיחות, יעילות התראות שמבצעת המערכת ותכונות רלוונטיות נוספות  של המערכת.

בעקבות הניסויים עולה כי המערכת אכן עובדת ומצליחה באופן מלא לזהות נוכחות תינוק לכוד במושב הבטיחות ברכב. מסקנה עיקרית שעלתה היא כי יש מקום להגדיל את השטח האקטיבי על פד הישיבה על מנת למנוע את התרחיש של “שימוש לא נכון” במערכת.

ליאור בושושה, אביאל ברביבי ד''ר ניר טרבלסי, מר אפי פרופוס המכללה האקדמית להנדסה ע  "ש סמי שמעון

תגובות סגורות