חדשות היום

להפוך תחביב למקצוע

אחד המרצים השנה בכנס צב”ד השנתי היה אורן חגי, המייסד וה-CTO של חברת INTERLLIGENT. חגי, בן 42 נשוי פלוס שלושה מספר על עצמו שהוא חובב רדיו מגיל 13 ואת התחביב הפך למקצוע. בצבא שירת בחיל המודיעין כטכנאי RF ואחרי הצבא למד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת תל אביב. “לקראת סיום התואר הקמתי את פעילות אינטרליג’נט, במחשבה שמדובר בפרויקט זמני, יחד עם עוד שני חברים שעזבו אחרי מספר חודשים, כאשר המטרה היתה להעביר בכיף את ימי התואר השני שנרשמתי אליו בזמנו ומעולם לא השלמתי” מספר חגי. “פעילות החברה פרצה מעבר לציפיות, שהרי המטרה המקורית שלנו הייתה “להעביר את ימי התואר השני עם הכנסה סבירה מהדרכות בתחום הרדיו, וכל זאת עד שנסיים את התואר ונתקבל למקום עבודה קבוע”. החברה החלה כחברת הדרכה “זמנית” וקטנה, אולם זכייה מפתיעה במכרז של העברת קורס הכשרת מהנדסי רדיו ומיקרוגל לעובדי רפאל בטכניון, הביאה עמה צורך ברישום מקיף ומעמיק של חומרי לימוד וכן ברכישת ציוד בדיקה לצורך העברת המעבדות המעשיות: “מאחר ולא היו לנו המשאבים לכך, עשינו עסקת בארטר של צב”ד בתמורה לייעוץ שלנו, וכך הצלחנו להעביר את הקורס בטכניון. משם גם נסללה הדרך להדרכות נוספות ברפאל ואצל לקוחות נוספים. עם ציוד הבדיקה שהיה כבר ברשותנו, ביצענו גם עבודות פיתוח שונות, ובפרט פיתחנו מערכות מיקרוגל לשוק הבטחוני. אולם, חגי זיהה גם הזדמנות נוספת, ובזמן שהציוד לא שימש להדרכה או לפיתוח הוא יזם פעילות של השכרת צב”ד. בכך למעשה קיבלה חברת אינטרליג’נט את פרופיל הפעילות הנוכחי שלה, וכיום, 17 שנה קדימה מייסוד החברה, החברה מונה 5 חטיבות עיסקיות: הדרכה, שירותי בדיקה, השכרת צב”ד, נציגויות והשקעות בסטארטאפים בתחום הרדיו והמיקרוגל.

לונדון
לחברה יש כיום משרד בלונדון. כששאלתי את חגי “איך זה קרה?” הוא ענה: “זה לא קרה עם תוכנית עיסקית מסודרת: לפני כ-8 שנים הייתי בתערוכת GSM בברצלונה בביתן של משרד התמ”ת הבריטי והיו שם כמה חברות סטארט-אפ בתחום ה-RF ולשאלתי האם יש צורך בציוד, הם ענו שכן אבל היה להם חשוב שיש לנו תמיכה בריטית. לשאלה זו עניתי מיד: וודאי שכן! וכך זה התחיל…” המשרד בלונדון מונה כרגע ארבעה עובדים וחגי עובד על קו ישראל-לונדון. “העסק לינארי וגדל כל הזמן. זה לא סטארט-אפ שקם פתאום אלא אנחנו גדלים בצורה עיקבית. חשוב לציין ששוק ההשכרות, השירותים והצב”ד באנגליה הוא מפותח משמעותית ממה שהיה בישראל לפני שהגענו. זה שוק ברמה גבוהה עם שחקנים טובים וראויים. האסטרטגיה שלנו להגדלת קהל לקוחות זה להבהיר שאנחנו לא עוד “חברת השכרות של קופסאות” אלא אנחנו מביני עניין בצד הטכני ואנחנו יכולים לדבר עם הלקוח ולהתאים את הפתרון הטכני המתאים ביותר. וזו החוזקה שלנו, אנחנו לא תמיד נלך על הפתרון הכי יקר אלא דווקא על זה שהכי מתאים לצרכי הלקוח”.

אורן חגי, מייסד ובעלים של חברת INTERLLIGENT

אורן חגי, מייסד ובעלים של חברת INTERLLIGENT

גלים מילימטריים
ההרצאה של חגי בכנס עסקה בגלים מילימטריים, והוא פירט על הנושא גם עבור קוראינו: “התחום קיים כבר שנים רבות אבל העיסוק בו היה שולי עד לפני כמה שנים. כיום תחום זה זוכה לפריחה ושגשוג מאחר ולמדיום עצמו יש תכונות מאוד מיוחדות בתדרים הספציפיים הללו. בגלים מילימטריים יש רוחבי פס זמינים ורחבים מאוד אשר ניתן להעביר בהם תקשורת בקצב גבוה אבל יחד עם זאת יש לזכור ולהתייחס לאתגרים הטכניים המאוד גדולים כאשר עובדים איתם. אומנם משוואות מקסוול לא תלויות תדר והן פועלות באופן זהה ברמה התיאורטית בכל תדר, אבל המשמעות הפרקטית של עליה בתדר היא מאוד גדולה במובנים רבים: גם בצב”ד, גם במחברים שמשתמשים בהם, בסיבוכיות מערך המדידה, בטולרנסים שבגלים מילמטריים אנחנו פי כמה יותר רגישים אליהם, ביישומם של המעגלים ועוד פרמטרים רבים שחייבים להתחשב בהם.” מסביר חגי וממשיך: “ברמה המעשית, גם עבור מהנדסי RF ומיקרוגלים בעלי ניסיון בתכן מערכת עד שישה או עשרה גיגה, ברגע שמגיעים לזירה בה הם מתבקשים לפתח רדיו או אפילו למדוד רדיו בשישים ג’יגה, זהו עולם חדש לחלוטין, עם תכונות מיוחדות, וצריך לדעת לעבוד בהתאם לכך.”

התפתחות שוק ה-RF בישראל
למרות שקשה לחזות את העתיד, ביקשתי מחגי לתת את ההערכה שלו לגבי כיוון השוק בעתיד בישראל. “אני רואה יותר ויותר חברות שהן לא חברות RF מסורתיות אשר כן נדרשות לשלב מכלולי-RF במוצר. אנו נתקלים בכל מיני סוגי לקוחות אשר מגיעים אלינו להכשרות או להשכרת ציוד שלא ראינו בעבר כמו למשל חברה המייצרת דוושה אלחוטית לרופא של כיסא שיניים, זהו לא מוצר RF מובהק, אבל נדרשת בו הבנה בסיסית באלחוט כי יש במוצר מודול אלחוטי. השוק קורא לזה IoT, אני לא יודע בדיוק מה המונח הנכון אבל בפרקטיקה אני רואה יותר ויותר פעילות ודרישה ליותר ידע בתחום ה-RF.”
“המגמה הרב-שנתית היא לעשות כל מה שאפשר באלגוריתמיקה ובתוכנה ופחות בחומרה, כלומר המגמה הרב שנתית בתעשייה היא לעבור ככל הניתן ליישום ב-SDR (רדיו מבוסס תוכנה).” מסביר חגי. “יש כיום פלטפורמות עתידיות של SDR אבל אף אחת מהן לא באמת תומכת בגלים מילמטיירים בצורה ישירה. מסיבה זו להערכתי, מהנדסי המיקרוגל לא ייעלמו כל כך מהר ויהיה אפילו גידול, אם אני צריך להעריך, אני מאמין שתהיה צמיחה שנתית של כ-10% בפעילות בתחום ה-RF בישראל בשנים הקרובות.”
חדשנות בתחום ההדרכה
במסגרת פעילות מרכז ההדרכה של אינטרליג’נט, ניסינו עם השנים לחשוב מהן תוכניות ההכשרה הנדרשות ביותר לתעשיית ה-RF ומיקרוגל. בתור מהנדס רדיו ומיקרוגל עם רקע אנלוגי בעיקר, שמתי לב לפני כ-10 שנים כי למהנדסים “אנלוגיים” רבים שכמוני יש חוסר ידע בעולמות משלימים, בעיקר מתחום עיבוד האות. אני מאמין שעל מנת להיות מהנדס מערכת טוב לא מספיק רק להכיר את דיאגרמת סמית’ ואיך לתאם עכבות, אלא צריך גם להכיר מושגי יסוד בעיבוד אות, אלגוריתמיקה ולהבין כיצד מודם עובד. לכן יצאנו בשנים האחרונות בתוכניות הכשרה חדשות למהנדסי מיקרוגל, בעלומות משלימים אלה:
תקשורת רדיו ספרתית ורדיו מבוסס תוכנה (SDR) – קורס המיועד למהנדסי מיקרוגל “אנלוגיים” אשר מעוניינים להכיר טוב יותר את עקרונות פעולת מודם הרדיו. בקורס מועברת תיאוריה לצד יישום במעבדות באמצעות תוכנת סימולצייה, ובמעבדות אנחנו ממש בונים מודם ולומדים על איפנונים דיגיטליים ורדיו מבוסס תוכנה. זהו קורס מעשיר מאד למהנדסים אשר מכירים את העולם האנלוגי ופחות מכירים את התקשורת הספרתית.
גלים מילמטריים – סמינר קצר של יומיים העוסק בגלים מילמטריים עם הרבה המחשות מעשיות אשר ממחישות את התופעות הפיזיקליות המייחדות את עולם הגממ והוא מיועד למהנדסי רדיו ומערכת.
RF ADCs and DACs – קורס מתקדם העוסק בנושא משלים להנדסת רדיו: הקורס עוסק בתפר שבין שרשרת ה-RF האנלוגית לממירי אנלוג לדיגיטל (ולהפך) רחבי סרט, ומציג שיקולים מערכתיים כגון תכנון תדרים במקלט ובמשדר, בחירת צורות גל ועוד.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות