חדשות היום

ספורט אתגרי בעולם מומלץ (אך היזהרו…)

בתקופה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר על מטיילים ישראלים הנפגעים במהלך ביצוע ספורט אתגרי.
ספורט אתגרי מקובל בכל העולם ומהווה חלק מחוויות הטיול, על מנת לעבור את החוויה בשלום מומלץ לעשות בדיקה מקדימה הכוללת:
1. האם החברה המבצעת בעלת ניסיון מוכח ומה רמת הידע והניסיון המקצועי של מדריכיה?
2. האם תחזוקת הציוד טובה? ניתן לראות ע”פ יחס הצוות לציוד ומצב שמירתו.
3. האם בהדרכה מקפידים על כללי בטיחות?
4. האם לחברה יש ביטוח?
5. מומלץ לא לצאת בקבוצות גדולות, קבוצה גדולה יכולה להכניס את הצוות ללחץ זמן ולויתור על כללי הזהירות המקובלים.
6. מחירים זולים במיוחד מחשידים לגבי רמת הצוות והבטיחות.
לסיום זכרו החוויה חשובה אך החזרה הביתה בשלום חשובה יותר.

ענפי ספורט אתגרי
רפטינג – יש להקפיד על ציוד תקין ולחוששים מומלץ לוותר על מפלים בדרגות קושי גדולות ואתרים בהם הזרימה חזקה ויש מערבולות. ניתן ללכת ברגל בקטעים אלה ולחזור לסירות לאחר הקטע הסוער והמסוכן.
בנג’י – להקפיד על כללי הזהירות הניתנים ע”י המדריך, לא להסכים לקפוץ במידה ואתם בלחץ, או לא בטוחים.
צלילה – לוודא שהציוד תקין, במידה ועושים קורס צלילה לוודא שיש לחברה רישיון לביצוע הקורס ולהענקת תעודות (רישיון).
צניחה חופשית – לוודא שהמדריך בעל ניסיון ויש ביטוח.
מצנחי רחיפה – יש לוודא שלחברה יש רישיון הפעלה והצוות מנוסה, לבדוק את הציוד היטב ולהקפיד על כללי הבטיחות.
סקי חול (איקה – וואקצינה – בפרו) – אין לעשות סקי חול בעמידה, יותר מדי מטיילים חוזרים עם שברים בגפיים.
אומגה (בניו זילנד וקוסטה ריקה) – לוודא שישנן רשתות וכבלי בטיחות.
סנפלינג – לוודא שהמדריכים בעלי ניסיון וניתנות הוראות בטיחות כולל ציוד אבטחה וקסדות. חבל פגום הוא אות הזהרה חמור.
טיפוס סלעים – להתחיל במקום קל ופשוט ללא סכנה מיוחדת ורק לאחר צבירת ניסיון לעלות בדרגות הקושי.
סנובורד – גלישת שלג, להתחיל במדרון מתון ולאחר צבירת ניסיון לעבור למדרונות קשים יותר, כדאי לעשות זאת בקבוצה או לפחות בזוגות.
שייט קייאקים בנהרות – לוודא שהציוד תקין ולמדריכים יש ניסיון, לחברה יש ביטוח, בכל מקרה להתחיל בנהרות בעלי זרימה מתונה.
זורבינג (בניו זילנד) – כדור בקוטר 3 מטר ובו נקשרים ע”י רתמות, מתגלגלים ומגיעים למהירות של עד 50 קמ”ש, לא מומלץ לאנשים הרגישים למחלת ים או הסובלים מסחרחורות.

טיולי אקסטרים בחול
עובדה ידועה בתחום התיירות בארץ הוא שהישראלים שבעים מן החופשות הרגילות. נופש בסגנון “בטן גב” טיולים מאורגנים הכוללים ביקורים באתרים מפורסמים, שהייה במלונות או ריזורטים מסוג “הכול כלול”, כולם מבוקשים מאוד בעבר הלא רחוק, כיום כבר לא מושכים מספיק את התייר הישראלי. מסיבה זו בוחרים בחברות תיירות רבות להציע מוצרים נוספים וממותגים כגון טיולי יוקרה, טיולי לייף סטייל, טיולי קונספט, טיולי בוטיק ועוד. טיולי אקסטרים בחו”ל נמנים על מגוון זה של טיולים בעלי מאפיינים ייחודיים.

טיולי אקסטרים בחו”ל לעומת בארץ
רבים יודעים להעיד כי בישראל מצוי הכול מכל, זו אינה קלישאה שנועדה לשרת את קידומה של ישראל כיעד תיירותי. במדינתנו הקטנטונת אכן ניתן למצוא שפע נדיר של נופים, תרבויות, אתרים היסטוריים, פעילות פנאי, כמובן גם טיולי אקסטרים ועוד. אבל זה שמספר ימים בשנה אפשר לעשות סקי שלג באתר החרמון כמובן לא מפחית כהוא זה מן האטרקטיביות של חופשות סקי באלפים המושלגים של צרפת.
אחד התחומים המבוקשים בתחום פעילות אקסטרים הם טיולי הג’יפים בשטח. בארץ ענף זה מפותח מאוד, ניתן לצאת לטיולים בני יום, יומיים ואפילו שבוע באזורים הרריים, במדבר, במסלולים מאתגרים יותר או פחות ועוד. אך יהיה מגוון טיולי השטח שניתן למצוא בארץ גדול ככול שיהיה, היעדים המהווים את משאת נפשם של כל חובבי טיולי השטח הרכובים נמצאים מחוץ לגבולות הארץ. מי שחובב טבע ובעלי חיים חולם על טיולי ג’יפים באפריקה, מי שחובב את האתגר שבהתמודדות עם מכשולי הדרך יעדיף יעדים הרריים (לעיתים במדינות מתפתחות, במזרח אירופה למשל), חובבי המדבר בוחרים במרוקו או אפילו ירדן.
מתוך כך ברור שאין כל תחרות בין טיולי אקסטרים בחו”ל לבין אחיהם הקטנים בארץ. יש שיאמרו שלהשתתף בטיולי אקסטרים בארץ רק מעורר את התיאבון לצאת ל”דבר האמיתי” בחו”ל.

מגוון עצום של טיולים
ההגדרה טיולי אקסטרים בחו”ל היא כללית למדי. קיים מגוון עצום של טיולים הנופלים תחת מטריה זו. כבר הזכרנו טיולי ג’יפים, פעילויות אקסטרים מבוקשות נוספות הן למשל קייט סרפינג, צלילה, רכיבה על אופני שטח, טיולי סוסים, רפטינג, טיולי מזחלות באזורים מושלגים, טיולי קרוואנים ועוד.
עצם ההגעה והשהייה ביעדים בלתי מפותחים, רחוקים מאזורי התיירות המוכרים עשוי להיחשב טיול אקסטרים אפילו ללא שבמהלכו מתוכננת פעילות מאתגרת נוספת.

למי זה מתאים?
יש שעצם ההגדרה “טיולי אקסטרים בחו”ל” נוטעת בהם תחושה שלא מדובר בטיולים המתאימים להם. לא כדאי לפסול באופן גורף כל כך מגוון טיולים כה גדול, מהם כאלה העשויים להתברר דווקא כבעלי פוטנציאל גבוה להוות עבורכם חופשה חלומית, שונה ומיוחדת.
אמנם פעילות אקסטרים מטבעה מתאימה לחובבי ההרפתקאות שבינינו אבל כל סוג של פעילות אקסטרים יכול להיעשות באופן מאתגר יותר או פחות. כך למשל קל מאוד למצוא טיולי אקסטרים בחול הכוללים טיולי ג’יפים במסלולים המתאימים לכל בני המשפחה.
(באדיבות אתר: http://www.reader.co.il)

ראובן אתר

תגובות סגורות