חדשות היום

יריבי אימון

אופן סימבולי, צוינו בחודש האחרון שני אירועים חשובים בתחום מטוסי האימון. חיל האוויר הישראלי הודיע כי סיים לקלוט את מטוסי “הלביא”, מטוס ה-M346 מתוצרת Alenia Aermacchi האיטלקית ובמקביל הודיעו בסוף חודש יולי לוקהיד מרטין וKAI- Korea Aerospace Industries הקוריאנית, כי סיימו את שלב הניסויים בגרסה החדשה של ה-T50A. ה-T50A הוא מטוס אימונים והדרכה שנמצא בשימוש חיל האוויר הדרום קוריאני במשך יותר מעשור. ה-T50 התחרה מול ה-M346 במכרז של חיל האוויר הישראלי והפסיד.
הדגם החדש, ה-T50A מצויד במערכות אוויוניקה חדשות, מנוע מתקדם וכן בתקשורת נתונים מתקדמת עם תחנות קרקע שעוקבות אחרי

תמונות לעיל ותמונת הכותרת: ה-T50A, מטוס האימון החדש של לוקהיד מרטין ו-KAI צילום: לוקהיד מרטין

תמונות לעיל ותמונת הכותרת: ה-T50A, מטוס האימון החדש של לוקהיד מרטין ו-KAI צילום: לוקהיד מרטין

ביצועי הטייסים באוויר. בנוסף משלימות שתי החברות בניית סימולטור מתקדם, בעל יכולות שילוביות עם מטוסים באוויר – בדומה לסימולטור המשולב של חיל האוויר הישראלי. בלוקהיד וב-KAI מתכוונים למכרז הענק של חיל האוויר האמריקני להצטיידות במטוסי אימון והדרכה למערך הקרב באקדמיה לטיסה. המטוסים החדשים אמורים להחליף יותר מ-400 מטוסי אימון ישנים מדגם T38.
“אנחנו עומדים במקום מצוין במכרז הזה”, צוטטה מנכ”לית לוקהיד מרטין מרילין האווסון, במגזין Washington Business Journal בחודש שעבר. “אנחנו מציעים לחיל האוויר האמריקני פלטפורמה מוכחת שכבר עברה מאות שעות טיסה במספר חילות אוויר. מעבר לכך, השדרוגים במטוס החדש אמורים להתאים לצרכים של חיל האוויר האמריקני עם המעבר המסיבי שלו למטוסי דור חמישי”.
חיל האוויר האמריקני הודיע כי ב-2017 יצא מכרז ל-350 מטוסי אימון חדשים, שיחליפו את ה-T38 שנמצאים בשירות מאז 1962… במהלך השנים עברו מטוסי ה-T 38 מספר שדרוגים והוכנסו בהם מערכות ניווט מתקדמות, מערכות HUD – heads-up display ומערכות תקשורת נתונים למעקב אחרי ביצועי הטייסים. הבעיה העיקרית היא בפלטפורמה עצמה, שהולכת ומזדקנת ואינה מתאימה לשדרוג שיתאים למטוסי דור חמישי. על פי פרסומים בארצות הברית, כיום, חניכי האקדמיה לטייס משלימים רק כשליש מהלימוד על ה-T38. את שאר הידע והניסיון הם צוברים במהלך ההסמכה על מטוסים מתקדמים יותר: F16, F15 ו-F18, כל אחד בהתאם להצבה המבצעית שלו. (שלב המקביל לאימון המתקדם שעוברים הטייסים הישראליים מיד אחרי סיום קורס טיס). בנוסף לכך, כניסת מטוסי ה-F35 לכל זרועות הצבא האמריקני: ARMY, NAVY ו-AIR FORCE, מצריכה בסיס לימוד אחיד על פלטפורמה מותאמת ליכולות דור חמישי.
במכרז שאמור לצאת במחצית השנייה של 2017, מתכננות להתחרות עוד מספר חברות. שותפות בין בואינג וסאאב השוודית, שאמורות להציג מטוס חדש, Raytheon שאמורה להציג וורסיה מיוחדת של ה-M346 האיטלקי. ההערכה היא כי גם BAE הבריטית ו-Northrop Grumman – יצרנית ה-T38 הותיק, ייגשו יחד למכרז עם מטוס חדש לחלוטין. לוקהיד מרטין ו-KAI הן הראשונות שהציגו פתרון כולל לדרישה של חיל האוויר האמריקני.

תמונות לעיל ותמונת הכותרת: ה-T50A, מטוס האימון החדש של לוקהיד מרטין ו-KAI צילום: לוקהיד מרטין

תמונות לעיל ותמונת הכותרת: ה-T50A, מטוס האימון החדש של לוקהיד מרטין ו-KAI צילום: לוקהיד מרטין

על פי ההערכות, ללוקהיד מרטין יש במכרז הזה יתרון מובנה בעצם היותה יצרנית ה-F35 וה-F22. לצורך כך מינתה החברה לטייס הניסוי הראשי של פרויקט ה-T50A, את מארק וורד. בעברו היה וורד טייס F16 בחיל האוויר האמריקני ומאוחר יותר מדריך באקדמיה לטיסה על מטוס ה-T38. כשפרש הפך לטייס הניסוי של פרויקט ה-F16 המתקדם (הדגם שחיל האוויר הישראלי רכש ונקרא “סופה”), ואחר כך עבר לפרויקט ה-F35.
“ה-T38 לא יכול לדמות שום מצב של מטוס קרב מדור חמישי” הוא סיפר למגזין האינטרנטי popularmechanics.com.” זה כמו לטוס במטוס F4 – פנטום ולדמות טיסה בחמקן כמו F35 או F22. ב-T50A (שמבוסס על ה-F16 – א.ב.ש) ה-DNA של ה-F16 מתאים הרבה יותר לחוויית הטיסה בחמקנים. וזה כולל בעיקר את מערכות בקרת הטיסה ועוצמת המנוע. וכל זה עוד לפני שדברנו על מערכות האוויוניקה והתוכנה היייחודית למטוס ההדרכה”.
ה-T50A החדש מגיע למהירות מרבית של 1.5 מאך, גובה טיסה מירבי של 48,000 רגל וטווח של 1150 מייל. בכדי להתאים את המטוס לקסדה המתקדמת של ה-F35 הוסיפה לוקהיד מרטין מערכת דומה – (Large-Area-Avionics-Display (LAAD, שאמורה להקנות לטייס יכולות בסיסיות של שליטה מרחבית דרך הקסדה.
“מערכת האימון עד כדי כך מתקדמת, שאנחנו יכולים להזריק לקסדת הטייס בכל שלב, כל תרחיש שאנחנו רוצים לדמות, כולל משחקי וידאו. המערכת אמורה לכלול בדיוק כמו ב-F35 תצוגת רדאר ואינפרא אדום וכן דימוי של מערכות נשק שנמצאות על ה-F35 ואינן נמצאות על ה-T50A”, סיפר וורד.
בנוסף ליכולת הווירטואלית הגמישה, מותאם ה-T50A גם לאימוני תדלוק על ידי הרכבת פוד מיוחד על גוף המטוס – “dart pod”, בדיוק במיקום שבו נמצאים נקודות התדלוק של ה-F22 וה-F35.
“אני מאמין שיש לנו סיכוי מצוין לזכות במכרז ולו רק בשל הסיבה שאנחנו מביאים מצד אחד פלטפורמה שהוכיחה את עצמה במשך יותר מעשור (בחיל האוויר של דרום קוריאה משמש ה-T50 כמטוס הדרכה מאז 2005 – א.ב.ש), ומהצד השני טכנולוגיה מתקדמת מאד המתאימה לצרכים הנוכחיים של דור חמישי. מעבר לכך יש למערכת גמישות לשדרוג עתידי בהתאם להתפתחות הטכנולוגית של עולם התעופה”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות