חדשות היום

שבטי ההרים של צפון תאילנד

שבטי ההרים בצפון תאילנד נחשבים לאטרקציה תיירותית, ורבים מגיעים לאזור משולש הזהב במיוחד כדי לצפות בהם ובאורח חייהם.

אוכלוסיית השבטים הינה כמליון איש אשר חיים במעל 800 כפרים בצפון תאילנד, והשאר לאורך הגבול עם בורמה לכיוון מרכזה.

רוב הכפרים נמצאים באיזור “משולש הזהב”: מפגש הגבולות תאילנד-לאוס-מיאנמר, אזור המוכר בעולם בשל גידול האופיום אשר הופך להרואין ומוברח לכל העולם. שבט ההרים המוכר ביותר הוא שבט ארוכות הצוואר, למעשה שבט זה היגר מבורמה לתאילנד וכיום חי על כספי התיירים הבאים לבקר בו, האטרקציה המרכזית היא נשות השבט אשר עונדות טבעות זהב סביב צווארן. למעשה שבט זה הוא חלק משבט גדול אחר: שבט הקארן אשר מחולק ל-3 תתי שבט: הקארן השחור, הקארן הלבן והקארן האדום אשר יחדיו מהווים את שבט ההרים הגדול ביותר עם מעל 300,000 איש.

שבט הרים נוסף הוא שבט האקה, אחד השבטים העניים ביותר, שבט זה מקורו במונגוליה חי בבתי עץ על קלונסאות ובני השבט מתפרנסים מחקלאות קיומית, מאמינים ברוחות ומקיימים טקסי פולחן שונים. פריט הלבוש המייצג אותם הוא כובע אותו חובשות הנשים המצופה בכסף ומעוטר בחרוזים צבועים. שבט ההמונג ידוע בזכות לבושיו הססגוניים אשר הגיע מסין וחי בבתי עץ או קש. שבט הלאהו שמקורו בטיבט אשר מאמין באמניזם תאאיסטי וחלקם נוצריים ואנשיו ידועים כציידים טובים, שבט הליסו הקטן ביותר, אלו הם רק העיקריים שבשבטים.

יש לקחת בחשבון כי רבים משבטים אלו התמסחרו והביקור במקום הוא בעל אופי כזה. לרוב יוצאים לבקר בשבטי הצפון שבצפון תאילנד באופן מאורגן, בטרק או בטיול ג’יפים. שני סוגי הטיולים כוללים ביקור אצל שבטי הצפון ולינה בשטח וטיולים בג’ונגלים של צפון תאילנד הכוללים מפלים, מעיינות חמים, רכיבה על פילים וגם שייט ברפסודות במבוק.

צ’אנג מאי, הינה העיר הגדולה והמרכזית בצפון תאילנד. העיר ממוקמת על גדות נהר פינג וסביבה מתנשאים גבעות ירוקות שהופכים אותה ליעד אטרקטיבי עבור מטיילים רבים ליציאה לטרקים, טיולי ג’יפים ורכיבת פילים באזור.

  טיול ג’יפים

שילוב טיולי הג’יפים היא דרך מצויינת להגיע לשבטי ההרים. ניתן לצאת לטיול ג’יפים של שלושה עד חמישה ימים. לטיול יוצאים קבוצה של כ-15 אנשים המלווים במדריכים. במהלך הטיול יקחו אתכם לכפרים הנידחים, לשבטי ארוכות הצוואר, לרכיבה ומופעי פילים, למופעי נחשים, לשייט בנהר על רפסודת במבוקים, למעיינות חמים, למערות ועוד. כל ערב תישנו במקום אחר ויארגנו לכם פעילות לערב (אם זה קומזיץ או יציאה למועדון).

לאלו שנהנים מנהיגה בשטח, המדריכים יתנו לכם לנהוג מתי שתרצו. מומלץ לקחת איתכם קצת דיסקים לנסיעות. את הטיול ניתן לרכוש דרך סוכנויות הנסיעות השונות.

  לכבד את הפילים

בשונה מחוות פילים המספקות מופעים קרקסיים לתיירים ותנאים מחפירים לפילים, יש גם חוות מזן אחר, שבהן מתייחסים לפילים בכבוד מרבי והמבקרים מוזמנים להתנסות בטיפול, רחצה והאכלה של בעל החיים המרשה זאת. כמה חוות מומלצות ברחבי תאילנד, שבהן תרגישו הכי קרוב לטבע – ולפילים…

  Baanchang Elephant Park

חווה מומלצת מאוד, הממוקמת במרחק של כשעה נסיעה מצ’אנג מאי ופועלת להצלת פילים מתנאי חיים מחפירים, תוך יצירת סביבה שתספק להם איכות חיים ויחס של כבוד ואהבה. המבקרים מאכילים את הפילים בבננות וקני סוכר, כשהצוות מעודדם ללטף את הפיל ולחבקו תחת עינו הפקוחה של המהוט. לאחר מכן מקבלים הסברים מרתקים על הפיל ואורח חייו ולומדים כיצד לתקשר עימו וכיצד לרכב עליו, וכן פקודות בסיסיות שונות (לכרוע ברך כדי שאפשר יהיה לעלות ולרדת מגבו, לעצור, להסתובב, לפנות ימינה או שמאלה וכיו”ב). הצוות מקצועי וידידותי מאוד ושמח לחלוק עם המבקרים את המידע ולהשיב על שאלותיהם.

לאחר תרגול קצר, יוצאים ברכיבה על גב הפיל (או ליתר דיוק על צווארו) למסע בג’ונגל, כאשר המהוט פוסע כל העת לצדכם, מספר על אורח החיים של מהוטים בתאילנד, על חיי הכפריים, על הג’ונגל ועל פילים בכלל ובתאילנד בפרט. הפילונים הקטנים המלווים כל העת את השיירה משתובבים מסביב בחופשיות. כאן אין מפרידים בין פילון לאמו. בתום המסע מצטיידים בדליים ומברשות ונכנסים עם הפילים לאגם לרחצה הדדית, כאשר המבקרים מקרצפים את הפילים ואלו בתורם לא נותרים חייבים ומרססים את ידידיהם החדשים במים מלוא החדק… למרות ההקפדה על הניקיון, יתכן שהסטריליים שבכם יסתייגו מעט מהחוויה, שכן לא פעם הפילים עשויים לעשות את צרכיהם במים. יחד עם זאת, מדובר בחוויה משעשעת ובלתי נשכחת, שמיד לאחריה תוכלו להיכנס למקלחת חמה ולהירגע עם ארוחה טעימה המוגשת במקום. במהלך כל היום הצוות דואג לתעד את חוויותיכם במצלמות שלכם למזכרת. עלותו של יום כזה היא כ-2,400 באט לאדם (או כ-4,200 באט במידה שאינכם מעוניינים לחלוק את הרכיבה על הפיל עם שותף נוסף;

שמורת הפילים (Elephant Nature Park)

שמורה זו ממוקמת במרחק של כ-60 ק”מ מצ’אנג מאי ופועלת רבות להצלת פילים, דאגה לרווחתם והענקת טיפול מסור ואוהב. כאן הסטנדרטים מחמירים יותר וגם רכיבה על הפיל, על כל הכרוך בה, נתפסת כפסולה ולכן אינה מתקיימת פה. ביקור ליום מלא, כולל: רכישת מזון לפילים, היכרות עימם, האכלתם ורחצתם בנהר, ושפע של מידע הניתן על ידי הצוות המקצועי במקום לגבי פילים, בעיית הפילים בתאילנד ומאמצי הסיוע לרווחתם והצלתם.

חוות Patara

חוות פטרה הינה חווה אקולוגית ותיקה, הממוקמת בכפר האנג-דונג, במרחק של כ-45 דקות נסיעה מצ’אנג מאי. החווה מציעה תכנית שמאפשרת למבקר לאמץ פיל ליום אחד, שמטרתה להגביר את הקִרבה ויחסי הכבוד והאמון בין האדם לפיל.

בתום תרגול הוראות מילוליות ומחוות גופניות (כגון מגע רגל מאחורי אוזניו) להכוונת הפיל ואימון קצר בדרכים שונות לעלות ולרכב על צווארו, תצאו עימו לרכיבה דרך שדות האורז. הנוף העוטף את החווה מרהיב. מדי פעם משתהים בדרך כדי לקטוף קני סוכר עבור הפילים (גם לכם מומלץ לטעום). השיירה עוצרת ליד מפל קטן, הפילים והמהוטים נכנסים לרחוץ בו והמעוניינים מוזמנים להצטרף אליהם. ארוחת הצהריים מוגשת בתנאי שטח על מצע עלי בננה, בהם מתכבדים הפילים בתום הארוחה. לאורך כל היום החווייתי הזה הצוות מתעד אתכם בתמונות ובוידאו אותם תקבלו על תקליטור בסיום. התשלום בסך 5,800 באט מועבר כתרומה לבית החולים לפילים ולפרויקט השבת הפילים לטבע.

(באדיבות אתר: http://www.readwritearticles.com/)

יוסי מערבי

תגובות סגורות