ענף הקמעונאות עומד לפני המפץ הגדול ה-IoT Internet of Things-

לאחרונה כולם מדברים על האינטרנט של הדברים – Internet of Things, אבל לא הרבה באמת מבינים מה המשמעות האמיתית של העניין. ההגדרה המקובלת היא חיבור של כל המכשירים לרשת האינטרנט. אם עד עתה חוברו רק מחשבים, טלפונים חכמים וגאדג’טים לאינטרנט, הרי שמעתה ניתן יהיה למצוא מכוניות, מקררים, מכונות כביסה, תנור מיקרוגל, מזגנים, מכונות משקאות ומכשירי חשמל נוספים עם חיבור לרשת. החיבור של כל המכשירים הללו לרשת מאפשר לקבל בעצם תמונת מצב עדכנית של השירות שנותן המכשיר. בדרך זו ניתן לדעת האם המקרר ריק, האם העוגה בתנור נאפתה, האם הילד עושה חראקות ברכב של ההורה, והאם יש צורך למלא מחדש את מכונת המשקאות בפחיות קולה. מנגד, ניתן כמובן לשלוח מהמשרד פקודה למזגן להתחיל לקרר את הבית או להפשיר את העוף במיקרוגל מרחוק.

ערן אלראי, מנכ"ל Software AG ישראל

ערן אלראי, מנכ”ל Software AG ישראל

אלא שכיום כבר מדברים על השלב הבא במהפכה – האינטרנט של כל הדברים Internet of Everything, במסגרתו יחוברו גם עצמים “טיפשים” לרשת באמצעות חיישנים – כוס קפה, לחם פרוס, בגדים, בקבוקי שמפו במרכול – וישלחו עדכונים מה מצב המלאים, מה אורך חיי המדף של המוצר, ולאיזה מוצר יש את הביקוש הגדול ביותר. על פי מחקר של ABI עד 2020 יהיו בעולם 24 מיליארד חיבורי אינטרנט של הדברים. חברת סיסקו מעריכה את מספר החיבורים הצפויים ב-2020 ביותר מפי 2 ל-50 מיליארד.
גם אם נאמץ את ההערכה השמרנית לגבי מספר החיבורים, די ברור ש-24 מיליארד חיבורים ישדרו כמויות עצומות של מידע ויגדירו מחדש את המונח Big-Data. מכמויות המידע העצומות הללו ניתן יהיה להפיק תובנות חשובות ולנצלן במספר רב של יישומים כגון ייצור יעיל יותר או תכנון מלאי.
אחד היישומים השימושיים ביותר של ה-IoET Internet of EveryThing (האינטרנט של כל הדברים) בעסקים הוא בענף הקמעונאות – הפיזית והמקוונת – על מנת להגיע להבנה טובה יותר של הלקוח. קיימות כיום טכנולוגיות המאפשרות לעקוב אחר תנועת לקוח ולהבין היכן הוא נמצא בחנות, מה המסלול המועדף עליו, ומה בעצם הוא מחפש. טכנולוגיות אחרות מאפשרות לנחש את מצב רוחו של הקונה על פי צילום ובהתאם לכך להתאים לו הצעות ומבצעים או לעזוב אותו לנפשו. טכנולוגיות אלה גם מאפשרות לזהות “אזורים חמים” בחנויות פיזיות בהם מצטופפים מרבית הלקוחות ולרכז שם מוצרים שהרשת מעוניינת לקדם. ה-IoT מסייע גם לחזות מראש פקקים בתורים לקופות, ולהיערך בהתאם באמצעות תגבור צוות העובדים.  גם בקמעונאות מקוונת מקדם האינטרנט של כל הדברים מהפכות. הוא מאפשר למשל לצרכנים לראות תמונות וירטואליות של עצמם מודדים בגדים שונים בחנות, כשלמעשה הם בבית מול המחשב.  הבעיה העיקרית עם קנייה מקוונת היא שאינך יכול לחוש באמת את המוצר – האם הבד של החולצה שתרצה לקנות באמזון חלק מספיק, מהו משקלה של המצלמה שמעניינת אותך או האם הפרי במרכול בשל מספיק. למרות שישנם אתרי קניות באינטרנט עם תמונות מעולות, קטעי וידאו באיכות גבוהה, תיאורים מפורטים, משקל, מידות ומידע מפורט, עדיין אין תחליף לתחושה אמיתית של המוצר בידיים.
