ענן דיגיטלי מייצר תקשורת טקטית בזמן אמת

בראיון לניוטק מסביר תא”ל במיל’ ירון ליבנת, מנכ”ל חטיבת
Defense & Technology בקבוצת מר, כיצד יכולות אינטר-אופרביליות מאפשרות לגורמי בטחון וחירום לייצר שיתוף מבצעי מלא של משאבי התקשורת בין מרכזי השליטה, צמתי הקשר והכוחות השונים הפועלים בשטח

כוחות הביטחון ביבשה, בים ובאוויר, ובכללם מרכזי בקרה ושליטה, נזקקים בעתות מבצעיות ליכולות מתקדמות לשיתוף משאבי הקשר על מנת לייצר תקשורת טקטית בזמן אמת. התקשורת צריכה להיווצר בין פלטפורמות תקשורת שונות, מרכזי שליטה ובין זרועות הצבא השונות, על מגוון אמצעי הקשר שלהם. זאת, כדי להתמודד עם מציאות בה נקודת הקצה (חייל בודד או כלי לחימה) תישאר מצויידת רק באמצעי התקשורת הייחודי לה, אמצעי, שלאו דווקא תואם את אמצעי התקשורת של הכוחות האחרים. מצב זה נובע מכך שלספק לכל הכוחות את אותו אמצעי תקשורת כרוך בדרך כלל בהשקעה כספית ולוגיסטית גדולה מאד. בעיה דומה קיימת בעולם גופי החירום (משטרה, כיבוי אש, רפואה).
חברת טקמר מקבוצת מר הישראלית עוסקת בתכנון, פיתוח ואינטגרציית פתרונות תקשורת טקטית ותקשורת חירום אינטר-אופרביליים (InterOperability – קישוריות בין מערכות תקשורת), לשימוש בגופי בטחון, חירום והצלה. קבוצת מר מפתחת ומספקת פתרונות בתחומי תשתיות ומערכות תקשורת, מערכות ביטחון, מודיעין וסייבר. בראיון לניוטק מסביר תא”ל במיל’ ירון ליבנת, מנכ”ל חטיבת הביטחון והטכנולוגיות (Defense & Technology) מקבוצת מר, שתחתיה פועלת טקמר, כיצד יכולות אינטר-אופרביליות מאפשרות לגורמי בטחון וחירום לייצר שיתוף מבצעי מלא של משאבי התקשורת בין מרכזי השליטה, צמתי הקשר והכוחות השונים הפועלים בשטח.
“במציאות, לאורך השנים, הכוחות, האגפים והחיילות השונים הצטיידו, באופן פרטני, באמצעי קשר ע”פ צרכיהם המבצעיים, מה שהוליד מגוון רחב של פתרונות קשר שאין ביניהם תאימות וקישוריות. כתוצאה מכך, ולאור השוני בטכנולוגיות, בפרוטוקולים ובערוצי התדר השונים של מכשירי הקשר, אין אפשרות ליחידה אחת לדבר ישירות עם יחידה אחרת ללא מערכת המקשרת בין הטכנולוגיות השונות.
שדה הקרב המודרני מציב אתגרים רבים בנושא תקשורת השמע. לדוגמא העברת הודעות טקטיות ואופרטיביות בדחיפות, ללא עיכובים וללא חסמים גאוגרפיים (טווח או קשר עין).לשם כך, נדרשת העברת מידע ושיתופו בזמן קצר בין המערכות, תוך עירוב מגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים הכוללים קשר רדיו טקטי (בכל מרחב התדרים), לוויני, וכן בטלפוניה קווית. לשם כך נדרשת טכנולוגיה מתווכת המאפשרת קישוריות זו.
היכולת להפיץ מידע, נתונים ופקודות בין הדרגים השונים בזמן אמת, מביאה לשיפור הביצועים והצלחת הפעולות המבצעיות עם התפתחות מערכות השו”ב (שליטה ובקרה) והזרמת הנתונים. לעומת זאת, נושא תקשורת השמע בין הגופים השונים ושיתוף אמצעי קשר עדיין נמצא בתחילת דרכו”, אומר לבנת.

תא"ל במיל' ירון ליבנת, מנכ"ל חטיבת הביטחון והטכנולוגיות (Defense & Technology) מקבוצת מר

תא”ל במיל’ ירון ליבנת,
מנכ”ל חטיבת הביטחון והטכנולוגיות
(Defense & Technology)
מקבוצת מר

מערכות RoIP חיוניות להצלחת פעילות מבצעית בעידן הנוכחי
בעשור האחרון הותאמה שיטת התקשורת במרכזי שליטה, בקרונות תקשורת צבאיים ואזרחיים ובפלטפורמות קרביות לתקן תקשורת מתקדם מבוסס פרוטוקול אינטרנט (IP), מסביר תא”ל ליבנת. מערכות אלה מכונות מערכות RoIP-Radio Over IP, שהינו בעיקרו VoIP בתוספת תמיכה ב-PTT (לחצן שידור הקשר) ושליטה מרחוק במכשירי הקשר. בתצורה זו, המפעיל אינו יושב פיזית מול מכשירי הקשר, אלא עובד עם יחידת מפעיל מרוחקת, המחוברת דרך רשת ה-IP לצמתי קשר שונים, בהם ממוקמים מכשירי הקשר. בכך ניתנת למפעיל האפשרות להאזין, לדבר ולשלוט במגוון רחב של מכשירי קשר מסוגים שונים, גם אם הם מרוחקים, בצורה מרוכזת ובממשק מפעיל זהה.
“מערכות שעומדות בתקן RoIP המשולבות בפלטפורמות לחימה שונות, תומכות ביכולות קשר פנים (אינטרקום), דיבור בקבוצות (שיחות ועידה), תקשורת רדיו הכוללת שליטה על מכשירי הרדיו מרחוק (החלפת תדרים, עוצמות שידור ועוד), טלפוניה ומערכות כריזה ומופעלות דרך עמדות מפעיל הפזורות במרכזי השליטה. עמדות המפעיל עושות שימוש בצגי מגע מתקדמים המקילים מאוד על המפעיל את תפעול המערכות.
למעשה, יכולות אלו מאפשרות את הקמתו של “ענן תקשורת” דיגיטלי מוצפן המאפשר את כלל התקשורת החיונית להצלחת המבצע או המשימה, תוך שיתוף משאבים בין הפלטפורמות השונות. האתגרים העומדים בפני כוחות הצלה או צבאות מודרניים הינם כיצד להתקדם למצב בו מחוברים כל אמצעי הקשר של הפלטפורמות המבצעיות, בחיילות השונים, באמצעות אותו “ענן” תקשורתי ולקבל תמיכה בהקצאת המשאבים בצורה דינמית, כך שהוספה והסרה של משתמשים או אמצעי קשר מבוצעת בצורה דינמית (תוך כדי ביצוע המשימה). יתר על כן, מאחר וכלל התקשורת מעובדת לתווך דיגיטאלי, יש כיום צורך מובנה לבצע כל זאת תוך עמידה בדרישות אבטחת המידע ולהבטיח חסינות מפני איומי הסייבר הקיימים כיום.
מטרת ה”ענן” התקשורתי לתמוך בדרישות שיתוף המידע ויצירת הקשר בין הגורמים השונים המעורבים במשימה ולשחרר את המשתמשים מהצורך לתאם בינהם את אמצעי הקשר. זאת, על אף שמתבססים על משאבי קשר הקיימים ממילא. שיתוף התקשורת מייצר מכפיל כוח משמעותי, ומספק יתרון טכנולוגי שמאפשר תנועה דינמית וזריזה של כוחות המשימה השונים ללא מגבלות תקשורתיות. רובדי התקשורת הרבים יוצרים את הענן ומאפשרים שרידות רב שכבתית בסביבה המבצעית.”

הקשר בין טנק המרכבה לספינות חיל הים וכן למגדל מרכז הסחר העולמי החדש (WTC1) במנהטן
טקמר מקבוצת מר הישראלית היא הספקית הבלעדית ב-18 השנים האחרונות של פתרונות קשר הפנים וממשק הרדיו לטנק המרכבה ובשנים האחרונות ספקית מובילה של פתרונות קשר גם לחיל הים. ליבנת מציין כי בטנק המרכבה סימן 4 מותקנות מערכות הכוללות אינטרקום ויציאה לקשר חוץ עבור כל הטנקים מסוג זה בצה”ל. “מערכות אלו הן שמאפשרות לרכבים המבצעיים תקשורת חוץ באמצעות שליטה מרחוק על משאבי הרדיו והקצאתם באופן ייעודי לכל אחד מאנשי צוות הטנק תוך הפחתת רעשי סביבה. כמו כן, בהיותן מערכות קשר לטנק, קיים בהן תנאי מהותי של עמידה בדרישות חסינות לשיבוש, עמידה בתנאי סביבה קיצוניים ובדרישות תאימות אלקטרו-מגנטית.”
בחילות הים קיימים פתרונות קשר דומים המותאמים במיוחד לסביבה הימית, המשמשים כבר היום מספר גדול של כלי שייט בישראל ובעולם. פתרונות אלה כוללים גם הם יישום של טכנולוגיית RoIP ונעשה בהם שימוש בצגי מגע על אף תנאי הסביבה הקשים. מערכות אלה מאפשרות לייצר תקשורת בין כל אנשי הצוות בספינה, בין הצוות לגורמים מחוץ לספינה ובין הספינה ללווייני תקשורת באמצעות שילוב קישוריות אינטר-אופרבילית מלאה שתוארה קודם בין המערכות השונות.
פתרון טכנולוגי זה יושם לאחרונה ע”י טקמר גם בתחום האזרחי. פרויקט הדגל בתחום זה הוא בבניין ה-WTC1, הבניין הראשון של מרכז הסחר העולמי החדש בניו יורק שנבנה לאחר אסון התאומים. בבניין זה מימשה חברת טקמר, באורח דומה למערכותיה הצבאיות, “ענן” תקשורתי מלא, המאפשר במקרה חירום לכוחות הצלה שונים לנוע, באותה עת, בתוך הבניין ובסביבתו, עם ציוד הקשר הייחודי שלהם. בנוסף, נדרשה טקמר להבטיח כיסוי קשר מלא מפסגת הבניין ועד למרתפים. הפתרון מהווה דוגמא להטמעה עתידית של הטכנולוגיה גם בבניינים רבי קומות נוספים המוקמים עתה באותו אתר. פרויקט זה מהווה כיום דוגמא לתקן הנמצא בשלבי יישום לרבי קומות ברחבי ארה”ב.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות