חדשות היום

אינטואישן רובוטיקס חושפת רובוט-חברתי לשיבה טובה, מבוסס בינה מלאכותית, שפותח במטרה לשפר את חייהם של אזרחים ותיקים

הסטארט-אפ הישראלי אינטואישן רובוטיקס, חושף לראשונה את ELLI•Q, רובוט-חברתי מבוסס בינה מלאכותית המסייע לאנשים בני הגיל השלישי להישאר פעילים ולשמור על קשר עם יקיריהם.

ELLI•Q מסייעת לאנשים בני הגיל השלישי להתמודד עם המורכבות של העולם הדיגיטאלי, ומאפשרת להם להשתמש בקלות במגוון רחב של טכנולוגיות, כגון: שיחות וידאו, משחקים מקוונים ומדיה חברתית, כדי לחזק ולשפר את הקשר שלהם עם בני משפחה וחברים.

ELLI•Q מעודדת אורח חיים פעיל ויוזמת באופן פעיל הצעות לחיבור לתוכן מקוון, כגון: הרצאות TED, מוסיקה וספרי שמע, ממליצה על פעילויות בעולם האמיתי, כגון: לצאת להליכה לאחר צפייה ממושכת בטלוויזיה, לקחת בזמן את התרופות, להגיע לפגישות ותורים, ומסייעת לשמור על קשר עם המשפחה והחברים בעזרת אמצעים טכנולוגיים כמו צ׳ט-בוט בפייסבוק מסנג’ר, כל זאת במטרה להתמודד עם ‘מגיפת’ הבדידות והבידוד החברתי שמתגברת בקרב בני הגיל השלישי.

מוזיאון העיצוב של לונדון יציג אב-טיפוס של ELLI•Q בתערוכה “New Old: Designing for our future selves” שתיפתח ב- 12 לינואר 2017. העיצוב החדשני והאלגנטי של ELLI•Q הוא תוצר של שיתוף פעולה עם איב בהאר (Yves Béhar), מעצב תעשייתי מהמצליחים בעולם, והסטודיו עטור הפרסים שבניהולו “fuseproject”.

ELLI•Q מבטאת את עצמה באופן ברור ופשוט להבנה בזכות שימוש ב”תקשורת טבעית” הכוללת: שפת-גוף שמביעה רגשות, ממשק דיבור, תאורה דינאמית ותמונות. כמו כן, ELLI•Q משתמשת בלימוד מכונה (Machine Learning) כדי ללמוד את האישיות, ההתנהגות וההעדפות של הבעלים שלה, ומשתמשת בידע הנצבר ובהמלצות המשפחה, כדי להציע פעילויות מותאמות אישית לצרכים הספציפיים של הבעלים שלה.

לדברי דור סקולר, מנכ”ל-מייסד של אינטואישן רובוטיקס: “בדידות ובידוד חברתי הם פועל יוצא של תוחלת חיים הולכת ומתארכת והתפתחות טכנולוגית מואצת, אשר מאלצת אנשים בני הגיל השלישי לפתח מיומנויות טכנולוגיות חדשות בכדי לבצע את המשימות הפשוטות ביותר. המטרה שלנו היא למנף את השילוב של הטכנולוגייה שפיתחנו, ידע בגרונטולוגיה (חקר ההזדקנות) ועיצוב ידידותי למשתמש, כדי לאפשר לאנשים בני הגיל השלישי להשתמש בטכנולוגיה באופן אינטואיטיבי, למצוא בקלות תוכן שמתאים להם, לתקשר עם הקרובים להם ולשמור על אורח חיים פעיל. אנחנו אוהבים לחשוב על ELLI•Q כשילוב של מתאמת קשרי חוץ,  מורה פרטית וקאוצ’רית. קל לדבר איתה, נוח לתפעל אותה והיא מבינה היטב את הבעלים שלה.”

מחקר שפורסם בכתב העת ” “Association for Psychological Scienceמציג עדויות לכך שאנשים שחווים בידוד חברתי או חיים בגפם, נמצאים בסיכון גבוה ב- 30% למוות מוקדם. לפי האגודה האמריקאית לגמלאים (American Association of Retired Persons), 30% מהאוכלוסייה בגילאי 60+ דיווחו כי לעיתים הם מרגישים בודדים, וכן, אחת מכל שתי נשים בנות 75+ חיה בגפה. בידוד חברתי בגיל מבוגר משפיע לרעה על המצב הפיסי והמנטלי של האדם, מביא להתדרדרות קוגניטיבית ואף מגביר את הסיכוי לחלות באלצהיימר. לשמירה על אורח חיים פעיל, הן מבחינה פיסית והן מבחינה מנטלית, יש יתרונות רבים, ביניהם: רמת תפקוד גבוהה יותר, מצב בריאותי טוב יותר ותפקוד קוגניטיבי טוב יותר.

העיצוב החדשני והאלגנטי של ELLI•Q הוא תוצר של שיתוף פעולה עם איב בהאר (Yves Béhar), מעצב תעשייתי מהמצליחים בעולם, והסטודיו עטור הפרסים שבניהולו “fuseproject”. ELLI•Q מעוצבת באופן ייחודי, שונה מאיך שרובנו מדמיינים רובוט ‘מסורתי’. היא מורכבת משני חלקים נפרדים: ELLI•Q עצמה, המציגה תכונות אנושיות באמצעות “שפת-גוף”, דיבור, סאונד ואור. תאורת לד, בשילוב עם מגוון רחב של תנועות, משמשים לביטוי רגשות עדין ומאנישים את הרובוט לכדי יצור חם וידידותי. החלק השני הוא מסך המציג תוכן ופועל מתוך המעמד הייעודי שלו או מכף ידו של המשתמש.

“הרעיון של רובוט-חברתי הוא דיסוטופי, בייחוד עבור אנשים מבוגרים. במהלך שנים של מחקר, פיתחנו שפה עיצובית וחוויית משתמש שבשילוב עם הבעות עדינות, יוצרות תחושה “טבעית” של חיבור ייחודי בין ELLI•Q לבין הבעלים שלה. ELLI•Q לעולם לא תוכל להוות תחליף לאינטראקציה אנושית אמיתית, אבל היא בהחלט מהווה גורם מניע חשוב לשמירה על אורח חיים פעיל לאנשים שחיים בגפם,” אומר איב בהאר, מנכ”ל ומעצב ראשי של “fuseproject”.

אינטואישן רובוטיקס צפויה להתחיל בשלב הניסוי שלה בפברואר 2017, בבתיהם של אנשים בני הגיל השלישי החיים באזור סן-פרנסיסקו, זאת בנוסף לניסויים שמתבצעים בישראל עם אוכלוסיה דוברת אנגלית.

 

תגובות סגורות