חדשות היום

טכנולוגיות חדשניות וידידותיות לסביבה עומדות לרשות מערכת הביטחון

מערכות חדשניות בתחום התשתיות והאבטחה מוצגות לאחרונה בפני מערכת הביטחון. המערכות אותן משווקת חברת אורד העוסקת בתחום הבטיחות והאבטחה, מציעות אמצעי בטחון שלא נראו בעבר, חלקן אף עושות שימוש בטכנולוגיות ירוקות לטובת איכות הסביבה. הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים שמספקת אורד משמשים חברות, מבנים, מתחמים, שדות תעופה ובסיסים, ובין אלו המוצעים למערכת הביטחון ניתן למצוא תאורה לבסיסים, גידור אלקטרוני, מצלמות אבטחה, שליטה ובקרה מרכזית, יירוט רחפנים ועוד.

רחפנים–ממשחק ילדים לסכנה אמיתית
טכנולוגית הרחפנים הפכה בשנים האחרונות ממשחק לחובבי גאדג’טים לסכנה אמיתית. הרחפנים, הנקראים בשפה המקצועית כטב”מים קלים (כלי טיסה בלתי מאויישים), הפכו למוצר זול יחסית (עד 1,000 דולר) ונפוץ. ניתן להזמינם באינטרנט במגוון דגמים ובטווח גודל ומשקל עצום. חלק מהרחפנים הנמכרים ברשת יכולים לשאת ציוד למטרות מודיעין, צילום, האזנה, שילוח או אפילו פעילות חבלנית, במשקל של כ-2 קילוגרם. הנגישות הפשוטה להשגת הרחפן בשילוב היכולות שלו, יוצרות איום הדורש הגנה במימד האוירי, שעד היום טרם טופל. אבטחת מקומות ואישים על בסיס קרקעי (אזורים סטריליים למיניהם) אינה מספיקה כיום, כאשר האיומים יכולים להגיע בקלות מלמעלה.
האיום האווירי איננו תיאורטי. זכורה התקרית עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בספטמבר 2013, כאשר רחפן הונחת לצידה על ידי אקטיביסטים, מול אנשי בטחון חסרי אונים. גם בבריטניה לפני כחודשיים פגע רחפן במטוס של חברת בריטיש איירוויז שניסה לנחות בהית’רוו. פגיעה שכזו במטוס מסוכנת ביותר ועלולה לגרום להתרסקותו.
חברת אורד מערכות בקרה בשיתוף חברת MCTECH החלה לשווק מערכת חדשנית נגד רחפנים המיועדת לצבאות ולארגוני בטחון כגון בשדות תעופה, אצטדיונים ומתחמים אסטרטגיים. המערכת החדשה מספקת הגנה אווירית יעילה כנגד רחפנים עוינים וכלי טייס בלתי מאוישים אחרים, גם בגדלים זערוריים של מיקרו וננו. המערכת המכונה MC-HORIZON, פועלת לגילוי, זיהוי, מעקב, נטרול ואף השמדה של האיום.
בשלב ראשון – המערכת מגלה ומזהה את הרחפן באמצעות מכ”ם וחיישנים אלקטרו-אופטיים או אינפרא-אדומים. בשלב השני מתבצע חישוב הנתונים ומועברת התראה למפעיל במידה והרחפן נמצא עוין. בשלב השלישי מתחילה פעולת שיבוש אוטומטית או ידנית על ידי מפעיל המערכת, בהתאם להגדרת המנוע החישובי. בשלב הסופי, כאשר הרחפן המאיים מגיע לאזור המוגן, הוא מנוטרל באמצעות חסימת GPS וחסימת רדיו.

יוסי גופר, סמנכ”ל השיווק ופיתוח עסקי באורד, מה יתרונותיה של המערכת מול מה שקיים בשוק?
“יתרונותיה הברורים של המערכת הם בטווח הגילוי, בכושר ובדיוק החסימה שלה. בניסויי שטח שנערכו הוכחה יכולת מבצעית של גילוי רחפנים זעירים ממרחקים העולים על 3.5 ק”מ והתבייתות אלקטרואופטית, שיבוש, ונטרול ממרחק של יותר מ-2.5 ק”מ. המערכת הינה מודולרית וסקלבילית ומתאימה למשימות אבטחה שונות. אנו משווקים אותה בגרסה נייחת, המתאימה להגנה על מתקנים קריטיים, מתחמים אסטרטגיים, בסיסים צבאיים או בנייני ממשל וכן בגרסה ניידת שנועדה לתת מענה להגנה על אירועים מזדמנים, VIP או כלים צבאיים וכוחות מתמרנים.”

בטחון ידידותי לסביבה
לצד האיומים החדשים והמערכות הטכנולוגיות החדשות מולם, ישנם צרכים בטכנולוגיות חדשות חסכניות באנרגיה וידידותיות לסביבה, שמהוות צעד גדול של מערכת הביטחון לכוון הטכנולוגיות הירוקות.

הפרוייקט הגדול ביותר של משרד הביטחון לעמודי תאורה סולאריים
בימים אלו נמצאת חברת סולארפאוור מקבוצת אורד לקראת סיום פרוייקט להקמת מאות עמודי חשמל סולאריים סביב מחנות צה”ל בהיקף של 6 מליון ₪ במרכז ובדרום הארץ. תאורה בבסיסי צה”ל חיונית להגנה על המתחמים, משפרת את הבקרה באמצעות מצלמות ומאפשרת לחיילים לשמור על המתחמים בצורה טובה יותר וגם על עצמם.  זהו הפרוייקט הסולארי הגדול ביותר שבוצע במדינת ישראל עד היום, בו ישולבו מספר טכנולוגיות מתקדמות – פנלים סולאריים, מערכת אגירת אנרגיה, תאורת לדים מתקדמת ומערכת בקרת תאורה. כל עמוד יהיה עצמאי – מחוץ לרשת החשמל הכללית ויוכל לפעול ללא חיבור לתשתיות הקיימות. הקולטים הסולאריים, אשר יקלטו את אור השמש בשעות היום, יספקו את תצרוכת החשמל של פנסי התאורה באמצעות מצברי אגירת אנרגיה ויאירו בחשכה. הנורות עצמן יהיו נורות לד, אשר בזכות יעילותן יאפשרו עד 10 שנות חיים לעמודים ללא צורך בהחלפת נורות או תחזוקה משמעותית.

מדוע יזם משרד הביטחון את הפרוייקט?
“מעבר לתרומה לסביבה, המערכת הסולארית מאפשרת פרישת תאורה ללא השקעה בפיתוח של תשתיות רשת החשמל, כך שהחשמל יוכל להגיע גם למקומות מרוחקים במיוחד ובעלות תשתית נמוכה. הטכנולוגיה החדשנית של נורות הלד בשילוב הצריכה המינימאלית של אנרגיה נקיה ומתחדשת היא פריצת דרך בתפיסת ניצול האנרגיה של הגופים הגדולים במדינת ישראל.” סולארפאוור הקימה לאחרונה מערכות סולאריות עצמאיות לתאורה ציבורית באגפים נוספים של מערכת הביטחון וכמו כן בנתה אמצעי מיגון המבוססים על תשתיות חשמל ותומכים באמצעי ביטחון שונים לאורך קו הגבול, צילום ותצפית וגדרות אלקטרוניות.

ומה עם השוק הבינ”ל?
“בהחלט הצלחנו לעורר עניין מחוץ לישראל. בשנים האחרונות התקנו עמודי תאורה Off Grid במקומות שונים בעולם. באנגולה למשל, בנינו עשרות רבות של עמודי תאורה בישוב נידח שהיה חסר את התשתיות לחשמל הציבורי. במקום לחפור ולבנות מחדש את התשתיות הציבוריות, בחרו באנגולה את הפתרון של הקמת עמודי תאורה סולאריים עצמאיים וכך חסכו חפירות והשקעות של עשרות מיליוני דולרים.”

טכנולוגיות חדשות במערכות ניהול הוידאו
כלי נוסף שמציעה אורד כחלק ממכלול האבטחה של מבנים ומתחמים ובכלל זה גם בסיסים צבאיים, הוא מערכות הטלויזיה במעגל סגור – CCTV. הצורך במעקב ובשליטה מגביר את השימוש בוידאו והטכנולוגיה מתמקדת לא רק בצילום עצמו, אלא גם בניהול המידע המצולם. מערכות ניהול וידאו (Video Management System) מאפשרות שליטה ומעקב טובים מאי פעם. נוסף לצילום, המערכות מזהות באופן עצמאי תנועות שדורשות התרעה ובמקביל מאפשרות חיפוש נוח ומהיר בארכיוני הוידאו. צילומי הוידיאו הופכים לכלי דינאמי, יעיל, ומאפשרים תגובה מיידית בזמן אמת. המערכות החדשניות בנויות כ-open platform ומאפשרות גמישות מירבית עם מגוון החומרות בשוק ואינטגרציה עם כל מערכות האבטחה הנוספות הקיימות: מצלמות רשת, חיישני תנועה, מערכות גילוי וכיבוי ועוד. המערכות נותנת התראות על פריצות או על אורחים לא רצויים באתר ומצביעות מיד על הצילום הרלוונטי, בזמן ההתרחשות.
באורד עובדים עם מערכת ה-VMS של Genetec, מדוע?
“אחד היתרונות של מערכת Genetec הוא כלי ה Federation שמאפשר לחבר את כל האתרים לחדר שליטה ובקרה מרכזי אחד. אנו יכולים לנטר אתרים מבוזרים ולשלוט באבטחה שלהם – אבל גם לאפשר להם פעילות עצמאית במידת הצורך, ללא תלות במערכת המרכזית.”

בקרת כניסה – מחשבים במקום חומות
בעבר, כדי להגן על המידע והרכוש היקר לנו, היינו מוגבלים למכשולים פיזיים–חומות ושערים. היום מערכות בקרת הכניסה עברו קפיצת דרך טכנולוגית. המערכות המשולבות שולטות בבניין כולו ממחשב אחד ומאפשרות רק למי שיש לו כרטיס מתאים להכנס, כולל הגדרת אילו עובדים יורשו להיכנס לאילו חדרים ומתי.

האם אתם מחווטים את המנעולים?
“התחכום מצוי בפשטות-המנעולים החכמים של Salto שאינם דורשים חיווט לדלתות ועדיין מתקשרים עם המערכת. לכן הם מהווים פתרון בעלות נמוכה. הקשר בין המנעולים השונים נעשה באמצעות כרטיסי המשתמשים המועברים דרכם. כל כרטיס מוסר לכל דלת את כל המידע שאסף בדרך, כדוגמת סוללה חלשה במנעול מסוים, או חדר תפוס. הדלת מוסרת בחזרה את המידע מכלל הכרטיסים, כמו גם העובדה שכרטיס של עובד מסוים נגנב ואין לאפשר לו גישה. כך מתקבל ומועבר בהצלחה כל המידע החיוני לאבטחה.”

והדלתות?
“לצד המנעולים אנחנו מספקים בקרים לדלתות NedapAeos המשלבים קריאה ביומטרית, בארכיטקטורה ייחודית המבוססת על שרת אחד, בקר אחד ואפליקציה אחת וכמובן מאפשרת שליטה מלאה במנעולי SALTO ואינטגרציה מלאה עם כל מערכות הביטחון הנוספות.”

מערכות שליטה ובקרה
בבניינים המודרניים כיום מותקן מגוון גדול של מערכות ותשתיות – התרעה וכיבוי אש, פריצה ובקרת כניסה, אינטרקום, כריזה, טלוויזיה במעגל סגור ועוד. אינטגרציה נכונה שלהן תחת מערכת שליטה ובקרה אחת מקפיצה את רמת הבטיחות, חוסכת זמן רב של תיאום והבנת ההתרעות, חוסכת כוח אדם וכסף, ופשוט מצילה חיים.

כיצד הכל משתלב ביחד?
גופר: “חברת אורד פיתחה פתרון מקיף ושלם לביטחון וניהול בניינים360 cc – . כאן, הידע המקיף והניסיון הרב של אורד באומנות האינטגרציה של מערכות, לצד הבסיס האיתן של מערכת Win Guard. של חברת אדוונסיס, מעניקים רמת ביטחון, שליטה ונוחות מקסימליות. לפני הכל, המערכת מבצעת את כל התפקידים הקלאסיים של מערכת שו”ב” סינון האירועים ותצוגה גראפית של אירועים חריגים המצריכים את התערבות המפעיל, הנחיות מפורטות למפעיל על פי תרשים זרימה מוגדר מראש לכל סוג אירוע, אפשרויות מגוונות לחקירת אירועים, כולל דוחו”ת ומערכת שליחת הודעות מובנית.

ואיך המערכת הזאת משתלבת עם המערכות הנוספות שהזכרנו?
“המערכת בעצם פתוחה לחלוטין עם למעלה מ 300- ממשקים. היא משתלבת במערכות הקיימות ומאפשרת לבחור את הטוב ביותר לכל תת-מערכת חדשה. אבל היא לא רק משתלבת – היא מפעילה אותן יחד ויוצרת את השילוב האופטימלי בין הודעות ההתרעה שכל מערכת שולחת, לבין יכולת ההפעלה, האוטומטית והידנית, של כל מרכיב ומרכיב בכל תת-מערכת.”

מערכת כל כך גדולה, מתאימה לכל הארגונים?
“הגמישות המוחלטת בשילוב המערכות יוצרת גם יכולת הטמעה לפי דרישה: ניתן להטמיע את המערכת בצורה מודולרית ומדורגת ולהוסיף פונקציות ניהול, שליטה ובקרה בהתאם לצרכי ותקציבי הארגון. מרכז הבקרה של המערכת מספק ממשק משתמש אחיד וקל לשליטה, בנוחות מקסימלית. תפעול פשוט של כל המערכות וכל השילובים, בלי הצורך ללמוד כל מערכת בנפרד, יצירת לוקליזציה בקלות ובמהירות על ידי המשתמש, אופציה לממשק אינטרנטי שמאפשר שליטה מאובטחת מכל מקום בעולם וכן תצוגה נוחה על כל מסך ממחשבי כף יד דרך מסכי מחשב ועד קירות וידאו שלמים.”
המערכות החדשות יוצרות תקשורת בין כל המערכות במקביל, מה שמגדיל את האפקטיביות של כל אחת ואחת מהן. מערכת גילוי האש “מדברת” עם המצלמה במעגל סגור ויחד הן מספקות מבט ישיר אל מוקד ההתרעה. אותה מצלמה משתפת פעולה עם התרעת פריצה ומערכת הכריזה, כדי להפעיל אזעקה ולהקליט את הפורץ הפוטנציאלי. האפשרויות אינסופיות, והשליטה נמצאת בידי המפעיל.
בעידן בו הטכנולוגיה משתכללת כל העת, כך גוברים ומשתכללים גם האיומים. לכן יש דרישה חזקה לפתרונות אינטגרטיביים שיתנו מענה לטכנולוגיה המתפתחת, תוך נוחות שליטה וזמינות למשתמש וגם, לפעמים, תוך דאגה לסביבה.

תמונת הכותרת של הרחפן קרדיט יח”צ

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות