חדשות היום

״אדיר״ כאן ועכשיו

“מטוסי האדיר הישראליים ידעו לעשות הרבה יותר מהמקבילים האחרים שלהם בעולם״. על המשפט המחייב הזה חתום לא אחר ממפקד חיל האוויר הנוכחי, האלוף אמיר אשל, שאמר את הדברים מיד עם קבלתם של שני מטוסי ה-F 35 הישראליים בבסיס נבטים.
בחיל האוויר הישראלי מדברים בשנה האחרונה על שינוי של ממש. ״מערך האדיר לא יתרגל לחיל האוויר אלא בדיוק להיפך, חיל האוויר יתאים עצמו לאיכות והיכולות שמביא עימו ה״אדיר״. זו חשיבה חדשה שצריכים להתרגל אליה״, אומר לניו -טק מפקד בסיס נבטים, תת אלוף אייל גרינבויים.

התרגום המיידי של הדברים הללו ניכר ונראה היטב למי שהסתובב לאחרונה בבסיס נבטים, שעתיד להיות הבסיס הגדול ביותר של חיל האוויר. ההאנגרים הענקים שאחסנו רק לפני שנה את מטוסי הנץ F 16 a/b, הוסבו בשנה האחרונה למטוסי ה״אדיר״. השינוי הפיסי בא לידי ביטוי לא רק בגודל ההאנגר אלא גם בצורת העבודה שלו. בכל דת״ק (דיר תת קרקעי- הכינוי בחיל האוויר לרחבות המטוסים הממוגנות) תהיה יכולת אחזקה גנרית עצמאית. כלומר, כל הכלים הטכניים לטיפול שוטף שמטוסים יהיו בכל דת״ק כזה, וזאת כדי לשמור על רמת תחזוקה גבוהה ורמת בטיחות מקסימאלית. ״רצינו ליצור סביבת עבודה אחרת, שכן מדובר במטוס שונה לחלוטין ממה שאנחנו רגילים אליו״, אומר רב סרן טל, הקצין הטכני של הטייסת, שנלקח ישירות מפרויקט גדול אחר בבסיס נבטים, מטוס ה״שמשון״, הרקולס J.
באופן מובן, בחיל האוויר לא משתפים את התקשורת ביותר מידי פרטים באשר ליכולות המבצעיות המיועדות למטוסי ה״אדיר״. ראש מטה חיל האוויר, תת אלוף טל קלמן סיפר בתדרוך לכתבים צבאים, שבועיים לפני הגעת המטוסים, כי בתוך פחות משנה חיל האוויר מתכנן להכריז על יכולת מבצעית ראשונית של הטייסת. על פי קלמן, בתכנון נפח המשימות העתידי של ה״אדיר״, שישה מטוסי ״אדיר״ משולים ל-24 מטוסי קרב מדור רביעי, דוגמאת ה-F 15i – רעם/נץ או F 16 מדגמי ברק וסופה. ״בכל פרמטר שאנחנו בוחנים כיום את ה F 35, כל שכן זה הישראלי, אנחנו רואים את היתרונות שלו. הוא מבחינתנו משמר את העליונות האווירית שאנחנו חייבים, הוא יכול לתקוף במעגל 3 (מבלי להזכיר איראן… – א.ב.ש), המחיר שלו לאורך זמן זול יותר מכל פלטפורמה אחרת בשוק, יכולת נשיאת החימוש שלו בצורה חמקנית משולה למטוס סופה – F 16 i, ובצורה לא חמקנית הוא מתקרב ל-F 15 i. מעבר לכך אנחנו מקבלים מטוס חדש לארבעה עשורים קדימה. כאשר אנחנו מסכמים את כל הדברים הללו, אין מבחינת חיל האוויר הישראלי מטוס טוב יותר בנמצא״.

אחד הדגשים החשובים בתכנית מבחינת ישראל הייתה חליפת הגנת הסייבר של המטוס. לצד הפיתוח האמריקני והלבשת גרסאות התוכנה הגנריות של לוקהיד מרטין, פיתחה ישראל הגנות סייבר משלה, על תקשורת הנתונים של המטוס. בחיל האוויר לא מרבים לדבר על הגנת הסייבר הייחודית, מסתפקים שם באישור שאכן מפותחת גרסה כזו. הדרישה הישראלית לעצמאות תחזוקתית התקבלה גם היא במלואה על יד האמריקניים לאחר משא ומתן קשה שבשיאו איימה ישראל כי תפרוש מהפרוייקט. בניגוד לכל שאר המדינות שיפעילו את ה-F 35, האדיר הישראלי יטופל רק בארץ. שאר המדינות התחייבו לשלוח את המטוסים לטיפולי אוויוניקה, תוכנה וגוף במפעל לוקהיד מרטין שהוקם באיטליה ותיקוני מנוע למפעל מיוחד בטורקיה. חלק מהעיסקה הישראלית כלל גם מלאי חלפים גדול מספיק גם לעיתות חירום מה שאמור להבטיח לישראל רציפות תפקודית גם בהיבט האחזקתי. עד 2020 אמורה ישראל לקבל את 25 המטוסים הראשונים, וב-2024 יושלם המערך לשתי טייסות מלאות. אחד המטוסים שיגיע ב-2020, מוגדר מטוס ניסוי וזאת כדי לבחון עליו את המערכות הישראליות הייחודיות שמפותחות כאן.
ה״אדיר״ הישראלי כולל גם מספר שינויי מבנה במטוס, עצמו כדי להתאימו למערכות ישראליות, כך למשל חימוש מיוחד ותאי אחסנה ייחודיים לרכיבי לוחמה אלקטרונית. התוכנה הגנרית שמספקת לוקהיד מרטין היא כרגע גרסה חלקית בלבד, כאשר תאריך היעד לגרסה המלאה, לכל מטוסי ה-F 35 בעולם, עומד כרגע על 2019. כלומר רק אז יטוס ה-F 35 עם כלל היכולות שלו. הנתון הזה כאמור לא מפריע לחיל האוויר לנקוב כבר עכשיו בתאריך קרוב יחסית להכרזה על יכולת מבצעית. ניסויי החימוש הראשונים של ה״אדיר״, שיערכו ככל הנראה במחצית השנייה של 2017, אמורים לכלול נשק מוכוון לייזר ופצצות jdam.
״היתרון שלנו על פני ה-F 35 האחרים הוא בכך שה״אדיר״ יכול לשאת חימוש וורסטילי, גם אמריקני וגם ישראלי״, אומר קלמן. וכשבחיל האוויר מדברים על אימונים, הכוונה היא לאו דווקא לאימוני טיסה אמיתיים. בנבטים הושלם לאחרונה מתקן חדש שבו ישולבו מערכות הסימולטור של ה״אדיר״. כבר עכשיו מדברים על כך שכ-50% מהאימונים לא יהיו באוויר אלא רק על הקרקע, כולל אימון משולב של מטוסים באוויר וטייסים בסימולטור.
עובדה, הטיסה הראשונה של טייס ישראלי על ה״אדיר״, הייתה אחרי ״רק״ ארבע חודשי אימון בסימולטור האמריקני.
״זה מספיק לנו כדי להטיס את המטוס בצורה בסיסית, מכאן אנחנו ״נפרק״ לו את הקרביים מבחינת ביצועים ונלמד אותו כמו שלמדנו כל פלטפורמה שנמצאת בחיל האוויר״ אומר לנו סגן אלוף יותם, מפקד טייסת נשר המדבר. ״אני יכול לומר בביטחון, אנחנו נדע להוציא מהמטוס הזה את המקסימום, ואולי קצת יותר…״
בהצלחה!

אמיר בר שלום

תגובות סגורות