עליונות במרחב הספקטרום האלקטרומגנטי

ניטור הספקטרום הצבאי

ניטור הספקטרום האלקטרומגנטי (EMS) מסייע לכוחות ההגנה לייעל את ניהול התדרים. מודעות ספקטראלית לפליטת רדיו מכוונת או לא מכוונת מסייעת להגן על נכסים צבאיים ולסייע במשימות חילוץ. מערכות לניטור הספקטרום מסייעות לבדוק את הספקטרום ולאמת עם בקרת הפליטות (EMCON) ,הם גם מסייעות למפקדים לתאם את השימוש בספקטרום ולהשיג עליונות ספקטראלית.

תמונה :1 Tactical communication קרדיט: RHODE&SCHWARZ

עליונות ספקטראלית

מערכות לניטור הספקטרום יכולות לשמש במגוון רחב של יישומים ותחומי פעילות, כגון שדות אימונים צבאיים, שטחי תרגילים, שדות ניסוי, טווחי ירי, אתרי שיגור טילים ובסיסים צבאיים מכל הסוגים. באזורי פריסה ובזירות פעילות, ניטור הספקטרום מחזק את אמינות קשרי הרדיו של הכוחות הפרוסים, ובסופו של דבר תורם להצלחת המשימה.

על מנת להבטיח תוצאות אמינות, מערכות לניטור הספקטרום מציעות תכונות מקיפות לכל משימת ניטור ספקטרום הנדרשת, ישנם מגוון רחב של ציוד לשימוש נייד ונייח, ציוד עם רגישות גבוהה, יכולת ניטור פס רחב וביצועי עיבוד אות מעולים, המערכות יכולות להתמודד עם כל האותות בסביבות עבודה שונות . לאיתור גיאוגרפי של פולטים, המערכות מציעות שיטות AOA, TDOA ויכולות-Hybrid משולבות.

תמונה :2 Secure communication קרדיט: RHODE&SCHWARZ

מודעות ספקטראלית

מערכות ניטור ספקטרום חושפות את הניצול בפועל של תחום התדרים.זהו תנאי מקדים הכרחי לתכנון והקצאת תדרים.

מערכות ניטור מקלות על התכנון והקצאת תדרים על ידי זיהוי של “הרווחים הלבנים” בספקטרום, מדידות מאמתות את ניצול התדרים שהוקצו באזורים ספציפיים ומספקות מידע על אפשרות לשימוש חוזר בתדרים, מה שמאפשר הקצאת

ערוצים מדויקת יותר, ומבטיח תקשורת רדיו אמינה ללא הפרעות.

תמונה :3 Stationary spectrum monitoring קרדיט: RHODE&SCHWARZ

ניתוח תפוסת תדרים

כאשר מספר יוזרים משתמשים בתדרים יחידים בצורה מאסיבית או ממלאים פס תדרים שלם, הם יכולים לגרום להפרעות רדיו זה לזה. שיחות חסומות או מנותקות פוגעות בזרימת המידע. זה מטרד במהלך תרגילים, אך בעיה זו עלולה להוביל לחסרונות טקטיים במהלך פעולות אמיתיות.

ההיפך הוא הנכון עבור תדרים לא בשימוש או בשימוש לעיתים רחוקות: הם יכולים להציע את היתרון של רוחב פס זמין.

מערכות הניטור מבצעות מדידות תפוסה יעילות כדי לזהות עומסים גבוהים ולמצוא קיבולת זמינה ברצף התדרים. הן מציעות הליכי מדידה וניתוח אוטומטיים להערכת השימוש בפועל של ערוצים יחידים ופס תדרים שלם. הערכה זו היא הבסיס לשיפור הקצאות התדרים ומיטוב השימוש בתדרי הרדיו

תמונה :4 Transportable station קרדיט: RHODE&SCHWARZ

אימות כיסוי

בעת הקצאת תדרים או תכנון משימות, מנהלי הספקטרום חייבים להיות מודעים לכיסוי הרדיו של כל משדר כדי להבטיח קליטת אות בכל המרחב ולמנוע התנגשויות עם משדרים אחרים העובדים באותם תחומי תדרים בשטח. סימולציות עשויות לספק הערכה ראשונית, אך אינן יכולות לחשוף את הכיסוי האמיתי ואת השימוש בספקטרום בפועל.

מערכות לניטור הספקטרום מאפשרות למנהלי הספקטרום למדוד טווחי התקדמות בפועל. מדידות הן הדרך היחידה להשיג הוכחה ללינק תקשורת אמין באזורים ספציפיים. התוצאות מספקות גם אינדיקציות לתדרים שניתן להשתמש בהם שוב באתרים מרוחקים. באזורי פעילות, מדידות כיסוי יכולות אפילו לבדוק אם אויבים יכולים לזהות תקשורת רדיו ידידותית.

תמונה :5 Interference hunting קרדיט: RHODE&SCHWARZ

פתרון הפרעה אלקטרומגנטית

עם עליית מספר המכשירים האלחוטיים וציוד אלקטרוני נוסף במתקנים צבאיים ובשטח, ההפרעה האלחוטית הולכת וגדלה    . הפרעות אלו פוגעות בתקשורת וכתוצאה מכך מערערות את יכולות הפיקוד והדיווח. הפרעות אלו יכולות גם לשבש קשר עם הבקרה מרחוק ונתוני טלמטריה לטילים, רחפנים או פלטפורמות אחרות , דבר שיכול לגרום להשלכות הרסניות.

לכן, ניטור ותיאום הסביבה האלקטרומגנטית התפתח למשימה קריטית יותר ויותר.

מערכות ניטור הספקטרום הן כלים יעילים לצמצום הפרעות אלחוטיות. הם יכולים לבדוק ולפתור בעיות בשידורים ידידותיים שמשתבשים ולעקוב אחר ההפרעה שלב אחר שלב עד לזיהוי המקור שלה. הם יכולים לזהות ולמקם גיאוגרפית פליטות בערוצים משותפים וכמו כן הפרעות פעילות באופן ספורדי.

תמונה :6 MOBILE system קרדיט: RHODE&SCHWARZ

הגנה באזורים קריטיים

הספקטרום האלקטרומגנטי מהווה תחום קריטי בבסיסי אוויר, מרחבי תרגול, שדות ניסוי, טווחי ירי ובסיסים צבאיים חשובים במקומות אלו, זמינות רציפה של תדרים ספציפיים היא לעיתים קרובות גורם מכריע ליכולת התפעולית המלאה של חיישנים, נשק, פלטפורמות מאוישות ובלתי מאוישות. הפרעה בתקשורת תעופה או שיבושים בתקשורת נתונים אלחוטית עלולה לגרום להתרסקות או לתוצאות קטלניות אחרות. לפיכך, ניטור הספקטרום תפס עדיפות גבוהה יותר ויותר במתקנים צבאיים קריטיים.

מערכות הניטור עוקבות אחר תדרי רשת קריטיים 24/7 ,מזהות ומאתרות פליטות אלקטרומגנטיות חדשות מתוך או מחוץ למתקנים. תכונת אזעקה מיידית מאפשרת תגובה מהירה למצבים שונים באמצעות איתור גיאוגרפי או מידע כיווני, המערכות יכולות להוביל את הצוות למקור הפליטות ולאיום פוטנציאלי. המערכות יכולות גם להקליט נתונים אלה כדי לספק ראיות בעת הצורך.

תמונה :7 Monitoring control system קרדיט: RHODE&SCHWARZ

בקרת פליטות למניעת זיהוי

כוחות ידידותיים משתמשים באופן פעיל ב-EMS לתקשורת רדיו, ניווט, מיקוד ויישומים רבים אחרים.

בכך, הם פולטים גלים אלקטרומגנטיים שניתן ליירט ולנצל על ידי יריבים.

ע”י מציאת הגלים האלקטרומגנטים ניתן לחשוף את מיקומם של כוחות ידידותיים, כוונותיהם ומרכיבים חיוניים אחרים ,דבר  המסכן את המשימה.

שיקול מדויק של שידורים בלתי נמנעים והוצאת פקודות בקרת פליטות נאותות (EMCON) הם בעלי חשיבות עליונה.

מערכות ניטור ספקטרום יכולות לספק מידע אמין על משמעת (EMCON) על ידי זיהוי ואיתור כל פליטה בתוך

אזור מוגדר.

מפקדים יכולים להבטיח שהכוחות עומדים בדרישות (EMCON) שלהם במהלך תרגילים ומבצעים, זה עוזר לכוחות להישאר

בלתי מזוהים על ידי יריבים ולבצע באופן אמין את משימותיהם.

תמונה :8 Civil scenario קרדיט: RHODE&SCHWARZ

חיפוש והצלה

כאשר חיילים מבקשים סיוע אווירי קרוב או פינוי רפואי, מידע המפתח הנחוץ לשליחת עזרה הוא מיקום היחידה במצוקה.

אבל יחידות צבאיות שאבדו בשטח לא מוכר, חיילים פצועים או כיתות תחת אש, לעתים קרובות אינם יודעים את מיקומם המדויק. כמו כן, כלי שיט במצבי חירום במים טריטוריאליים לא תמיד יכולים לכלול את המיקומים המדויקים שלהם בקריאות העזרה שלהן.

אם כוחות ההצלה במצבים אלו יוכלו לקבל מיקום מדויק של מכשיר הקשר של המתקשר, זה יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה או כשלון במשימה. זה גם מפחית את הסיכון לתמרוני חיפוש מסוכנים שלוקחים זמן רב.

מערכות ניטור הספקטרום מאתרות במהירות את מקור קריאות החירום. לא מבוזבז זמן יקר על דיווחי מיקום לא מדויקים או חסרים, מה שמאפשר לכוחות ההצלה ליזום משימה ממוקדת מיידית ולצמצם את הסיכונים לעצמם ולחיילים במצוקה. המערכות נייחות, ניידות, ניתנות לניוד ונישאות ויכולות להגדיל משמעותית את הסיכויים להישרדות של חיילים במצוקה.לחברת Rohde&Schwarz ניסיון רב בניהול ואינטגרציה של מערכות לניטור הספקטרום. סטנדרטים פנימיים של החברה מבטיחים בקרת איכות מקיפה ומבנה ארגוני יעיל, כמו כן גם צוותים עם ניסיון רב שנים בטכנולוגיות השונות  המהווים בסיס חזק לפרויקטים מוצלחים.

תוכניות ההכשרה תורמות ללקוחות בתפעול המערכות וקורסי ההכשרה התפעוליים משלבים לימוד בכיתה עם הכשרה מעשית במערכות.בשטח המדריכים מלמדים חומר לימודי מוכן היטב המותאם לרמת הידע האישית של המפעילים.

לאחר הפעלת המערכות, Rohde&Schwarz מספקת תמיכה מקיפה ושירות מלא לאורך כל מחזור החיים. זה כולל עדכוני תוכנה ושדרוגי חומרה – למשל, להרחבת טווחי תדרים, שיפור פונקציות המערכת או הרחבת מספר תחנות הניטור. הלקוחות נהנים משירותי תחזוקה והכשרה נוספים כדי להבטיח את תפעולן המוצלח של מערכות ניטור הספקטרום שלהם בטווח הארוך.


קרדיט: RHODE&SCHWARZ

רודה שוורץ ישראל

תגובות סגורות