חדשות היום

השקעה נוספת של 40 מיליון ש”ח בפיתוח רשת החשמל החכמה בישראל

המדען הראשי אישר את שלב ב’ של מאגד ISG לפיתוח רשת החשמל החכמה – בהובלת מוטורולה סולושנס

התקציב ב-3 השנים הראשונות: מעל 50 מיליון ₪ עלות שלב ב’: כ-40 מיליון ₪

החזון לשלב ב’: פיתוח מערכת ניהול היררכית לרשת החשמל שתאפשר מסחר בחשמל בזמן אמת

המדען הראשי אישר את הארכת פעילותו של מאגדISG (Israel Smart Grid) הפועל תחת תכנית מגנ”ט. המאגד מתמקד במחקר גנרי לייעול רשת החשמל תוך שיתוף פעולה בין חברות מסחריות לבין מוסדות מחקר אקדמיים. את השלב השני של פעילות המאגד תוביל מוטורולה סולושנס ישראל.

בשלוש השנים הראשונות הושקעו למעלה מ-50 מיליון ₪ בפעילות המאגד. לאחרונה הוחלט על הארכת הפעילות בשנתיים נוספות בעלות של כ-40 מיליון ₪ נוספים.

שלב א’ של המחקר הניב הישגים במספר תחומים שמסוגלים לייעל את רשת החשמל כולל: פיתוח רשתות תקשורת מהירות בעלות שרידות גבוהה התומכות בהעברה דו-כיוונית של נתונים ממוני חשמל חכמים ורכזות חדישות לשיפור יכולות הניהול וקבלת ההחלטות, טכנולוגיות לזיהוי מוקדם של תקלות ברשת והתמודדות עמן, טכנולוגיות לחיזוי מדויק של צריכת החשמל ועוד.

שלב ב’ של הפרויקט נועד לשדרג בדרגה נוספת את יכולות הניהול בכל רובדי ייצור החשמל והצריכה עבור כל מקורות האנרגיה לרבות מקורות אנרגיה מתחדשים. במהלכו תפותח מערכת ניהול לרשת חשמל היררכית המאפשרת לבצע אופטימיזציה של חלוקת האנרגיה על פני חלקים שונים של הרשת והתאמה בין צריכה לייצור האנרגיה (Demand – Response). אלה יאפשרו להתמודד בצורה יעילה עם שיא הצריכה ובכך לחסוך משמעותית מעלות ייצור החשמל וזיהום האוויר בזמני שיא הביקושים. כמו כן תפותח רשת תקשורת מהירה, מאובטחת ובעלת שרידות גבוהה שתתמודד עם תקלות והתקפות אפשריות.

ביום עיון והדגמת ביניים לציון סיום שלב א’ של הפעילות אמר אילן פלד, ראש מנהלת מגנ”ט: “השותפים למאגד הפגינו בשלוש השנים האחרונות רמה מחקרית גבוהה שהניבה שיתופי פעולה ממשיים בין חברי המאגד ותוצרים פורצי דרך ברמה עולמית. כדי למנף את ההישגים הללו החלטנו להאריך את פעילות המאגד בשנתיים נוספות ולהקצות את המשאבים הנדרשים לכך. אנו מצפים לתוצאות שלב ב’ שימצבו את חברות המאגד במוקד ההשפעה על התפתחות הטכנולוגית בשוק האנרגיה העולמי”.

בוריס קנצפולסקי, יו”ר מאגד ISG ומנהל פיתוח עסקי במוטורולה סולושנס: “ישראל עשויה להיות חלוצה עולמית בפיתוח טכנולוגיות גנריות לניהול ייצור ולהפצת חשמל בתצורה היררכית ומבוזרת, בשילוב מקורות אנרגיה ירוקים ואחסון אנרגיה. זה אתגר עולמי שטרם נמצא לו פתרון. על פי החזון שלנו, הטכנולוגיות הללו יאפשרו בבוא העת פתיחת בורסה למסחר בחשמל בזמן אמת, תוך התאמה מדויקת בין עולם הייצור לעולם הצריכה. לכך יש פוטנציאל לשינוי פני השוק”.

בשלב ב’ של הפיתוח שותפות 8 חברות: מוטורולה סולושנס, ECI, סיווה, פאוורקום, סייטק, מוביקס, סיבידיה ויישומי בקרה. כן שותפות בו הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון בנגב והמכון הטכנולוגי חולון.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות