מתרחבת ברשת – לוקהיד מרטין מעמיקה את שיתוף הפעולה עם ישראל

בתחילת חודש נובמבר האחרון חנכו התעשייה האווירית וחברת לוקהיד מרטין את אחד הפרויקטים המשותפים הגדולים ביותר שלהן, מפעל הכנפיים של מטוס החמקן, האפ 35. המפעל שנבנה כחלק מעיסקת הרכישה של שתי טייסות חמקן מלאות לחיל האוויר הישראלי והוא המשך של שיתוף פעולה דומה שמתקיים כבר כמה עשורים ובו מייצרת התעשייה האווירית כנפיים למטוסי האפ 16. ראש המשלחת של לוקהיד מרטין לטקס במתחם התעשייה האווירית בשדה התעופה בלוד, היה פט דיואר, סגן נשיא לוקהיד מרטין אינטרנשיונל, הדמות הבכירה בחברה לשיתופי פעולה בינלאומיים. בשיחה עם ניו טק מספר דיואר על השקעות ההולכות ומתרחבות של לוקהיד מרטין בישראל.
“ישראל, מבחינת לוקהיד מרטין היא בהחלט לקוח אסטרטגי חשוב. זו הסיבה שלוקהיד מרטין הקימה השנה בישראל שני משרדים חדשים בנוסף למשרדים הראשיים שלה. המשרדים החדשים שנפתחו בבאר שבע ובתל אביב מטרתם להעמיק את הקשר בין לוקהיד מרטין לסגמנטים נוספים בשוק הישראלי, בנוסף לאלה הקיימים. בדיוק לצורך כך, החברה מגדילה באופן מתמשך את מצבת העובדים בישראל וזאת לצורך תמיכה בכלל הפעילויות שלה כאן”.
משרדיה של לוקהיד מרטין בפארק גב-ים נגב לתעשיות עתירות ידע בבאר שבע ( – Advanced Technology Park), הוקמו באפריל השנה במטרה לתמוך בגידול בנוכחות החברה באזור הדרום וחלק ממחויבותה ותמיכתה של לוקהיד מרטין בתוכנית המעבר לנגב של צה”ל. כחלק מהמהלך הזה, מונה שלי גוטמן, לשעבר תת אלוף וטייס קרב בחיל האוויר, למנהל פעילות לוקהיד מרטין מערכות מידע ופתרונות גלובליים (IS&GS) בישראל. גוטמן מתוכנן לנהל את הפעילות מהמשרדים בבאר שבע. בנוסף לגוטמן מינתה לוקהיד מרטין את אורי חיאק למנהל תוכניות ה-ICT בישראל. על פי הודעת החברה מתחילת דצמבר האחרון, חיאק אמור להוביל את פעילויות תחום ה-ICT של לוקהיד מרטין בסקטור הטכנולוגי בישראל, לאתר פרויקטים חדשים, ליצור שיתופי פעולה מקומיים ולסייע בקידום פעילויותיה של לוקהיד מרטין בתחום ה-ICT בישראל.
“הפעילות הזאת בישראל היא חלק ממדיניות גלובאלית שלנו להתרחב לסגמנטים נוספים בשווקים קיימים”, מספר דיואר. “בדיוק כמו בישראל, לוקהיד מרטין אינטרנשיונל פועלת גם במדינות נוספות המוגדרות כלקוחות אסטרטגיים. כך למשל: באוסטרליה, יפן, איחוד האמירויות, סעודיה, קנדה ובריטניה. בכל המקומות הללו שבהם אנחנו כבר פעילים עם נציגויות מקומיות והכוונה היא להתרחב. העולם כיום משתנה מבחינה טכנולוגית ואנחנו מזהים כאן פוטנציאל עסקי גדול”.
אחד הפרויקטים המעניינים שיצאו לדרך במסגרת שיתופי הפעולה של לוקהיד מרטין עם התעשייה המקומית, הוא הסכם שיתוף פעולה מחקרי ותעשייתי עם חברת “יישום”. “יישום”, היא החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית בירושלים, חברה שאחראית בלעדית למסחור הטכנולוגיות והפטנטים שמקורם במעבדות האוניברסיטה העברית. החברה, שהוקמה בשנת 1964, נחשבת כיום לאחת המובילות בעולם בתחומה. “יישום” רשמה עד היום למעלה מ-8,500 פטנטים על 2,400 המצאות בכל תחומי הטכנולוגיה והביוטכנולוגיה. כשליש מהפטנטים מוסחרו, ומוצרים המבוססים עליהם נמכרים בלמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה. על פי ההסכם שנחתם בין יהושוע (שיקי) שני, נשיא לוקהיד מרטין ישראל למנכל “יישום”, יעקב מיכלין, שיתוף הפעולה יתמקד במחקר מדעי בסיסי ויישומי בתחומים כגון חישוביות קוונטית וחומרים, כמו גם בתחומים נוספים של עניין משותף. לפי תנאי ההסכם, ללוקהיד מרטין תהיה האופציה לרכוש רישיון בלעדי לשימוש של כל המצאה או תוצר שינבעו מפעילות המחקר המשותף.
בנוסף לפרויקט הזה ייסדה לוקהיד מרטין פרויקט חינוכי משותף עם מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה ומשרד החינוך. התכנית שנקראת “אמן את המאמן”, (Train the trainer), שמה לה למטרה להגדיל את כוח האדם הישראלי בתחום הסייבר. במסגרת התכנית לוקהיד מרטין תתמוך בתוכנית לאומית ללימודי הסייבר בבתי הספר העל יסודיים, באמצעות יצירת של הבנה עמוקה יותר של אבטחת סייבר מנקודת מבטה של התעשייה ומשיטות עבודה ייחודיות שנבנו עבור המורים. השותפה המרכזית בפרויקט היא “גבהים”, התכנית הלאומית לחינוך סייבר בבתי הספר העל יסודיים. “גבהים” נוסדה על ידי משרד החינוך ופיקוד הסייבר בצה”ל. מטרתה של התכנית היא להגדיל את כמות אנשי המקצוע בתחומי הסייבר ומדעי המחשב ולמצב את ישראל כאחת ממעצמות הסייבר העולמיות. קהליה המרכזיים של התוכנית הם תלמידים בכיתות ה’-י”ב בלמעלה מ-100 בתי ספר מובילים בישראל. במהלך הלימודים התלמידים נחשפים לתחומים רבים במדעי המחשב וכן לתוכן “עידן האינטרנט” שכולל: שפות תכנות, רשתות, מערכות הפעלה, חיפוש תוכן ואיומי סייבר.
שותפה נוספת בפרוייקט הזה היא אוניברסיטת מרילנד (UMD), שנבחרה בזכות פיתוח תוכנית הלימודים הראשונה בעולם ללימודי הסמכה באבטחת מידע, וכן מחקר שהוביל ליצירת גישה ייחודית ומולטידיסיפלינארית לאבטחת מידע. התכנית האמריקנית מתפרסת על פני ארבע שנים מלאות והיא מעניקה לבוגרים תואר ראשון והסמכה בניהול אבטחת מידע ברשתות גדולות.
שיתוף הפעולה הזה בין אוניברסיטת מרילנד ופרויקט גבהים במסגרת “אמן את המאמן” אמור להיות רב-שנתי. שיתוף הפעולה החל בחודש דצמבר האחרון, בסדנה בת שלושה ימים בהשתתפות 11 מורים ומפתחי תוכניות לימודים מישראל. הכנס נערך במרכז פיתוח הסייבר (NextGen) של לוקהיד מרטין בגייטרסבורג, ובקולג’ פארק שבאוניברסיטת מרילנד. הסדנה כללה דיונים בשיטת שולחן עגול, מצגות, חשיפה לשיטות עבודה חינוכיות לקידום הסייבר בעשור הקרוב כמו גם פעילויות חינוכיות הקשורות לסיוע עבור פיתוח תוכנית הלימודים הקיימת.
“מהיכרותי את השוק הישראלי הביטחוני והטכנולוגי, אין לי ספק ששיתוף הפעולה הזה במספר רב של תחומים והפריסה הארצית שלנו כאן בישראל, יניב הישגים לשני הצדדים”, מסכם דיואר. “במהלך המגעים שלי עם חברות ישראליות נחשפתי כאן למספר רב של טכנולוגיות חדשניות. אני חושב שהחיבור של לוקהיד מרטין – עם מוטת השליטה שלה בעולם – עם החדשנות כאן בישראל, הוא קודם טבעי ואחר כך גם מבטיח מאד מבחינה עסקית”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות