ראיון עם ויקטור פאנג, סגן נשיא ומנהל מוצרים של חברת Xilinx

אחרי מספר שנים של פריצה, בהן Xilinx ביצעה מהפך, במסגרתו הפכה מיצרנית רכיבים למפתחת פלטפורמות ליבה, היא עומדת בפני פרשת דרכים – במיוחד לאור רכישת המתחרה הגדולה שלה על ידי אינטל ותנאי שוק משתנים. ויקטור פאנג, סגן נשיא ומנהל מוצרים, מספק מבט על ההזדמנויות והאתגרים בשוק, מנקודת מבט של 30 שנות ניסיון.

ויקטור פאנג, סגן נשיא ומנהל מוצרים של Xilinx

ויקטור פאנג, סגן נשיא ומנהל מוצרים של Xilinx

למי שמכיר את Xilinx כבר זמן רב לא פשוט לזהות בה את חברת רכיבי התקשורת שהייתה במקור. אמנם הטכנולוגיה הבסיסית עדיין שם, אבל החברה ביצעה מהפך עצום בשנים האחרונות כשעברה מרמת הרכיבים אל רמת המערכת והתוכנה. היא מייצרת כיום FPGA, אבל גם את מה שמכנים שם SoC ניתן לתכנות – System On Chip – שילוב חומרתי של רכיב מתכנת יחד עם מעבד ARM. פתרון שכולל גם תוכנה, וגם את הסיליקון (קיים במספר רב של נגזרות), כדי לספק יכולות ופתרונות לאלפי לקוחות ויישומים.
ויקטור פאנג, סגן נשיא ומנהל מוצרים של Xilinx, מפרט: “המוצרים שלנו כיום עוצמתיים מאוד, ומורכבים מאוד, ומתוכננים כליבת המערכות. בשונה מהעבר, אז המיקוד היה בדברים כגון אבות טיפוס, קישוריות, ברידג’ים וכו'”, הוא אומר. “בדורות האחרונים אנו מפתחים ליבות של מערכות”.
את פאנג פגשתי במהלך ביקורו בארץ, הוא הצטרף ל-Xilinx ב-2008 ובעל יותר מ-30 שנות ניסיון בשווקים של SOC ניתנים לתכנות, עיבוד גרפי, מעבדים ושבבים, ו-IP לעיבוד. לפני שהצטרף ל-Xilinx, שימש פאנג כסגן נשיא הנדסת סיליקון למוצרי גרפיקה ב-AMD. לפני כן החזיק בתפקידי מפתח ב-TZero, MIPS ו-SGI.

המגמות המובילות בשוק הבינלאומי
אנו נמצאים בשווקים רבים ושונים, אבל אנו מזהים מספר מגמות שמהוות מנועי צמיחה חזקים עבור התעשייה כולה, ועבור Xilinx בפרט. תקשורת תמיד הייתה תחום מסורתי חזק עבורנו, והדברים ממשיכים גם בעולם הקווי וגם באלחוטי, כשדור ה-5G ערוך להפעלה. כמובן שקיים גם קשר הדוק בין ה-5G לתחומי צמיחה אחרים. לדוגמא עם מחשוב ענן, שוק חדש שיכול לספק צמיחה רבה. כמובן, הפורום בו השתתפנו כאן הוא בנושא IoT, וגם הוא נושא רחב מאוד בו אנו לוקחים חלק, בעיקר בתחום התעשייתי של האינטרנט של הדברים. אפילו חלק זה לבד מספק הזדמנות עצומה, החל ממפעלים חכמים, דרך Smart Grid, ותשתיות נוספות לבניינים, תחבורה וכו’, שהן משמעותיות מאוד. תחום נוסף שהופך ליותר ויותר חיוני לרוחב שווקים רבים אותו אנו מזהים עוסק בראייה משובצת (Embedded Vision) שהיא גם חלק מתחום שכולם מדברים עליו וצומח בקצב מהיר – מערכות עזר לנהג (ADAS). הוא הופך ליותר ויותר חיוני לרוחב שווקים רבים. יש לנו חלק חשוב בצמיחת שוק זה, בעוד הדברים מתקדמים אל עבר נהיגה אוטונומית מלאה. זהו תחום רחב בהרבה מאשר הראייה המשובצת, אבל היא לוקחת בו חלק חשוב. יש עוד תחומים המסתמכים על ראייה משובצת, כגון רובוטיקה, מוצרים חדשים כגון רחפנים, מערכות בקרה, ולבטח קיים שימוש בראייה המשובצת במערכות מסורתיות כגון מערכות מעקב וריגול. הקטגוריות הרחבות האלה הן מנועי צמיחה עבורנו וכן לתעשייה.

פרויקטים רצים
כפי שאמרתי, Xilinx עברה מייצור רכיבים לרמת פלטפורמות של מערכות. זה החל עם כניסה משמעותית של מוצרי ה-28 ננומטר. מאז השקנו מוצרי 20 ננומטר, וכעת יותר משנה אנו כבר מספקים את מוצרי ה-16 ננומטר. יש לנו מוצרים מרגשים רבים במערך הפתרונות שלנו, אבל נקודת המפתח עבורנו היא שאנו מובילים את השוק לאורך 3 דורות של מוצרים. זה דבר הגיוני עבורנו בתעשיית ה-FPGA, אבל ברוב התעשיות זה לא ברור מאליו שיש לך הובלה ברורה עם פער גדול כל כך בינך לבין המתחרים. אנו גאים בעובדה שיש לנו הובלה בסיליקון, בתוכנה וב-IP – כל המרכיבים שאנו מספקים ללקוחות 3 דורות ברציפות.

מה מייצר הובלה שכזו?
לאורך התקופה השקנו מוצרים שהיו ראשונים מסוגם, כגון אינטגרציה של ARM SoC עם FPGA, ואינטגרציה מתקדמת מאוד כגון Silicon Interposer בשילוב יכולות נוספות. רק לאחרונה הכרזנו על ההטמעה של זיכרון רחב פס, HBM, תוך שימוש בטכנולוגיה זו. חידשנו גם בצד התוכנה – יש לנו מוצרים וטכנולוגיה שמאפשרים ללקוחות לתכנן ברמה גבוהה יותר, להגביר את התפוקה, ובסופו של דבר לאפשר ליותר לקוחות למנף תכנון FPGA שבעבר דרש יותר מומחיות. חלק מהכלים שלנו כיום מספקים חוויה המזכירה יותר תוכנה. אנשים שאין להם צורך באותה רמת מומחיות עדיין יכולים לעשות שימוש במוצרים חזקים ומורכבים מאוד.

כיצד אתם מתמודדים עם רכישת המתחרה הראשי שלכם על ידי אינטל?
שני דברים. האחד הוא שבדרכים רבות זה מייצר לנו הזדמנויות. מכיוון שנכנסנו לליבת המערכת של הלקוחות, במהלך הדורות האחרונים התחלנו להתחרות לא רק בתחום ה-FPGA המסורתי, אלא גם ב-ASSP ואפילו בתכנון ASIC. בתעשייה, חלק משחקני ה-ASSP יצאו מהשוק כי לא הצליחו לנוע קדימה בעיקר משיקולים מסחריים. זה מביא יותר הזדמנויות עבורנו – כי יש לנו את היקף הפעילות ואת המוצרים המובילים, ואת היכולת לבצע פיתוח שדורש השקעה עצומה כדי לייצר טכנולוגיה מתקדמת מאוד עם 16 ננו מילימטר והלאה. זאת ההזדמנות עבורנו. בעוד, בעבר אנשים אולי חשבו לעשות ASIC משלהם ואולי שקלו לעשות שימוש ב-ASSP, והדברים מגיעים אלינו.
מצד אחר של הדברים, המתחרה המרכזי שלנו נרכש על ידי אינטל. הזכרתי שאחד ממנועי הצמיחה שאנו רואים הוא במחשוב הענן. דבר אחד שאנשים צריכים להבין מכך שאינטל רכשו את המתחרה שלנו, הוא שזה מאמת את מה שאלטרה ואנחנו אומרים כבר זמן רב, ש-FPGA הם פלטפורמות מחשוב עוצמתיות. אני גם מרגיש שכשישנה רכישה של המתחרה שלנו, יש בכך אימות של הצעת הערך ושל הצורך בהאצת FPGA, ועד כמה זה יכול להיות עוצמתי. במקביל, אנו בטוחים בכך שנמשיך לתמוך בשווקים שונים, ועוד נראה אם הדברים נכונים גם מצד אינטל.

מה היחסים שלכם עם ARM?
לגבי ARM, היא שותפה חזקה שלנו. עשינו פריצות דרך רבות, כולל אינטגרציה של ARM SoC בדור ה-28 ננומטר, המשכנו עם כך בדור של 16 ננומטר, עם ARM SoC עוצמתי בהרבה, ואנו רואים את זה ממשיך. אינטל אינה הארכיטקטורה המובילה בעולם האמבדד. ARM היא המובילה בעולם זה, גם בעולם הנייד. החוזק של אינטל הוא בעולם המחשוב.
כיצד הרכישה משפיעה על השוק כולו?
באופן כללי לגבי הארכיטקטורה, יש מספר שחקנים ראשיים במחנה ה-ARM שעוברים לשכבת השירותים (Service). תחום זה עדיין בצמיחה, תחום השירות עדיין בצמיחה, וכאשר נתח השוק של אינטל כל כך גדול, נוצר רצון ורווחיות בתחום השירותים. זה קשור אלינו בכך שהשחקנים האחרים, גם כן רואים את הצורך בהאצת FPGA. מאחר ונשארנו העצמאיים היחידים, לקוחות לא מעוניינים להתבסס על ארכיטקטורה של אינטל/ אלטרה בתחום בו מתחרים איתם עכשיו ה-CPU ושרתים. לכן, הכרזנו על שיתוף פעולה עם Qualcomm וחברות נוספות והקמנו קונסורציום שנקרא CCIX Accelerator Consortium שנתמך על ידי Qualcomm ,ARM, Mellanox, Broadcom, Huawei, AMD ,IBM. זו קבוצה המאחדת מגוון ארכיטקטורות שמזהות צורך בסטנדריזציה של קישוריות שתאפשר האצה. אנו עומדים בקו אחד מבחינה אסטרטגית, בכך שאנו רואים את הצורך בסטנדרטים פתוחים מתמשכים להאצה, וגם צורך בחלופה אל מול X86 של אינטל. זו דוגמא נוספת לדינמיקה המשתנה בתעשייה.

המשך הדרך
זהו זמן מרגש. גם לאור האיחוד בשוק, רואים יותר נקודות המוכיחות כמה נכונה הייתה ההתפתחות שלנו מחברת רכיבים ניתנים לתכנות לחברת פלטפורמה עם פתרונות מערכתיים. הדברים מסתדרים טוב עבורנו, אנו מתרגשים לגבי כך. הצגנו ביצועים טובים מאוד, ואנו מרגישים שלאיחוד יש אתגרים לצד הזדמנויות, ויש לנו את היכולות ליצור טכנולוגיה מתקדמת מאוד.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות