חדשות היום

“המפץ הדיגיטלי הגדול”

 “המהפך הדיגיטלי שעובר על האנושות בשנים האחרונות הוא בלתי נתפס. אנחנו עדיין לא קולטים את עוצמתו”. אומר שלמה וולפמן ממייסדי חברת התקשורת הישראלית Starhome Mach.

תוכל להסביר?

שלמה: “ניתן לציין מספר אלמנטים שבזכותם המהפכה הזאת מתאפשרת – ראשית, רוחב הפס שהולך וגדל בקצב אקספוננציאלי. אם לפני לא הרבה שנים 1 גיגה ביט היה החיבור של מדינה לאינטרנט, הרי שהיום יש סיב אופטי ברוחב פס כזה ברחוב שלי, שמגיע אלי הביתה. זה כמו מחלף פרטי מהבית שלי לכביש שש. כך נפתחות אפשרויות מדהימות שלא היו זמינות עד היום. האלמנט הבא הוא עולם המיחשוב. אם בעבר המחשב תפס שטח של אולם, היום יכולת המיחשוב העצומה נכנסת לאלמנט קטן בגודל של משקפיים (גוגל גלאס לדוגמא). לסמארטפונים שלנו היום יש עצמת מיחשוב גדולה אפילו יותר מזאת שהיתה ל”אפולו “13 שנחתה על הירח.”

מה לגבי עולם התוכנה? האם גם בו חל שינוי כזה?

שלמה: ” עולם המחשוב והתוכנה גם הוא השתנה לאחר שהיה מקובע בעשרות השנים האחרונות. הדרך שבה כתבו תוכנה לא השתנתה הרבה מאז המצאת המחשב הראשון, אך היום כבר יש מודלים חישוביים  שמחקים את הדרך שבה המוח שלנו פועל. שם המשחק הבא הוא מיחשוב קוונטי, שיאפשר למחשבים לפצח הצפנה, שבעבר לא ניתן היה לפצח כלל, בכמה דקות. אלה פריצות דרך בסדרי גודל משמעותיים. לכך מצטרף כמובן גם מיחשוב הענן, שמאפשר לחברות סטארט אפ, בעלות נמוכה ובזמן קצר, לבדוק ולפתח סביבות מיחשוב גדולות בשעה במקום בשבועות וחודשים כמו בעבר. יכולת המאיצה חדשנות ופיתוחים חדשים”

היום מדברים על נושא הקישוריות – הכל מחובר להכל

שלמה: “בנוסף על כל מה שציינתי קודם לכן, אחרי שלכאורה התרגלנו למהפכת האינטרנט, שחיברה את כולנו לרשת אחת. המהפכה שהתחילה לפני למעלה מעשרים שנה, עם WEB 1.0, שינתה כיוון  ב10 שנים האחרונות, והיום רוב התוכן שבה נוצר על ידי משתמשים ולא על ידי אתרי תוכן. ועכשיו האינטרנט של הדברים – IoT , שהתחיל כמשהו בנאלי עם הרעיון לחבר דברים לרשת וגם אלינו – ותופס תאוצה גדולה כשהכל הופך להיות מחובר להכל. לדוגמא, כיום המכונית לא רק מחוברת לרשת אלא גם לחוויית הנהיגה, המקררים העתידיים מחוברים לרשת ומאפשרים לנו לקנות דברים שחסרים לנו בצורה אוטומטית. כלומר, מהפכת הקישוריות באה לידי ביטוי לא רק בחיבור לאינטרנט אלא בחיבור העצמים לחווית השימוש שלנו. ולכן אין לי ספק שבשנים הקרובות נראה כמות אינסופית של אפליקציות לשוק הזה.

אם כן, כיצד משפיעה המהפכה הזאת עלינו הצרכנים?                                

המהפכה הנוספת של ה IoTהינה בהפיכת המוצר לשירות. כלומר, אם בהתחלה חיברו מכוניות לרשת כדי שחברת המכוניות תדע מתי לשלוח את המכוניות למוסך, היום חברות כמו טסלה מוטורס או ג’נרל מוטורס, רוצות לחבר את הרכב לספק שירות באמצעות אפליקציות בילד-אין העומדות לשרותו של הנהג  על גבי הדשבורד במכונית. ובכך, מייצרות לעצמן מקור הכנסה נוסף. כיוון שהחברה שייצרה את המוצר נמצאת בקשר שוטף עם הצרכן, המוצרים שאנחנו קונים הופכים להיות שרות גם לאחר הקנייה. היום, אנחנו לא קונים מוצר, אלא חווית שרות. זאת מהפכה אמיתית שמתרחשת בכל התעשיות שיש בהן צרכן קצה. המהפכה הזאת מחברת תעשיות ישנות לעידן הדיגיטלי. בעבר אמרו שאם תעשיית המכוניות היתה מתקדמת כמו המיחשוב היינו נוסעים ברכב  לירח תוך שעתיים. והיום, עם מהפכת העצמים המחוברים ובתוכה המכונית המחוברת, תעשית הרכב התקדמה והיום אנו נחשפים לטרנד שבו המנוע פחות מעניין את הצרכן, אלא יותר האפליקציות שיש ברכב. דוגמא זאת מראה כי אין ספק שתעשיות מסורתיות מתחילות לחשוב דיגיטל וחדשנות.

מה זה אומר לגבי המפעילים הסלולריים?

הטכנולוגיה הסלולרית רלוונטית מאד למהפכות שציינתי וזאת כיוון שהדרך היחידה לחבר מכונית ועצמים נוספים היא באמצעות הסלולר. כיום, יש בעולם חצי מיליארד התקנים של IoTשמחוברים סלולרית. הקצב שבו דברים קורים, יגרום לכך שכמות הדברים המחוברים תשתווה לכמות האנשים בעולם עד 2020. אנחנו חיים בעולם שמציף אותנו במידע דיגיטלי, וברגע שהכל מחובר לרשת דיגיטלית העולם הזה הופך להיות מפץ גדול כי הוא מייצר לנו הזדמנויות חדשות וכך גם למפעילים.

המפעילים מוצאים את עצמם בסיטואציה שמתחברים לרשת מכונות, שאינן טלפונים של אנשים, וסוג השירותים שצריך לספק להן הוא שונה לגמרי. הלקוח היום הוא לא רק אדם בודד, אלא ארגונים גדולים, שמבקשים מהמפעילים מיליוני חיבורים. לדוגמא, חברת רכב גדולה. בעולם המשתנה הזה המפעילים מבינים שזהו מנוע הגידול הבא שלהם, כיוון שטמון בו פוטנציאל לחבר עשרות מיליוני אנשים ועצמים לרשת. ואין ספק כי הם צריכים להיערך שונה בגלל זה.

לדוגמא, אנחנו ב Starhome Mach השקנו לאחרונה פלטפורמת HD-IoT, עבור המפעילים, שתמנף את המידע הטכני והעסקי הנאסף מהרשת ותספק אותובאמצעות המפעיל הסלולרי כפתרון משלים לתאגידים וחברות של ציוד חכם (IoT). על ידי שירותים אלו, ניתנת האפשרות לתאגידים לנהל את ההתקנים שלהם בזמן אמת. הפתרון הזה מאפשר לחברות הסלולר לנהל בצורה חכמה את עלויותיהן, לתמחר את שירותי החיבור לפי איכות השירות ולבדל את שירותיהן מול המתחרים, ובכך למקסם את הרווחיות שלהן. כך, יוכלו המפעילים בעולם לייצר לעצמן הכנסות נוספות (מעבר לחבילות הקבועות) באמצעות שרותי ערך מוסף ל- IoT. הפתרונות שלנו מאפשרים להם לזהות בצורה אוטומטית סוגי התקנים חכמים שמחוברים לרשת (כמו התקנים רפואיים, מכוניות, מונה חשמל ומים, מקרר, מכונת שתייה של קוקה קולה  וכד’) ובעקבות כך הן יוכלו לספק שירות חיבור המותאם לפרופיל השימוש בהם ולחייב את המשתמש בהתאם לאיכות והיקף השימוש בפועל. לדוגמא – היום המפעילים לא יודעים לזהות התקנים חכמים קריטיים (כמו התקנים רפואיים או כאלה שמיועדים לתת בטחון ברכב מפני תאונות) ולכן הם לא יודעים מצד אחד לתת להם קישוריות בלתי מתפשרת שלא נופלת ואין בה תקלות ומצד שני הם לא יודעים לחייב אותם יותר עבור השרות הזה . הפתרון שלנו יודע לתת להם את המידע הזה ובכך לאפשר להם להתייחס לסוג מסוים של התקנים בצורה שונה מהתקנים אחרים שלא מחייבים קישוריות קריטית ומספיקה להם חבילה פשוטה וזולה יותר.

לסיכום, אם יש אנשים שחושבים שכל המהפכות הדיגיטליות כבר מאחורינו אני חושב שאנחנו רק בתחילת הדרך.

חגית חפץ, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות