חדשות היום

עזרה משמיים

“בתוך כמה דקות מרגע הפעלת המערכת החלו להופיע האינדיקציות הראשונות שהצביעו על מכשירים סלולאריים מתחת לערימות החול והבטון״, כך מתאר דני מורוגה ראש פרוייקט RES Q CELL בתעשייה האווירית בראיון מיוחד לניו-טק, את הדקות הראשונות שבהן הופעלה המערכת באירוע קריסת החניון התת קרקעי בתל אביב, בתחילת ספטמבר. ה-RES Q CELL היא מערכת סלולרית לאיתור, חילוץ והצלה שנועדה לאתר ולזהות ניצולים ופצועים באזורי אסון באמצעות מיקום גאוגרפי מדויק של טלפונים סלולריים, במטרה להצילם במהירות המירבית. בחודשים האחרונים נמצאת ה-RES Q CELL בשלבי ניסוי אחרונים לקראת מסירתה לפיקוד העורף, שם היא מכונה ״אלומה״. ביום הקריסה נלקחה המערכת במהירות ממעבדות ״אלתא״ באשדוד לרמת החייל בתל אביב ומוקמה על שפת הבור שנפער ברחוב הברזל.
״קציני פיקוד העורף היו איתנו ברכב הפיקוד כשהאיכונים הופיעו על גבי המפות הדיגיטליות״ מספר מורוגה. ״הטלפונים הניידים של הלכודים זוהו בבירור. בשלב הזה היינו צריכים לכוון לאיזור שבו זוהו המכשירים הניידים ע”י כוחות החילוץ. לצורך כך סנכרנו את הממצאים של ה-res q cell עם רחפן של פיקוד העורף. הרחפן ריחף מעל הנקודה המדויקת שקיבל מה״אלומה״ וכך ידעו כוחות החילוץ היכן לחפור במדויק״.

מערכת ה-RES-Q-CELL - ״אלומה״

מערכת ה-RES-Q-CELL – ״אלומה״

לרוע המזל, בשל הקריסה המהירה של ארבע הקומות, וסכנת הקריסה של חלקי מבנה נוספים, נאלצו כוחות החילוץ לעבוד בזהירות רבה כשהם מלווים כל העת במהנדסים שמאשרים כל חפירה. הלכודים שאותרו החל משעות הערב המוקדמות, לא שרדו למרבה הצער.
״זה מצד אחד מאד מתסכל״, אומרת אסתי פשין, ראש מנהל הסייבר באלתא-תעשייה אווירית. ״המערכת הזאת נועדה בדיוק לדברים הללו, להציל חיים וכמה שיותר מהר. טכנולוגית ה״אלומה״ הוכיחה את עצמה, לצערי זה לא הספיק בנסיבות הקשות של ההתרחשות ברמת החייל״.
אלוף משנה איציק גיא, ראש מחלקת תכנון בפיקוד העורף סיפר במהלך החיפושים לעיתון ״ישראל היום״, כי גם לחיילי יחידת ההצלה שהוזעקו מביתם באותו יום, זו הייתה חשיפה ראשונה ליכולות המערכת. “הוציאו אותה מהמעבדה והביאו אותה לפה בגלל האירוע המבצעי. בפיקוד העורף היו אמורים להכריז על המערכת כמבצעית רק לקראת סוף השנה. זה עניין טכנולוגי, כל פעם בודקים, שולחים שוב למעבדה ומחזירים. כמו כל מערכת בפיתוח. גם כאן, ברמת החייל, יש דברים שפותחו תוך כדי עבודה וכבר עכשיו זה עבד בצורה יפה”.
ה-RES Q CELL תומכת בפרוטוקולים השונים של רשתות הסלולאר ברחבי העולם: GSM, UMTS, LTE. המערכת מאפשרת לכוחות החילוץ והאיתור לקבל מיקום גיאוגרפי מדויק של הטלפונים הניידים, באמצעות זיהוי מהיר שלהם בתוך אזור אסון מוגדר מראש. באמצעות יכולות פסיביות ואקטיביות של המערכת, היא מפעילה את כל הטלפונים הסלולריים באזור האסון ויכולה להבדיל בין לכודים לבין כאלו שלא.
“מדובר במכשיר שיודע לאכן תווך סלולרי, ולא רק לתת נ.צ., אלא גם לתת תווך תלת־מימדי – כלומר קומה, מיקום, גובה ובאיזה מרחק נמצא המכשיר”, סיפר אלוף משנה גיא. “זה מאפשר לעשות הצלבה במקומות שאנחנו משערים שאותו לכוד נמצא עם הסלולרי שלו”.
אחד היתרונות של ה״אלומה״ הוא ביכולת שלה לסנן מכשירי טלפון של אנשים שאינם לכודים. את הפעולה הזו ניתן לעשות על ידי הכנסת מסד נתונים למערכת ובכך לנטרל מעשרות לאלפי מספרים של טלפונים ניידים. בנוסף ניתן להגדיר למערכת תא שטח מסויים ולאכן רק את המספרים שבו. במקרה ברמת החייל ״נוטרל״ כל האגף המזרחי של בית החולים אסותא על ידי המערכת כדי שמאות הניידים ששם לא יפריעו לאיתור. לחילופין, ניתן לדרוש מהאנשים הנמצאים באזור האסון לכבות את המכשיר הנייד. “זה חייב אותנו להעביר את כל הניידים באתר למצב טיסה כדי לאכן רק את הסלולרי המתאים”. הסביר אלוף משנה גיא. מורוגה, שהפעיל אישית את המערכת באירוע בתל אביב סיפר כי למרות תוואי הקרקע המורכב, המערכת הצליחה לאתר את המכשירים שהוגדרו לה ונקברו בעומק של 4 קומות. ״המערכת מתוכננת לפעול בתוואי שטח מעל פני הקרקע, על פי תרחיש אופייני לרעידת אדמה, כלומר קריסת בניינים. במקרה ברמת החייל מדובר היה בקריסה של חניון מגובה הקרקע וארבע קומות למטה. כלומר איתור הניידים היה מהקרקע כלפי מטה ולא הפוך. היינו צריכים לכוון את האנטנות בהתאם ועובדתית זה פעל. מיד אחרי זיהוי המכשירים והגעת כוחות לאזור שעליו הצבענו, הורינו לכבות את כל המכשירים הסלולריים באתר ולהפסיק את העבודות ההנדסיות. ברגע ששרר שקט מוחלט, שלחנו פקודה לטלפונים שאותרו, הפעלנוו אותם ואז צלצלנו אליהם, כדי לנסות ולשמוע את הצלצול ובכך להקל על האיתור״ .

אסתי פשין, ראש מנהל הסייבר באלתא-תעשייה אווירית

אסתי פשין, ראש מנהל הסייבר באלתא-תעשייה אווירית

ה-RES Q CELL מופעלת באמצעות תוכנה הנשלטת ממחשב נייד ומתוכננת כך שתמשיך לפעול גם במקרה של קריסת הרשתות הסלולריות. את המערכת ניתן להתקין על מגוון רחב של פלטפורמות כגון רכבים מסחריים, רכבים משוריינים, כלי טיס קלים ומסוקים.
״למעשה המערכת מורכבת משתי תת מערכות״, מספר לנו רוגובה פחות משבוע אחרי התמוטטות החניון ותוך כדי התחקיר המבצעי שעורכים יחד ״אלתא״ ופיקוד העורף. ״המערכת הראשונה מזהה את רשתות הסלולאר, מתחברת אליהן ו״מזמינה״ את הטלפונים הניידים להתחבר אליה ולהירשם. תת המערכת השנייה מאתרת את מיקומם המדויק של הטלפונים והופכת את המיקום לנ.צ על המפה״.
מערכת RES-Q-CELL ניתנת להתאמה לדרישות גאוגרפיות ספציפיות, לתוואי שטח של אזור או מדינה מסוימים, ומיועדת להפעלה בתרחישים שונים. כולל: אסונות טבע כגון רעידות אדמה, סופות, צונאמי ושיטפונות. בנוסף, המערכת פועלת באירועי HLS, באירועים בקנה מידה גדול, בפיגועים, ובשריפות במבנים.
המערכת הוצגה לראשונה בתערוכת ״יורוסאטורי״ שנערכה בחודש יוני האחרון בפריס. בתעשייה האווירית מספרים על התעניינות גדולה מצד לקוחות בחו״ל, כולל מספר עסקאות שכבר נחתמו. באירוע ברמת החייל עבדה המערכת עד לשעות הקטנות של הלילה, ואיתרה את כל המכשירים שהוגדרו לה. על פי תורת ההפעלה שבונה פיקוד העורף, המערכת אמורה להגיע לאזור האסון, למפות במהירות את הטלפונים הניידים של הלכודים והנעדרים, להעלות את המיקום שלהם על מפה או טאבלט, למסור את הנתונים לכוחות החילוץ ולהמשיך לאתר ההרס הבא.
״אין ספק שהצלחת המערכת באירוע בתל אביב היא משמעותית להמשך הפיתוח״, אומרת אסתי פשין. ״אנחנו כבר עובדים על הדור הבא. מערכת שתהיה משולבת נייחת וניידת- אווירית או נישאת על ידי אדם. מעבר לזה יש כוונה להגדיל את טווח האיתור של המערכת ואפילו לפתח יכולת הזרקת אנרגיה דרך רשתות סלולאר. כלומר, טלפונים שהסוללה נגמרה בהם יקבלו הזרקת אנרגיה, יוטענו אלחוטית ויופעלו מרחוק״.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות