מירוץ לייזר בין גושי

האם רוסיה מכינה הפתעה למערב בכל הקשור לנשק לייזר רב עוצמה? הרוסים רומזים לאחרונה כי הצליחו לפתח קרן לייזר עוצמתית, בעלת יכולת שילוב במספר פלטפורמות. האתר הרוסי SPUTNIK NEWS ציטט בתחילת אוגוסט האחרון את סגן שר ההגנה הרוסי שאמר בעניין: “נשק לייזר רב עוצמה הוא לא דבר זר לצבא הרוסי…”. על פי הדיווח באתר שמתבסס על שיחות שערך עם מספר מומחים צבאיים ברוסיה, חלקם מקורבים מאד לשלטון, נראה שתחת מעטה של סודיות הצליחה רוסיה לעבור משלב המחקר והפיתוח למערכות נשק מבצעיות. בדברים של סגן שר ההגנה לא הייתה התייחסות למערכת מסוימת אלא אמירה כללית בלבד.
“רוסיה מפתחת תותח לייזר מוטס”, מספר בראיון לאתר SPUTNIK איגור קורוצ’נקו, מומחה בטחוני החבר בוועדת היועצים האזרחית של משרד ההגנה הרוסי. קורוצ’נקו הוא גם המוציא לאור של המגזין “National Defense” . “הניסוי נעשה על מטוס Il-76, בעל ארבעה מנועים. מטרת המערכת היא להתמודד עם מערכות מודיעין של האויב: בחלל, באוויר, בים וביבשה. אנחנו יודעים בוודאות שגם ארצות הברית נמצאת בתהליך פיתוח מואץ של מערכות לייזר. ההתמקדות האמריקנית היא בעיקר בטילים בליסטיים בעוד ששלנו היא במטרות קטנות יותר בתוך האטמוספירה. אני יכול לומר שבעוד שהאמריקנים נכשלו עד כה בהשגת היעד, הפרויקט הרוסי הצליח”.

תמונת כותרת: מטוס ה-ABL - AIRBORNE LASER של חיל האוויר האמריקני צילום: Master Sgt. James Graham ,us air force לעיל: תותח הלייזר על סיפונה של ספינת הקרב האמריקנית USS PONCE צילום: U.S. Navy, John F. Williams

תמונת כותרת: מטוס ה-ABL – AIRBORNE LASER של חיל האוויר האמריקני צילום: Master Sgt. James Graham ,us air force
לעיל: תותח הלייזר על סיפונה של ספינת הקרב האמריקנית USS PONCE צילום: U.S. Navy, John F. Williams

קורוצ’נקו מתכוון לפרויקט השאפתני האמריקני שזכה לכינוי ABL- AIRBORNE LASER. הפרויקט שהחל כבר לפני יותר מ-20 שנה, כלל תותח לייזר רב עוצמה שהוצב על בואינג 747. ניסויי המערכת נערכו בבסיס חיל האוויר אדוארדס בנבאדה. המערכת הצליחה במקרה אחד לפחות להשמיד טיל על ידי קרן לייזר שנורתה מתותח באף המטוס. האמריקנים מעולם לא פרסמו את עוצמת הקרן, אבל על פי הניסויים שנערכו עוצמתה לא עלתה על 50 קילווואט לכל היותר. יעידו על כך צמד ניסויים שנערכו בסוף העשור הקודם ובהם הצליחה המערכת להשמיד לחלוטין טיל מונע בדלק נוזלי. לגבי הניסוי שנעשה אחר כך, על טיל מונע בדלק מוצק, הדעות חלוקות. על פי הודעת חיל האוויר האמריקני וחברת בואינג, המערכת “פגעה” בטיל אבל לא צויין אם הוא הושמד. מהודעת שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס ב-2009 ניתן היה להבין שהאמריקנים עדיין רחוקים מאד מהשגת המטרה של קרן לייזר בעוצמה גבוהה דיה להשמדה מהירה של מטרות: “הטכנולוגיה הזו צריכה לחזור למעבדת הפיתוח והניסוי כדי שתבשיל”, אמר גייטס בהודעה שבה באופן מעשי ביטל את הפרויקט. קרן הלייזר ב-ABL התבססה על מחולל אנרגיה כימי שהוצב בחלק האחורי של המטוס ותפס יותר ממחצית שטחו. מאז נמצאת התעשייה הביטחונית במרוץ אחרי לייזר מוצק, רב עוצמה וקטן מידות. ה-MDA- MISSILE DEFENCE AGENCY, סוכנות ההגנה האמריקנית מפני טילים, הגדירה אחרי ביטול הפרויקט יעדים טכנולוגיים ברורים. כל 2 עד 5 ק”ג ממשקל המחולל אמורים להפיק 1 קילוואט עוצמה. כלומר 2.3 טון מחולל, אמור להפיק קרן בעוצמה של 1 מגהוואט. קרן שנחשבת לעוצמתית מאד, בכל הקשור להשמדת מטרות במהירות גבוהה. לשם השוואה, מחולל הלייזר הכימי ב-ABL הפיק מ-55 ק”ג מטען, עוצמה של 1 קילוואט. ה-MDA מתכוון להציב את המערכת העתידית על גבי כלי טייס לא מאויש כדי “להרוויח” לשיטתו רציפות מבצעית באוויר, ללא הזדקקות לריענון צוותים ותדלוק הפלטפורמה.
כיום מפעיל הצי האמריקני תותח לייזר מבצעי על אחת הספינות שלו, USS Ponce, המוצבת במפרץ הפרסי. התותח בעוצמה של 30 קילוואט, אמור להגן מפני מטרות הנעות במהירות נמוכה: כלי טייס בלתי מאוישים או ספינות קטנות. הצי האמריקני עומד לבחון בקרוב מערכת נשק לייזר בהספק של 150 קילוואט. הודעה על כך נמסרה בנאום שנשא סגן ראש מטה המבצעים של הצי, תת אדמיראל מוראן בחודש שעבר בוושינגטון. מוראן אמר את הדברים בכנס שעסק בנשק אנרגיה. לדבריו של הגנרל, הניסוי אמור להיערך בקרוב על גבי ספינה, ומי שיפקח עליו הוא משרד המחקר של הצי. במהלך הנאום שלו התייחס מוראן גם לנעשה אצל “יריבים” מבלי להזכיר באופן מפורש את רוסיה או סין. לדבריו, “יש להאיץ את פיתוח הטכנולוגיה והמערכות הנגזרות ממנה כיוון שהצי, אינו יכול לחכות עוד 20 שנה למערכות כאלה. ספינות חדשות כבר מתוכננות, מתוך תפיסה של התקנת מערכות נשק לייזר וזאת כחלק מהמאמץ לשמר את היתרון הצבאי האיכותי של ארצות הברית”. מי שהצטרפה לקריאה הזו הייתה גנרל אלן פוליקובסקי, ראש פיקוד הציוד של חיל האוויר האמריקני. גם היא הדגישה מפורשות את הצורך בטכנולוגיית לייזר רבת עוצמה מתקדמת כדי לשמר את היתרון האיכותי. פוליקובסקי הצהירה כי הכוונה היא להתקין מערכות כאלה על כלי טייס לא מאוישים, מה שמחזק שוב את ההערכה כי ארצות הברית זנחה את נשק הלייזר/המטוס בפלטפורמות מאויישות. הדאגה האמריקנית בעניין הזה מובנת, אף על פי שבינתיים סין ובמיוחד רוסיה עדיין לא הציגו מערכות נשק מבצעיות בעוצמה המתקרבת ל-100 קילוואט. בלקט המחקר והפיתוח האחרון של משרד הביטחון פורסם כי בכנס בוושינגטון קרא פורום החברות והארגונים העוסקים בטכנולוגיה פוטונית: “לחזק את הבסיס התעשייתי של יצור טכנולוגיות לייזר רב עוצמה”. הפורום הקרוי National Photonics Initiative פרסם הודעה ובה חשש משחיקת היתרון האמריקני בטכנולוגיות לייזר רבי עוצמה עקב התקדמות טכנולוגית במדינות זרות. בפרסום קראו החברות ליישום אסטרטגיה מתואמת הנשענת על שני מרכיבים: השקעה מתאימה בתשתית פיתוח ויצור של רכיבים קריטיים למערכות נשק לייזר רב עוצמה והגנה על נכסי ידע אך ללא פגיעה ביכולת הייצוא של חברות ההגנה.
מה שמוסיף אולי לדאגה האמריקנית בעניין הם הדברים הבאים של פרופסור קונסטנטין סביקוב, מומחה לטכנולוגיה מדעית צבאית ומי שעומד בראש האקדמיה הרוסית לבעיות גאופוליטיות. בראיון לסוכנות SPUTNIK הוא אומר “לא מן הנמנע… שצבא רוסיה כבר מפעיל מספר מערכות נשק לייזר בכוחות היבשה שלו להתמודדות מול חימוש מונחה מדויק – ביבשה ובים, ומול פלטפורמות מודיעין נשלטות מרחוק”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות