חדשות היום

אוכלים פרחים בויתקין

לעיתים, כשאנו סועדים במסעדות שף, מקשטים את המנות שלנו פרחים צבעוניים. תמיד התלבטתי אם לנגוס בפרחים או להשאירם בצלחת. היום, לאחר ביקור מסקרן בחממות פרחי המאכל של פינקלשטיין וחביב בכפר ויתקין, אני כבר לא מתלבט, אוכל את הפרחים, ואפילו נהנה מטעמם של חלק מהם.

היינו אורחיו של מיכאל פינקלשטיין, חבר כיתה מילדות, בסיור בחממות ובארוחה המקושטת בפרחים, בביתו עם חנה’לה אשתו. מיכאל: “לפני מספר שנים הגיעו אליי מחברת ייצוא פירות וירקות ואמרו שהם מחפשים מגדלי פרחים, מפני שקיימת דרישה גדולה מאוד מחו”ל לפרחי מאכל. התחלנו אז לבדוק את הנושא. לא היה מדריך חקלאי בנושא או אפילו איזה ידע ראשוני שיכל היה לעזור לנו. החלטנו שאנחנו נכנסים לזה, אני ועוד שותפים, משפחת חביב מכפר ויתקין. אני המגדל והוא האורז את הפרחים. קיבלנו מידע מחו”ל במה הם מתעניינים ובאילו צבעים והתחלנו לגדל. מאז אנחנו שקועים עמוק בגידולי פרחי המאכל כבר כ-6 שנים וגדלנו בערך ב-70 אחוז מאז שהתחלנו. גם השוק המקומי מתעניין מאוד פרחים והדרישות ממנו הולכות ומתרבות. כולנו מחפשים כל הזמן זנים ופרחים חדשים”.

הפרחים הם מזון ולכן הוציאו השניים רישיון מזון אירופאי לגידולים. הם צריכים לעמוד בתנאים ובדרישות לקבלת הרישיון. יש להם חוקים מאוד נוקשים במזון באירופה. הם מגיעים מדי שנה ומבצעים ביקורת קפדנית, כולל ביקורת עובדים, סניטציה, אריזה ועוד.

אי אפשר לשווק לאירופה פרחים מבלי שיהיה רישיון אירופאי למזון.

“עם כל פרח חדש שאני מנסה ומתכנן לגדל אני פונה למכון וולקני לצורך ביצוע בדיקות אם הוא אינו רעיל ואכן הוא מתאים למאכל. לוקחים ממני בהפתעה מדי פרחים וצמחים לביקורת כדי לבדוק שאין בהם כל חומר הדברה מזיק הבדיקות נעשות ארץ ובחו”ל”.

כל כניסה לחממה מתבצעת דרך דלת כפולה. ראשית נכנסים לתא קטן, סוגרים את דלת הכניסה ואז אפשר להמשיך הלאה ולהיכנס לחממה ע”י פתיחת דלת נוספת. כך מצטמצמת כניסת מזיקים לאזור הפרחים.

שיא עונת הפריחה הוא בחודש דצמבר. לאחר קטיף הפרחים יש לחדש את השתילים ואז מוצעים העציצים הותיקים למכירה כפרחי נוי ובמקומם מתחילים לטפח שתילים חדשים. המסה הגדולה ביותר היא של פרחי אמנון ותמר

בכ-12 צבעים שונים, ואף בגדלים שונים. לוע הארי מופיע בכ-5 גוונים שונים. “פרח כובע נזיר הוא מאוד בריא ומלא בויטמין סי”. מספר לנו מיכאל. “יש לו טעם של צנון חריף”. טעמנו ואישרנו את דבריו.

“אני קוטף את הפרחים רק לפי הזמנות. הפרחים נארזים במגשים קטנים המוכנסים לקירור. כל עוד נשמר רצף של קירור, הפרחים נשמרים כטריים גם 10 ימים. החוכמה היא לדעת כיצד לשמור ולהוביל את מגשי הפרחים. לעיתים בהובלה, המשטח נמצא תחת השמש ואז אנחנו מקבלים פסילת משלוח מהלקוח בדרך כלל”.

נושא הפרחים מתבצע יחד עם גידול ושיווק התבלינים. בדרך כלל סוחרי תבלינים מגדלים גם פרחי מאכל. “יש לי בחוץ שקיות מלאות באדמה. שתלתי בהם שיחי פינגר ליים, לימון בגודל של אצבע. הלימון הוא דליקטס הנמכר ב70 ש”ח לקילו בחו”ל. הוא מיועד למסעדות ונחשב יוקרתי מאוד.”

פעם בחודש מגיע לחממה אגרונום ומציע כל מיני דברים ופיתוחים חדשים. קיימים גם מיזמים חשאיים לגידול צמחים לתרופות שאפילו המגדלים לא יודעים את כל הסודות סביבם ומה מייצרים מהפרחים ומהעלים הגדלים בחממה. המפתחים והממציאים מגיעים למקום בסומכם על תנאי הגידול והסניטציה הגבוהים והמבוקרים בחממות שבכפר ויתקין.

בחממות הפרחים של פינקלשטיין וחביב משתמשים בהדברה ביולוגית באמצעות מין חיידק או זבובון הנקרא פידיוס, הפועל כנגד רימות. הכנימה המזיקה אוכלת את הזבובון. כתוצאה מהאכילה היא הופכת לעקרה ואינה יכולה להתרבות. מחזור הגידול של הכנימות הוא כ-3 ימים. תוך כשבועיים הכנימות נעלמות, ללא כל צורך להשתמש בהדברה כימית שאינה טוב כמובן לבריאות. “בשנה האחרונה עברתי לשיטה נוספת של איסוף מזיקים מהפרחים. יש לי מפוח גדול שהפכתי אותו לשואב עם שק איסוף גדול ואני פשוט עובר בין השורות ושואב את המזיקים מהצמחים לעיתים קרובות.” מספר מיכאל. “את השתילים אני חייב לקנות ממקומות מוכרים שיש להם רישיון גידול מוכר, על פי תנאי הרישיון האירופאי, שאני חייב לעמוד בו. חלק מהשתילים מגיעים מ”חישתיל”. חלק אחר מגיע ממשתלה מאוד גדולה בכפר חגלה, “ינאי” , המספקת שתילים גם להרבה עיריות ומועצות אזוריות בארץ”.

השקיית הצמחים נעשית באמצעות טפטפות, כשעודפי המים יוצאים מהעציצים וזורמים דרך התעלה החוצה. שתי משאבות פועלות תוך כדי השקיה. אחת מספקת דשן והשנייה מוסיפה חומצה, כדי לשמור על PH נכון.

בקצה החממה ראינו צמחי מלפפון עם פרחים קטנים. “המלפפון הקטן שיש עליו פרח, זה מה שמיועד לשיווק. אני מנסה זנים שונים של מלפפונים ומחפש את המלפפון הבלדי של פעם, שכבר אינו מגודל ע”י מגדלי המלפפונים הרגילים. למלפפוני הבלדי יש פרחים יפים. למלפפונים של היום יש האבקה עצמית והפרח נעלם מהר. אני מחפש פרח שצריך לעשות לו האבקה, וכאשר לא מאבקים מתברר שהפרח נשמר ליותר זמן ואז אפשר לקטפו ולקשט איתו מנות גורמה”.

המנות שהגישו לנו חנה’לה ומיכאל פינקלשטיין בסיום הביקור המעניין והמאלף בחממות שלהם, היו כמובן מקושטות כולן בפרחים נאים, טריים ואפילו טעימים. ומיכאל מסיים במשפט המפתח: “הפרחים מוסיפים חן ויופי למנות. לפני שאתם מגישים סלטים שונים, שימו פרחים בצלחת ובוודאי שתזכו לתשבחות רבות”.

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק. ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל www.wines-israel.co.ilהמתעדכן מדי יום

ישראל פרקר

תגובות סגורות