אולם גם לבעיה זו מסתמן פתרון. מדענים באוניברסיטת בריסטול בבריטניה מצאו לאחרונה דרך ל”חוש” אובייקטים תלת מימדיים בצורה מלאכותית באמצעות טכנולוגיית אולטרה סאונד. המשמעות היא קמעונאות מישוש מלאכותי אשר תאפשר לקונים מקוונים לא רק לראות את המוצר אלא גם “לגעת” בו, “להרגיש” אותו ולהעריך אותו טוב יותר מכל זווית אפשרית. עם הבשלתה של טכנולוגיה מהפכנית זו, ניתן יהיה לרתום אותה ל-IoT וליהנות מחוויית קנייה מושלמת מהכורסה בבית. בנוסף, באמצעות הטכנולוגיה הזו ניתן יהיה באותה מידה למשל לבחון חפצי אומנות במוזיאון מבלי לגעת בהם, או לנתח בידיים ממצאי הדמיה רפואית מבלי לפגוע במטופל.
מנגד, את ה-IoT ניתן לרתום גם למלחמה בהונאות קמעונאיות. גמר הסופרבול למשל הוא אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בארה”ב והוא מביא לעלייה משמעותית במכירות של מסכי HD גדולים. אולם ישנם גם לקוחות “יצירתיים” שקונים טלוויזיה לפני אירוע גדול ולאחר מכן מחזירים אותה לחנות. גם בענף ההלבשה, ישנם גם לא מעט מקרים של לקוחות הרוכשים חליפה של ארמני באלפי דולרים לחתונה או אירוע נוצץ, ומחזירים אותה לחנות כמה ימים לאחר מכן. יש שקוראים לתופעה זו “השכרה” וקמעונאים, באופן טבעי, לא אוהבים את זה כי זה עולה להם ביוקר. התאחדות הקמעונאים האמריקנית העריכה כי ב-2014 הפסידו קמעונאים 10.9 מיליארד דולר – מתוכם 3.8 מיליארד בעונת חג המולד – מהונאות הקשורות להחזרת מוצרים.
אז מה ניתן לעשות כדי להילחם בהונאת החזרה? אחד הפתרונות היעילים ביותר כנגד תופעה זו מתבסס על ניתוח בכמויות המידע העצומות המגיעות מהאינטרנט של הדברים (Internet of Things) – ומכל מכשיר שמחובר לרשת. כלי תוכנה מתקדמים מנתחים את המידע בזמן אמת ומצליבים אותו עם אירועים גדולים העומדים להתרחש או כל נתון רלוונטי אחר. המידע והתובנות המופקים מכלים אלה מאפשרים לקמעונאים לנבא במידה רבה של ודאות גל חדש של הונאות החזרה ולהיערך אליו מראש באמצעות הגדלת צוות העובדים וחידוד ערנותו, על מנת לאכוף את הכללים ולמנוע או לצמצם מהותית את הונאות ההחזרה. לדוגמא, אם צפויה חתונה גדולה או אירוע חגיגי בשכונה מסוימת, יכול סניף מקומי של רשת ביגוד להיערך לגל החזרות של בגדים מייד לאחר האירוע. הונאות שמקורן בעובדים ניתן לחזות על ידי בחינת אירועי הונאה מהעבר מול שמות האנשים שעבדו באותם ימים. כלי החיזוי יכולים להעריך מתי צפויים ימי הונאה, ולהמליץ להנהלה מתי כדאי להתקין אמצעים לאיתור הרמאים. מחקרים מראים כי עובדים נוהגים לנצל זמני עומס בחנויות לביצוע הונאות. כמענה לכך ניתן לשלב גם פתרונות לניבוי תורים ועומסים בחיזוי ההונאות על מנת להיערך ולאתר מהר יותר הונאות עובדים.
לסיכום, רכבת האינטרנט של כל הדברים יצאה מן התחנה והיא דוהרת במהירות קדימה. היא אמנם דורסת בדרך את הפרטיות, אך די ברור שתוביל אותנו מהר יותר אל עתיד חדשני ומרתק.

ערן אלראי הינו מנכ”ל
Software AG ישראל

ערן אלראי

תגובות סגורות