חדשות היום

אתר חדש מאפשר להציץ לחייהם של שבטים מבודדים

למעלה מ-300 מיליון בני אדם ברחבי העולם חיים בשבטים עם אורח חיים ותרבות ייחודיים להם שנשמרו במשך מאות שנים כמעט ללא שינוי. כדי לשמר את מורשתם התרבותית והיסטוריית השבט הם מעבירים את סיפוריהם בעל פה מדור לדור. אלא שכיום חדירת הגלובליזציה לשבטים גורמת לשחיקה מואצת של ערכי המסורת של הדור הצעיר ומסכנת את שימור הסיפורים שהיה שברירי מלכתחילה, התלוי אך ורק בזיכרון האישי של הפרטים ובתודעה הקולקטיבית של השבט. על מנת למנוע את אובדן הידע המשפחתי והשבטי יקר הערך נדרש פתרון שיאפשר את תיעודו והנצחתו לאורך זמן.

חברת ההיי טק הישראלית MyHeritage השיקה פרויקט התנדבותי חוצה יבשות בשם Tribal Quest, במסגרתו נשלחים עובדי החברה אל יעדים מרוחקים כדי לפגוש שבטים מבודדים בעלי זהות תרבותית ייחודית, במטרה לאסוף את הסיפורים האישיים של חברי השבט, לתעד את אורח חייהם וההיסטוריה המשפחתית שלהם ולבנות לראשונה את עצי המשפחה שלהם. במסגרת הפרויקט הגיעו אנשי MyHeritage לשבט ההימבה בנמיביה, שם בעזרת מדריכים מקומיים, הם ביקרו ב-19 כפרים שונים, ראיינו את אנשי המקום ובנו יחד איתם את אילנות היוחסין המתעדים את השושלות המשפחתיות שלהם.

תיעוד הפרויקט המרתק מופיע באתר www.TribalQuest.org , המאפשר הצצה נדירה לעולמם של אנשי ההימבה. אלו הצליחו לשמור על אורח חיים מסורתי ומבודד כמעט לחלוטין מהתערבות חיצונית במשך דורות רבים לאורך בצורות ומלחמות. באתר נחשפים בין היתר סיפורי משפחות של רועי צאן הנודדים במדבריות בעקבות מקורות מים ומרעה לבעלי החיים, לצד תיעוד של מקומיים המתגאים בהשתייכותם לשושלות של לוחמים. המידע שנאסף ונשמר יהיה נגיש באינטרנט עבור הדורות העתידיים של בני שבט ההימבה שלקחו חלק בפרויקט.

לדברי גלעד יפת, מייסד ומנכ”ל MyHeritage: “יש לנו הזכות להיות הבחירה הראשונה של מיליוני אנשים ברחבי העולם המעוניינים לגלות ולשמר את ההיסטוריה המשפחתית שלהם. אנו אוהבים לשלב את העבודה שלנו עם פרויקטים התנדבותיים ומעמידים את הטכנולוגיה החדישה שיש ברשותנו ואת צוות העובדים המסור שלנו לטובת העניין, כדי לחשוף את יתרונות הגנאולוגיה בפני כמה שיותר אנשים. בפרויקט זה אנו משמרים באופן ייחודי, הן ברמת היחידים והן ברמת המשפחות, תרבויות עשירות ויוצאות דופן הנמצאות בסיכון וכל זאת לטובת הדורות הבאים. ברור לנו שאם אנחנו לא נעשה זאת איש לא ייעשה זאת, מהסיבה הזו אנחנו מוכרחים לקחת את המשימה על עצמנו”.

בקרוב יעלה לאתר התיעוד המלא משלב נוסף של הפרויקט, שהתרחש בפפואה גיניאה החדשה.

חברת MyHeritage נוסדה בישראל בשנת 2003 ונחשבת למובילה עולמית בגילוי, שימור ושיתוף היסטוריה משפחתית, עם 80 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם, תמיכה ב-42 שפות וטכנולוגיה מתקדמת של הצלבת מידע.

אופיר אבסלנדר

“רוני חסיד – דוברות ויחסי ציבור”

ofira@014.net.il 050-6995201

www.TribalQuest.org

תגובות סגורות