חדשות היום

או טו טו כאן – ה-F 35

22.6.16 אמור להיות תאריך היסטורי עבור חיל האוויר הישראלי. במפעלי חברת לוקהיד מרטין האמריקנית יימסר לחיל האוויר הישראלי מטוס ה-F 35 הראשון. בתחילת חודש דצמבר השנה אמורים לנחות בארץ שני המטוסים הראשונים, כאשר קצב האספקה צפוי לעמוד על שישה מטוסים בשנה.  “אין לי ספק שמטוסי ה-F 35 הם התשובה לאתגרים ביטחוניים מורכבים במציאות לא צפויה כמו זו של המזרח התיכון”, אומר בראיון מיוחד לניו טק, אלן נורמן, טייס הניסוי הראשי של פרויקט ה-F 35, שהגיע להשתתף ביום עיון מיוחד של מכון פישר לקראת קליטתם של מטוסי החמקן בישראל.
נורמן, שעד היום צבר יותר מחמש מאות שעות טיסה על ה-F 35, היה גם טייס הניסוי הראשי של מטוסי ה-F 22, החמקנים שנמצאים כיום בשירות חיל האוויר האמריקני. בעברו כטייס חיל האוויר האמריקני טס נורמן במטוסי פאנטום ו-F 16. “יש לי אפילו זווית ישראלית”, הוא מספר לנו בחיוך במהלך ההדרכה על סימולטור ה-F 35 שהוצב בכנס.  “בסוף שנות ה-80 הבאתי לישראל את מטוסי ה-F 16 מדגם C ו-D”, ( “ברק” בכינויו בחיל האוויר). נורמן יהיה מי שישמש כמדריך הראשי של צוותי חיל האוויר הישראלי שיצאו בסוף החודש לאימונים ראשונים במפעלי החברה בטקסס, ואחר כך יעברו לאימון מתקדם יותר, בבסיס חיל האוויר האמריקני “לוק” במדינת אריזונה.

ואמיר בר שלום בסימולטור הטיסה של ה-F 35

ואמיר בר שלום בסימולטור הטיסה של ה-F 35

ש: כמי שטס למעשה על שלושה דורות של מטוסים, האם ניתן לכנות את ה-F 35 כקפיצת מדרגה?
“לחלוטין כן”, אומר נורמן בנחרצות. “ה-F 35 הוא לא רק מטוס הוא תפיסה שלמה של לחימה אווירית משולבת. הוא בעל יכולת נשיאה של חימוש מתוחכם, נושא מספר רב של סנסורים ובעל יכולת של עבודה רשתית עם מטוסים אחרים. בנוסף הוא יכול לתקשר ברשת עם כוחות מגוונים, כולל כאלה על הקרקע. למעשה הטייס מקבל על המסך בקוקפיט, היתוך של נתונים רבים המעובדים על ידי מערכות המטוס עצמו, מערכות של מטוסים מקבילים וכן של מערכות קרקע. התמונה בקוקפיט היא למעשה תמונה מערכתית של מרחב הפעולה, והיא זהה לכל מטוס F 35 שטס באזור. אם נשווה את המציאות הזו למטוסי דור 4 מתקדמים, הרי שהטייס ב-16 F המתקדם ביותר צריך להביט כל העת במכ”מ , לברור בין מטרות, להתאים להן את סוג הנשק ולהטיס את המטוס. את כל הפעולות האלה הטייס צריך לעשות בעצמו. ב-F 35 זה נעשה על ידי המערכת. מעבר לזה יש את עניין החמקנות, לא רואים אותך ואתה רואה את כולם ולכן מרחב ההחלטה והמיקוד המבצעי שונים לגמרי. אם מוסיפים לזה את תמונת הקרב המפורטת והמשותפת לך בקוקפיט ולמטוסים האחרים, הרי שמתקבל כאן מכפיל כוח משמעותי. לא בטוח ש-F 35 יגיע בכלל לקרב אוויר צמוד בסגנון DOG Fight. סביר להניח שהוא יזהה וישגר טילים לעבר מטוס האויב ממרחק עשרות ק”מ, מבלי שמטוס האויב ידע בכלל מאין נורה הטיל. במילים פשוטות הייתי מכנה זאת כך: במקום להיות טכנאי – TECNITION אתה הופך לטקטיקן TACTTION”.
ש: בחיל האוויר הישראלי הביעו לאחרונה חשש כבד משחיקת היתרון האיכותי של ישראל בזירה, לנוכח מירוץ החימוש של מדינות רבות סביב, כולל איראן שעומדת לרכוש מטוסי מיג וסוחוי מתקדמים. האם אתה חושב שמטוס ה-F 35 מבטיח שהיתרון האיכותי הזה יישמר בעשורים הקרובים?
“אני חושב שכמו שארצות הברית משקיעה בפרויקט הזה כדי לשמר את העליונות האווירית והטכנולוגית שלה בעולם, כך גם ישראל תשמר את היתרון שלה במזרח התיכון עם הפעלת ה-F 35. מעבר ליכולות הנדירות של חמקנות שמקנות לתוקף יתרון אדיר בפעילות בזירות רחוקות ומאוימות, יש ל-F 35 גמישות טכנולוגית לכמה עשורים. למעשה נבנתה כאן פלטפורמה מתקדמת שיכולה לתת מענה להרבה מאד איומים עתידיים, בין אם הם מדינתיים ובין אם הם מגיעים מעולם המלחמה הא-סימטרית בדמות טרור”.

מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן אליהו בסימולטור ה-F 35 צילום: יובל חן

מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן אליהו בסימולטור ה-F 35
צילום: יובל חן

ש: לאחרונה נשפט בארצות הברית האקר סיני שפרץ למספר מחשבים בארצות הברית וגנב כמה מהתכניות המסווגות של חיל האוויר האמריקני, בין השאר גם של פרוייקט ה-F 35 האם אתה חושב שזליגת הטכנולוגיה הזו היא סכנה לפרויקט עתיר התקציב הזה? והאם על בסיס החומר שנגנב, אולי יפותח מכ”מ שיצליח לפצח את החמקנות?
“אני יודע דבר אחד באופן ברור. אנחנו נמצאים מבחינה טכנולוגית תמיד צעד אחד לפני כולם”, אומר נורמן, מבלי להזכיר את רוסיה וסין, שתי מדינות שבונות בעצמן חמקנים, אם כי לא ברמה האמריקנית. “העובדה שעוד מדינות בונות מטוסים חמקנים רק מוכיחה את העובדה שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון ועדיין צעד לפני כולם”.
ש: אתה יכול להעריך בכמה זמן יוכשר טייס מבצעי של F 35? מבחינת חיל האוויר הישראלי יש לכך משמעות גדולה, שכן בתוך ארבע שנים תהיה לישראל טייסת חמקן ראשונה.  “אני יכול להגדיר את המטוס הזה במילה אחת, EASY. הוא נוח מאד ללימוד,הפעלה והטסה. זמן ההכשרה קצר מאד בעיקר הודות לסימולטור המתקדם שנבנה לצד המטוס. לא אחת אנחנו שומעים מטייסי קרב ותיקים, שמגיעים לטיסת הבכורה שלהם, אחרי כמה עשרות שעות סימולטור, שההטסה ממש קלה והממשק של מערכות המטוס היה ידידותי מאד”.  בימים אלה מוכשרים בבסיס “לוק” באריזונה טייסי קרב מכמה מדינות בהן אטליה, נורבגיה, הולנד, אוסטרליה ובריטניה. לאחרונה פרסם הגוף המפקח על הפרויקט מטעם הפנטגון, כי צפוי עיכוב בגרסה הסופית של תוכנת המטוס. על פי גורם בלוקהיד מרטין, מהנדסי התוכנה של הפרויקט הצליחו להתגבר על הבעיות, ושדרוגי התוכנה יעשו כבר במהלך הייצור. המטוסים שאמורים להגיע לחיל האוויר הישראלי אמורים לכלול תוכנה בסיסית, שתשודרג במהלך השנתיים שאחרי. ראש מטה חיל האוויר, תת אלוף טל קלמן שנשאל על כך ענה: “התוכנה שתגיע עם מטוסי ה-F 35, עדיין מתקדמת יותר מהתוכנה שאיתה טס היום מערך הקרב של חיל האוויר”.  קצב ההצטיידות של ישראל יעמוד כאמור משנת 2017 על שישה מטוסים בשנה, הטייסת המלאה תושלם ב-2020. בימים אלה, שבהם נידון היקף הסיוע האמריקני לישראל בעשור הקרוב, נזהרים בחיל האוויר לדבר על מספרים. גורם בכיר בלוקהיד מרטין העריך כי בסופו של דבר תרכוש ישראל כמאה מטוסי F 35, ותשלים ארבע טייסות, בהן גם דגם ה-STOVEL להמראה קצרה ונחיתה אנכית .

אמיר בר שלום

תגובות סגורות