מהפכת הדאטה בתחום הרפואה כבר כאן

שנות הקורונה גרמו לשינוי מוחלט באופן שבו רפואה מונגשת למטופלים. למרות היותן שנים מאתגרות עבור רופאים ומטופלים כאחד, הקורונה אפשרה גם גילוי של טכנולוגיות חדשות וחדשנות ששינו וישנו את פני תחום הרפואה כפי שהכרנו. שירותים כמו תורים דיגיטליים, שיחות וידאו עם רופאים, אפליקציות שירות וכד’ הם רק חלק מהשינויים שחווינו בשנים האחרונות.

כל השינויים שנעשו בשנים האחרונות על ידי מוסדות רפואיים לשיפור וייעול שירותי הרפואה גרמו לכך שהם אספו כמויות אדירות של נתונים. נתונים ממחקרי מטופלים, נתונים מרישומי בריאות, אפילו נתונים ממכשירים רפואיים לבישים ונייחים- כולם נאספו, נותחו ומשמשים כיום לביצוע פריצות דרך יומיומיות באבחון ובטיפול בחולים. דבר המאפשר להם לספק למטופלים שירות רפואי יותר אישי ונגיש.

מה זה ביג דאטה בתחום הבריאות?

ביג דאטה בתחום הבריאות מתייחס לקבוצות גדולות במיוחד של נתונים בריאותיים שנאספו ממגוון רחב של מקורות. הנתונים יכולים להגיע ממספר עצום של מקורות כולל רשומות בריאות אלקטרוניות, מחקרים רפואיים, רצפים גנומיים, מכשור רפואי, מכשור רפואי לביש, חברות ביטוח, רופאים, בתי חולים ועוד.

מערכי הנתונים הגדולים הללו הם כה מסיביים, מורכבים ומגוונים, עד שניהולם הוא כמעט בלתי אפשרי בחומרה מסורתית או בשיטות ניהול נתונים נפוצות, לכן, פתרונות מבוססי ענן עוזרים בהקמת תשתיות ביג דאטה. כשמערכי נתונים ממקורות שונים, מסביבות שונות ופורמטים שונים משולבים ומנותחים, ההשפעה על תחום הרפואה היא אדירה.

“טיפול מתקדם בחולים, טיפולים חדשניים, תרופות חדשות ופריצות דרך אחרות בתחום הבריאות מסתמכות על קבלת החלטות רפואיות ופיננסיות מושכלות המבוססות על ניתוח נתונים ותובנות מוכנות לפעולה”, אומר יניב אורן, מומחה לפתרונות טרנספורמציה דיגיטלית, במגזר הבריאות, טק ומגזר ציבורי בסיילספורס ישראל. “החשיבות של תובנות מונעות נתונים היא שהן יכולות להיות זמינות ומעודכנות בזמן אמת לספקי מידע, מטפלים ומנהלים של שירותי בריאות ומאפשרות לספק רמת שירות ואיכות טיפול גבוהה בצורה משמעותית”.

יתרונות הביג דאטה בתחום הבריאות

לביג דאטה פוטנציאל אדיר לשפר את שירותי הבריאות לטובה. ישנם כמה תחומים עיקריים בהם ניתן לראות את השיפור במיוחד:

          טיפול טוב יותר במטופלים: יותר נתוני מטופלים פירושם הזדמנות להבין טוב יותר את חווית המטופל ולשפר את הטיפול שהם מקבלים.

          מחקרים טובים יותר: נתונים מעניקים לחוקרים רפואיים גישה לכמות גדולה של נתונים ושיטות לאיסוף נתונים. כתוצאה מכך, נתונים אלה יכולים להניע פריצות דרך רפואיות חשובות שמצילות חיים.

          תוכניות טיפול חכמות יותר: ניתוח תוכניות הטיפול שעזרו למטופלים (ואלה שלא) יכול לעזור לחוקרים ליצור תוכניות טיפול טובות עוד יותר עבור מטופלים עתידיים.

          עלויות מופחתות לחולים ולספקי בריאות: שירותי בריאות יכולים לעלות הרבה. שימוש בנתונים מאפשר להפחית את עלות השגת ואספקת שירותי הבריאות על ידי זיהוי תוכניות טיפול מתאימות, הקצאת משאבים בצורה חכמה וזיהוי בעיות בריאות פוטנציאליות לפני שהן מתרחשות.

“ארגונים היום חייבים להשקיע בפתרונות טכנולוגיים יעילים שמאפשרים חיסכון בזמן, בעלויות ויעילות מבלי לפגוע בתוצאות המטופלים” אומר יניב, “כמו כן, ההשקעה בפלטפורמות טכנולוגיות כאלו מאפשרת לשפר את איכות ומהירות קבלת החלטות מבוססות נתונים בכל שכבה בארגון, מההנהלה ועד הצוותים בשטח”..

חברת סיילספורס, המובילה העולמית בתחום ה-CRM וטכנולוגיית ענן, מספקת פתרונות טכנולוגים רבים לארגוני בריאות שונים בארץ ובעולם. לאחרונה החברה השיקה את Data Cloud, ענן המציע מספר מוצרים המספקים נתונים בזמן אמת, כשלתחום הבריאות יש גרסה ייעודית בשם Data Cloud for Healthcare   המאפשר שילוב נתונים קליניים בזמן אמת והבנה לעומק של כל הדאטה של המטופל מכל מערכת, ערוץ או זרם נתונים. פלטפורמה זו משלבת נתונים מכל שלב בחוויית הלקוח אל תוך רשומת פרופיל לקוח מאוחדת, ומספק מידע קליני כדוגמת תרופות שנטל בעבר ובהווה, כמו גם נתונים לא קליניים, כמו גורמים חברתיים של בריאות, וזאת על מנת ליצור פרופיל מטופל מקיף יותר. פרופיל כזה מאפשר, לכל גורם בארגון לקבל את המידע הכי עדכני והשלם ביותר לצורך קבלת החלטה ומתן שירות רפואי מיטבי.  כמו כן, זה יוצר חווית שירות וטיפול מתקדמת יותר המספקת למטופל תמונת מבט מלאה ומאפשרת לו לקחת חלק פעיל בקידום ואימוץ תוכנית הטיפול שלו.

“מהפכת הדאטה מתבטאת בכך שארגון צריך להסתכל על כל מקורות המידע שברשותו, מערכת אדמיניסטרטיביות, מוקד אחיות, מוקד שירות, מכשור מחובר ועוד, מערכות שעד היום היו מנותקות זו מזו, ובאמצעות כלים טכנולוגיים חדשים לשלב אותם יחד עם מכשור רפואי לביש וכך להפיק תמונות נתונים אחת בזמן אמת לגבי כל מטופל”, מוסיף יניב.

פלטפורמה נוספת של סיילספורס התורמת רבות בתחום הבריאות היא פלטפורמת האנליטיקה של החברה, Tableau, שמובילה את תחום הבינה העסקית המודרני ומאפשרת לארגונים לנתח מידע מכל סוג וכמעט מכל מערכת קיימת, ולהפוך אותו לתובנות המאפשרות לקבל החלטות מצוינות המבוססות על נתונים בקלות ובמהירות. לאחרונה קופת חולים כללית הטמיעה מערכת זו על מנת לשפר את איכות ומהירות קבלת החלטות  ולאפשר למנהלים, עובדים, אנליסטים וחוקרים יכולות תחקור מתקדמות ושימוש בעומק ועושר הנתונים הייחודי לקופת חולים כללית על מנת לשפר את הטיפול הקליני ואת השירות ללקוחות כללית.

מה נראה בעתיד?

על פי נתונים של  מכון המחקר Straits Research גודל שוק הביג דאטה בתחום הרפואה הוערך בשנת 2021 ב-32.9 מיליארד דולר בשנת וצפויים להגיע ל-105.73 מיליארד דולר עד 2030. ביג דאטה בתחום הבריאות יכולים לשרת מספר רב של מטרות. בדומה לתעשיית הבנקאות, נראה כי שימוש ב-AI ובמודלים של נתונים יהיו הדבר הבולט בשנים הקרובות.

בינה מלאכותית (AI) תמלא תפקיד משמעותי בניתוח נתונים בתחום הבריאות בעשור הקרוב. לדוגמה, התחום של תמיכה בקבלת החלטות קליניות מבוססות בינה מלאכותית נמצא בצמיחה. סוג זה של תמיכה יכול להשוות מטופלים שמתאימים לפרופילים דומים בתוך מערכת, ואז הוא יכול להתריע לרופאים על מגמות בנתונים שאולי התעלמו מהם. בנוסף, השימוש בביג דאטה בתחום הבריאות יכלול בדיקות לאיתור אינטראקציות בין תרופות שמחקרים קטנים לא בהכרח יכולים לתפוס ולכך אפשר למנוע מהמטופלים לקחת שילובי תרופות מזיקים.

יניב אורן, סיילספורס קרדיט: באדיבות סיילדפורס

החלטות שמתקבלות על ידי רופאים, כמו אילו בדיקות או טיפולים לתת למטופל מסוים, מהוות 80-90% מכלל הוצאות הבריאות, כך ששימוש בבינה מלאכותית כדי לקבל החלטות מושכלות יותר יוריד את עלויות שירותי הבריאות.

“תחום הבריאות בעתיד יהיה פרואקטיבי יותר, מותאם אישית ומבוסס על מידע רב ומגוון שנאסף ממספר ערוצים”, אומר יניב. “מכשור רפואי לביש מחובר כמו שעונים חכמים, כדוגמת גלוקומטר (מד מדידת סוכר), בשילוב עם מידע קליני כדוגמת טווחי סוכר מותרים שהגדיר הרופא המטפל יהפכו להיות טריגר לפעולה יזומה מול המטופל והמטפל כאחד שכן הם יכולים להתריע על חריגה והמטופל יוכל יקבל בצורה יזומה התראה בזמן אמת המלווה בהמלצות בריאותיות/שינוי התנהגותי”.

כמו כן, בעתיד נראה כי שימוש בשירותי מיקום ומידע טופוגרפי, יוכלו לעזור לאבחן מחלות ותופעות וכך למשל אוכלוסייה בסיכון עם קשיי נשימה יוכלו לקבל עדכונים בזמן אמת והמלצות התנהגות למצבי קיצון של מזג אוויר (למשל כשיש אובך קיצוני) באזור מגוריהם.

לניתוח ביג דאטה יש פוטנציאל לשפר את תחום הרפואה, הטכנולוגיה והפיננסים בתעשיית הבריאות ואנו נראה יותר ארגוני בריאות מאמצים זאת מכיוון שזה מציע יותר יתרונות לתעשייה.

מטופלים יכולים לצפות לטיפול איכותי יותר בתוך מוסדות הבריאות ומחוצה להם, וספקי שירותי בריאות יוכלו לבנות פרופילי מטופלים בצורה רחבה ומקיפה יותר וכך לשפר את איכות הטיפול ולהגדיל את נאמנות לקוחותיהם. לביג דאטה בתחום הבריאות יש פוטנציאל גדול לכוון את התעשייה לעתיד יעיל וחסכוני יותר.


מיכל סנדר

תגובות סגורות