אקווריוס ספקטרום (Aquarius-Spectrum) ניטור רשתות מים ואיתור נזילות תת-קרקעיות

www.aquarius-spectrum.com

חיסכון במים וניהול חכם של תשתיות מים מצויים על סדר היום של מרבית המדינות המפותחות והמתפתחות. ככל שתשתית המים הולכת ומזדקנת, כך גדלים הסיכויים להתפתחות בלאי טבעי של הצנרת. הכשלים הנוצרים בתשתית המים, ישנה כחדשה, לרוב אינם גלויים לעין, ועל כן קשה לעקוב אחר התפתחותם, ויחד עם זאת הם גורמים לנזק כלכלי – הן כתוצאה מאובדן מים גבוה והן בשל העלויות הכרוכות בניהול ותחזוקה של התשתית הנזוקה לאורך זמן.

אובדן המים העולמי (NRW – Non-Revenue Water) נאמד בכ-14 מיליארד דולר בשנה, ובארה”ב בלבד כ-2 מיליארד דולר בשנה. החלפת תשתיות כרוכה בהשקעות עתק, שלרוב מבוצעות כחלק ממדיניות של “הזדדקנות” התשתית בלבד, ולא כמדיניות המבוססת על מצב התשתית בפועל, וזאת עקב מחסור במידע עדכני רלוונטי.

Sensor on hydrant-Redכל אלה מביאים לכך, שיותר ויותר ערים בעולם מחפשות אחר פתרונות שיאפשרו להן לבצע מעקב ובקרה על תשתית המים ושליטה – הן במצב הצנרת והן בתקציב המושקע בניהול ותחזוקת הצנרת. כיום, בין 30%-50% מתקציבי תאגידי המים מושקעים בתחזוקה של הצנרת, והצורך בתכנון מראש, הכולל הגדרת סדרי עדיפויות לטיפול, עולה מדרגה.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתגרים שלעיל היא באמצעות ניטור קבוע ומתמשך של רשת המים, שמאפשר לקבל תמונת מצב כוללת על מצב הצנרת – הן ברמה יומית והן לטווח הארוך. ע”י כך ניתן להקטין באופן משמעותי את פחת המים, לצמצם את הפגיעה בתשתיות כיסודות, מבנים וכבישים, שנוצרת כתוצאה מנזילות מתמשכות וכן להאריך את חיי הצנרת באמצעות תחזוקה נכונה ויעילה.

גילוי נזילות אקטיבי מתבצע בעולם במשך שנים רבות באמצעות מגוון טכנולוגיות ובעיקר ע”י טכנולוגיות הכוללות החדרת אביזרים שונים לצנרת המים כמצלמות וטכנולוגיות אקוסטיות. הטכנולוגיות שכוללות החדרת אביזרים יעילות, אולם בדר”כ יקרות ומשמשות לצורך ביצוע סקרים בצינורות ראשיים ולא כמערכות קבועות. עלות ביצוע הסקרים הנה גבוהה מאוד, תוצאות הסקר נכונות לרגע הבדיקה ולכן הסקר צריך להתבצע מדי תקופה שוב ושוב, מה שמייקר את התהליך ומעטות הרשויות שעומדות בכך. בעולם קיימות גם מערכות שונות לניטור קבוע של צנרת המים, אלא שמרביתן מצריכות שימוש במספר רב של חיישנים שמשמעותו עלויות גבוהות.

חברת אקווריוס ספקטרום (Aquarius Spectrum) פיתחה מערכת מבוססת חיישנים ותוכנה, שלמעשה הופכת את תשתית המים ה”קבורה” מתחת לאדמה להיות גלויה ונשלטת בצורה חכמה, כחלק מתפיסת “האינטרנט של הדברים” (IoT).

אקווריוס ספקטרום מציעה לשוק פתרון “היברידי” המשלב בין שני קווי מוצר הפועלים בסינרגיה מלאה: האחד – AQS SYS, מערכת איתור נזילות קבועה, המבצעת ניטור יומי קבוע של צנרת המים ומתריעה על התפתחות נזילות סמויות משלב ראשוני ביותר. השני – ™iQuarius, מערכת איתור נזילות ניידת, המתחברת לטלפון חכם ומבוססת על אפליקציה ייעודית ובאמצעותה ניתן לבצע Pinpoint לאיתור נקודת חפירה בהמשך לממצאי המערכת הקבועה ו/או לבצע סקר ידני עצמאי. ניתן גם להצליב מידע שהתקבל משתי המערכות בו זמנית, לקבלת תוצאות מהימנות ומדויקות יותר. שתי המערכות פועלות על גבי אותו ממשק משתמש ומספקות פתרון כולל לגילוי נזילות סמויות ברשת המים.

מספר יתרונות תחרותיים המאפיינים את הפתרון של אקווריוס מאפשרים חיסכון כלכלי לתאגידי המים, בעיקר הודות לעלות המערכת הנמוכה ביחס למערכות אחרות וכן הודות לתוצרים מהימנים ומדויקים. המערכת מאפשרת להעביר בו-זמנית כמות גדולה של מידע מהשטח (Big Data), שמנותח במלואו ב”ענן” באמצעות אלגוריתמים ייחודיים שפותחו בחברה במהלך 5 השנים האחרונות (אלגוריתם לומד).

מערכת הניטור הקבועה, AQS-SYS, מבוססת על חיישנים אקוסטיים אלחוטיים הפועלים בתקשורת סלולרית ומצויידים בטכנולוגיית GPS שמאפשרת סנכרון זמן ברמת מילי שנייה בכל מדידה. החיישנים מקליטים באופן מסונכרן אותות אקוסטיים הנוצרים בעת נזילה בצנרת המים העירונית. הנתונים המוקלטים משודרים למרכז עיבוד נתונים שאוסףאת המידע מכל יחידות הקצה ברחבי העיר, מנתח המידע באופן מיידי וממנו מועברים הממצאים לתצוגה נגישה ופשוטה, על גבי ממשק עבודה של המשתמש הסופי, הכוללת מעקב אחר הנזילות המתגלות והמתפתחות, בשילוב דוחות המדידה.

AQS_SYS-1אחד המאפיינים הייחודיים למערכת הנו שגילוי הנזילה מבוצע בשיטת ה”קורלציה” שבאה לידי ביטוי בשימוש בכמות גדולה של מידע, בכל מדידה ומדידה, ופועלת על כלל החיישנים הפרוסים בשטח. בשיטה זו, ניתן לאכן נזילות קטנות (החל מקוטר חור של כ-1.5 מ”מ), ומתקבלות תוצאות איכותיות ומהירות ברמת דיוק גבוהה, הכוללות הן את עצם איתור הנזילה והן את מיקומה המדויק. יתר על כן, ניתן להגדיל את יכולת הכיסוי פר חיישן ולצמצם את כמות החיישנים הפרוסים ברשת, וע”י כך להקטין את עלויות המערכת. בממוצע, בין 2-2.4 חיישנים נדרשים לכיסוי 1 קילומטר צנרת.

המערכת מתאפיינת בפשטות התקנה והפעלה ומתבססת על ממשק מידע ולוח בקרה ידידותיים למשתמש המציגים נתונים עכשוויים והסטוריים בעלי ערך רב לתאגיד המים. הנתונים המתקבלים ומצטברים במערכת מאפשרים לתאגיד המים – הן לטפל באירועים נקודתיים בטרם יהפכו לאירועי נזילה משמעותיים ויקרים והן ליישם מדיניות תחזוקה והחלפה של צנרת המים לטווח הארוך, תוך תכנון מסודר מראש, המתבסס על מידע אמין ועדכני, וע”י כך להאריך את חיי הצנרת ולהקטין עלויות תחזוקה. נוסף לנזילות בצנרת המים העירונית, המערכת של אקווריוס מזהה ומתריעה גם על כשלים באביזרים כגון ברזים ושעוני מים ונזילות בצנרת הפרטית.

מערכת iQuarius™ מבוססת על אפליקציית סמרטפון ייעודית וכוללת חיישנים אקוסטיים שמשמשים הן לביצוע סקר עצמאי ו/או קורלציה והן ככלי משלים למערכת הקבועה לטובת סימון נקודת החפירה. iQuarius™ היא המערכת הראשונה המתאפשרת ליישום על גבי טלפון חכם ומבוססת טכנולוגיית ענן ולמעשה מספקת את כל הציוד הדרוש למשתמשים לטובת גילוי דליפה מקצועי ואיתור דליפות מים בצורה מהירה, יעילה ומדויקת. המערכת כוללת חיישן ידני וכן מתאמים לחיישן קרקע ולמקל “שמיעה”, שמספקים מענה למדידות בתצורות שונות של שטח, אביזרי מים ובורות פיקוד/טיפול בברזים ומשלבת ממשק משתמש אינטואיטיבי ומיקום על גבי מפה (מיפוי הדליפה מבוצע באמצעות ניתוח אקוסטי ומיקום GPS, עם חיבור לאינטרנט למפות GIS). עלות המוצר יחסית נמוכה, והוא נמכר בשירות חודשי בהתאם לצרכי המשתמש.

שתי המערכות – הקבועה והניידת, מסופקות במודל SAAS ונתמכות ע”י שירות מקצועי של מהנדסי החברה, המצויים בקשר יומיומי עם הלקוחות – החל משלב ההטמעה והמשך במעקב יומיומי אחר הממצאים, ניתוח הממצאים והמלצות לפעולה.

iQuarius-1אקווריוס ספקטרום מונה כיום 4 לקוחות בישראל – בירושלים (תאגיד “הגיחון”), בנתניה (תאגיד “מי נתניה), במודיעין (תאגיד “מי מודיעין”) ובכרמיאל (תאגיד “עין-כרמים”). בסה”כ התקינה החברה עד כה למעלה מ-2,000 חיישנים המבצעים ניטור יומי של למעלה מ-1,000 ק”מ צנרת. החיסכון הפוטנציאלי הכולל בפחת המים בכל 4 הפרויקטים לעיל, כפי שנהוג לחשבו בתעשייה, נאמד ביותר מ-2 מיליון קוב מים. השנה זכתה אקווריוס ספקטרום בשני פרסי חדשנות יוקרתיים: מקום שני בקטגוריית חברות בצמיחה, בתחרות העולמית Water Infrastructure Challenge שהתקיימה בחודש מרץ 2015 מטעם Imagine H2O ובה התמודדו למעלה מ-100 חברות. כמו כן, מקום ראשון בקטגוריית תשתיות מים בתחרות Aquatech Innovation Award 2015 שהתקיימה בחודש נובמבר 2015 ובה התמודדו למעלה מ-70 חברות.

אקווריוס ספקטרום מונה 18 עובדים הכוללים צוות של מהנדסים, אנשי פיתוח תוכנה, אנשי שיווק ומכירות ועוד. מנכ”ל החברה, זאב אפרת, הנו בעל 20 שנות ניסיון בניהול מקומי ובינלאומי, בדגש על יצירה והצמחה של חברות הזנק. אקווריוס ספקטרום נוסדה בשנת 2009 ע”י היזם דוד סולומון, והנה בוגרת החממה הטכנולוגית האצ’יסון כנרות שבבעלות האצ’יסון ווטר (Hutchison Water). לאחרונה הודיעה החברה, כי Hutchison Water International Holdings Pte. Limited מקבוצת CK Hutchison Holdings Limited הבינלאומית, השקיעה בסבב ההשקעה הראשון בחברה 8.5 מיליון שקל.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות