Israel = VR Nation

קצת היסטוריה
בתחילת שנות השמונים, היו מגיעים עשרות גיקים בעיניים בורקות לדיזנגוף סנטר, כדי לחוות את הדבר הגדול הבא. הם עלו על משטח מיוחד ומגודר, חבשו על ראשם קסדה ענקית והמריאו משם לעולם מיוחד ובו פיקסל מרובע שנע סביבם במרחב בעת הם מנסים לירות בו. זה היה מדהים. בשביל שנות השמונים. בעשור השני של שנות האלפיים, חברה קטנה בשם Oculus Rift הוציאה לעולם משקפי מציאות מדומה בפרויקט Kickstarter, בו גויסו 2.5 מיליון דולר.  היכולת לבודד את המשתמש מהמציאות האמיתית מגיעה בזכות שני מסכים קטנים המציגים תמונה בעלת עומק, המשתנה בעת הזזת הראש, ובהתאם לתנועה. כך ניתן להשלות את המוח כאילו הוא נמצא לחלוטין במקום אחר. זה היה מאד מגניב, אבל מאד קטן. תענוג שהיה שמור לגיימרים ו-Early adopters בעלי הרבה סבלנות ודי הרבה תקציב (עלות המשקפיים נאמדה בכמה מאות דולרים, לא כולל מחשב חזק שיכול להריץ את התוכנות הדרושות, בעלות נוספת של כ-1000 דולר).

ואז הגיעה סמסונג
בשנת 2014, בשת”פ בין סמסונג ואוקולוס, החליטו לנסות ולהשתמש בטלפון במקום במסך. האפשרות להציג וידאו באיכות טובה, לשתי עיניים בכדי להקנות תחושת עומק, והזזת התמונה בהתאם לתנועות הראש, בהסתמך על חיישני התנועה הקיימים ממילא בטלפון, אפשרו לייצר משקפי מציאות מדומה בעלות נמוכה בהרבה (הטכנולוגיה מגיעה מהטלפון). למשקפיים החדשים האלה קראו “Gear VR”. זו היתה תחילתה של ידידות מופלאה. כיום הערכה מתאימה לדגמי Galaxy S6, edge, Plus וגם Note5 וכמובן Galaxy S7 edge ו-S7. הערכה עצמה מאפשרת הכנסה פשוטה של המכשיר, שליטה בו באמצעות פד שליטה בצד הערכה, מספר חיישני תנועה וקרבה (כך שבעת הורדת הערכה מהראש תופסק החוויה או הסרט בהן צפו, בכדי לחסוך בסוללה, למשל), ובנוסף פתחי איוורור ושקע טעינה לטובת חוויות ארוכות במיוחד.

צוקרברג, סמסונג והמציאות של העתיד
בפברואר האחרון, בתערוכת MWC, תערוכת המובייל הגדולה בעולם המתקיימת מדי שנה בברצלונה, צפו אורחי ההשקה של סמסונג בסרטון השקה מיוחד באמצעות ה-Gear VR, בסיומו המתינה להם הפתעה על הבמה – מארק צוקרברג עצמו, מייסד פייסבוק ועמו החזון שלו לתחום. בתום שנת 2016 צפוי כי במספר של מיליונים רבים של לקוחות סמסונג, תהיה האפשרות לחוות את המציאות המדומה במשקפיים האיכותיים ביותר בשוק.

סוגי החוויות
אם טרם חוויתם מציאות מדומה, חבל. אין טעם לנסות ולהסביר במילים את מה שחווה מי שמרכיב על הראש את הקסדה, ומנסה להזיז את הראש בפעם הראשונה. במקומות רבים מכנים את החיוך שנוצר על פני הנסיין בשם “Oculus Face”. נציין רק את סוגי החוויות המקובלות כיום: וידאו, המכילה מבחר גדול של סרטים שצולמו בשיטה מיוחדת, משחקים, שלל משחקים שעברו התאמה לסביבה הזו, וחוויות נסיוניות/Experiences, כמו טיול בציור של ואן גוך או ביקור בפארק היורה.
ישראל – אומת VR
לאט לאט, אבל מהר מהר, צומחת כאן, בישראל, אומת VR, כשכולם מכירים את כולם, נפגשים בכנסים וימי עיון, מציגים האחד לשני את תצוגות התכלית האחרונות, מחליפים רשמים על הסרטון האחרון או הגאדג’ט האחרון שרכשו הבוקר. מזכיר במשהו את הימים הראשונים של אומת הסטארט-אפ.
הנה מספר מילים על כמה חברות בולטות בתחום בארץ (מסודרות לפי סדר אלפביתי):
BYONDATA
חברה צעירה המציעה שלל פתרונות למציאות מדומה, החל בהפקות וידאו וצילומן, עריכה ושילוב באפליקציה ייעודית תומכת.
COMPEDIA
חברה ותיקה הפעילה בתחום המשחקים והחינוך מאז 1988. פעילה כיום בתחום תמ”ר – תנ”ך במציאות רבודה ב-AR או VR.
EDGE MT
חברה צעירה המתמחה ביצירת סרטוני וידאו מסחריים או נסיוניים, לצד אפליקציות יחודיות המנגישות עולמות לקבל הרחב.
GEMSENSE
סטארט ישראלי שפיתח חיישן חיצוני קטן, אשר בעת חיבורו לאמצעים פיזיים חיצוניים (חרב פלסטיק, עיגול קרטון וכדומה) הם הופכים לחרב אש, הגה וכדומה – המשפיעים בזמן אמת על משחק או סביבת VR.
HOOP
חברה המתמחה ביצירת סרטוני 360 תדמיתיים. פעילה רבות בשת”פים עם עיריית תל אביב ויצרה סרטונים עם משינה בדיזנגוף סנטר, נזירי שאולין, האופרה הישראלית ועוד.
NEUROSTEER
חברה המתמחה באבחון אותות במוח, פירושם, והצגה גראפית בהתאם לתהליך.
PIXTIER
מבצעת מיפויים תלת מימדיים של אתרים ומפות, בכדי לייצר מפה תלת מימדית ונוף וירטואלי, לטובת חווית ריחוף ייחודית ועוד.
SATERA VR
חברה שהתחילה בצילומי וידאו 360 באמצעות מספר ערכות מצלמות, והתפתחה ליצירת אפליקציות מתוחכמות, גרפיקה כלל כיוונית ברמה גבוהה, מתקנים פיסיים יעודיים ועוד.
פרויקטים מובילים – אפליקציית HOT VR, עם תכני חברת HOT, משמרות זה”ב – פרויקט בשיתוף משטרת ישראל המלמד ילדים זהירות בדרכים.
SIDEKICK
חברה המתמחה ביצירת משחקים לפלטפורמות רבות. ביצעה התאמה לפלטפורמת VR וכיום מציעה מספר משחקים בזירה הבינלאומית, בפלטפורמות VR שונות.
פרויקטים בולטים: Romans from Mars 360, משחק מהנה עם חייזרים רומאיים, Age of Diamonds – משחק מהנה מעולם הארקייד, שעבר התאמה מושלמת למשקפי VR.
SKYPRO
חברה המתמחה בצילומי נוף ואירועים ב-360, ביניהם הופעות של שלום חנוך, מרתון תל אביב, פסטיבל טראנס, מפגן חיל האוויר ועוד.
TAKANTO
חברה בבעלות ישראלית, פועלת מסינגפור. מצלמת אתרי תיירות ומלונות ברחבי העולם, ומנגישה אותם לתיירים פוטנציאליים משלל מדינות. בישראל הוטמעו חומרים של החברה במסגרת פרויקט משותף עם חברת איסתא.
TOTAL VIZ

אביב הוד, מנהל תוכן, סמסונג ישראל

אביב הוד, מנהל תוכן, סמסונג ישראל

חברת בוטיק קטנה המציעה אפשרויות סימולטור נהיגה ייחודי, המאפשר תרגול בתנאים קשים ומיוחדים.
WAKINGAPP REALITIES
חברה הפעילה מ-2013 בתחומי AR, וביצעה התאמה לעולמות VR. כיום מציעה החברה פלטפורמה נוחה ליצירת סביבות VR ללא צורך בידיעת כתיבת קוד או גרפיקה. הפלטפורמה, בשם Entiti, זמינה לקהל הרחב ללא תשלום.

סיכום
במציאות היומיומית שלנו, אין פלא כי הפופולאריות של מציאות מדומה, המטיסה את המשתמש לעולם אחר ברמת היטמעות שלא היתה כמוה עד היום, גואה.ערכות Gear VR הגיעו לישראל בשבועות האחרונים, ונעלמו מן המדפים בתוך זמן שיא.עד סוף השנה צפויות להיות כ-50,000 ערכות Gear VR בבתי ישראל. כמות האפליקציות בחנות במגמת עליה יומיומית, וכל אחד יכול להוריד בחינם או לרכוש את החוויה המתאימה לו ביותר.

אביב הוד, סמסונג ישראל

תגובות סגורות