חדשות היום

ייצור מתווסף – היכולת לתכנן ולייצר חלקים שלא ניתן בדרך אחרת

את עומר עינב, מנכ”ל חברת פוליגון פגשתי לאחר הרצאה שהוא העביר במסגרת כנס רובוטיקה אשר התקיים בתערוכת ניו-טק 2016. עומר מגיע מתחום של הנדסת מכונות ובעל תואר שני בהנדסת רובוטיקה מאנגליה. בעברו הוא עבר לארה”ב וניהל חברת רובוטיקה. “החל משנת 85 לאחר סיום לימודיי אני עוסק ברובוטיקה לגווניה” מספר עומר. את הקשר עם חברת פוליגון אשר הוקמה לפני 20 שנה על ידי דורון שבנוב ורום אייזנברג החל עומר כלקוח “חיפשתי ומצאתי שזו קבוצת התכנון החזקה ביותר בתחום ועבדתי איתם במשך 15 שנה, לפני כ-5 שנים עברתי מלקוח להיות שותף ומנכ”ל החברה”.
חברת פוליגון בעשרים שנה האחרונות מהווה בית הנדסה, תכנון וביצוע של מערכות רובוטיות ומערכות אוטומציה. בחברה היום יש מעל 35 עובדים מתוכם מעל 20 מהנדסים. בשנים האחרונות פוליגון הקימה חממה בשני מודלים: האחד – מיזמים שהחברה הקימה בעצמה והשני – מיזמים דרך יזמים חיצוניים אשר פוליגון מסייעת בהקמה

עומר עינב, מנכ"ל חברת פוליגון

עומר עינב, מנכ”ל חברת פוליגון

וביישום ונכנסת כשותף מלא, כיום במודל השני לפוליגון שלוש חברות בתחום הרובוטיקה בהם פוליגון מעורבת ועוזרת להם לקדם את החברה: Weldobot, Caja, Largix.
Weldobot – חברה למערכות רובוטיקה לריתוך בשדה (צינורות, מבנים וכדומה), החברה פיתחה רובוט ייחודי בעל חיישנים מיוחדים אשר יודע לרתך על פי תנאי השטח הקיימים, למעשה הרובוט מתאים את עצמו לתנאי השטח בכל מיקום מחדש. החברה החלה לפעול לפני כ-3 שנים והיום המוצר כבר נמצא בשלב מכירות.
Caja – משמעות השם היא: קופסא בספרדית, החברה הוקמה לפני שנה וחצי והיא עוסקת במחסנים אוטומטיים . פיתחנו במהירות רובוט שנוסע במסדרונות המחסן ומוריד קופסאות מכונניות חכמות (שגם אותם אנחנו פיתחנו). הרובוט יכול להוציא קופסא מסומית, להביא לאיזור המיון לרובוטים אחרים והם מטפלים בהמשך התהליך. בצורה זו המחסן גמיש ומתנהל לפי צפיות והערכות הביקוש.
Largix – החברה הוקמה לפני כשנה ועוסקת בתחום הדפסות התלת מימד בפיתוח מדפסת תלת מימד גדולה להדפסת מוצרים מפלסטיקה (לא רק מודלים אלא ממש הדפסה של מוצרים לשימוש התעשייה). לאחר בדיקה של מספר מוצרים גדולים וקשים לייצור אנחנו מבינים שניתן לחסוך חיסכון אדיר בעלויות הייצור ולאפשר גמישות למתכנן, למשל בעלות תבניות וכוח אדם. יש לנו כבר אב טיפוס עובד על רצפת הייצור.
“במקביל לחברות הישראליות אשר משלבות את הידע של פוליגון עם הרעיון והיוזמה שלהן פוליגון עובדת גם עם הרבה חברות מחו”ל (בעיקר מהמזרח) אשר מבקשות לעשות שיתוף פעולה בפיתוח רובוטי ובנוגע אליהם אנו נצא בהצהרה מסודרת בעוד מספר חודשים” מספר עינב. “כל הפיתוחים מבוססים על תשתיות שיצרנו במהלך השנים ואנו יודעים לשלב תוכנה, חומרה, AI (מהמילה Artificial Intelligence) וסנסורים יחד ולתת בסיס טכנולוגי יציב וטוב היוצר אינטגרציה חכמה.
לשאלתי את עומר בנוגע לעתיד התחום הוא ענה: “האתגר הוא למעשה לזהות את הצורך העיסקי מול הפתרון הטכנולוגי, להבין את הפערים ביניהם וליצור פתרון מתאים. בעתיד ברור לכולנו שהסביבה האנושית תהיה מוצפת רובוטים ועלינו להיות מוכנים ליום הזה. יש אתגרים רבים באינטרקציה כל כך גדולה בין בני האדם לרובוטים. למשל קיים האתגר שהרובוט צריך להבין את הסביבה המורכבת והמשתנה בה הוא פועל – האם הוא בסביבת משרד או בית או רכב, האנשים שנמצאים מולו – מה תפקידם, האם הם עוברי אורח או כאלו שהוא צריך להגיב לפעולות שלהם ומה האינטרקציה שהוא צריך לנהל מול כל אחד מהם. קיים גם תחום האינטליגנציה הרגשית אשר רובוט חייב שתהיה לו על מנת להגיב נכון לאדם העומד מולו. אם למשל רובוט עובד עם אדם מבוגר עליו להבין האם האדם מאושר ואז זו הזדמנות להציע לו טיול בשכונה או שמא האדם מדוכדך ועל הרובוט להציע לו פעילות אחרת או שיתקשר לבן משפחה לדווח על המצב. כיום לפוליגון יש פטנטים רשומים בתחום כמו רובוטים שיודעים למדוד מוטיבציה (האם לאדם יש מוטיבציה להשתקם או שמא הוא דיכאוני) ולפי זה להתאים את האימון לאדם.” ועומר מוסיף בנושא העתיד: “העתיד יכול להיות קסום או מפחיד אבל עם מחקר ראוי הרובוטים יכולים להיות חלק מחיי האדם ולסייע לנו רבות”.

רובוט ריתוך חכם לצנרת גז ©Super-Wob

VAD_5599מערכת ה-S-WOB המפותחת כיום, תכפיל את תפוקת ריתוך הצנרת לעומת ציוד קונבנציונאלי. מערכת זו הינה שילוב של שתי טכנולוגיות שונות Super-Mig ו-WOB.
מערכת ה-WOB היא מערכת רובוטית לריתוך היקפי עבור צינורות. המערכת היא מערכת אוטומטית אוטונומית אשר באמצעות חיישנים המבוססים על טכנולוגיית לייזר מאתרים את מיקום הריתוך המיטבי ובאמצעות מנגנון הנעה מבוסס Servo מכוונים את ראש הריתוך בהתאם.
המערכת מספקת קצבי ריתוך וחזרתיות מיטביים ומשופרים לעומת ריתוך ידני, מספקת פתרון ריתוך עבור צנרת בקטרים של מ-500 עד 3500 מילימטר ומערכת מאפשרת התממשקות ועבודה עם מגוון רתכות סטנדרטיות הקיימות בשוק.
מערכת ה-Super-Mig הינה מערכת ריתוך מתקדמת המשלבת בין שתי טכנולוגיות ריתוך מוכחות ונפוצות:
Mig/GMAW – קשת חשמלית וחוט מילוי ו-Plasma – קשת גז מיונן
השילוב בין שתי טכנולוגיות אלו מאפשר ביצועי ריתוך משופרים באופן משמעותי מהקיימים בכל אחד מהטכנולגיות בנפרד.
השיפור מתבטא בקצב ריתוך גבוה, יכולת חדירה לחומרים עבים יותר, השפעות תרמיות על אזור הריתוך פחותות באופן משמעותי (Heat Effected Zone), יכולת מילוי בקצבים גבוהים (Welding Material High Deposition Rate).
בעבר נעשו ניסיים לשלב את שתי טכנולוגיות אלו אולם נתקלו בבעיה מובנית של התנגשות בין שתי השדות החשמליים שיוצרים שתי הקשתות הנמצאות בקירבה זו לזו.
מערכת ה-Super Mig מתגברת על מכשול זה על ידי פתרון טכנולוגי מתקדם ושליטה ובקרה על השדות החשמליים כך נוצרת הפרדה ביניהן ומתן מענה לעבודה של שתי המקורות החשמליים בסמוך זו לזו.
התקנת ה-Super-Mig על גבי ה-WOB מספקת יכולות משולבות של ריתוך אוטומטי אוטנומי מחד ויכולות ריתוך משופרות מאידך.
ביצועי המערכת המשולבת מאפשרים קצבי עבודה ואיכות ריתוך אשר אינם מוכרים כיום בעולם ריתוך הצנרת.
הטכנולוגיות עליהן מבוססות המערכות מעוגנות בפטנטים רשומים בארץ ובעולם.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות