חדשות היום

המרת מערכות פנים במטוס לסיבים אופטיים

יותר ויותר נוסעי תעופה אזרחית דורשים Wi-Fi בזמן הטיסה, מתכנני המערכות צריכים למצוא פתרון חכם עבור המרת המערכות במטוס לסיבים אופטיים. תומאס הלר, שהוא מנהל לקוחות תעופה וביטחון בחברת Molex, סוקר כאן את המצב הקיים ואת המגמות העיקריות עבור יצרני ציוד מקוריים למטוסים.
MX3691 - FlexPlaneאחת ממגמות הטכנולוגיה החמות ביותר הקשורות לאלקטרוניקה בתא הנוסעים במטוסים האזרחיים היא יצירת עמדות המסוגלות לספק את כל הנוסעים בזמן הטיסה הרוצים להשתמש בסמארטפונים, בטאבלטים, ומחשבים ניידים שלהם במטוס. הנוסע רוצה, ידרוש, את היכולת לטעון את המכשירים שלהם, כמו גם לקבל גישת Wi-Fi כדי להזרים קבצי וידאו, אודיו, ונתונים לאורך כל הטיסה. בעיקרו של דבר, נוסעי טיסה רבים רוצים להפוך את המטוסים לבתי קפה אינטרנט.
מגמה זאת יוצרת כמובן אתגרים כשמדובר בזיווד תאי נוסעים במטוסים בפתרונות אלקטרוניים וחשמליים מודרניים. יש לקחת בחשבון גודל, משקל, חלל פנוי, הספק, עלות, ורעידות – כל אלה הינם יקרי מציאות בתיכוני מערכות מטוסים.
כדי להתמודד עם האתגר, מהירויות ורוחבי סרט בנחושת גדלו באופן דרמטי בשנים האחרונות. אבל עם נחושת, הגישה לאינטרנט אלחוטי מציגה מה שניתן להגדירו כמכשול בלתי עביר, במיוחד כאשר 300 נוסעים מנסים לגשת לרשת Wi-Fi- כולם בבת אחת.
בנוסף לאבטחה שלא יווצרו הפרעות מהמגוון הרחב של מערכות במערכות המטוס, קיים גם הנושא של רוחב סרט מספיק עבור מספר כזה של משתמשים, במיוחד עבור אלה המריצים קובצי וידאו ושמע. תכנון חדש למערכות תא נוסעים במטוסים נמצאים בנקודת המפנה למעבר לסיבים אופטיים.

מארז רשת בנוסף לגידול המהיר במספר מערכות הסיבים האופטיים, צפיפות המעגלים המודפסים וגודל המארזים המזוודים יקטנו

מארז רשת
בנוסף לגידול המהיר במספר מערכות הסיבים האופטיים, צפיפות המעגלים המודפסים וגודל המארזים המזוודים יקטנו

סיב לעומת נחושת
עם דחיפת יצרני מכשירים ומחברים להפוך את נקודות המרת פוטון-אל-אלקטרונים לקטנים וקלים ככל האפשר, מערכות חיבורי סיבים אופטיים יוצרות התעניינות בקשר ליכולת שלהן לתפקד טוב יותר מנחושת במסגרת האזור הקריטי של (Size, Weight and Power – גודל, משקל והספק). בעניין הגודל, חיבורי סיבים ומכלולי כבלים יכולים בדרך כלל להיות קטנים יותר בהשוואה למוצרים מבוססי נחושת שיש להם תפוקת העברת מידע שווה או פחותה יותר. ככל שהמארזים נעשים קטנים יותר בגודלם ביחד עם גידול ברוחב הסרט, דרישות הפלט נהפכות לגורם מפתח בתיכנון. מיותר לציין שהמשקל משפיע ישירות על כושר נשיאת מטען מועיל, ועל צריכת הדלק הקשורה בכך – כך שקל יותר במשקל הוא הטוב יותר, וסיבים אופטיים מספקים רוחב סרט גדול יותר להעברת מידע. זה יעיל במיוחד כאשר מנסים לשמור על שלמות האות ברמה גבוהה במהלך העלאת\הורדת קבצי וידאו ושמע.
אפשרות אחת הנמצאת בפיתוח היא משטחים גמישים של סיבים אופטיים. משטחים גמישים, עם סיבים אופטיים יצוקים במעטפת פלסטיק, יכולה להפחית במשקל באופן משמעותי ובשטח החתך של מערכת נתונים. יכולת ההתאמה הצורתית מסייעת לנוחות הייצור והחיסכון במשקל משפר את ניצול הדלק למשך חיי המטוס. בעוד כבלי נחושת (עם המשקל הגבוה יותר שלהם) מצריכים אמצעי קיבוע כבדים למדי, סיבי סרט ניתנים להצמדה בקלות ללא אמצעי קיבוע נוספים.

הדלקת האיר
חברות המספקות מחברי כבלים עבור מעגלים מודפסים (PCB) ויחידות למארזי מעגלים מודפסים ליצרני מערכת הבידור לזמן הטיסה, מתכננות גם ספקי כוח חדשים, כמו גם מערכות חומרה אלחוטיות ותאורה. חלק מיצרני המטוסים גם עורכים ניסויי הדמיית טיסה על מערכות

תומאס הלר, מנהל לקוחות תעופה וביטחון בחברת Molex

תומאס הלר, מנהל לקוחות תעופה וביטחון בחברת Molex

סיבים אופטיים עבור שינויים ועדכונים עתידיים של מערכות תא הנוסעים.
תחום מפתח נוסף להתמקד בו עבור מהנדסי התיכנון, בנוסף לגידול המהיר במספר מערכות הסיבים האופטיים, מידותם של המעגלים המודפסים ושל המארזים שבהם הם מזוודים יקטנו. זה כבר התרחש במחשבים ניידים ובמכשירים אלקטרוניים אישיים אחרים, והתעשייה תראה את זה בקרוב בתוך מערכות הבידור בטיסה.
בעתיד הלא כל כך הרחוק, כל הטלפונים שבגב המושב ייעלמו בעוד המארזים הגדולים מתחת למושב, למרות שילכו ויקטנו בגודלם, יכילו עדיין אספקת כוח למושב, רכזות, ונקודות גישה, ביחד עם פונקציונליות נוספת. כדי שמהנדסי תיכנון המערכות המוטסות יוכלו לתת מענה לצרכים כאלה, השימוש במערכות חיבורי סיבים אופטיים יהפוך לדרישה הכרחית.

תומאס הלר, Molex

תגובות סגורות