חדשות היום

הדילמה של שימוש בקוד פתוח במערכות שליטה ובקרה

כאשר ארגונים ניגשים לבחון

הטמעת מערכות שליטה ובקרה עולה הדילמה האם ומתי לעשות שימוש בקוד פתוח. בשוק קיים מיגוון רחב של פתרונות מבוססי קוד פתוח ואנחנו באנטריפוינט מאמצים מזה כעשור את הגישה לשימוש נרחב בפתרונות אלו. יחד עם זאת חשוב לזכור כי זהו נושא שיש לטפל בו על פי שיקולי כדאיות ובהתאם ליכולות הלקוח, כיוון שלפעמים בחירה בקוד פתוח איננה הדבר הנכון עבורו ואף עשוייה לגרום לעלות יקרה יותר.
בתחום מערכות השליטה והבקרה קהילת הקוד הפתוח יצרה סביבה יציבה, ומערכות התקשורת עובדות בסטנדרטים שמאפשרים עבודה רציפה. יחד עם זאת ישנם מספר נושאים שיש לקחת בחשבון כאשר נמצאים בדילמה זו וחשוב לי להתייחס למספר מיתוסים הקיימים בשוק:

 מיתוס 1
קוד פתוח הינו תוכנה בחינם
עובדה: רוב האנשים חושבים שתוכנה של קוד פתוח היא בחינם או זולה יחסית, בהשוואה לתוכנה מסחרית. עם זאת, הנחה זו מחפה על העלויות הנסתרות של מערכות קוד פתוח. בדרך כלל, תוכנות קוד פתוח עולה כאשר מדובר בפיתוח של יישומים שדורשים זמן ועבודה אינטנסיבית. בנוסף, יש צורך במידה רבה של מיומנות טכנית וידע לגבי רכיבים, התקנה, כיצד להגדיר ולפעול. רוב פלטפורמות ניהול רשת קוד פתוח הם לא פתרונות תפורים, אלא מסגרות לפתוח מקור. בפרויקטים מסוג זה מנהל הארגון שלך יבלה זמן רב ומאמץ בהגדרת התצורה של המערכת, בבניית מעקב תבניות ופריסתן, בתיעוד השינויים בקוד כדי לשמור אותו לתחזוקה ועוד. יש לקחת בחשבון כי תהליך זה הוא רציף ודורש הוספה של מודולים או קודים על מנת לשדרג או להרחיב את המודל הראשוני. אנחנו חייבים לזכור כי למרות שההורדה של הקוד היא בחינם, ישנן עלויות נוספות רבות שיש לקחת בחשבון, הכוללות את העלות הכוללת של הבעלות על תוכנות קוד פתוח ואת עלויות העבודה על בניית הפתרון. בעיה שמתעוררת פעמים רבות בפרויקטים מסוג זה נעוצה בעובדה כי המומחיות והידע של הקוד הפתוח היא בידי המהנדסים שפתחו את המערכת. אם מומחיות זו עוזבת את הארגון יחד עם אותם מהנדסים, הארגון מאבד את היכולת לשמור על המערכת והיא הולכת לאיבוד או משתבשת באופן חמור. בשורה התחתונה – במשך הזמן, העלויות הנסתרות של הקוד הפתוח יכולות בקלות להוסיף עד מאות אלפי דולרים לפרויקט.

 מיתוס 2
תוכנת קוד פתוחה היא שלמה כיוון שמגובה על ידי צבא של מפתחים
עובדה: בעוד פרויקטי קוד פתוח גדולים כמו לינוקס והאפצ’י מופעלים על ידי קהילת פיתוח חזקה, קוד פתוח לניהול רשת היא שטח נישתי. למרות שכבר נערכו הרבה פרויקטים בתחום, נשאלת השאלה האם זה מספיק כדי להבטיח פתרון שלם לצרכי הארגון?
בהתבסס על הנוסחה המוצלחת של התאמת גודל הקהילה למורכבות התחום, התשובה היא שכן. בידיים הנכונות ובייעוץ הנכון, בחירה בתוכנת קוד פתוח הנתמכת ע”י ספק מנוסה, היא בדיוק כמו תוכנה מסחרית, ואף היתרון המשמעותי שלה שב-SCALE היא משמעותית יותר ונכונה ללקוח ואנו רואים זאת בכל מיני פרויקטים שסיפקנו באנטרי פוינט בעשור האחרון לחברות תקשורת בארץ ובעולם.
בנוסף, עם כניסתם לשוק של כלים אנליטים כגון: AUTONOMY מבית HP לתחום השליטה והבקרה ניתן לספק לארגונים שירות איכותי ומהיר יותר שיתן מענה לשינויים איתם הם מתמודדים.
טבלת ההשוואה לעיל תסייע לכל ארגון שעומד בפני הדילמה – איזו מערכת שליטה ובקרה כדאי לבחור. הטבלה כוללת רשימת קריטריונים מרכזיים, משווה ביניהם ומפרטת לגבי היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

אוהד פטל, יו”ר ומייסד חברת EntryPoint

אוהד פטל, יו"ר ומייסד חברת EntryPoint

אוהד פטל,
יו”ר ומייסד חברת EntryPoint

אוהד פטל, חברת EntryPoint

תגובות סגורות