חמקן מן המזרח

האם סין מפתחת חמקן חדש דו מושבי? השאלה הזו התעוררה לקראת חודש אוקטובר האחרון כשצלם חובב צילם דגם דו מושבי של החמקן הסיני J-20 Mighty Dragon, ממריא ממפעלי Chengdu Aerospace Corporation בדרום מערב סין. בצילום שהופץ ברשתות החברתיות נראה המטוס מסיע לקראת המראה כשהוא עדיין לא צבוע בשכבת הצבע האחרונה שלו. השלטונות הסינים לא הגיבו לפרסום הסרטון, אבל במקביל גם לא מנעו את ההפצה שלו. חלק מההערכות מדברות על כך שמדובר בהדלפה מכוונת של השלטונות בבייג’ין.  בעבר התפרסמו תרשימים של דגם  של מטוס דומה בתצורה דו מושבית, שכונה J-20 B או  J-20 S.

חמקן J 20 של חיל האוויר הסיני צילומים: eng.chinamil.com.cn/Photo by Yu Hongchu

השאלה שנשאלת עתה על ידי מומחים בעולם היא מה המטרה של ייצור גרסה דו  מושבית למטוס החמקן שנמצא כבר שנים בשירות חיל האוויר הסיני? אחת האפשרויות היא כי הסינים רוצים ליצור דגם אימון שיאפשר הכשרת טייסים מהירה. אלא שההשערה הזו בעייתית בדיוק בשל העובדה שהמטוס הזה טס כבר כמעט עשור באופן מבצעי  בדגם החד מושבי שלו. לכן לא נראה שיש כוונה לבנות דגם הכשרה של החמקן, מה גם שסין כמו שאר העולם מתקדמת מאד בתחום הסימולטורים. בדיוק כמו שארצות הברית לא בנתה דגם הדרכה דו מושבי ל F 35 או קודם לכן ל F 22 בשל העלות הגבוהה ואיכות הסימולטורים, נראה שגם סין קיבלה את אותה החלטה. לכן האפשרות ההגיונית יותר היא שאכן מדובר בדגם דו מושבי של החמקן לצרכים מבצעיים מתקדמים. ההערכה היא כי זה שלב נוסף בהכנה לתרחישים מבצעיים בהם מטוסי קרב מאויישים יטוסו לצד פלטפורמות לא מאוישות. ההערכה הזו מתלכדת עם מספר תהליכים מרכזיים של משרד ההגנה הסיני,  בהם מחקר ופיתוח מואצים בכל הקשור לבינה מלאכותית ופיתוח פלטפורמות לא מאוישות היודעות לפעול כנחיל או כצוות קרב לצד מטוסים מאויישים. הרעיון  שעומד מאחורי ההחלטה להוסיף נווט ב J-20 Mighty Dragon הוא תפעול  מערכות שליטה ובקרה, חימושים מתקדמים ושליטה בפלטפורמות לא מאויישות , בכדי לפנות  את הטייס למשימת טיסה בלבד. הערכה היא כי הדגמים המאויישים ינהלו את הלחימה מחוץ לאזורים המאוימים, כאשר התפיסה המבצעית היא שימוש בנשק מונחה מרחוק – STAND OFF. הפרסומים הללו מתיישבים עם הדיווחים כי סין החלה לפתח דגם לא מאוייש של ה J-20 Mighty Dragon בשם  “Dark Sword”. ככל שידוע עד כה מדובר  בדגם ללא תא טייס שמצוייד במערכות אלקטרו אופטיות מתקדמות, ונשיאת חימוש בתצורה פנימית וחיצונית. ה Dark Sword” הלא מאוייש, נחשף לראשונה ב 2018 ומאז נמצא תחת מעקב של ארצות הברית שחוששת מאד מהתקדמות פרוקיט החמקנות הסיני.  מומחים העריכו כי הוא מתוכנן לנוע במהירויות גבוהות, אפילו כאלה שמתקרבות לטווח השגא קולי, תחום שבו סין פתחה פער ניכר על פני ארצות הברית.

לצד הפיתוחים הללו של החמקן  “Dark Sword.” וה J-20 Mighty Dragon הדו משובי , סין מפתחת לאחרונה גם מטוס חמקן חדש לנושאות המטוסים שלה. בשל המתיחות הגוברת בים סין הדרומי וסביב טאיוואן, החלה בייג’ין בתהליך בנייה מואץ של הכוח הימי שלה. אחד המרכיבים העיקריים הם מפציצים חמקניים שיפעלו מנושאות המטוסים, בדומה ליכולת של ארצות הברית עם מטוסי ה F-35 B של הצי האמריקני. המקביל הסיני מפותח על בסיס ה FC 31, מטוס חמקן שפותח במקביל ל J-20 Mighty Dragon למטרות יצוא ובשנים האחרונות זוכה להתעניינות של הצי הסיני. צילומים ראשונים של הדגם הימי של ה FC 31 הופיעו לראשונה ברשתות החברתיות, בדיוק באותו אופן שבו הופיעה לאחרונה הדגם הדו מושבי של ה J 20, צילומי חובבים שלא צונזרו על ידי השלטונות. ההערכה היא כי גם במקרה הזה מדובר במהלך מתוכנן של הסינים, במיוחד לנוכח העובדה שיצרנית  המטוס AVIC,  הכריזה בחודש יוני האחרון,  במהלך הסלון האווירי של   Zhuhai   כי עד סוף השנה היא תחשוף מטוס חמקן חדש.  הדגם שצולם לאחרונה סמוך למפעלי החברה  צוייד במערכת המראה מהירה catapult launch, מה שמחזק את ההשערה כי הצי הסיני בחר במטוס הזה.  על פי AVIC המטוס החדש הוא בעל יכולת שרידות גבוהה לצד חמקנות מתקדמת, משקל המראה מקסימלי של  28 טון וטווח טיסה של כ 2000 ק”מ. בתמונות שצולמו הדמיון בינו לבין ה F 35 ניכר מאד, מה שמחזק אצל האמריקאים את החשד כי סין הצליחה להשיג חלק ניכר מתוכניות החמקן המתקדם שלה.

נושאות המטוסים של סין 

זה לא סוד שסין מנסה בשנים האחרונות לסגור פערים צבאיים מול ארצות הברית בכמות ובאיכות. כיום מחזיקה סין בכוח האווירי השלישי בגודלו בעולם אחרי ארצות הברית ורוסיה. לצורך איזון אסטרטגי מול ארצות הברית באזור הפסיסי, החלו הסינים לבנות צי נושאות מטוסים. כיום מחזיק הצי הסיני בשתי נושאות מטוסים מבצעיות, LIAONING  ו SHANDONG. ה LIAONING היא נושאת מטוסים סובייטית שנקנתה לאחר התפרקות ברית המועצות מאוקראיינה ושודרגה על ידי התעשייה הצבאית הסינית.  SHANDONG שהושקה ב 2017 היא כבר מתוצרת עצמית של סין. כיום נמצאות בבנייה לפחות שלוש נושאות מטוסים נוספות, כשההערכה היא כי עד 2030 ימנה הצי הסיני בין חמש לשש ספינות כאלה. הספינות החדשות כוללות מערכות המראה אלקטרו גמנטיות – EMALS  בנוסף למערכות ההאצה מבוססות טכנולוגיית אדים –  steam-powered catapult. אתר החדשות בלומברג העריך בחודש נובמבר האחרון כי סין תשיק את נושאת המטוסים השלישית בתוך שישה חודשים.


תמונת כותרת: חמקן J 20 של חיל האוויר הסיני. צילומים: eng.chinamil.com.cn/Photo by Yu Hongchu

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות