מיזם ישראלי-שוויצרי חדש מסייע למדינות וערים לצמצם את הזיהום העירוני

“אם אי אפשר למדוד את זה אי אפשר לתקן את זה” זה משפט המפתח אותו חזר ואמר הוגה הדעות האמריקאי ואבי תורת הניהול המודרנית, פיטר פרדיננד דרוקר.

“האמרה הזו של דרוקר השפיעה עלינו מאד כאשר ניגשנו לפתח מערכת חיישנים, ייחודית מסוגה בעולם, שיודעת לנטר עשרות פרמטרים סביבתיים בו זמנית”. אומר דימה גוכשטיין, היזם הישראלי שהקים את חברת Sparrow ביחד עם שותפיו מקסים אינטרבריק (ישראלי שמתגורר בשוויץ) ואלשד חג’ייב (תושב שוויץ)

“הכל התחיל ממיזם אחר שלנו בתחום הפרסום, במסגרתו הותקנה מערכת מולטימדיה אינטראקטיבית בשלוש מאות מוניות בעיר ג׳נבה”, מספר מקסים. כשהסתכלנו על המפה וראינו מוניות משוטטות בעיר בצורה אקראית ומכסות כמעט את כל מרחב העיר הבנו שבעצם יש לנו פלטפורמה מצוינת לאיסוף נתונים 24/7. בתוך זמן קצר הסבנו את כל המערכות שהיו מותקנות בטאבלטים במוניות כך שבאמצעות האקסלרומטר (מד התאוצה) שבהם יהיה ניתן לקרוא את נתוני איכות הכבישים. ידענו לזהות כל בור או שקע על הכביש וגם את העומק שלו בהתאם לסטנדרט המקובל בתחום.

לאחר חודשיים שבהן אספנו נתונים מדרך של כמעט מיליון קילומטרים במצטבר הצלחנו למפות מעל ל-85% מכבישי העיר ולזהות מעל 5,000 נקודות בהן קיים מפגע כלשהו בכביש.

כשבדקנו את הנושא לעומק, גילינו שבעיריית ג׳נבה  משקיעים כ- 2.5 מיליון דולר בשנה לביצוע מדידות מהסוג הזה, המתבצעות באמצעות רכבים משוכללים בשווי כי 200 אלף דולר ליחידה, המצוידים בסורקי לייזר בעוד שאנו  הצלחנו להשיג את אותם הנתונים באמצעות טאבלט יחסית פשוט המותקן בתוך מוניות שנוסעות באופן שגרתי ברחבי העיר.

ההצלחה בניסוי שערכנו הביאה אותנו לשלב הבא והחלטנו ׳לצאת מהקופסא׳ ובעצם לפתח קופסא חדשה שתכלול מיקרו סנסורים שיאפשרו לנו לאסוף נתונים סביבתיים בזמן תנועה (עניין מורכב כלשעצמו) כשמדברים על נתונים סביבתיים אנחנו מתייחסים לא רק לאיכות האוויר, אלא גם לעוצמת הרעשים, איכות הכבישים, עוצמות של רשתות סלולריות ועוד עשרות פרמטרים שביחד נותנים מפה מפורטת מאד של מפגעי הסביבה השונים.

בכל שנה מתים בעולם כ-7 מיליון אנשים כתוצאה מזיהום האוויר בתוך הערים. 70% מגזי החממה מקורם בשטחים אורבניים ברחבי העולם.

“אנחנו בעצם נלחמים באויב בלתי נראה” אומר מקסים. אנשים ברחבי העולם יוצאים לעוד יום עבודה כאשר הם נחשפים לעשרות ומאות מזהמים בדרך. ילדים וקשישים מסכנים את בריאותם יום יום כתוצאה מהליכה שגרתית בעיר. זה מה שנותן לנו את הכוח להמשיך ולפתח את המערכות שלנו. לתת לציבור ולמקבלי ההחלטות את הידע וההבנה באמצעות ניטור שוטף של האוויר בכל רחבי הערים שאנו פועלים בהם ולייצר “ביג דאטה” שבאמצעותה ניתן לקבל החלטות, לטווח הקצר כגון טיפול במפגע סביבתי נקודתי ובטווח הרחוק באמצעות תכנון נכון יותר של העיר מבחינת שטחי התעשייה שלה, תכנון הכבישים ונתיבי הנסיעה, הצבת מוסדות לימודיים ומתקנים עבור ילדים בנקודות בהן הזיהום נמוך יותר ועד לקבלת החלטות בנושאים רגולטיביים שונים ותכנון עירוני.

כל עיר היא מיוחדת במינה מבחינת איכות הסביבה והדברים שהיא מושפעת מהם. שינויים חלים מעונה לעונה, בוקר או ערב ומרחוב לרחוב, מציין מקסים.

לכן הפתרון הנכון ביותר הוא למדוד ברזולוציה גבוהה, ממש ברמה של כל רחוב ורחוב. עד היום הערים לא יכלו ליישם גישה כזו בגלל העלויות הגבוהות והצורך בהקמת תשתית מורכבת. וכן עיבוד הנתונים והבנתם דורשת גישה אקדמית וידע מקצועי מעמיק.

אז כיצד אנחנו עושים זאת ב  Sparrow ?

אנו משתמשים בצי רכבים המשוטטים במרחבי העיר בנסיעות השגרתיות שלהם ומציידים אותם במכשיר שפיתחנו ובכך הופכים כל כלי תחבורה למעבדה ניידת לאיסוף נתונים סביבתיים. כל זה נעשה ללא פריסת תשתית יקרה ומורכבת. ההתקנה של המכשיר הינה פשוטה ביותר והיא כרוכה בהצמדת היחידה שפיתחנו לגג הרכב ואפשר לצאת לדרך. Global SIM שמותקן בתוך המכשיר מאפשר לנו לקבל את הנתונים שנאספו לענן שלנו באופן מידי ובכל מקום ובכל מדינה שהוא מופעל.

Dashboard Pollution Geneva
קרדיט: SA Analytics Sparrow

ומה עושים עם הדאטה שאנו אוספים?

חשוב להדגיש שגם בפיתוח של המכשיר עצמו נעזרנו במספר גופים אקדמים  בכירים: MIT והאוניברסיטה EPFL. הסנסורים שאנחנו משתמשים במכשיר גם הם מהחברות המובילות בתחום כגון: Alphasense, Sensirion, Group Tera. בשיתוף עם האקדמיה פיתחנו שיטה ייחודית למדידות של הגזים בתנועה.

בנוסף, פנינו ל-ITU, יחידת הסטנדרטים הבינלאומית של האו”ם וביחד איתם התחלנו לקדם מטודולוגיה לאיסוף נתונים סביבתיים בשטח אורבני. לאחר תקופה ארוכה עם המון דיונים עם גורמים שונים באו”ם הסטנדרט שלנו התקבל  בקבוצה:

SG20: Internet of Things (IoT) and Smart Cities and Communities (SC&C)

הקבוצה הזאת מאגדת בתוכה מעל ל- 150 ערים שמנהיגיהם  מבינים שעל מנת לבצע מדידות איכותיות  לא מספיק להשתמש בתחנות הנייחות, שמודדות ברדיוס של עד 20 מטר מהם, אלא לצרף למערך המדידות גם את המעבדות הניידות של Sparrow.

כמו כן הגישה של Sparrow מיושרת במלואה עם ה-2030 SDG ובנוסף עונה על הדרישות הבינלאומיות של ESG.

אז מה בעצם המוצר שלנו?

המוצר הסופי שלנו הוא למעשה דוחות אנלטיים שיאפשרו לכל גורם המעורב בפיתוח של העיר לקבל את החלטות הנכונות הנסמכות על מדידות מדויקות 24/7. כמו כן חברות מסחריות כגון חברות נדל”ן, שיכולות להעריך את הנכס שלהן בהתאם לנתוני הסביבה, ((AirBnB, Trip Advisor, Booking חברות ביטוח, חברות מדיקל ופארם שיוכלו להתאים את המוצרים שלהם לנתונים המדויקים בהתאם למצב הסביבתי באזור, לאלפי חברות אנליטיקה שבנוסף לנתונים הקיימים היום מקבלים את שיכבת הדאטה הסביבתי ברזולוציה מאוד גבוה וכל גורם נוסף שיראה לנכון להשתמש במידע שאנו מפיקים. השאיפה שלנו היא להיות בין המובילים בתחום איסוף הנתונים ואנחנו פתוחים לשיתופי פעולה עם ספקי הדאטה שונים.

בימים אלו אנו מתמקדים  בהקמת Marketplace של נתונים סביבתיים. – זירה שבה בעלי הנתונים שתואמים את הסטנדרט והמתודולוגיה יוכלו לבצע ניטור של הדאטה שלהם.

על מנת למצוא פתרונות לבעיות האקלים, להוריד את פליטות גזי חממה, ליצור תחזית לעיר המודרנית – נקיה יותר ובריאה יותר לתושביה נעשה שימוש  ב-Big Data  ובינה מלכותית (AI).

תוך כדי תהליך העבודה  הגענו למסקנה שמעורבות  התושבים היא דבר הכרחי. אנו מאמינים כי גישה של ענישה כגון הליכים פליליים או קנסות אינה מובילה לתוצאות הרצויות ולכן   Sparrow מטמיעה מערכת מבוססתBlockchain   ו-Crypto במטרה לתגמל את התושבים עבור התנהגות אחראית.

ידע זה כוח ובמקרה שלנו הידע  – הנתונים שניתן להגיע אליהם באמצעות הטכנולוגיה של  Sparrow  יכולים להציל חיים. לא רחוק היום בו נבדוק את מצב איכות האוויר לפני שנצא לדרך בדיוק כפי שאנו בודקים היום את מזג האוויר או מצב הפקקים בדרך. זו בדיוק העוצמה של Sparrow   – הנגשת הנתונים המדויקים ביותר, בכל רגע נתון, לכל מי שרוצה בכך.


תמונת כותרת: Sparrow MMSB v1.2. קרדיט: Sparrow Analytics SA

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות