חדשות היום

שוק הרכיבים 2015-2016 מבט על

במהלך השבועות האחרונים עסקה מערכת ניו-טק בסקירה של ענף הרכיבים בישראל כאשר אנו משתפים פעולה עם רוב החברות המובילות בתחום זה, גם חברות מפיצות וגם חברות יצרניות בתוספת קבלני משנה ומנהלי רכש מחברות אלו. המסקנות לשנה החולפת שב: 2015-2016 נשמרה היציבות של מכירות הרכיבים בישראל תוך דגש על התחום הצבאי, רפואי ותחום הסקיוריטי. יש לציין גם את תחום ה- IoT אשר גרם להגדלת המכירות.

דברים גדולים שקרו בשנה החולפת שיכולים להשפיע בשנים הקרובות הם המיזוגים בין חברות רכיבים גדולות מאוד כגון NXP עם פריסקייל, אנלוג ולינאר וחברות רבות נוספות. מערכת ניו-טק מעריכה שהיקף מערכות הרכיבים בישראל עלה באחוזים בודדים בשנה החולפת וצפויה עליה מתונה גם לקראת השנה הבאה עלינו לטובה.

1) במהלך 2015-2016 ראינו השפעה רבה של המיזוגים והרכישות של חברות רכיבים על השוק
2) תחום ה- IoT מתפתח ומתרחב כצפוי גם השנה ואיתו בהתאמה גם תחום ה- Security
3) קיימת יציבות בנושא זמני האספקה מלבד תחום הסלולר אשר נצפו בו חוסרים במהלך השנה
4) הרכבים האוטונומיים מתחילים להשפיע על השוק מבחינת פיתוח ותכנון אסטרטגי
5) התנודתיות של שער הדולר-יורו השפיעה הן על ריווחיות החברות והן על שינוי בכוחות השוק היצרני של המזרח מול המערב


Untitled-1

המחצית הראשונה של 2016 בסמטק ישראל היא טובה מאד ואנו מראים גידול יפה, מקומי וביחס גלובלי. גם ביחס לשאר המדינות באירופה המחצית הראשונה היתה הטובה ביותר עד כה לישראל באחוזי הגידול, בהשוואה למדינות אחרות ובצפי סיום השנה הנוכחית. יש לקוחות גדולים ומובילים שממשיכים להזרים הזמנות משמעותיות וגדולות לפרויקטים שעבדנו עליהם בשנים האחרונות.

סמטק נבדלת מאחרים בכך שזמן תכנון הרכיבים, הטמעתם בפרויקטים השונים הוא ארוך יותר וזאת עקב הפיתוחים החדשים של סמטק בתחום המחברים והכבלים אשר מצריכים זמן רב יותר בתכנון ועד לאישור הרכיבים. אנו עובדים צמוד מאד עם המהנדסים ומנהלי הפיתוח בכל החברות. פרויקטים רבים מתנהלים במקביל בכל החזיתות ואצל הלקוחות המובילים אולם אנו חזקים מאד גם בלקוחות הסטארטאפים ושם אנו דואגים לאשר ולהטמיע את הרכיבים שלנו בפרויקטים השונים, לספק דוגמאות בימים ספורים בלבד ולזכות בפיתוחים כך שבזמן שהפרויקטים יגיעו לייצור אנו נזכה בהזמנות ובשלב מאוחר יותר בכמויות הגדולות. בהשוואה לשנה שעברה אני יכול לומר שהמחצית הראשונה של 2015 היתה טובה אולם פחות טובה ממחצית ראשונה של 2016 . מחצית ראשונה של 2016 גם טובה יותר מ 6- החודשים שלפניה (מחצית שנייה של 2015 ). אנו שומרים בצורה עקבית על יתרון זה ועל תנופת המכירות ולכן המהנדסים שלנו נמצאים בשטח רוב ימות השבוע, עסוקים בפיתוחים ובפרויקטים שונים. מבחינת זמני אספקה, בסמטק אנו תמיד עומדים בזמני אספקה קצרים ואנו מספקים את מרבית הרכיבים הסטנדרטיים ב: 2-3 שבועות. אין עוד ספק שמסוגל לספק רכיבים על פי דרישה בזמן אספקה כל כך מהיר ולאחר יצור הרכיב. אנו מספקים דוגמאות תוך ימים ספורים ישירות לדלת הלקוח והודות לזמן האספקה המהיר יחסית בסמטק (שבועיים, שלושה) אנו לא מחזיקים מלאים וכך גם המפיצים של סמטק בעולם אינם מחזיקים מלאים.

מי שכבר מחליט להחזיק מלאי זה מפיץ שחתום על הסכם ספציפי כזה או אחר להחזקת מלאי ספציפי ללקוח מסוים ולזמן מוגבל. מבחינת הסקטורים המובילים שסמטק מוכרת להם בארץ ניתן לראות גידול משמעותי בתחום ה- Datacom וזאת עקב מספר שחקנים מובילים בתחום שזכו בפרויקטים גלובלים גדולים. תחום זה מהווה כשליש ממכירות סמטק בישראל השנה אולם לדעתנו התחום הזה לא ימשיך לזמן רב בתנופת המכירות שאנו נהנים ממנה. השוק הצבאי ממשיך להוביל, להיות יציב ולגדול עם כ- 25% מסך המכירות וזה גדל בהתמדה. תחום ה- Computer/Semiconductor ממשיך בתאוצה וביציבות והוא מהווה נתח משמעותי מסך המכירות, כ- 20% . תחום ה- Industrial/Instrumentation מהווה כ 10%- מסך המכירות. התחום הרפואי מתפתח ומתקדם יפה עם פרוייקטים יפים שתוכננו בשנים האחרונות וכעת אנו מתחילים לראות הזמנות, תחום זה מהווה כרגע כ- 10% .

התחומים החדשים שסמטק נכנסה אליהם: התחום האופטי, מחברים ל-Backplane   ותחום המיקרו-אלקטרוניקה מתפתחים בקצב איטי ובטוח ובעיקר התחום האופטי שרושם פיתוחים חדשים ויפים. התחום האופטי תופס תאוצה רבה יותר עם מוצרים חדשים ויחודיים לסמטק אולם הגידול בו עדיין איטי ואנו צופים בו גידול משמעותי יותר בשנים הקרובות. בתחום האופטי סמטק מציעה קישוריות של כבלים ומחברים: Active Optical Cables & Connectors, הפתרון החדש של סמטק כולל את ה-Firefly שזו מערכת חיבורים בתוך המוצר עצמו המקשרת (fly over), המעניקה למתכננים את האפשרות לשימוש בכבלי נחושת זולים או במנגנונים אופטיים בעלי ביצועים גבוהים במיוחד לדרישות קצב הנתונים של היום ושל הדור הבא. מחברי Backplane – בתחום זה אנו צופים גידול משמעותי בעתיד עם מגוון רחב של מחברים כ-second source  לכל קו המחברים של Amphenol וזאת לאחר חתימת ההסכם בנושא. בתחום המיקרו אלקטרוניקה -Chip Packaging סמטק מציעה שירותי: Die Attach, Flip Chip, Wire Bonding, Dam/Encapsulation (סגירה ואיטום),

לחברות המפתחות עצמאית את השבב שלהם והיתרון הוא בשרותי התכנון וה-Signal Integrity שהם חלק בלתי נפרד. סמטק מציעה גם מארזי שירותים כוללים לתכנון ועריכת ביצועי המערכת והסיגנל, החל מאפליקציה ספציפית ועד לתכנון מערכת שלמה וזאת על ידי קבוצת Teraspeed Consulting. אלו התחומים החדשים שאנו צופים בהם גידול משמעותי בעתיד ובשנים הקרובות. לסיכום אנו צופים המשך גידול וצמיחה בשווקים אשר אנו בולטים וחזקים בהם, זאת בעיקר הודות לקו המוצרים הנרחב של סמטק והתאמתו לשוק הישראלי ולפיתוח המוצרים שבו, השירות ללא תחרות והתמיכה האבסולוטית בלקוח ובצרכיו. אחת הדוגמאות הבולטות היא מוצרי Signal Integrity/High Speed שהגידול בהם הוא משמעותי ביותר ועבר את 55% מסך מכירות כלל המוצרים בישראל.

2

בגדול שנת 2016 תסתיים ללא גידול משמעותי ביחס ל-2015.  שני הסגמנטים שמתחזקים ומתפתחים ורואים בהם גידול ב-Revenue השנה הם שוק הצבאי והרפואי.
השוק הצבאי הוא שוק מעניין מאוד מבחינת אנלוג שרואים בו התחזקות – אני כן רואה צמיחה קדימה בשנים הקרובות. האתגרים העיקריים בשוק זה הם: שת”פ עם חברות בארה”ב ו-Offset עם הודו.
בשוק הרפואי אנחנו משקיעים משאבים ב-Vital Signs, ובעיקר בתחומים כמו : Sensors, Analytics & Algorithms . אנו צופים התפתחות והתחזקות בתחום זה ב-3 שנים הבאות. בתקשורת – בזכות הרכישה של Hittit ב-2015 ראינו גידול של מעל 10% בשוק זה. השנה בעקבות השוק העולמי בתחום אנו צופים בירידה. עכשיו אנחנו מתרכזים בתיחזוק ושמירה על המצב הקיים. התחום התעשייתי – זהו שוק חזק מאוד באנלוג העולמית – פחות בתעשייה הכבדה בישראל אבל הוא קיים. השוק התעשייתי חשוב לנו ואנחנו מנסים להבין איך למצות את השוק הישראלי יחד עם עבודה רבה שלנו ושל המפיצים שלנו, זה שוק איטי אבל יציב וחשוב מאוד גם לנו בישראל וגם לאנלוג העולמית.
בתחום האנרגיה למרות גידול במספר הלקוחות בישראל, אנחנו ללא גידול השנה ובעיקר מתרכזים בשמירה על הקיים. מבחינת זמני אספקה – אין שוני מיוחד, הסטנדרט הוא 4-6 שבועות. יש לנו ייצור בארה”ב ובמזרח. טסטים אנחנו מבצעים בפיליפינים וסינגפור.  סגמנט חדש ומרתק באנלוג הוא ה-IoT. אנחנו משקיעים בתחום המון מחשבה ומשאבים, וצופים גידול בתחום ב: 3-5 שנים הבאות.  בתחום יש קטגוריות כמו: Smart Building, Smart City, Smart Agriculture & Smart Infrastructure, וכל קטגוריה מתחלקת לעוד תחומים רבים. זהו עולם עתיר טכנולוגיה ולא רק בעולם הסיליקון. GO TO MARKET: השנה עשינו שינוי במערך האסטרטגית של אנלוג ישראל. בכדי שנצליח לגדול ולהתמקד ב-New Innovative Markets שעל הפרק באנלוג ישראל והעולם העברנו מס’ רב של לקוחות למפיצים שלנו.

3

אם יש משהו אחד שבלט במיוחד בשנה האחרונה וגם קצת לפניה בתחום, אלו ההודעות התכופות על רכישות ומיזוגים של חברות רכיבים. חלק מההודעות לעיתים הפתיעו מאוד ושיקפו מהלכים שלא היו נראים טבעיים במבט ראשון, עקב גודל החברות המעורבות, ועקב תחום עיסוקן, ובכל זאת היה נראה שבאוקיינוס הרכיבים, הדגים מפחדים להישאר קטנים וכל הזמן ינסו לבלוע דגים אחרים קטנים מהם (ולא תמיד בהכרח קטנים מהם) בכדי לגדול ולהתפתח.
בחלק מהמקרים לרכישה/מיזוג שכזה לא היתה השפעה מיידית או מהותית על הפעילות עם החברות המעורבות, שכן החברות המעורבות השאירו על כנה את הפעילות הרגילה של החברה הנרכשת. עם זאת בחלק מהמקרים היתה ועוד איך השפעה גדולה, לעיתים דרמטית, על הלקוחות והמפיצים של החברות האלו. אם בשינויים בשרשרת האספקה (ביטול זיכויונות/נציגיות או הכתרה של חדשות) או בתנאים המסחריים (שינויי מחירים כלפי מעלה או מגבלות על כמויות, EOL וכן הלאה). כנראה שמגמה זו תימשך ונמשיך לחזות ברכישות מרהיבות ומפתיעות יותר או פחות בתחום, ונצטרך גם להמשיך להתמודד בגבורה עם גבינה שזזה כל הזמן מצד לצד.
נושא אחר שלא ירד מסדר היום ולא נראה שמתכוון לרדת בקרוב הוא נושא IoT. על פי התכיפות של השימוש בביטוי הזה, נראה היה לפעמים שלא נשאר דבר בתחום האלקטרוניקה מלבד IoT.
מהות IoT, הרעיון והיישום שעומד מאחורי המושג הוא לא חדש ונמצא כבר שנים בתעשייה בתחומים אחרים ושמות אחרים, ולכן כשמדברים על IoT הרבה פעמים מדגימים או מדמיינים יותר את היישומים הצרכניים – המקרר שיזמין לבד מצרכים מהסופר, או התחתונים שיספרו לי באפליקציה בסמארטפון מה מצבי הגופני… (ירים את ידו מי שיש לו אחד מהמוצרים הללו…), בעוד שהם הרבה פחות רלוונטיים לתעשייה שלנו. עם זאת, המושג של מערכות שמתקשרות ומעבירות נתונים באמצעות רשתות אינטרנט (בין אם קוראים לזה IoT או M2M או כל שם אחר) ושימוש מאסיבי ב-Data Centers הוא בהחלט בעל השפעה, החל בתחומי הסנסורים, דרך יחידות העיבוד והקישוריות ועד האחסון, והרחיב מאוד את הדרישה לפתרונות מסוגים אלו וגם את ההיצע. (לכל יצרן רכיבים כמעט יש התייחסות למושג והוא יודע להציג את “מניפת” הפתרונות שלו בתחום).
בהתייחסות לפעילות הרכיבים באופן כללי, מלבד נושא הרכישות והמיזוגים לא היתה שנה סוערת במיוחד, עם יציבות כללית הן בנושא זמני אספקה והן בנושא מחירים (כמובן שיש דוגמאות לחריגות בנושאים אלו, אך הן לא מאפיינות את השנה)
אפשר להצביע על סך פעילות שגדלה השנה בסה”כ, אך לא הייתי מציע להתרגל לזה כי לא נראה שהשנה הבאה מאותתת על סימני גדילה משמעותיים, אם בכלל. עם זאת כל ניסיון לחזות את היקף פעילות הרכיבים בשוק קטן ומגוון כמו השוק הישראלי הוא נדון לכישלון מראש. גם אם ננטרל את מרכיבי ההשפעה המקומיים, הלא ידועים, כמו מצב ביטחוני או פוליטי של מדינת ישראל (שיכולים להפוך כל תחזית אופטימית ללעג ולקלס), שוק ההייטק כידוע מתבסס בעיקר על ייצוא ומושפע מאוד ממגמות עולמיות שאין לנו שום השפעה עליהן, כמו מצב הכלכלה ושערי מטבעות. אגב אנו רואים קושי רב לתת תחזיות או לזהות מגמות גם בשאר העולם, כך שנראה שכולם נמצאים באזור הדמדומים הזה שמצד אחד יותר ויותר אלקטרוניקה מקיפה את חיינו, אבל מצד שני היקפי הפעילות העסקית בפועל לא תמיד משקפים את המגמה הזו.
גם מגמה של ייצור בקבלנות משנה בחו”ל תימשך והיא מקיפה כמעט את כל הסקטורים (כולל הצבאי מסיבות שונות). הבעיה בהקשר זה היא שעולם ההפצה ובמיוחד ההתנהלות המבוזרת של יצרניות הרכיבים לא בהכרח תומך במגמה כזו של פיתוח ביבשת א’ וייצור ביבשת ב’ ולכן אנו עדים כל הזמן לניסיונות להשפיע על חברות להשאיר את הרכש בישראל… ולא מטעמים פטריוטים… בעוד שבד”כ מדובר בקרב אבוד מראש כי ברוב המקרים הדבר נובע מטעמים אסטרטגיים של החברות, שהם הרבה מעבר לרצון הטוב של החברה לדאוג שהמפיץ/יצרן שתמך בה בשלב הפיתוח גם יראה גמול לעמלו. לכן בנושא הזה הייתי מסכם שטוב ונכון שהייצור והרכש יישאר בארץ ככול האפשר, אבל במקרים בהם אין ברירה וחברה החליטה שהעברת הייצור/רכש לחו”ל הוא הצעד הנכון ביותר עבורה, אזי על חברות ההפצה והיצרנים למצוא את הדרך הנכונה ביותר לתמוך גם במהלך כזה מבלי לגרום לעוגמת נפש לאנשים שתמכו בחברה בארץ בשלבי הפיתוח.
דבר אחד שאני כן מוכן להמר עליו, זה שבישראל גם בשנה הבאה עלינו לטובה, נמשיך לראות חברות מקומיות שצצות עם רעיונות, פתרונות טכניים ומודלים עסקיים מקוריים ומעניינים ואין ספק שנחזה גם בהצלחות גלובליות גדולות של חברות טכנולוגיות מקומיות, כפי שקוראים ושומעים עליהם מפעם לפעם. למרבה הצער ידוע שעל כל חברה מצליחה יש רבות שלא מצליחות ואנו נחשפים לזה על בסיס יומיומי, אבל פה גם נדרשת תרומת עולם ההפצה בלספק לחברות מתחילות (וכמובן גם לוותיקות) את התמיכה הטובה ביותר על מנת לעזור ככל האפשר למיקסום סיכוייהם להצליח – אם על ידי חשיפתם בצורה מתמדת לטכנולוגיות ופתרונות החדשים ביותר הקיימים, ואם על ידי תמיכה מיטבית בשרשרת האספקה שתעזור להם להוציא את מוצריהם לעולם במהירות המירבית ובמחיר האטרקטיבי ביותר האפשרי. בהצלחה!

4

שוק הרכיבים במהלך 2016 מסתמן ללא שינוי מהותי לעומת שנת 2015 מבחינת רכישות קצב התחלות פרויקטים גדל, בעיקר בתחומי ה-IoT ותקשורות אלחוטיות למיניהן, כמו WiFi, Bluetooth, LORA וכד’. הדרישה לרכיבים אנלוגים גדלה בצורה משמעותית כמו גם הדרישה לרכיבי קישוריות דוגמת USB. יש מגמה ברורה בה הלקוחות הישראלים נערכים לרכש וייצור מבעוד מועד תוך אספקת תחזיות מדויקות, דבר שמקל מאד על היצרן על מנת לספק שירות מקצועי.
זמני האספקה (של חברת מיקרוצי’פ) ירדו משמעותית לכיוון ה-6-8 שבועות. במהלך השנה נחתמה עיסקה משמעותית ביותר, כאשר חברת מיקרוצי’פ רכשה את חברת ATMEL, עיסקה המגדילה באופן משמעותי את היצע הפתרונות ואת מגוון הטכנולוגיות שאנו מציעים ללקוחותינו.

5

היקף מכירות טלסיס בשנת 2015 היה דומה להיקף המכירות בשנת 2014 ברמה דולרית. אומנם חווינו את המשך התכווצותם של חברות התקשורת אך מצד שני היתה צמיחה של מגזרים אחרים אשר פיצה על ירידות אלה במיוחד במגזרים שלINDUSTRIAL ו–IoT. תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2016 מראים כי קצב המכירות גדל ואנו מקווים לראות גידול בהיקף המכירות בשנת 2016.
מבחינה פיננסית, התנודתיות של שער הדולר משפיעה על תוצאות חברות ההפצה. הוצאות החברות מבוטאות בשקלים ורמת המכירות והרווח הן פונקציה של שער הדולר המשתנה מעת לעת.
בתקופה האחרונה לא ראינו שינוי בזמני היצור של הרכיבים האלקטרונים וזמני האספקה נשארו כ- 8 שבועות כמו בתקופות היציבות בעבר. מצד שני, יותר חברות מעבירות את היצור לארצות אחרות (כולל אירופה) ובנושא זה על הרשויות לעשות יותר כדי לחזק את החברות המיצרות בארץ אשר יוצרות מעגלי תעסוקה נוספים. רכישת חברות ישראליות נמשכת ומרכזי הפיתוח שלהם הופכים להיות מרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות.
בתחום החברות והפרויקטים החדשים אנו רואים את המשך עלית תכנוני ה-IoT. לטלסיס מבחר פתרונות לתחום זה כמו מודולי RF ,GPS, מודמים סלולרים, מיקרו קונטרולרים, פתרונות אנלוגים, bסוללות (נטענות ורגילות) ומטענים. תחום נוסף בוא אנו רואים את גדילת הפעילות הוא תחום השרתים ופתרונות האחסון. לחברת MACOM פתרונות מתקדמים בנושא ואנו רואים גידול בפעילות בתחום זה. כדי להגדיל את מגוון מוצרי טלסיס התחלנו להפיץ חברה קוראנית המיצמרת מודולים פסיבים ואקטיבים של RF (IMS) בעלי תכונות המבדלים את איכותם משאר הפתרונות המצויים בשוק. מוצרים אלה מתאימים לשוק הרפואי, צבאי ותקשורת. רכישת SILICON IMAGE ע”י חברת LATTICE חושפת אותנו לפרויקטים מענינים בתחום הוידאו גם בתחום המקצועי וגם בתחום הצרכני (פתרונות קוויים ואלחוטיים). תחום מערכות הרכב (ADAS & ENTHERTEIMENT) הוא גם תחום שבו אנו רואים פעילות הגדלה עם הזמן. ל-TI מעבדים יעודיים לתחום זה, מה שממצב אותה כיצרן מוביל של פתרונות אלה.
חברת TEXAS INSTRUMENTS ממשיכה להוביל את שוק האנלוג בעולם עם נתח שוק של 18%. טלסיס, שהיא המפיצה הגדולה והותיקה של TI בישראל עוקבת אחרי הפעילות של TI באופן צמוד וגם אנו רואים עליה בהיקף מכירות האנלוג. ל-TI פתרונות מגוונים גם בנושא ה-POWER וגם בנושא SIGNAL CHAIN.
לסיכום, אנו רואים עליה בהיקף הפעילות למרות שישנם מגזרים המתכווצים אך כמובן שישנם גם כאלה שגודלים. התחום היצרני הוא מאתגר מאוד כיון שיש יציאה של יצור מהארץ ולכן יש לבחור בפתרונות יצירתיים כדי להחזיר את השקעתנו בליווי הפיתוח. גם לרשויות יש תפקידים חשובים כדי לשמר ולהאיץ את תנועתו של קטר ה-High Tech: הכשרת מהנדסים וכוח מקצועי מצד אחד אך גם עידוד החברות המפתחות והמיצרות מצד שני כדי לשמור על בידולה של ישראל מול מתחרותיה בעולם.

6

שנת 2016 ממשיכה מגמות רבות שראינו בשנה הקודמת.
שוק הרכיבים העולמי והישראלי ממשיך להיות מושפע רבות מהמיזוגים והרכישות של חברות גדולות שמתאחדות ליצרני ענק במיוחד במוצרי ה Commodities כגון זכרונות, מיקרו-מעבדים ורכיבי RF סטנדרטיים. מגמה זו מאפשרת ליצרנים חדשים כניסה לתחומי נישה המספקים פתרונות יחודיים המאחדים טכנלוגיות משולבות שמתאימים מאוד לחדשנות הישראלית.
בתחום ה- RF למשל אנו רואים התענייינות רבה בשני יצרנים חדשים: GUERRILLA-RF ו- MICROSEMI שמבססות את עצמן עם יתרונות תחרותיים משמעותיים הן בביצועים והן במחיר.
מגמה חשובה נוספת היא היענות גוברת של לקוחות ישראלים לבחון יצרנים מהמזרח לרבות מסין גם עבור אפליקציות המחייבות איכות ותמיכה גבוהות. עבור אפליקציות אלחוטיות אנו מוצאים פתרונות מצויינים מיצרנים חדשים כדוגמת QUECTEL המספקת מודולים סללורים , WiFi, ולאחרונה גם SoC אלחוטי ייחודי הכולל בתוכו אפילו מערכת הפעלה אנדרואיד, שעומדים בשורה אחת עם היצרנים והמוכרים.
בשוק הצבאי המהווה כמחצית מנפח הפעילות של STG, אנו עדים לתנודתיות שלא הייתה מאופיינת בעבר. הנתונים המפורסמים ע”י התעשייה לגבי צמצום היצוא הבטחוני משתלבים בפרסומים אחרים לגבי הצלחות מבורכות של כלל החברות הישראליות בעולם. כפועל יוצא, מיגוון הפעילות מתרחב ובמקביל גדל הצורך בתגובה מהירה של ספקי הרכיבים לדרישות הדינמיות של הפרוייקטים השונים. הדרך היחידה להתמודד עם דינמיות זו היא פעילות טכנית והנדסית מוגברת ע”י כח אדם מקומי עם כישורים גבוהים מבעבר כולל תוך גיוס של היצרנים הזרים למתן תמיכה ממוקדת ללקוחות בארץ גם כאשר גודל השוק נמוך מהמוכר להם בארצות הברית. ביצוע חלק מהפרויקטים בטריטוריות אחרות כחלק מהסכמי ה OFFSET מחייב היערכות חדשה ומאתגרת מהמפיצים המקומיים תוך שיתוף פעולה גובר עם ספקים ממדינות היעד.
ברמה הטכנולוגית אנו רואים התלהבות אדירה ממוצרים המבוססים GaN הן בתחום ה POWER והן בתחום ה RF. אנו מופתעים לטובה מהתגובות לגבי מוצרים של חברת העתיד – EPC שהצליחה להיות הראשונה לייצר FET GaN בתדרים גבוהים מאוד תוך חיסכון עצום באנרגיה ובמקום. אנו צופים לחברה קצב גידול של מעל 200% בשנתיים הקרובות במיוחד לאור הצורך במזעור ויעילות.
בשוק הרפואי חברות STARTUP רבות הפועלות בתחום הניטור הביתי מחפשות רכיבים אמינים בעלי תקנים רפואיים. חברת MURATA פיתחה מערכת סנסורים משולבת IOT הנבדקת כבר בבתי חולים רבים בעולם המערבי. השוק הרפואי מסתמן כתחום החם הבא בישראל – רפואה שלמה!

7

 

 

אין ספק שהשוק השתנה, ראינו מיזוגים ורכישות. הרכישות הגדולות היו AVAGO שרכשה את BROADCOM, אינטל שרכשה את אלטרה ואת לנטיק, המיזוג של NXP יחד עם FREESCALE, אנלוג שביצעה רכישה של מספר יצרנים. וגם מיקרוסמי שרכשה את PMC ועוד כמה יצרנים, אין ספק שהרכישות והמיזוגים גרמו לצמצום מספר היצרנים ולעליית מחירים בחלק ממשפחות הרכיבים.
בשנה האחרונה נוכחנו לדעת שזמני אספקה התארכו משתי סיבות. אחת ביקוש גבוה לרכיבים והסיבה השנייה היא אסונות טבע. התארכות של זמני אספקה לרכיבים הפסיבים הייתה בעיקר בקבלים שנמצאים בשימוש בטלפונים חכמים. ורעידת האדמה שהייתה בטאייון פגעה קלות באתר היצור של TSMC. סיבות אלו גרמו להתארכות מועדי האספקה אצל חלק מהיצרני הסמיקונדקטורס (רובם משתמשים ב-TSMC כקבלן משנה לייצור של ה-WAFER). התארכות זמני אספקה גרמה למפיצים להגדיל מלאים. חברות שמחזיקות מלאי (כמו DIGI-KEY למשל המשיכו לגדול למרות שהשוק לא גדל) הערכה שלי ששוק הרכיבים בארץ ממשיך להיות באותו סדר גודל כמו בשנה הקודמת כ-800,000,000$.
שני תחומים נוספים שנמצאים בצמיחה תחום משמעותית הם: IoT ותחום הרכב. לעומת זאת, אין ספק שהייתה ירידה משמעותית בכל מה שקשור לתשתיות לתחום הטלקום. הסיבה העיקרית לירידה היא ההשתלטות הגדולה של היצרנים הסינים.
שני התחומים ששמרו על יציבות והמשיכו לגדול הם: מוצרי אבטחה והתחום הרפואי. הקמנו במגדל העמק אולם יצור שמיועד אך ורק למוצרים רפואיים בלבד וכולל חדר נקי שנותן פתרונות ללקוחות שלנו. אני בטוח ששני התחומים האלו ימשיכו לגדול גם השנה.
בהסתכלות קדימה אני חושב שיצרני הרכיבים מזהים צורך במתן פתרון כולל ונכנסים יותר לתחום ה-Embedded. זו גם אחת הסיבות למיזוגים ולרכישות שהיו. אם בעבר היצרנים מכרו את הרכיב הבודד היום הם מציעים פתרון כולל. אין לי שספק שחלק גדול מהיצרנים הגדולים ימשיכו בכיוון הזה.

8

ממה שאנחנו חווים את השוק – השינויים לא דרמטיים השנה. אולם יחד עם זאת כן רואים שינויים בסגמנטים מסוימים כמו למשל: תחום התקשורת אשר עבר מהפכה מפתרונות התקשורת המובהקים לטובת מעבר לתקשורת בתחום ה-IoT וכך ניתן לתת את האפשרות לכל מיני התקנים ברשת לתפקד עצמאית או אוטונומית וע”י פתרונות תוכנה לתת להם את היכולת להחליט לאיזה פונקציה ברשת הם “מתחפשים”, שזהו הכיוון של הSDN – SOFTWARE DEFINED NETWORK. כל התקן יכול להיות מתג, האב, או סרבר למשל. בתוכנה אפשר בעצם לקנפג את המערכות שיפעלו אוטונומית, ע”י ביזור של פונקציות מהסרבר לכיוון הרשת עצמה. זהו תחום שהתחיל בשנה שעברה וממשיך להתפתח, אבל כמובן שבשל העובדה שהסטנדרטים של ה- IoT עדיין לא סגורים, המוצרים למעשה קיימים בשוק אבל עדיין לא נמכרים בכמויות מסחריות הצפויות ע”פ ניתוחי האנליסטים לגבי הגידול השנה ובשנים הקרובות. זהו תהליך שייקח עוד שנה שנתיים עד שאנחנו נראה את זה כחלק מליין המוצרים של המכירות בייצור מאסיבי. בשלב הראשוני, הרבה חברות שעברו מתכנון של מערכות תקשורת מסורתיות הסבו את עצמן יותר לכיוון של תוכנה ובשלב יותר מאוחר, חומרה חדשה תצטרך לתת שתיתן מענה למערכות תקשורת להתקנים ברשת החדשה שכוללת את הSDN. לכן, התוכנה תהווה את הנדבך הקריטי.
דבר נוסף שני שחשוב להתייחס אליו וחייבים לתת לו מענה בכל הסיגמנטים של מערכות ה- IoT, הוא ה SECURITY- אשר הופך להיות הכרחי. אם בעבר ראינו לקוחות מתלבטים, היום אין כמעט אפליקציה שלא מחויבת להשתמש ב-security כחלק מטרנד הסייבר. כולם מבינים שהאבטחה צריכה להינתן משלב הבית החכם ועד הענן דרך כל האפליקציות בדרך. נכון שזה לא נושא חדש והיה קיים גם בעבר אבל כיום אנחנו רואים שהתחום הוא משמעותי הרבה יותר ויש לו ביקוש נרחב יותר.
למרות מה שנאמר לגבי הסבות של חברות לתחום התוכנה, בכל זאת רואים מגמה עולה במספר הולך וגדל של פרוייקטי חומרה אשר במשך השנים האחרונות הסברה שרווחת בארץ היתה שאת החומרה רוכשים מהמזרח כקופסא סגורה אשר עליה מטעינים תוכנה. למעשה כל חברה אשר נכנסת לתחום ה-IoT והאוטומוטיב צריכה לתת את האפשרות לפתח קניין רוחני משלהם ברמות התוכנה והחומרה כאחת– כיום לא ניתן להפריד ביניהם.
הרוח החזקה ביותר שנושבת בארץ זה דווקא תחום האוטומוטיב, יצרני הרכב בעולם עד היום לא הכניסו הרבה טכנולוגיה לרכב, הרכב היה פלטפורמה שמרנית. היום, לעומת זאת אנו רואים רכבים אוטונומיים, רכבים ללא נהג וכדומה. יש היום שילוב בין נהג ומערכות היי-טק בתחום החומרה והתוכנה יחד.
באופן כללי אנו רואים חיבוריות לענן ולתשתיות. כמו למשל: השילוב בין “העיר החכמה” והרכב שבה לפי כמות התנועה, מכשולים בכביש וכדומה, כל הרכבים בסביבה מסוימת מקבלים התראה וכך ניתן להפעיל את הרמזורים למשל בצורה יעילה יותר, למנוע תאונות בכביש וסכנות לנהגים. בתחום הזה חשוב לדבר גם על תחום הסייבר, הרכב צריך להיות מוגן מכל מיני האקרים שינסו להשתלט על מכוניות ועל המערכות שלהם.
בשנים הבאות אנחנו נראה את המשך התפתחות האוטומוטיב בצורה הרבה יותר דרמטית. כתחום משלים ב-IoT חייבים להתייחס לנושא ה-Deep Learning . שמערכות החישה (הן ברכב והן בכל האפליקציות בתחום) יתחברו לענן לשם ריכוז מידע ועיבודו בזמן אמת ויעברו למידה וקבלת החלטות מהירות לגבי של השימוש והצרכים של המשתמשים וכך יינתן למעשה פתרון לשיפור היעילות בכל תחומי החיים.

9

שוק רכיבי האלקטרוניקה בארץ בשנים 2015-2016 וצפונה: בשנת 2015 ובשנת 2016 נמשכת מגמת הקיבעון בשוק. הלקוחות הגדולים מעבירים את הפעילות המאסיבית לקבלנים במזרח הרחוק או במזרח אירופה על אף הכדאיות הכלכלית שלא מטיבה לרוב עם המהלך. מגמה זו גורמת לתחרות גדולה בשוק על מספר קטן של לקוחות.
ניכרת מגמה נוספת של המשך ירידה בחברות סטארט אפ בתחום האלקטרוניקה וגידול משמעותי בתחום התוכנה. חברות IoT חדשות פועלות בניגוד למגמה זו, מפתחות בארץ ומייצרות את הדגמים אך הייצור העתידי במנות הגדולות צפוי להתבצע מחוץ לגבולות הארץ.
בשנת 2015 נעשו מספר רב של מיזוגים של חברות יצרני רכיבים. חברות אלו הציבו יעד להחזיק בתיקי לקוחות גדולים יותר ובדרך זו לשפר את רמת השיווק והביא להתייעלות לוגיסטית (היינו לקנות עוד לקוחות), אולי גם על חשבון השקעת כספים בשיפור טכנולוגי.
»ספקי הרכיבים עושים כל מאמץ להגדיל את נתח המכירות שלהן בשוק הרכיבים שהולך ומקטין את מחזור הפעילות שלו בשנים האחרונות. בתוך כך, ניכר בשנים האחרונות שיפור בכמה תחומים:
• עבודה צמודה מול הלקוחות
• שיפור השרות ומענה מידי
• תחרות והוזלת עליות
• הגדלת המלאי וקבלת הזמנות מסגרת
הצמצום בהיקף המכירות בשוק הרכיבים בארץ, הביא את ספקי הרכיבים להגדיל את היקף המכירות לקבלני המשנה הגלובליים ע”י הגדרת רכיבי דיזיין ללקוחות בארץ.
»קבלני המשנה
המגמה של מעבר לייצור בחו”ל והקטנת השוק המקומי פוגעת במיוחד בקבלנים המשנה הגדולים בשוק האלקטרוניקה.
במציאות של ימינו, קבלני המשנה מתחרים על שוק שהיקף המסחר בו הולך וקטן בשנים האחרונות. תחרות המביאה להורדת מחירים ומתמרצת מעבר משמעותי של לקוחות בין קבלני המשנה על אף שהשוק בישראל אופיין ב”נאמנות” לקוחות ותקופת התקשרות ארוכה במיוחד עם ספק אחד.
בנסיבות אלו, קבלני המשנה מחויבים לייחד עצמם בערך מוסף ללקוח ולהעניק פתרון כולל ומענה ללקוח במגוון תחומים, ולמשל:
• מענה טכנולוגי
• ליווי מקצועי
• הנדסת רכיבים
• יכולת לתת סל מוצרים רחב שכולל תכנון וייצור משלב הכרטיס עד למוצר סופי
קבלנים שנותנים ערך מוסף לאורך זמן ישמרו על הלקוחות וגם יגדלו לאור העובדה שגם הלקוח מחפש מענה מקיף ואיכותי.
לקוחות רבים מחפשים קבלנים שמחד יהיו יציבים כלכלית כדי לאפשר ביטחון באספקת השירותים ללקוח בטווח הארוך וכן בקבלת תנאי רכש מועדפים (“יתרון לגודל”) מול הספקים ומאידך יאפשרו גמישות עסקית ומתן מענה מהיר.
» תחזית חיובית קדימה
להערכתי, במציאות של שוק מסחר הגלובאלי אשר אינו מאופיין ביציבות, דווקא כושר האלתור הישראלי והיכולת לתת מענה מהיר למצבים משתנים מהווים את הפתרון ליציבות ואף גידול בשוק האלקטרוניקה בארץ.
שיתוף פעולה אזורי, במיוחד בתחומי ביטחון אבטחת המידע, ייתן דחיפה למשק הישראלי. ההסכם בין ישראל לטורקיה שנחתם בימים האחרונים יוביל לחידוש העסקים בין שתי המדינות בבחינת סנונית ראשונה לשיתוף הפעולה האזורי.
בנוסף לכך, החברות הישראליות מובילות בעולם ופורצות דרך בתחומי פיתוח שונים, כגון: תחום הרכב, תחום IoT, רפואי והמשך חיזוק התחום הביטחוני. חברות אלו ימנפו את הצמיחה במשק הישראלי ובפרט בשוק האלקטרוניקה.

10

ניתן לראות התמקדות בטכנולוגיות קצה כמו 100 גיגה ורכיבים מיוחדים שמיוצרים על פי דרישה. קיימת עליה של 30% בצריכה של רכיבים יקרים לתקשורת מהירה יחד עם ירידה של 20% בכמויות של רכיבים סטנדרטים. עקב הצריכה המוגברת לרכיבים לתקשורת מהירה ישנה עליה בזמני אספקה ואלוקציה.
בנוסף, קיימת עליה בתחומים הבאים: תקשורת, רפואי, בטחוני. וכמובן גם התעניינות ענקית בתחום של IoT אך לפי הבנתי הכמויות הייצוריות יהיו רק בשנת 2017. שוק התקשורת האלחוטית בהקשר של IoT מייצר BUZZ עולמי וכמו כן 100 גיגה אינטרנט (המחיר הממוצע לפריט עלה ב: 30-40% משנה קודמת). לסיכום אנו רואים עליה בדרישה לרכיבים מיוחדים בעלי ערך גבוה ועליה במכירות.

11

להלן התייחסות סידב אלקטרוניקה לסקר שוק הרכיבים לשנת 2015-16: שנת 2015 הסתכמה בצמיחה איטית אך יציבה של כ-5%.
במחצית הראשונה של 2016 אנו רואים המשך מגמה, צמיחה איטית מאוד, והמשך לקראת אמצע 2016 בה אנו רואים כבר ניצנים ראשונים של האטה. רוב החברות אינן מוכנות לתת תחזיות ואומרות שלדעתן נראה שיהיה פחות טוב מהחצי הראשון של השנה.
השוק הסיני עדיין רחוק מהתאוששות ונתוני הצמיחה שם מצביעים על האטה בצמיחה. מצד שני, כבר לא שומעים על פיטורים נרחבים או צמצומים עם סגירת קווים שהיינו עדים להם ברבע הראשון של 2015.
מחירם של רכיבי C ממשיכים לרדת וכמו כן מחירם של מחברים, ממסרים וכיו”ב. מחירי השוק של זיכרונות ופרוססורים נשארים יציבים למרות שעכשיו רואים עליות מחירים בתחום זה.
שוק ה- HOME SECURITY דורך במקום עם נטייה קלה לירידה ושוק התקשורת דיי רדום מלבד שתי חברות: MELLANOX שמראה צמיחה יפה ו-CERAGON שזה עתה התבשרנו כי זכתה בפרויקט מבטיח.
השוק הרפואי ממשיך לעניין ומציג המשך צמיחה עם הרבה חברות הזנק שפועלות בתחום, שממתינות לפריצות.
השוק הצבאי כרגיל ממשיך לספק הזמנות ועבודה – שוק יציב עם נטייה לעלייה.
זמני האספקה בשוק קצרים יחסית (בסביבות 6-8 שבועות) כשרוב הלקוחות נמנעים מלהחזיק מלאים, מה שנותן יתרון לאותם מפיצים המחזיקים במלאים עבור לקוחותיהם. אותם לקוחות יכולים למשוך את הרכיבים מהמלאים על פי הצרכים שלהם.
החצי השני של 2016 צפוי להמשיך באותה מגמה. לא צפויה התעוררות כלשהיא וזאת כל עוד אין שינוי מהותי לטובה בכלכלה העולמית.
קבוצת סידב ממשיכה לצמוח בעקביות, וזאת בעיקר בזכות הכוח ההנדסי המונה למעלה מ-13 מהנדסים העוסקים בדיזיינים של רכיבים חדשים אצל הלקוחות, זאת בנוסף לחברות חדשות שסידב אלקטרוניקה מפיצה: בתחום הפאסיביים PANASONIC, בתחום ה-RF והצבאי HUBER + SUHNER, בתחום הקונקטורים והממסרים שוב PANASONIC , OMRON ו-GENESIS. ובתחום ספקי הכוח סידב אלקטרוניקה גורפת הצלחות רבות.

12

ניתן לראות את המשך מגמת הגלובליזציה של השוק העולמי – איחוד חברות יצרניות ורכישה של חברות על ידי ענקים גלובליים שבתחום אשר יביא לצמצום התחרות.
שוק הרכיבים האלקטרוניים מראה עלייה של כ-3-4%, אנו רואים מגמה של הרבה חברות חדשות/סטארטאפים בתחום ה- Smart City ,IoT ,אפליקציות של AUTONOMUS CARS ו-LIDAR.
הטרנד הנוסף והכרחי שגם קורה בעקבות התחומים הנ”ל הוא בתחום ה: CYBER / Security. טרייטק נותנת מענה הולם ותחרותי הן בתחום הקישוריות, סנסורים ו-Security. טרייטק הרחיבה את שיתופי הפעולה עם ספקים חדשים וקיימים כגון:
MURATA, MAXIM ו- INSIDE SECURE בתחום אבטחת מידע לאפליקציות MOBILE, חברת ESPRESSIF בתחום ה-Wi-Fi ומגוון מוצרים לתחום הסנסורים.
בתחום אפליקציות רפואיות מתחילים לראות את המעבר מפיתוח לייצור סידרתי וכמובן פיתוחים חדשים בתחום Wearable. איני רואה בעיות של זמני אספקה אך לאור איחוד ורכישות של החברות לדעתי יופסקו ייצורם של חלק מהמוצרים וקווי מוצרים אשר יביא הזדמנויות חדשות לחברות יצרניות בינוניות וקטנות וחברות אשר מציעים שירותי OBSOLESCENCE.
לסיכום – אי הוודאות תמשיך להשפיע על השוק אך בהחלט תביא עמה הזדמנויות חדשות לשוק ההייטק.

13

 

 

בקבוצת “שלמה כהנא” היו שינויים ביחס לשנה החולפת. שוק החשמל והתעשייה בממוצע הפגין מגמת עלייה.
התחומים אשר עולים משנה לשנה הנם: חשמל חכם, התייעלות אנרגטית, בקרה ואנרגיה סולארית.
בתחום החשמל החכם אנו מציעים פתרונות טכנולוגיים ובלעדיים לבתים פרטיים, חדרי ישיבות ובניינים ציבוריים. החשמל החכם יכול ומשפיע על כל אחד מאתנו, החל מכיבוי והדלקת אורות הבית , הכול נעשה בלחיצת כפתור וחוסך כיבוי או הדלקה של כול גוף תאורה בנפרד.
ניתן לתכנן “תרחישים” המתאימים לכל אירוע אשר רוצים ליצור כגון אירוח, צפייה בטלוויזיה, ארוחת ערב ועוד. התאורה תתאים את עצמה לתרחיש. מערכת הבית בחכם משתלבת עם מערכות אחרות בבית, כך שבאמצעות סמארטפון או טאבלט ניתן לשלוט ברוב המערכות כגון: מיזוג אוויר, דוד חשמל, תריסים חשמליים, גופי תאורה, אודיו ווידאו ועוד.
באמצעות יישומים אלו, ניתן לצמצם את כמות המתגים והמפסקים אשר בבית, ניתן לחסוך בחשמל ועלויות תחזוקה. מערכות הבקרה בסופו של דבר בנויות מרכיבים אלקטרוניים ואביזרי חשמל, וגידול בשוק זה מביא לגידול בתחום הרכיבים ותחום החשמל אשר מהם מורכבים הבקרים, האביזרים ומערכות השליטה.
נושא החשמל החכם הפך להיות חשוב בשנים האחרונות בתחום המגורים והתעשייה. זאת על מנת לסייע בהפחתות זיהום, צריכת חשמל והתייעלות אנרגטית. מעבר להיותו חסכוני הפתרונות בתחום המגורים שמים דגש על המראה העיצובי שלא לומר יוקרתי.
בהתייעלות אנרגטית אנו רואים פרויקטים רבים של מפעלים אשר משדרגים את מערכות התאורה שלהם למערכות תאורה מבוססות LED, במיוחד נפוץ השדרוג של גופי תאורה מבוססי כספית, מטל הלייד ונל”ג אשר אנו מציעים פתרונות מבוססי LED, מוגני התפוצצות, בעוצמות של אף יותר מ-400 וואט!
ניתן אף לראות מעבר אשר גדל משנה לשנה של לקוחות למערכות חשמל מבוססות DC, מעבר זה מאפשר חדירה של פתרונות אלקטרוניים רבים לתחום המתח הנמוך, פתרונות כגון מערכות גיבוי וגנרטורים קטנים ביותר, המתאימים להתקנה על פס-דין המבוססים על קבלים ומטעני קבלים.
זמן האספקה בתחום החשמל והתעשייה הנו קצר בד”כ כ: 2-3 שבועות וברוב המקרים הפריטים במלאי. אך בתחום הבקרה הזמנים הם ארוכים מעט יותר 4-6 שבועות. אופי העבודה מול סיטונאים, לקוחות קצה, מתכננים, יועצי חשמל וקבלנים דורש רמות מלאי וזמינות כמעט מידיים.
תחום האלקטרוניקה חווה תמורות גדולות בכל שנה, יצרניות הסמיקונדוקטור הגדולות מדווחות על ירידות לעומת השנה שעברה. בתחום זה בולטות רכישות ומיזוגים כגון רכישתה של מיקרוצ’יפ את החברות: אטמל ומיקרל והאחרונה שבהם, רכישתה של אנלוג דיוויסס את לינאר טכנולוג’יס.  תחום החשמל והבקרה מתאפיין בפחות רכישות נוצצות, אופי יותר שמרני אך לא פחות חדשני ברמה הטכנולוגית. שינוי מהותי אשר עומד לאפיין את תחום החשמל והבקרה הוא הודעתה המפתיעה של החברה הוותיקה, מעל ל-50 שנות פעילות, קצנשטיין-אדלר על סגירת פעילותה העסקית. הלקוחות מחפשים כמה שיותר פתרונות אינטגרטיביים, דבר זה מאלץ את היצרנים לפתח רכיבים חדשים או להתמזג עם חברות מתחרות או משלימות. תחומים חדשים אשר מתפתחים בחברתנו ונותנים מענה למבחר רחב של לקוחות קצה, סיטונאים, מתכננים ויועצי חשמל הנם : ספקי כוח תעשייתיים, בקרים, ציוד תקשורת תעשייתי, ממסרים, ציוד חשמל מוגן התפוצצות. כל אלו משרתים את תעשיית האלקטרוניקה החשמל והבקרה.
אנו תקווה ששוק האלקטרוניקה והחשמל ימשיכו לגדול ולצמוח.

14

השנה אכן באה לידי ביטוי מגמת הגלובליזציה של השוק העולמי – איחוד חברות יצרניות ורכישה של חברות על ידי ענקים גלובליים שבתחום. בתחום ה-STORAGE חברת WD השלימה את הרכישות של אחד היצרנים הגדולים בתחום הפלש SANDISK ואת חברת הסטורייג’ HGST המובילה בתחום ה-OEM אנטרפרייז.
המחצית ראשונה בח.י. רכיבים הייתה טובה מאד מהסיבה שנכנסנו לשווקים נוספים והשכלנו להיות בפרויקטים מובילים בכל התחומים כך שאנו עומדים ביעדים שהצבנו. אם כי ביחס לשוק ניתן לראות ירידה כללית ברבעון הראשון והשני שהיו די חלשים בביקושים. מבחינת זמני אספקה ואלוקציות הציפייה שבתחום הפלשים במחצית השנייה של 2016 ייתכנו חוסרם ואף תנודות במחירים לאור הביקוש העולמי בתחום הסלולר והטאבלטים מה שישפיע גם על שאר השווקים שאנו מצויים בו.
בתחום הצגים TFT LCD ניתן לראות במחצית השניה של 2016 מועדי אספקה ארוכים יותר וזאת בעקבות חוסרים שיהיו בחומר הגלם העיקרי – ” TFT lcd glass ”
לצערנו מגמת הזליגה החוצה של הייצור נמשכת ואף גדלה יותר– הכול עובר להיות גלובלי.
לסיכום, אנחנו מצפים לשנה טובה. עלייה מתמדת בתחום הביטחוני והרפואי וכן המשך ביסוס והתחזקות הובלת החברה בתחום הצגים, הזיכרונות, Data storage & Flash, רכיבי POWER & RF.

15

חברת TTI RAY-Q אשר מתמחה בהפצת מגוון רכיבי IP&E ומספקת פתרונות ותמיכה טכנית החל משלב התכנון ההנדסי, דרך הדיגום ועד למוצר הסופי. החברה מעמיקה את מגוון שירותי התכנון והיישום של פתרונות Interconnect ליישומי Fiber-Optic, לרבות הקמת תשתית ייחודית לתכנון וייצור על-פי צרכי הלקוח.
שוק החומרה האלקטרונית בישראל מכיל בעיקרו יישומים צבאיים-תעופתיים, Datacom, תעשייתיים ורפואיים.TTI RAY-Q מספקת מענה למאות לקוחות מכלל היישומים בשוק, הן בהיבט המסחרי/לוגיסטי והן בהיבט הטכני.
התחום הצבאי-תעופתי המסורתי מתאפיין השנה בצמיחה קלה בת אחוזים בודדים. לעומתו, התחום התעשייתי ובפרט הרפואי מתאפיינים בצמיחה משמעותית בת 15% ויותר. זאת מתבססת בחלקה על מספר רב של חברות הזנק חדשות בתחום הרפואי (בעיקר יישומי ניטור חולים, אבחון והדמיה רפואית ומכשור קוסמטי/רפואי) והתעשייתי (אנרגיה מתחדשת), המחוללות פרוייקטים חדשים ודרכם ביקוש למגוון טכנולוגיות חדשניות וייחודיות לתחום.
על בסיס ניסיונה המצטבר בתחום הצבאי-תעופתי, הרחיבה לאחרונה TTI RAY-Q את משאביה הטכנולוגיים וערכה המוסף בהטמעת רכיבים ופתרונות IP&E בקרב מגוון חברות Datacom, רפואיות ותעשייתיות, תוך מיקוד מאמצים מול נבחרת לקוחות, פרוייקטים, גורמי פיתוח, יצרנים ומוצרים רלוונטיים. דגש מיוחד מושם בפתרונות ומוצרי חישה (Sensors) החיוניים ביישומים רפואיים ותעשייתיים.
במקביל ובמהלך החודשים האחרונים שמה TTI RAY-Q דגש רב על מרכיבי שרשרת האספקה, לרבות הקמה ומעבר למחסן חדש באיירפורט-סיטי, הנחשב לגדול והמתקדם מסוגו בארץ מקרב כלל חברות הפצת הרכיבים האלקטרוניים. בכוונת החברה למנף את תשתיתה הלוגיסטית בארץ לטובת מגוון לקוחותיה הרואים במלאי זמין מקומית ערך מוסף עבורם ואשר מוכנים להסכמי VMI על בסיס שקיפות ושת”פ ארוך טווח.
לצד כלל חברות ההפצה הפועלות בארץ, גם TTI RAY-Q עדה למגמת העברת תשומות רכש וייצור לחו”ל, בדגש על סין והודו (בעיקר בשל אילוצי offset מצד החברות הצבאיות).
חברות קבלנות המשנה הסיניות אף מציעות את שירותיהן לחברות הזנק בראשית תפוקתן. להערכתי, בהילקח מגוון השיקולים, העלויות והסיכונים, תמצאנה מרביתן של חברות ישראליות אלה כי רב ההפסד על הרווח, וכי מוטב להותיר את הרכש והייצור בקרב מגוון רחב של חברות המספקות שירותים דומים ואף איכותיים ותחרותיים לא פחות כאן בארץ.
בנוגע להודו, מתפעלת TTI RAY-Q את חברת הבת שלה – RAY-Q INDIA בבנגלור כערוץ תקשורת, תמיכה ושירות טכני, מסחרי ולוגיסטי ישירות מול החברות הצבאיות בארץ מחד וקבלני המשנה שלהן בהודו מאידך.
להערכתנו – שוק ה- Interconnect, Passive & Electromechanical (IP&E) מהווה כ-23% מסך שוק הרכיבים בישראל, וכ-63% מתוכו מסופקים ע”י המפיצים הפועלים בארץ.

16

חברת AMPHENOL FCI הינה חברה גלובלית המתמחה במגוון פתרונות בתחום האלקטרומכניקה
כגון מחברים , כבילה ואופטיקה עבור שוק התקשורת , האזרחי,התעשיה והתחום הרפואי .
בסה”כ השנה החולפת היתה חיובית עם שינוי קל בשוק ביחס לשנה שעברה .
שנת 2015 היתה טובה מאד עבור AFCI עם גידול דו ספרתי במכירות .במחצית הראשונה של 2016 אנו רואים גידול מתון במכירות עם עליה קלה של 2-3% בהיקף המכירות .
בניתוח תחומי הפעילות ישנה מגמת עליה במספר תחומים – DATACOM ,התחום הרפואי /אסטתית ,בתחום הסקיורטי ובתחום ה IOT הצובר תאוצה. בתחום התקשורת ישנם סימני התאוששות קלים בחברות בתחום הטלקום אשר סבל מירידה בשנים הקודמות אך עדיין מהווה גורם משמעותי. תחום האופטיקה ממשיך לצבור תאוצה בו AFCI מציעה מגוון רחב של פתרונות חיבוריות כגון ה-On Board Transceiver – מקמ”ש אופטי בעל 12 ערוצים כפולים המסוגל לשדר ולקלוט נתונים ב-25Gb/s לערוץ בגודל מאד קומפקטי ( 300(Gb/s זמני האספקה כרגע יציבים וללא שינוי מהותי ועומדים על 4-8 שבועות בממוצע . מבחינת גורמים המשפיעים על השוק :עדיין ממשיכה המגמה של חברות אשר פונות לייצור בחו”ל בעיקר במזרח הרחוק ומזרח אירופה בניסיון לחסוך בעליות הייצור .
לסיכום , אנו צופים יציבות בשוק ב 2016 ללא שינוים משמעותיים בתקווה ששוק האלקטרוניקה בישראל ימשיך לגדול ולצמוח בשנים הבאות .

17

Advanced MP Technology כאחת מחברות הברוקרים הגדולות והותיקות בעולם, מבססת את שירותיה בעיקר בתחום החוסרים, אובסוליט, LTB, ניהול שרשרת אספקה, VMI וניהול מלאי.
בתחום פעילות כשלנו, תחילת 2016 נפתחה ביציבות אך בחציון השני חל שיפור משמעותי בביקושים כאשר אחת הסיבות הייתה רעידת אדמה ביפן וטאיוואן שפגעה במפעלי הייצור של מספר מפעלים חשובים כגון Renesas, Mitsubishi , Sony, Altera אירוע שגרם לדחיית אספקות משמעותית מצד היצרנים וביקוש גדול מצד לקוחות במיוחד עבור חברות עם אופי עסקי כשלנו.
מיזוגים שונים של יצרנים גרמו לבעיות אספקה ועליית מחירים, לקוחות ביקשו עזרתנו לאחר שיצרנים דיווחו על דחייה ואי עמידה בלוחות זמנים עקב מיזוג.
תחום תעשייתי בטחוני ממשיך לצמוח לאחר שחברות בטחוניות אשר נפגעו בעבר מזיופים (רכש רכיבי אובסוליט), היגעו למסקנה שאחת הדרכים למניעת זיופים היא צימצום ספקים והתמקדות ברכש מברוקרים עולמיים עם רמת אבטחת איכות וסטנדרטים מהגבוהים בעולם.
לעומת זאת אנו רואים ירידה בתחום ה-PC והתקשורת, היצרנים והנציגים שומרים על זמני אספקה סבירים ורמות מלאי שמספקות את דרישת הלקוחות. תחום פעילות כשלנו מתבסס על יציאת מוצרים טכנולוגיים חדשים לשוק ולעתים יצרנים לא עומדים ברמות הדרישה הגבוהה ואז לקוחות פונים לעזרה מחברות כמונו.
תחום נוסף שנרשם גידול הינו חסכונות והסכמים, לקוחות שהיו פונים בעבר רק עם בעיית חוסר הבינו שניתן להוזיל אחוז ניכר מהרכש ע”י איתור מקורות רכש חליפיים כמונו, חברה גלובלית המסוגלת לתת שירות של ניהול שרשרת אספקה/מלאי עם לוחות זמנים המתאימים לדרישות הייצור של הלקוח כמובן עם דגש על רמת איכות מהגבוהות בעולם.
מה שמכביד על צמיחת שוק הרכיבים העולמי מן הסתם ההתדרדרות בקצב הצמיחה בסין- שוק מרכזי בתחום המחשבים האישיים, הטלוויזיות הדיגיטליות, סמרטפונים, מטוסים מסחריים ומכוניות. לכך יש לצרף גם את פרישתה המפתיעה של בריטניה מהאיחוד האירופי, ה-Brexit..חוסר וודאות לא תורם לצמיחה.

18

בשנת 2016 נצפו מספר שינויים בשוק הרכיבים הנוגעים לפעילות MIGVAN & TEDER:
על רקע השקת מחבר ACON – ממיר אותות נחושת ל-Fiber Optic מבית RF Immunity – אנו עדים להתחזקות הדרישות לפתרונות בתחום. בין היתר, כתוצאה ממעבר לעבודה בקצבים גבוהים יותר.
לאור המעבר של חברות למודלים עסקיים מבוססי מכירה וניהול לאורך זמן של רישיונות תוכנה, אנו רואים התחזקות בדרישה ובחינת היכולות של מוצרי Flexera ליצירת רווחים מניהול הרישיונות, הפצת עדכוני תוכנה, והפקת מידע מרחוק על חווית המשתמש.
בתחום האנרגיה בכלל ובעיקר בתחום הצבאי, אנו מקבלים פניות לגבי השימוש בתאי דלק מבוססי מתנול של חברת SFC (אנרגיה ירוקה). שינוי המגמה לטובת פתרונות אלו קורה על רקע ירידות מחירים של תאי הדלק לעומת השימוש בסוללות.
זמני אספקה ואלוקציות ללא שינוי, אחזקת מלאים – בשנתיים האחרונות ישנה דרישה מועטה יותר של לקוחות להחזיק מלאים ו/או להתחייב להזמנות מסגרת. השנה נושא זה נותר ללא שינוי.
אופי פרויקטים – לקוחות הולכים יותר לכיוון של פתרונות Turn-Key ו/או פרויקטים המורכבים ממספר פתרונות לעומת שנים קודמות בהן התעניינו ברכיב בלבד. MIGVAN & TEDER תומכות בדרישות מסוג זה באמצעות יכולות הפיתוח וההנדסה של RF Immunity וספקים נוספים שעשו צעד לכיוון פתרונות משלימים כגון – Fischer, Samtec ועוד. כמו כן, על בסיס אותה מגמה, ישנה צמיחה של חברות פיתוח בקבלנות משנה עבור גופים גדולים.
אנו שמחים לראות התאוששות ראשונית בשוק הטלקום והמשך התפתחות של חברות הזנק מעניינות בתחומי המדיקל.
סך מכירות הרכיבים בקבוצה נמצא בעלייה מתחילת השנה. לאור מיזוג החברות והתחזקות יכולות הקבוצה אנו צופים המשך עלייה גם בחציון השני.

19

המחצית הראשונה של 2016 התאפיינה בעלייה מתונה אך יציבה בכל הסקטורים: תעשייתי, רפואי בכל צורותיו: ביוטי, דיאגנוסטיקה, טיפולי וביטחוני.
ה”טרנד” החדש IoT אשר יותר ויותר חברות מפתחות מוצרים סביבו וכמו כן תעשיית הספורט לחובבים ולמקצוענים: כגון פריטים לבישים אשר מנטרים פרמטרים שונים, מוצרים אשר מורכבים על אופנים, סירות קיאקים, נעלים וכו’ ומודדים ומנתחים באיזה נקודות צריך להשתפר.
וירט אלקטרוניק שוב מראה גידול דו ספרתי באחוזים לעומת שנה שעברה, ניתן להבחין כי מנהלי רכש ואף מהנדסים שמים דגש בתחילת התכנון ומחפשים חברות שיכולות לתת להם מגוון רחב של פתרונות תחת קורת גג אחת כגון מחברים, סלילים, צמות, LEDS, DC-DC וכדומה, וכן קיים הרצון לרכז את הרכש והתמיכה אצל מספר מועט של ספקים. כחלק ממגמה זאת חברת וירט אלק’ רכשה חברה נוספת לייצור מחברים באירופה. אם בעבר היתה “ריצה” לעבר הרכיב הכי זול בשוק כיום המגמה השתנתה אחר יצרנים ותיקים ואיכותיים, היות והפער במחירים מצטמצם אך השירות לאורך זמן נשמר. מגמה נוספת מעניינת הינה שער אירו – דולר אשר הצטמצם עד ליחס של 10% בלבד (בעבר היה כ-40%) יחסי שער ההמרה הנוחים קרב יותר את היצרנים האירופאים למול המתחרים מהמזרח. על מנת להימנע מחוסרים ואלוקציות עתידיות, וירט אלק’ מייצרת את כל הרכיבים הנמצאים בקטלוג ובאתר החברה למלאי עצמי ומוכרת אותם כמוצר מדף זמין ממלאי. גמישות נוספת הינה מכירה ע”פ צורכי הלקוח בנוגע לכמויות הנדרשות: כמויות מינימום ודוגמאות לייצור דגמים ראשוניים (פרוטו-טייפ אף על פי שתחום הרכיבים האקטיבים אינו חלק ממגוון המוצרים שלנו היה קשה להתעלם מכך שהשוק נהפך ליותר ויותר ריכוזי אשר נשלט ע”י מספר מצומצם של יצרנים או חברות ענק המבצעות מיזוגים ורכישות משותפות (קאוולקום, אלטרה, אינטל, ברודקום, אווגו וכו’). תהליך הריכוזיות שהתחיל אצל הייצרנים האקטיבים עובר לאט לאט גם לשוק המחברים.
וירט אלק’ כחלק מתפיסה כוללת של שירות ומציאת פיתרון מיטבי ללקוח חיזקה את קשרייה עם לינאר טכנולגיות בכלל ובישראל בפרט ומעבירה סמינרים פתוחים ללקוחות ללא תשלום ואף סמינרים In House בחברות עצמן.
כך הלקוח מקבל פתרון מלא מצד הרכיבים האקטיבים: לינאר טכנולגיות ומצד הרכיבים הפאסיבים וקונקטורים של וירט אלק’.

20

חברת Data-JCE בשנים האחרונות מינפה את פעילותה בשוק הרכיבים מעבר לים, תוך בניית תשתית מורחבת של מערך מכירות מקומי ומערך לוגיסטי מותאם לשוק מעבר לים ובעיקר שוק האסיאתי.
אנו זיהינו את התרחבות הפעילות המקומית אל מעבר לים כבר בשנת 2008. בשנים האחרונות נראים בשוק סימנים מובהקים של העברות כושר יצור מקומי לחו”ל (בעיקר למזרח) כדי להתמודד עם מחירים תחרותיים. אנו רואים היום כבר את החזר ההשקעה (בניית מחסנים, יצירת קשרים…) יחד עם מינוף לחדירה לשווקים המקומיים שם.
שנת 2016 עדין מראה צמיחה כוללת אשר נראית פעילות רחבה בתחום DATA CENTERS אשר ישראל היא אכן מנוע צמיחה מדהים ותחרותי מול שווקים גדולים כמו ארה”ב, לעומת צריכת הרכיבים המקומית מראה סימנים של סטיגנציה וזו בגלל העברות פעילויות גדולות וגם שינוי כיוון באופי פיתוח מוצרים.
אכן חדירת טכנולגיות חדשות ופיתוח קווי מוצרים אשר תלויים בטכנולוגיות של WIRELESS הביאה את חברת דטא גי סי אי בהשקעה של פיתוח עיסקי וגיוס כוח אדם כמו לכוח תמיכה של יצרנים מובילים בתחום כגון: SILICON LAB וחברת סמסונג אשר אמורה לקדם ולהגדיל את היקף הפעילות למעלה 30 אחוז גידול בשנים הבאות.
אנו הרבה עוקבים אחרי המגמות של היצרנים המובילים אותם אנו מייצגים כגון סמסונג אשר מובילה את תחום האחסון בפיתוח מוצרי SSD מתקדמים אשר אמורים לתת מענה הן לצרכן הפרטי והן לחברות ולאט לאט לסגור את הפער של מחירים מול טכנולוגיה מול הדיסקים המכניים.
חברת סמסנוג הרחיבה את פעילות ההשקעה שלה בחברות בישראל הן בהשקעה טכנולוגית והן פיננסית, ובנוסף הכריזה על פתרונות כוללים של מודולים SOM מבוססים מעבד שלהם מסדרת XYNOS אשר יכול לתת מענה ללקוחות משלל האפליקציות (אבטחה, AUTOMOTIVE ,IoT…), אשר חוסכת זמן יקר וכלים לפיתוח, וזו באמת דוגמא למגמות וטרנדיים עולמיים.
אנו עוקבים בדריכות אחר שוק אספקת הזכרונות אשר מבסס את מעמדו בשוק הצריכה העולמי ואני עדים לאחר תקופה של למעלה משנתיים על מגמת עליית מחירים בשוק DRAM ופלאשים כמול ביקושים וזמני אספקה ארוכים דבר שיכול ללמד על מגמות שוק בעיקר רבעון שלישי השנה.
נסכם ונאמר שהשוק מתנהג אחרת בשנים האחרונות ועל כן פריסה של קווי מוצרים והרחבת פעילויות היא הדרך הבטוחה להתמודד מול שוק גלובלי.

21

שנת 2015 ותחילת 2016 התאפיינו ביציבות ביחס לשנת 2014, כאשר המגמות המתחזקות הן בתחומי ה- MEDICAL, IoT (אינטרנט של הדברים), וה- INDUSTRIAL, עם ניצנים ראשונים בשווקי טכנולוגיות הרכב כמו ADAS ו -AUTONOMOUS DRIVING.
תחום התקשורת הסלולרית הפגין יציבות.
זמני האספקה נעים בין 4-8 שבועות, דבר שמאפשר תיכנון מלאים בצד הלקוח ובצד היצרן.
באופן כללי, השוק הישראלי, המוטה ברובו ייצור, מושפע מהמגמות בארה”ב, ולשימחתנו האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך שהתאוששות הכלכלית נמשכת.
מאידך גיסא, המצב באירופה אינו מטיב עם הייצוא הישראלי.
מגמת ה-OFFSHORE נמצאת בהיחלשות מסויימת מאחר ולקוחות רבים מבינים את היתרונות של עבודה עם מפיצים אמינים ורשמיים ויצרנים מובילים המסוגלים להבטיח איכות הרכיבים, אספקה שוטפת ורציפה גם בזמנים קשים, תוך מתן שירות ותמיכה ברמה גבוהה.
טקסס אינסטרומנטס השקיעה בשנים האחרונות מאמץ רב הן בהיבט התכנים והן בהיבט ההון האנושי, בכדי להנגיש את המוצרים באתר.
לדוגמא, האתר מאפשר למהנדסים גישה לספריית תיכנונים, TI DESIGNS, ממנה יכול המהנדס לגשת לתיכנון חשמלי, BOM, קבצי ייצור, להזמין דוגמאות וכדומה.
שינויים אלו התקבלו ע”י המהנדסים הישראלים בהתלהבות רבה, ואנו רואים שימוש הולך וגובר בכלים וביכולות שהאתר מציע לקהילת המהנדסים.
היכולות הנ”ל יורחבו וישתפרו אף יותר במהלך 2017.

22

פיתוח וייצור במיקור חוץ
המגמה של יצרנים ישראלים להגיע לשוק עם מוצר בשל מהר יותר מבעבר ובעלויות נמוכות יותר ממשיכה ביתר שאת. המגמה מביאה ליציאה של פיתוח במיקור חוץ, שירות אותו אנו מספקים שנים רבות ובהצלחה רבה.
שיתוף פעולה הדוק עם חברת האם שלנו בארה”ב (מוסמכת לתקן איכות תעופתי) מאפשר לאלכסנדר שניידר לסייע ללקוחותיה הישראלים, בעיקר יצרני מערכות וקבלני משנה, לייצר בארה”ב פרויקטים של build-to-print עבור פרויקטים בכספי סיוע. במקביל, נציגי החברה בהודו מייצרים שיתופי פעולה הדוקים של רכש גומלין.
החציון הראשון של 2016 היה חזק מאוד ביחס לתקופה המקבילה של השנה שעברה עם החלשות קלה בקיץ. אנו צופים רבעון רביעי חזק ועסוק.
היצוא לחו”ל של אלכסנדר שניידר ממשיך לצמוח במונחים מוחלטים ובאופן יחסי בזכות העלויות הנמוכות והיכולות הגבוהות שלנו בשילוב תגובתיות מהירה המהווה יתרון תחרותי משמעותי מול מתחרים אירופאים.
תחום שהתפתח מאוד השנה באלכסנדר שניידר הוא תחום ה- IT. החברה מספקת מערכות משולבות מחשוב, אחסון ותקשורת ושירותי ערך-מוסף הכוללים תכן, הנדסה ואינטגרציה של חומרה ותוכנה.
אלכסנדר שניידר מוסמכת לתקן איכות תעופתי AS9100C ומביאה איכות זו גם ליישומים אזרחיים, כולל יישום קפדני של נוהל AS5553 למניעת זיופים ברכיבים.

23

 

שנת 2015 אופיינה באלינה הנדסה בגידול מתון בהקיפי המכירות של קרוב ל 10% ביחס לשנה הקודמת. לדעתנו, הגידול לא נבע מצמיחת השוק בהיקפים האלה, אלה ממיקוד פעילויות לתחומי עיסוק משלימים בחברה.
לדוגמא: עם רכישת חברת Miteq ע”י חברת Narda אפשר לנו להרחיב את סל מוצרי ה RF & Microwave ולהציע ללקוחותינו פתרונות RF ומכלולים בתחומים משלימים. כגון : Power Dividers Combiners, Attenuators, Mixers, רכיבי בקרה, אופטו אלקטרוניקה ופייבר אופטיקס.
Silicon Lab הרחיבה את סל רכיבי ה IoT המוצעים על ידם הכוללים היום משפחות שלמות של Wireless MCU’s 32Bit & 8 Bit המשולבים בפתרונות Bluetooh , Wi-Fi & Zigbee .
לצד המגמות החיוביות, אני רואה בדאגה את הרחבת מגמת הייצור בחו”ל למרות שלא בכל המקרים המהלך הוא כלכלי וחוסך כסף באם לוקחים בחשבון את כל הפרמטרים.
מחצית השנה הראשונה של 2016 מראה מגמה של יציבות עם האטה מסוימת, אני מניח שמדובר בהשפעה של הכלכלה העולמית, שקל חזק וכיוצא בזה.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות