חמש עובדות שלא ידעת על זכרון פלאש

הבנת הפלאש, אינה רק חשובה. היא יכולה לחסוך לך ולארגון שלך כסף רב, לשפר ולהכין את הדטה סנטר הארגוני למטלות היום והמחר, ולחסוך הרבה כאב ראש בעתיד. כמה תובנות ועובדות מהחברה ששמה את הפלאש בכמעט כל מוצר שאנו מכירים.

עם יד על הלב, לא פשוט להתמצא בנבכי עולם האחסון, על שלל הפתרונות, הגישות והטכנולוגיות שהוא מציע. גם לא קל להבין את חלקו ותפקידו המדוייק של כל רכיב ורכיב ב-SSD – בקר, תוכנה, והפלאש עצמו. הבנת הפלאש, אינה רק חשובה, היא יכולה לחסוך לך ולארגון שלך כסף רב, לשפר ולהכין את הדטה סנטר הארגוני למטלות היום והמחר, ולחסוך הרבה כאב ראש בעתיד.

הבה נתחיל עם חמש עובדות שכנראה לא ידעת על פלאש:
פער המחירים קטן משחשבת
אם תפשפש בזכרונך, סביר שתיזכר בהרבה נתונים שמעידים על פער המחירים בין הכוננים המגנטיים – HDD, לבין כונני הפלאש – SSD. ומה הפלא? עד לאחרונה, ליתר דיוק, עד 2012, מחירי ה-SSD נסקו וריחפו סביב 8 דולר לגיגה-בייט. בימים ההם ודאי שאלת את עצמך, מדוע לשלם מחיר כזה בזמן שניתן להשיג כונן HDD במחיר של פחות מדולר אחד לגיגה? כיום, רבים כבר מבינים שההשוואה הזו אינה תקפה. אם אתה מעריך את כונן ה-SSD על בסיס דולר לגיגה, הרי שהקרב אבוד עוד לפני שהתחלת בו. הסיבה: SSD ו-HDD אינם ניתנים להשוואה, ככל שמדובר בביצועים, צריכת חשמל, אמינות הכונן ועוד. ההערכה הנכונה של ההבדל בין שני הכוננים צריכה להתבצע על בסיס TCO – העלות הכוללת של הבעלות (TCO), כמו גם הערכות עלות פר IOPS, או IOPS לואט. כשתסתכל על ההשוואה בצורה זו, תגלה מהר מאוד שהמאזניים נוטים דווקא יותר לכיוון ה-SSD.

אתה יכול למחוק מידע
מה-SSD שלך
רבים מאמינים שאי אפשר להעלים מידע מזכרון פלאש, שכן זו משימה לא קלה לוודא שכל המידע אותו מחקת אכן נעלם, כיון שבדרך כלל אי אפשר ל’כתוב’ ולעלות על כל הבלוקים הפיזיים. זה אמנם נכון במקרים רבים, אבל לא תמיד. למעשה, ספק הפלאש יכול להחליט האם מידע יהיה ניתן לשחזור או לא, ולסנכרן את מערכת האחסון בהתאם. SSD חייב להיות מתוכנן מראש עם תכונות מסויימות המבטיחות מחיקה טוטאלית ובלתי הפיכה של מידע המשתמש. בנוסף, יש צורך לשלב בו פקודות ייחודיות שיאפשרו מחיקת נתונים מהכונן. עבור מספר אפליקציות ארגוניות, מחיקת הנתונים אינה כל כך חשובה, שכן ניתן להשתמש במערכות מבוססות פלאש, עבור פעולות כמו קאשינג או האצת נתונים. אם אתה עושה שימוש באפליקציות, או עובד בתעשיות בהן חשובה מחיקה כללית של הנתונים שעל הפלאש (כמו לדוגמה בתעשיות מונחות רגולציה קפדנית), הרי שאז שווה להעלות את הנושא לדיון עם ספק הפלאש שלך.

בציפיה ל-16TB
אי אז בשנות ה-70, כונני ה-SSD הפגינו קיבולות מטורפות של שני מגה-בייט… מה ניתן לעשות היום עם 2TB בדטה-סנטר? כנראה שלא הרבה. בשוק מסתובבים כבר כוננים עם קיבולת סטנדרטית של 2TB, דוגמת ה-Optimus Eco. אבל, זו רק ההתחלה. הירידה הנמשכת בגיאומטריית ה-NAND, מובילה לקיבולות הולכות ועולות. סביר שנראה בשוק בשנה הקרובה כונני 4TB-8TB ומיד אחר כך יגיעו גם כוננים של 16TB. זוהי טריטוריה בה הכונן המגנטי המסורתי לא יוכל להתחרות.

עמידות: לא כל סוגי הפלאש זהים
רבים רואים פלאש Multi Level Cell
() (או, ליתר דיוק, כל פלאש שהוא) וחושבים ש-MLC הוא MLC. טעות. כאשר ‘אורזים’ את הפלאש לתוך SSD, חלק התוכנה שבמערכת יכול להעלות את רף העמידות של ה-MLC הבסיסי. למעשה, פלטפורמת טכנולוגיית ה-Guardian של סאנדיסק, יכולה לקחת MLC בסיסי שיש לו מדרג עמידות של כ-0.4DWPD ולחזק אותה עדי כדי 50DWPD. אם תיישם SSD עם עמידות נמוכה מדי, אתה מסתכן בכניסה למעגל של החלפות חוזרות ונשנות של הכוננים, תוך העלאת ה-TCO. מנגד, רכישת עמידות מעבר לצורך יכולה להיות בזבוז כסף. הבן את הצרכים ורק אז חפש את הכונן המתאים לצרכיך.

פלאש יכול להיות אחסון או זכרון
חידושים אחרונים בתעשיית האחסון, דוגמת טכנולוגיית ה-ULLtraDIMM ופיתוחים נוספים של סאנדיסק בעקבות רכישת Schooner Technology, מדגימים כיצד ניתן להרחיב את האפשרויות הטמונות בפלאש מעבר להיותו מדיום אחסון. למעשה, פלאש בהחלט יכול לעלות מדרגה ולהתפש כאלטרנטיבה לזיכרון DRAM. בהציעו ביצועים דומים בעלויות נמוכות יותר, ניתן להשתמש בפלאש כדי ליצור מאגרי זכרון, ולאפשר תכנון של ארכיטקטורות חדשות כמו גם אפליקציות מיחשוביות אפקטיביות יותר.
לסיכום
פלאש הוא בוודאות מדיום מעניין וללא ספק יש עוד דברים שאתה כנראה לא יודע עליו… אבל, הבנה של חמשת הסעיפים שלמעלה, יכולה לסייע לך להעריך נכונה את האופציות העומדות בפניך, ולהשיג את המקסימום מההשקעה בתחום.

ג’ון סקאראמוזו הינו סגן נשיא בכיר, פתרונות אחסון ארגוניים בחברת סאנדיסק

ג'ון סקאראמוזו, סאנדיסק

תגובות סגורות