חדשות היום

ואלה הם הזוכים – תחרות טרה וינו 2005

אחד מהאירועים החשובים והמשפיעים בעולם היין שלנו היא ללא ספק תערוכת היין הבינלאומית טרה וינו 2015 שנערכה בתחילת חודש פברואר 2015.
מאז נוסדה טרהוינו לפני 9 שנים, ביוזמת ובהפקת צוות איש הענבים, היא צברה מוניטין והערכה בקרב אנשי תעשיית היין העולמית והישראלית וחובבי היין, כמובן.
“כיום נחשבת התחרות בישראל, טרה וינו 2015, לאחת מעשר התחרויות הטובות בעולם” מציין ראול קסטליאני מארגנטינה, נשיא טרה וינו.
טרה וינו מהווה מנוף שיווקי וכלכלי עצום לתעשיית היין המקומית. מתברר שההשתתפות בתחרות תורמת לתדמית ולמכירות של היקבים הנוטלים בה חלק ובמיוחד לאלה שגם קוטפים מדליות. מדי שנה, מחכים חובבי היין הישראלי בסקרנות לראות אילו יינות ישראלים יזכו במדליות.
התחרות נערכה השנה במלון רמדה בנתניה.
צוות השופטים מנה כ-30 טועמי יין – בהם דמויות מפתח בתעשיית היין, “לייף סטייל”, עיתונאי יין, גורמה ותיירות מהעולם. אליהם הצטרפו, כמידי שנה, בכירי טועמי היין והכהלים בישראל (ייננים מובילים, עיתונאים ועוד).
התחרות עומדת בסטנדרטים הקפדניים ביותר המקובלים בענף, ומנוהלת בפיקוח מלא של ארגון היין הבינלאומי המשפיע ביותר ה-OIV. זוהי השנה התשיעית שהארגון מעניק לטרה וינו את חסותו המלאה, המהווה תו איכות ותקן ואות כבוד לתעשיית היין בישראל.
השנה נשלחו לתחרות 448 יינות וכהלים. כ-250 התקבלו מישראל והשאר מ-29 מדינות שונות מרחבי העולם.
14 מדליות ‘זהב כפול’ הוענקו ליינות, מתוכן 6 מדליות ‘זהב כפול’ ליינות ישראלים.
Grand Champion הישראלי
יקב רמת הגולן, הייטסוויין גוורצטרמינר 2012

Grand Champion בתחרות לשנת 2015
Macedonia, Chateau Kamik Ten Barrel Cabernet Sauvignon Reserve 2011

ששת היינות הישראליים שזכו ב”מדליית על” – זהב כפול
יקב בן חיים, קברנה סוביניון, גראנד רזרב 2009
יקבי ברקן, אסמבלאז’, ריחן לבן 2012
יקבי כרמל, מדיטרניאן 2009
יקב רמת הגולן, ירדן, מרלו, כרם קלע 2011
יקב רמת הגולן, הייטסויין גוורצטרמינר 2012
יקב אריאל ביהודה, חכלילי, מרלו 2009

הפרס ליינן הטוב ביותר בתחרות הוענק לשני צוותי ייננים.
פרס זה ניתן ליקב אשר זכה לפחות ב-4 מדליות בתחרות, מתוכן לפחות 2 מדליות זהב.
צוות יקב רמת הגולן בניצוחו של היינן ויקטור שונפלד

 היין הישראלי הכשר הטוב ביותר בתחרות: יקב רמת הגולן, הייטסוויין גוורצטרמינר 2012  יקב הבוטיק הטוב ביותר בתחרות אשר מייצר בין 100,000 ל-500,000 בקבוקים: יקב הר אודם  יקב הבוטיק הטוב ביותר עד 10,000 בקבוקים בתחרות: יקב אריאל ביהודה
 היקב הביתי הטוב ביותר בתחרות: יקב ארגוב

בקטגוריית המחיר בין 11-16.99$ זכה יין הקינוח: יקב לגזיאל, קברנה סוביניון 2011
בקטגוריית המחיר בין ל-84$ זכה: יקב בן חיים, קברנה סוביניון, גראנד רזרב 2010
הערק הטוב ביותר בתחרות Arak Alwadi Masada, חיים גן יוזם ומפיק האירוע: “תעשיית היין הישראלית עברה בעשור האחרון מהפך, השתכללה והתבגרה. אנו מקווים כי העשור הקרוב יהיה עשור של יציבות ומקצועיות, יצירת חזית אחידה של יינות ישראל בעולם, השתתפות בתחרויות בינלאומיות גדולות, מה שיביא לחשיפה בינלאומית וייצוא יותר גדול”.

להחזיק כוס יין בצורה “תרבותית” נכונה
כשאדם מן הישוב, זה שאינו מעורה בענייני עולם היין, שותה קולה או מיץ תפוזים, הוא ממלא חופן יד של קרח בכוס הריקה ומוזג לתוכה את המשקה המתוק. אחר, הוא אוחז בידו בכוס בצורה הנוחה לו ביותר ולוגם את קירבה הקר בהנאה מרובה, ללא כל תשומת לב לצורת האחיזה בכוס. גם כשהוא לוגם יין הוא אינו מקפיד בבחירת סוג הכוס וטמפרטורת היין. הוא אינו מקפיד גם על צורת אחיזת הכוס, ולעיתים בימים חמים הוא אפילו נוהג להכניס ליין, ואפילו אדום, קוביות קרח, כדי לצננו.
חובב יין אמיתי, המעורה היטב ברזי עולמו של היין, בוחר ראשית בכוס המתאימה לסוג היין שהוא עתיד ללגום, כוס עם פתח עליון צר ליין לבן וכוס עם פנים רחבות יותר ליינות אדומים במקרה הפשוט. לחובבים מקפידים יותר יש עוד מספר וריאציות של כוסות, לסוגי היין השונים. מניסיון אישי אני חייב לציין שבלגימת אותו יין מכוסות שונות חשים בטעמים ובריחות שונים של אותו יין. אגב, יש המכנים את הכוס עם הרגל הצרה דווקא כוסית, שהיא כוס קטנה, ויש גם מקפידים לקרוא לה גביע.
חובב היין המנוסה ימזוג לכוס המתאימה יין אדום בטמפרטורת החדר ויין לבן מצונן בטמפרטורה של 10-12 מעלות. יינות קינוח מתוקים ואהובים, לסיומה של ארוחה טובה, יהיו אפילו קרים יותר בעת מזיגתם. רק כך ניתן יהיה לחוש בכל הריחות והטעמים להם התכוון היינן בעת ייצור היין.
אותו חובב יין משתדל לאחוז בכוס היין בצורה המקובלת בכללי התנהגות חברתיים מסוימים, הנהירים לו.
כשאני מתבונן על לוגמי יין רבים באירועים שונים בתמונות בעיתונים, באינטרנט או בטלוויזיה, אני נוכח שרבים מהם אוחזים בכוס בצורה אקראית הרחוקה מהכללים המקובלים, הנהירים לרבים.
זה בולט במיוחד לפני החגים בתמונות רבות שבהן הרבה עובדי מפעל, מחלקה או משרד ממשלתי מרימים יחד כוס, גבוה לחיים. כל אחד אוחז בכוס היין בדרך הנוחה לו והלאו דווקא מתאימה.

אז איך מומלץ לאחוז בכוס יין כדי ליהנות בצורה משופרת יותר מלגימת היין שבה?
ראשית יש למלא רק כשליש של הכוס ביין ולא למלאה עד הקצה העליון שלה.
מומלץ להחזיק את רגל כוסות יין סמוך לבסיס בין האגודל, האצבע והאמה. שאר האצבעות מונחות על הבסיס בטבעיות. כך גם נהוג לערבל את היין בכוס לפני הרחת היין, לצורך התרשמות מריחו ולהמשיך בשלב הלגימה שבאה אחריה. אין לאחוז את הכוס תוך חיבוקה באזור בו נמצא היין.

האם הצעה זו היא באמת רצינית והנושא כל כך חשוב?
כללי התנהגות חברתיים נאותים הפכו את האחיזה לכעין לחיצת יד סודית והשתייכות לחברת אנשים ממעמד אחר, של המבינים יותר בנושאים שונים.
האמת היא שאתם יכולים להחזיק את כוס היין בכל דרך שתרצו. כל עוד אתם פעילים בעולם היין ובטעימות המבוצעות נכון. לא משנה איך אתם עושים זאת. אבל למרות עובדה זו, ברור שבמספר מצבים חברתיים לא תתקבלו כהלכה ע”י המשתתפים האחרים בפגישה המקפידים בכל נקודה ונקודה בטעימה.
יש גם כאלה שיגידו לכם ש”הדבר האחרון שאתם צריכים להיות מודאגים ממנו הוא שישפטו אותכם לפי איך שאתה מחזיקים את כוס היין”.
אבל אין להתכחש לעובדה שאנו חיים בעולם שבו דברים קטנים, כמו נושא זה, מטופלים ודנים בהם ונראים במקומות שונים כבעלי חשיבות.
במקום להילחם בתופעה, שרבים מכם יקראו לה בטעות גדולה “פלצנות”, מומלץ ללמוד כמה דרכים תרבותיות הנהוגות באחיזת כוס יין. כך לפחות תקבלו את המראה של מומחה ליין. והיין בטח יהיה יותר טעים לכם, ומה רע בזה?

מדוע בעצם מומלץ להחזיק כוס יין ברגלה הארוכה ולא בגביע הזכוכית עצמו?
– קודם כל זה מראה חברתי נעים יותר. היין הוא לא סתם עוד איזה משקה אקראי.
– לא יישארו טביעות יד שמנוניות ומכוערות על הזכוכית.
– היין לא יתחמם מחיבוק כף היד ויישאר בטמפרטורה שהוא נמזג לכוס.
כאן גם המקום לציין שבמידה ומוזגים לכם, לכוס, יין אדום מקורר, דווקא כן מומלץ לחבק את הכוס ולחמם את היין בפנים עד שיגיע לטמפרטורת החדר. יין אדום קר מאבד את תכונותיו, טעמיו האמיתיים והארומה שלו.
לחיים !!!!

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק.
ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל
www.wines-israel.co.il
המתעדכן מדי יום

ישראל פרקר www.wines-israel.co.il

תגובות סגורות