ציידת עצמאית

בדיוק כמו בעולם התעופה הצבאי שבו חלקן של הפלטפורמות הלא מאוישות הולך וגדל, כך גם בעולם כלי השיט הצבאיים. רשות הפיתוח והמחקר האמריקנית DARPA, חשפה ב-30 במרץ את ה-ACTUV – Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel, ספינה לא מאוישת המיועדת למשימה ספציפית של ציד צוללות המצוידות במנועי דיזל. הספינה, באורך 42 מטרים, בעלת דחי של 140 טון, נועדה לעקוב בים הפתוח אחרי כלי שיט עוינים במשך מספר חודשים ללא צוות אנושי. על פי DARPA ה-ACTUV היא אחד הפתרונות האופטימליים לקיצוץ המסיבי שנעשה בשנים האחרונות בתקציב הצי האמריקני. המטרה היא לבנות במקום ספינות מאוישות גדולות ויקרות, ספינות רובוטיות קטנות יותר בעלות ביצועים משופרים. על פי סקירת המחקר והפיתוח של משרד הביטחון, המבנה החיצוני של ה-ACTUV הוא טרימרן, והוא כולל מערכת פיקוד אוטונומית מתקדמת, ערכת חיישנים ומערכת הנעה שתוכל לאפשר מרדף אחרי צוללות הדיזל.

ה-ACTUV בתהליך בנייה צילום: DARPA

ה-ACTUV בתהליך בנייה
צילום: DARPA

הספינה תוכל לשהות בים תקופה ארוכה, בין 30 ל-90 יום, ללא צוות תוך שהיא מפליגה וחוזרת לנמל באופן אוטונומי לחלוטין. בסדרת ניסויי הים הנוכחית הוקם על הספינה גשר מאויש לצורך בקרה ומעקב. הספינה הלא מאוישת תוכל לפעול במסגרת תנאי הבטיחות התואמים לחוקי השייט הבינלאומיים, בעלות של עשירית מספינה מאוישת המבצעת את אותה משימה. ל-ACTUV לא נדרשת מערכת ייצוב דינמית או מכלי ציפה בשל היותה לא מאויישת ולכן התכן שלה פשוט יותר.
המהירות המקסימלית של ה-ACTUV תהיה של 27 קשר ( כמעט 50 קמ”ש) וזאת כדי לאפשר לה מרדף אחרי צוללות מונעות דיזל שמהירותן המרבית מגיעה ל-25 קשר. במהלך סדרת ניסויי הים שנערכה בחופי אורגון, הצליחה ה-ACTUV לזהות ואחר כך לעקוב אחרי צוללת דיזל ממרחק של כמעט קילומטר.  ב-DARPA מרבים לדבר בשנים האחרונות על שינוי קונספט בתכנון העתידי של שדה הקרב. זו אחת הסיבות שתקציב הפיתוח של DARPA לא נפגע נומינלית ב-2016-17 והוא עומד על כ-3 מיליארד דולר, לעומת קיצוצים בתקציבי ההצטיידות של הזרועות בצבא האמריקני. על פי ה-national defense magazine ,DARPA תתמקד בשנים הקרובות בשלושה תחומים: חשיבה חדש על כל מכלול מערכות הנשק, ניהול נכון של מהפיכת המידע וה-BIG DATA ויצירת תשתית ראשונית להפתעות טכנולוגיות שיכריעו מערכות בעתיד.
“אנחנו בהחלט מודעים לחשיבות המשימה הזאת, ולצורך לשנות כיוון” אמרה במסיבת עיתונאים בוושינגטון בחודש פברואר האחרון, ראש DARPA אראטי פראבקאר. “אנחנו גוף פיתוח שצריך וגם יודע לנהל סיכונים”.  ה-ACTUV היא חלק מהתכנית הזאת של חשיבה מחדש על משימות מסורתיות עם כלים מתקדמים.  “תארו לעצמכם כלי אוטונומי שנמצא על פני המים, פועל במסגרת כוח משולב של ספינות, חלקן מאוישות ומתקשר במקביל עם כלים מאוישים ולא מאוישים מתחת למים”, סיפר למגזין national defense magazine סטיב ווקר, סגן נשיא DARPA. “הספינה הזו נבנית בצורה וורסטילית מאד: בעתיד היא תשמש גם למשימות מודיעין, כשולת מוקשים וכספינת אספקה. כאן יורגש החיסכון האמיתי שלה. מעבר לזה, הפיתוח המואץ תואם את התפיסה החדשה שלנו, לייצר מהר ככל האפשר מערכות הטרוגניות וגמישות למגוון רחב של משימות. אנחנו לא יכולים לחזור אחורה ולפתח מערכות וכלים במשך עשור. העולם היום שונה לגמרי וזה מצריך אותנו לתכנן ולפתח מהר. בנוסף, בל נשכח שהאויב העתידי שלנו, מי שהוא לא יהיה, ישתמש גם כן בטכנולוגיה מתקדמת”.
פרויקט ACTUV יצא לדרך כרעיון ראשוני בשנת 2010 על ידי DARPA. בשנת 2014 כאשר הוא הוכח טכנולוגית, נכנסו לתמונה מעבדות הפיתוח של הצי

ה-ACTUV איור: DARPA

ה-ACTUV
איור: DARPA

האמריקני ה-ONR – OFFICE OF NAVAL RESEARCH שמימנו את בניית אב הטיפוס. חברת LEIDOS שנבחרה לבנות את הספינה האוטונומית הראשונה הציגה בתחילת 2015 את אב הטיפוס הראשוני שמבוסס על טרימרן הבנוי מחומרים מרוכבים. עד חודש אוקטובר 2005 הושלמו 90% של הפרויקט כולל מערכות הניווט, העקיבה, הזיהוי ומערכות אלקטרו-אופטיות מתקדמות. במהלך סדרת הניסויים התבררה עלות ההפעלה של ה-ACTUV, שעומדת על כ-15 עד 20 אלף דולר ביום, לעומת 700 אלף דולר של משחתת מאוישת המבצעת את אותה משימה. על פי תרחיש ההפעלה שבנה הצי האמריקני ל-ACTUV היא אמורה להגיע לאזור חשוד, לאחר שתתקבל אינדיקציה ראשונית מסנסור חיצוני שאמור לכסות שטחים רחבים. ה-ACTUV אמורה להפעיל שני פודי סריקת סונאר בתדר בינוני. לאחר זיהוי ראשוני יוכנסו לפעולה שתי מערכות סונאר בתדר גבוה כדי לעקוב אחרי מסלול הצוללת. כאשר זו תאותר סופית סונאר בתדר גבוה מאד “יצייר” תמונה של גוף הצוללת כדי לוודא את מקורה והאם היא “ידיד” או אויב. מעבר להפעלת מערך הסונאר המשולש, תוכל ה-ACTUV לתקשר עם סנסורים חיצוניים, כדי לבנות לעצמה תמונת משימה רחבה יותר.
אחד החששות העיקריים של המתכננים היה אי עמידה בתקנים המחמירים של חוקי השיט הבינלאומיים, ה-International Regulations for Preventing Collisions at Sea , שכן הספינה מתוכננת לשייט באופן עצמאי לחלוטין, לעיתים בסביבה צפופה של כלי שיט אזרחיים וצבאיים. אחד הניסויים כלל שמירת נתיב לאורך קו חוף, במים יחסית רדודים וגם בניסוי הזה הספינה עמדה בכל המשימות. במהלך הניסויים הושטה הספינה בתעלת מים צרה ומולה הגיעו ספינות ללא התראה מוקדמת. מנגנון השיוט האוטומטי התמודד עם כל המשימות ובאף אחת מהן לא הופר כלל שיט במובן של התקרבות מסוכנת. בהמשך תהליך הפיתוח צפויה ה-ACTUV לעבור סדרת ניסויים שיכללו שיתופי פעולה מבצעיים עם מטוסים לאיתור צוללות, דוגמת מטוס הסיור הימי P-8 Poseidon (שבעת הצורך יודע גם להטיל מערכות סונאר למים) ומל”ט המשימה MQ-4C Triton.
ההערכה היא כי הספינה הבלתי מאוישת תיכנס לשירות כבר במהלך 2017, כשנה מוקדם מהצפוי.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות