חדשות היום

ראיון עם נשיא TTI – Mr. Mike Morton במהלך ביקורו בישראל

שוק החומרה האלקטרונית בישראל מכיל בעיקרו יישומים צבאיים-תעופתיים, Datacom, תעשייתיים ורפואיים. נפגשתי עם נשיא חברת TTI, מר מייק מורטון, לשיחה עליו ועל פעילות החברה בישראל דרך שלוחתה המקומית – חברת TTI Ray-Q, אשר מספקת מענה למאות לקוחות מכלל היישומים בשוק, הן בהיבט המסחרי-לוגיסטי והן בהיבט הטכני. מייק עובד ב-TTI כבר 38 שנה. הוא החל לעבוד שם כאשר החברה מנתה כ-10 עובדים ושווי השוק שלה היה כמיליון דולר בלבד. מאז עברו שנים רבות והחברה התפתחה והתרחבה בעולם כולו. “אני גדלתי והתפתחתי יחד עם החברה ועם כל המהמורות שהיא עברה. TTI החלה בכלל כמתמחה בתחום הצבאי ורק בראשית שנות השמונים התחלנו להתרכז בתחום האזרחי. בדומה לכל חברה קטנה אשר מתפתחת עסקתי בכל המחלקות החל מתפעול, מכירות, איש טכני, רכש וכדומה.” מספר מורטון. “החברה עצמה הרוויחה את ההכרה שלה כמתמחה וכמייצגת כ-50 חברות שונות בלבד. אנחנו מתמחים ברכיבי – (Interconnect, Passive and Electromechanics) וביחס למוצרים אותם אנו מפיצים – אנחנו מהחברות הגדולות בעולם, בשווי של כשלושה ביליון דולר גלובלי”.

מימין: מייק מורטון נשיא חברת TTI, יגאל פונט מנכ"ל TTI Ray-Q ישראל

מימין: מייק מורטון נשיא חברת TTI, יגאל פונט מנכ”ל TTI Ray-Q ישראל

גלובליזציה
לשאלתי את מורטון לגבי הטרנדים והמעבר של העולם למצב גלובלי יותר ובעל גבולות מטושטשים יותר הוא ענה: “ללא ספק יש להתייחס למעבר לקבלני משנה יצרניים אשר מהווים כיום כ-30% מהביזנס שלנו, יחד עם מעבר של הלקוחות שלנו למערך רב-אזורי ואשר דורש אותנו לפעול מול אותם לקוחות באזורים מרובים בעולם. הגלובליזציה גרמה להרבה לקוחות לעבור לאסיה וגם למקסיקו אשר הופכת למקום אסטרטגי גדול ובבעלותנו שם שישה מרכזים לוגיסטיים. מלבד זאת, ל-TTI קיימים מרכזי לוגיסטיקה והפצה גדולים בכל העולם: באסיה ובבעלותנו שלושה (הונג-קונג, סינגפור ושנחאי). באירופה אנחנו פועלים ממינכן ובישראל כמובן דרך TTI-Ray-Q ממרכז לוגיסטי חדש ומודרני שזה עתה נחנך בקריית שדה התעופה.

Berkshire Hathaway
כידוע, TTI הפכה לחלק מחברת Berkshire Hathaway של וורן באפט כחברת שליטה לפני כ-10 שנים. לבקשתי מורטון פירט על התהליך: “בתקופה ש-TTI הייתה חברה פרטית והמנהל שהינו גם המייסד היה בעל 40% מהחברה. במצב הזה היה חשש תמידי מצד לקוחותינו מהיום בו מנהל החברה לא יהיה כשיר יותר לתפקידו מפאת הגיל. יש לציין שמשפחתו היא לא חלק מהחברה ולא היה מישהו אחר להתבסס עליו, ולכן הייתה המלצה להציע ללקוחותינו וספקינו רשת ביטחון לכל מקרה. לא רצינו שהמדינה תקבע את עתידנו ברגע שנאבד את המנהל הנוכחי, אשר עדיין מצוי בתפקידו, אלא היה חשוב לנו שההחלטה תישאר בידיים שלנו ושאנחנו נוכל לבחור עם מי לעבוד. לא רצינו לעבור רכישה פרטית כי ידענו שבמקרה כזה – החברה עלולה להמשיך ולהימכר שוב ושוב. לא רצינו גם אופציה של סינרגיה כי חששנו מהיטמעות בחברה גדולה ואיבוד הייחודיות והיכולות שלנו, והייתה גם אופציה של IPO אשר שללנו כי רצינו את השליטה בידינו מבלי להיות תלויים בבעלי המניות. היה חשוב לנו לנהל את החברה ועדיין להיות בשליטה ולכן חיפשנו חברת אחזקה שתשקיע כללית ולא כחברה תפעולית. חברת Berkshire Hathaway התאימה לנו מאחר והיא עמדה בדיוק בציפיות שלנו. אנחנו חלק מחברה גדולה מאוד ומבוססת מאוד, אך אנו מורשים לפעול באופן עצמאי. יש לנו את היכולת לרכישות ושינויים. קיבלנו חופש פעולה יחד עם גב כלכלי חזק מאוד וביטחון. מבחינתי זו הצלחה”.

מערך לוגיסטיקה ואחסנה מודרני וממוחשב

מערך לוגיסטיקה ואחסנה מודרני וממוחשב

ישראל
“השוק הישראלי הוא שוק חשוב מאוד עבורנו ומהווה מעין אינקובטור לרוב העסקים שלנו בשאר העולם ולכן אנו משקיעים פה המון. אם נדבר בפן המסחרי, כמובן שהשוק מוגבל מבחינת הגודל היחסי שלו, אך העניין שלנו הוא בעיקר בקהילת המהנדסים אשר אנו מוצאים בישראל. מסיבה זו השקענו בארץ בשתי חברות: הראשונה, חברת Net-Aye, אשר מייצגת יותר את הגישה המסורתית של TTI ונטמעה בנו. חברה נוספת אשר נרכשה בארץ מעט מאוחר יותר היא חברת Ray-Q אשר עוסקת בתכנון וייצור אבי-טיפוס של פתרונות Interconnect המשמשים בעיקר ליישומים צבאיים-תעופתיים.” מסביר מורטון. “לישראל יש השפעה על כל העולם מאחר ומוצרים רבים אשר עוצבו פה נמכרים לעולם כולו ולכן יש למקום חשיבות אסטרטגית עבורנו”.
יגאל פונט, מנכ”ל TTI Ray-Q בישראל, מפרט על השוק הישראלי מנקודת מבטו: “אני חושב שבישראל צריך לראות את חברת TTI כשילוב של שתי חברות כפי שציין מורטון: חברת Net-Aye אשר יחסית היא חברה צעירה וחברת Ray-Q אשר קיימת בשוק הישראלי כבר 44 שנים ויצרה לעצמה שם ומקום. יחד עם TTI אנחנו יכולים לספק שירות ייחודי של תמיכה בלקוחות עוד בשלב התכנון המוקדם ועד למוצר הסופי, בין אם זה בישראל ובין אם החברה איתה אנו עובדים תבחר להגר למקומות אחרים בעולם וזאת בזכות הגלובליות של TTI”.
ומה לגבי העתיד הצפוי בארץ? “מבחינת מבט קדימה – כרגע אנו מחזיקים את המלאי הגדול ביותר בתחום של רכיבי Interconnect, Passives & Electromechanics בישראל ואנחנו רואים את עצמנו גדלים יחד עם השוק. זאת בנוסף להרחבת יכולות כמו למשל ההתמחות החדשה שלנו בשוק הסיבים האופטיים אשר מתפתח מאוד. כמו כן, אנחנו מתפעלים במישרין גם חברת בת – Ray-Q INDIA בבנגלור, הודו כערוץ תקשורת, תמיכה ושירות טכני, מסחרי ולוגיסטי ישירות מול החברות הצבאיות בארץ מחד וקבלני המשנה שלהן בהודו מאידך. מורטון הגיע לביקור בארץ כדי לחנוך את המתקנים החדשים של החברה בישראל – משרדים חדשים יחד עם המרכז הלוגיסטי הגדול בישראל בתחום הרכיבים. “חשוב לנו לתת לעובדינו את הסביבה הטובה ביותר יחד עם מתן דגש על התשתית המתאימה, הגודל והמחשוב המודרני” מוסיף פונט.

שוק האלקטרוניקה – מבט כללי
“מנקודת מבטי” מסביר מורטון “שוק האלקטרוניקה ימשיך לגדול בהיקף שלו מחד, וימשיך בטרנד המזעור שלו מאידך. אני מאמין שאין תעשייה שלא נהיה חלק ממנה. השוק מתרחב כיום לתחומים רבים של רכבים, IoT, בתים חכמים וכדומה. אני מאמין שיחד עם זה המחיר הממוצע לרכיב ימשיך לרדת ולכן הצמיחה בהכנסה לא תהיה זהה לצמיחה בכמות המוצרים הנמכרים. האפשרויות מתרחבות בשוק מאוד אבל ההכנסה לא תגדל בהאותו היחס. למרות זאת – אנחנו עדיין מסתכלים על מצב זה כהזדמנות עבורנו להמשיך לגדול ולצמוח. בשוק הישראלי אנו נמשיך לספק את הערך המוסף שלנו בשלבי התכנון והייצור המוקדם עד לרמת האב-טיפוס, אותו אנו מייצרים לפי דרישות לקוח, תוך שיתוף פעולה מלא עימו.”
לסיכום מייק מורטון ביקש לברך את כל קוראי המגאזין בברכת שנה טובה ופוריה.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות