לטאה ביונית

Robotics נחשבת לחברה פורצת דרך ברובוטים המטפסים שלה. הצי האמריקני בחר באחד הרובוטים של החברה, מבוסס בינה מלאכותית, לצורך תחזוקת המשחתות ממשפחת  Arleigh Burke. גם איחוד האמירויות בחרו ברובוט של החברה לצורך תחזוקת קווי הגז הטבעי והפחתת פליטות גזי חממה.

אחד התחומים המרתקים במחקר ופיתוח טכנולוגי הוא היכולת לזהות לנתח, להעתיק ולהפוך תכונות טבעיות ליכולות מכניות ודיגיטליות. זה לא סוד שביומכניקה הולכת ותופסת מקום נכבד בעולם הדיגיטלי. דוגמה מעניינת מאד לכך היא רובוט מתקדם שמחקה למעשה תנועת לטאה ומאפשר סריקה דיגיטלית של משטחים גדולים. המוצר של חברת Gecko Robotics בנוי על בסיס משטח דביק שסורק אובייקטים שבצורה אנכית ואופקית. הרעיון של החברה הוא למשל להשתמש ברובוט הזה כדי לסרוק דופן של ספינות בכדי לאסוף נתונים על שחיקה, סדקים ובכלל התנהגות החומר המתכתי לאורך זמן. הרעיון של “תחזוקה חכמה” אמור לא רק לזהות תקלות וכשלים קיימים, אלא גם לזהות כאלה לפני שהם קורים. “הרובוטים שלנו אוספים פי 1000 מידע מכל כלי בדיקה אחר ובמהירות הגדולה פי 10”. נכתב באתר החברה. הרובוטים המטפסים של Gecko Robotics משמשים גם לתחזוקה שוטפת של מיכלי ענק בעיקר בתחנות כוח ובתי זיקוק. בנוסף ניתן לעשות בהם שימוש לתחזוקת גשרים ותשתיות צנרת גדולות.

ג’ק לוסארריאן מייסד Gecko Robotics ליד רובוט מטפס צילום: Gecko Robotics

רובוט של Gecko סורק דופן מיכל צילום: Gecko Robotics

רובוט MONARCH סורק דופן של משחתת אמריקנית צילום: Gecko Robotics

“השילוב של יכולות הרובוט של  Gecko Robotics עם בינה מלאכותית הוא מכפיל כוח משמעותי” אומר בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית FOX, דאג פיליפון, יזם הייטק וגורו טכנולוגי מוביל בארצות הברית המתמחה בפיתוחים לשוק הבטחוני. “כשאני מביט כיום על שדה המערכה המודרני, אני מבין שהחלטות חייבות להתקבל מהר, בכל תחום. לכן הרובוט הזה שמצוייד בבינה מלאכתית מתקדמת מאד הוא בעיני מכפיל כוח. היכולת לחזות תקלות עוד לפני שהן קורות מגביר באופן משמעותי את הנצילות המבצעית של הכלים. אני מתרשם מאד מהשילוב שעשתה Gecko Robotics בין רובוט מיכני מתקדם לבינה מלאכותית. מעבר לשימוש הצבאי שלו הרובוט הזה יכול לשמש למיגוון תחומים שמצריכים בחינה מדוייקת של מצבי חומר”.

  Gecko Robotics הוקמה ב 2013 בפיטסבורג פנסילבניה על ידי ג’ק לוסארריאן כחברת סטראט אפ של מהנדס חשמל צעיר. את ההשראה לרובוט הלטאה הוא קיבל במהלך חופשה שלו בקוסטה ריקה. בשל גשם כבד לוסארריאן  נאלץ לישון על ערסל, ואז הבחין בלטאות שמטפסות על העצים הגבוהים בכדי להימלט מהמים, ומכאן הוא שאב את הרעיון הבסיסי שלו.

כיום  Gecko Robotics מציגה שתי משפחות רובוטים עיקריות בליין המוצרים שלה, MONARCH ו TOKA. ה TOKA הם רובוטים בעלי משטחים מגנטים גלגליים חזקים במיוחד המאפשרים בחינה נרחבת ומדוייקת מאד של חומרים מתכתיים המשלבים סיבי פחם – CARBON STEEL. אחד השימושים האפשריים הן ספינות סוחר גדולות שמובילות אלפי מכולות. הרובוטים הללו בנויים לעבוד בתנאי מזג אוויר קשים ועל פני משטחים מגוונים. המשפחה השניה,  MONARCH היא למעשה פלטפורמה מודולרית בעלת אפליקציות שונות לבחינת חומרים בעלי כמה שכבות. ל MONARCH  יש יכולת ניווט עצמאית מתקדמת   לסריקה של משטחים לא אחידים. הייעוד שלו הוא בחינה של מבני בטון גדולים כמו סכרים או גשרים.

הצי האמריקני החל בשנה שעברה בפרויקט ראשוני של תחזוקה בעזרת הרובוטים המטפסים של Gecko Robotics בשתי משפחות של ספינות, משחתות מדגם Arleigh Burke  ומערך הספינות האמפיביות שמשמש את המארינס לפשיטות חוף. “השימוש ברובוט MONARCH בצי האמריקני יוצרת עבורם תחזוקה חכמה ולא מודלורית” אומר פיליפון. “במקום להחליף חלקים על בסיס שעות העבודה שלהם, בהתאם לספר הוראות ישן, הרובוט של Gecko מאפשר להם לזהות במדוייק ולהחליף את החלקים השחוקים בלבד. במילים אחרות, לא לתקן את מה שלא צריך תיקון”. כחלק מהפרויקט הניסיוני הזה, הצי אוסף ומנתח את המידע העצום שאוספים הרובוטים של  Gecko, בכדי ליצור מודל תפעול חדש לספינות הללו תוך בניית יכולת חיזוי תקלות.

בתחילת מאי חתמה Gecko Robotics  על חוזה תחזוקה עם חברת האנרגיה  Al Masaood  מהאמירויות. במסגרת החוזה בשווי של 30 מיליון דולר, Gecko Robotics תספק רובוטים לתחזוקת אתרי אחסון הגז של החברה בכל רחבי איחוד האמירויות. בהודעה שהוציאו שתי החברות לאחר חתימת החוזה מתברר שהרובוטים ישמשו גם לניטור פליטת גזי חממה, במטרה לספק בהמשך מודל שיביא להפחתת רמות הפליטה. בנוסף הרובוטים אמורים לסרוק את קווי הצנרת הארוכים בכדי לאתר שינויים בעובי הדפנות. בשנה האחרונה ביצעה Gecko Robotics פיילוט באמירויות שהכפיל את תמונת מיפוי התשתיות של Al Masaood, ועל פי ייעל הגדיל ב 93% את העבודה הידנית שנעשתה בהפעלת המערכות. כך למשל הרובוט החילף את הפיגומים שנבנו סביב מתקני האחסון הגבוהים, ובכך ייעל את עבודת התחזוקה ב 33%.

“הסיבה שבחרנו ב Gecko Robotics היא בשל היכולת שלהם להביא טכנולגיית עילית לעולם התעשייתי המסורתי”, אמר במעמד החתימה אחמד אל טאניר, מנכ”ל  Al Masaood. “השילוב של יכולות הרובוטים הללו לנטר את הפליטות תאפשר לנו להוריד באופן משמעותי את פליטת גזי החממה שלנו ולייעל באופן משמעותי את התהליכים הישנים”.


רובוט לטאה של Gecko Robotics. צילום: Gecko Robotics

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות