חדשות היום

Saturas – פיתוח חיישן זעיר להשקיה מדייקת

www.saturas-ag.com

 

חברת Saturas הוקמה באפריל 2013 כחברת פיתוח של חיישן זעיר להשקיה מדייקת. הרעיון עלה על ידי ד”ר משה מירון, חוקר בכיר במכון מחקר מיגל, כבר לפני שנים כאשר במסגרת התמחותו בהשקיה מדייקת נתקל בפער הרב בין הכלים העומדים לרשות החקלאי לבין הצורך במדידה מדייקת, נוחה ואמינה של מצב המים בעץ. ההבנה ששליטה על משאב יקר וחסר כמו מים קריטית לחקלאי על מנת לשלוט ביבול, הובילה אותו לרעיון של ייצור חיישן רציף הנמצא בגזע העץ.​החברה בוגרת חממה במסגרת תוכנית החממות של המדען הראשי בחממת טרנדליינס אגטק מקבוצת טרנדליינס. החברה מונה היום 5 עובדים: ענת הלגוע סולומון: מייסדת ומנכ”ל, ד”ר משה מירון: מייסד וממציא, ד”ר אבישי אבני: טכנולוג החברה, ארז סוקולסקי: סמנכ”ל פיתוח, יובל גולדבלט.

TEAM

שינויים גלובליים הכוללים עלייה בקצב גידול האוכלוסייה, שינויי אקלים, צמצום מקורות המים ועוד מחייבים את החקלאות להיות מתוחכמת יותר ויעילה יותר במונחי צריכת מים, ייצור תפוקה ועוד. כיום כ – 80% מהחקלאים אינם משתמשים כלל בבקרת השקיה, 15% אחוז מהחקלאים משתמשים בבקרה בסיסית של זמן/כמות ורק כ – 5% מהחקלאים משתמשים בחיישנים שונים. השקיה חכמה משפרת את כמות ואיכות הגידולים. פוטנציאל שוק חיישנים לבקרת השקיה מוערך ב- למעלה מ 1 מיליארד דולר בשנה. החיישנים הקיימים כיום בשוק מודדים את מצב המים בעץ באופן עקיף כגון מידת רטיבות הקרקע, מידת התפשטות/התכווצות של פרי/עלה/גזע. האמצעים הקיימים כיום מוגבלים מאוד במהימנותם, יקרים ודורשים תחזוקה מורכבת.

חיישן בניסוי חממהחברת Saturas מפתחת חיישן זעיר המוחדר לגזע העץ למגע ישיר עם רקמת המים ומדידה רציפה של פוטנציאל המים בגזע. מדד זה נחשב מהימן ומייצג ביותר. בשל דיוק המדידה יידרשו 1-2 חיישנים לכל הקטר (10 דונם). המערכת צפויה לעלות לחקלאי פחות מכל החלופות המוגבלות הקיימות כיום והוא צפוי, על בסיס חישוב תוספת של 5% בלבד להכנסתו השנתית, להחזיר את ההשקעה בתוך פחות משנה.

חדשנות הטכנולוגיה

החיישנים המדייקים של Saturas הינם היחידים המוטמעים בגזע העץ ומבצעים מדידה אוטומטית של פוטנציאל הגזע בעץ (SWP) בשילוב עם קלות בשימוש ובעלות נמוכה יותר באופן משמעותי ממוצרים אחרים בשוק כיום.

פוטנציאל המים בגזע העץ נמדד באמצעות חיישן המוטמע בגזע ומספק:

  • מיקום טוב ביותר בשל אינטגרציה שמבצע הגזע
  • מגע ישיר עם רקמות מים בעץ
  • מדידה ישירה של מצב המים

הטמעת החיישן בגזע העץ מבטלת את הבעיות הקשורות להצבת חיישנים בקרקע, העלים או הענפים. חיישןSaturasמספק מידע מדויק להשקיה מותאמת לצמצום צריכת מים מבלי לייצר עקת מים לצמחים, ותוך הגברת הייצור ואיכות פרי. פוטנציאל המים בגזע (SWP)  הינו בעל השונות המרחבית הנמוכה ביותר במטע בהשוואה למדדים מוכרים אחרים.

יתרSaturas Sensor in Treeונות עיקריים:

  • מדידה רציפה של מצב מים בצמח
  • תצוגת מידע יעילה ופשוטה להבנה
  • תחזוקה נמוכה
  • שונות מרחבית מינימלית
  • כדאיות כלכלית

 

הצעת הערך של המוצר

טכנולוגית השקיה מדייקת יכולה לספק פתרונות שיאפשרו לחקלאים להשקות בזמן הנכון ולהשתמש בכמות המדויקת הנדרשת של מים. כתוצאה מכך, החקלאי ייהנה:

  • הגדלת יבול (כמות/איכות) = הכנסה גבוהה יותר בשיעור של 5% – 20%
  • מזעור סיכונים והפסדים
  • חיסכון מים בהיקף צפוי של  10% – 20%
  • הפחתת עלות המים
  • מאפשר יותר שטח נטוע בתוך הקצאות מים
  • מניעת השקית יתר
  • תרומה לעצים בריאים יותר
  • הפחתת רמת זיהום מי תהום עקב השקית יתר

 

פוטנציאל השוק

שוק החקלאות המדייקת בכלל וההשקיה המדייקת בפרט הינם תחומים צומחים בעולם בעלי שיעור גידול שנתי של למעלה מ – 20% לשנה. החברה מעריכה על בסיס שטחים מושקים בעולם של מטעים, גפן וכותנה, פוטנציאל שוק של למעלה מ – 1 מיליארד דולר בשנה. שווקי היעד הראשונים הינם ארה”ב, אירופה, אוסטרליה וישראל, בהם ישנם חקלאים מתקדמים אשר מבינים ומעריכים את תרומתו החשובה של המוצר לניהול ההשקיה ותוצאותיה. החברה פיתחה ממשק משתמש פשוט וידידותי אשר יאפשר גם לחקלאים “פשוטים יותר” בשווקים כגון הודו וסין לעשות שימוש יעיל במוצר.

קניין רוחני: החברה הגישה בקשות ל- 2 פטנטים על שיטת המדידה ושיטת ההחדרה של החיישן לעץ.

סטטוס פיתוח: החברה השיגה הוכחת היתכנות טכנולוגית בעצים עם אב טיפוס ראשון של החיישן בעצי אפרסק והדרים.

החברה חתמה הסכם עקרונות לשת”פ עם חברת Pessl Instrument, הפעילה בשוק העולמי מזה 30 שנים בתחום החישה והתקשורת בחקלאות. על פי ההסכם Pessl Instrument תהיה אחראית להתקנה של 300 חיישנים באתרי ביתא שונים בעולם.

 

גיוס

החברה גייסה בסבב הגיוס האחרון כ – 1 מיליון דולר.הגיוס הנ”ל יחד עם כספי מדען ראשי, ישמשו להשלמת הפיתוח, כולל מזעור המוצר לצורך התאמתו לגידולי גפן וכותנה, ניסיונות ביתא באתרים בארץ ובחו”ל והתחלת מכירות המוצר.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות