חדשות היום

איתן בשטח

בסיום מבצע “צוק איתן” היה לנו ברור שצה”ל חייב לייצר או לקנות מחליף לנגמ”ש ה-M113″. את הדברים הללו אומר תת אלוף ברוך מצליח ראש פרויקט טנק המרכבה במשרד הבטחון, ביום שבו נחשף לראשונה נגמ”ש ה”איתן” החדש. ה”איתן” נחשב לאחד מכלי הלחימה הגלגליים המתקדמים והממוגנים בעולם. הוא יצויד במערכת הגנה אקטיבית (בדומה לנמרים ולטנקי המרכבה סימן 4) ובמערכות מיגון ייחודיות נוספות. יתרונו הגדול של ה”איתן” יהיה ביכולות הניוד הטובות שלו בין גזרות לחימה שונות, ובהתאמתו לנסיעה בכבישים ללא צורך במובילים, במהירות של 90 קמ”ש ויותר.

נגמ"ש ה"איתן" החדש צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

נגמ”ש ה”איתן” החדש
צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

“הצורך המיידי שעלה היה להחליף את אלפי נגמ”שי ה-M113 הוותיקים, הנמצאים בשירות צה”ל, בכלים מודרניים בעלי מיגון מקסימלי, שמותאמים לאיומים הקיימים בזירה”, אומר תא”ל מצליח. “במקביל להאצת ההצטיידות בנגמ”שי הנמר, החלטנו לפתח כלי נוסף, משלים לנמר, שיאפשר לכוחות החי”ר ניידות אסטרטגית מהירה, ומיגון מקסימלי. סדרת הניסויים שבה התחלנו בימים אלה, תאפשר לצה”ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות בו”.  אחת הדרישות הבסיסיות של צה”ל שהוגדרו למפתחי התכנית הייתה התבססות על רכב גלגלי. הדרישה המבצעית הזו נובעת מהנחת העבודה שבמתאר לחימה צפוני מול חיזבאללה יהיה קשה מאד לשנע כלים משוריינים על גבי מובילים שכן הצירים יטווחו באלפי רקטות ביממה. לכן היכולת של ה”איתן” לנוע בכבישים היא בבחינת יתרון עצום לשינוע כוחות בין גזרות.
“ההנעה הגלגלית מאפשרת ל”איתן” קשת שלמה של יכולות שלא היו קיימות בנמר”, אומר מצליח. “כך למשל יכולת התמרון שלו בשטחים אורבניים. במהלך מבצע “צוק איתן”, ראינו לא פעם שכלים משוריינים לא הצליחו לתמרן בסביבה אורבנית צפופה. ה”איתן” הוא צר יותר ומאפשר תנועה מהירה ברחובות צרים. לעניין הזה יש משמעות מבצעית קריטית, במיוחד כשאנחנו בוחנים את מתארי הלחימה שצפויים לצה”ל בעימותים עתידיים”.
ה’איתן” תוכנן ככלי רב תכליתי, למשימות מגוונות. עלות היצור והאחזקה שלו אמורה להיות נמוכה מאוד: כמחצית מעלות הנמר ו/או כל נגמ”ש גלגלי אחר הקיים בעולם ולכן תאפשר הצטיידות בכלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר, במקביל להצטיידות בנמרים. על בסיס ה”איתן” מתוכננת להיבנות משפחת כלים למשימות שונות: החל מכלי לניוד 12 לוחמים (בדומה לנמר) ועד לכלי המשלב כוח אש מתקדם לניוד 12 לוחמים בעל צריח נשלט לא מאויש עם תותח 30/40 מילימטר. בעתיד מתוכנן ה”איתן” גם לשאת מערכות נשק מונחה מדויק.
כיום מפעיל צה”ל בסדיר ובמילואים קרוב ל-8000 נגמ”שי M113 לא ממוגנים. מיד אחרי אירוע הנגמ”ש של גדוד 13 בשכונת סג’עייה, אירוע שבו נהרגו 7 חיילים בהם אורון שאול שגופתו נחטפה, ספג צה”ל ביקורת קשה על השימוש בנגמש לא ממוגן בסביבה רוויה בטילי נ.ט. לצורך כך תוכנן ה”איתן” מלכתחילה, ככלי משוריין עם מערכות הגנה ראקטיביות ואקטיביות. על הדגם הראשון שנמצא בשלבי ניסוי הורכבה מערכת “מעיל רוח” מתוצרת “רפאל”, שהוכיחה את עצמה במספר מקרים במבצע “צוק איתן”, מול מספר טילי נ.ט בהם “קורנט”, “מילאן” ו-RPG 29. לדברי תא”ל מצליח בדגמים הבאים ישקול משרד הביטחון לשלב מערכות הגנה אקטיביות נוספות, כשהכוונה היא ככל הנראה למערכת “חץ דורבן” שפיתחה תעש. את מערכת “חץ דורבן”, הרכיבו הכוחות האמריקניים על כלים רכים (בעיקר רכבי האמר) באפגניסטאן ועיראק.

נגמ"ש ה"איתן" החדש צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

נגמ”ש ה”איתן” החדש
צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

במשרד הביטחון מסרבים להסגיר יותר מידי פרטים באשר למחירו של ה”איתן” ובעיקר לגבי תכונות השרידות שלו. על פי נתוני המשקל ניתן להניח כי הוא מצויד בפלטת גחון עבה וכן במיגון כנגד מטעני צד, בדומה לנגמ”ש ה”נמר” המבוסס על השלד של טנק המרכבה “סימן 4″. עדיין לא ברור האם גם ה”איתן” יכלול מצלמות היקפיות כדי להגדיל את המודעות הסביבתית של הצוות. בנוסף לכך, בצה”ל עדיין לא החליטו איזה יחידות יצטיידו ב”איתן” ואיזה ב”נמר”, אם כי ברור ששני הכלים משלימים אחד את השני בקשת היכולות שלהם.
“הנמר הוא הנגמ”ש הממוגן בעולם, בעל רמת המיגון והשרידות הגבוהה ביותר, הן כנגד ארטילריה, פצמ”רים וכו”, מסכם תא”ל מצליח. “יש ל”נמר” יכולת לעשות קרב הבקעה משמעותי ואגרסיבי. לעומתו, לכלי גלגלי אין את רמת המיגון והשרידות של הנמר, למרות שניסינו לעשות את המיטב בנושא המיגון, כולל מערכת מיגון אקטיבי וחייבים לזכור שאנחנו לא מקבלים את אותה רמת השרידות של הנמר. אבל לצד זאת היתרונות המרכזיים של ה”איתן” הם יכולת הניידות המהירה, המאפשרת למעשה להעביר כלים ולוחמים במהירות גבוהה מאוד בין גזרות לחימה שונות, ללא צורך במובילים. אני רוצה להזכיר שלמעשה אנחנו לא משווים את ה”איתן” ל”נמר”, אלא ל-M113 שכמוהו יש אלפים בצה”ל. צריך לזכור שאנחנו כבר בתהליך הצטיידות מואץ במאות נגמ”שי “נמר”, אבל זקוקים לכלי נוסף עם יתרונות מיוחדים שמתאימים לשינויים בשדה הקרב המודרני”.
בצה”ל עדיין לא התקבלה החלטה לגבי מספר נגמש”י ה”איתן”. במשרד הבטחון ממתינים לסיכום עיסקת הסיוע הרב שנתי עם ארצות הברית, שישפיע באופן ישיר על מקום ייצורו של ה”איתן”, ארצות הברית, ישראל או בשתיהן, כפי שקורה היום עם נגמ”שי ה”נמר”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות