סגירת פערים מהירה

הנשק ההיפרסוני ממשיך להעסיק את שלוש מעצמות העל, ארצות הברית, סין ורוסיה. הנשק הזה שאמור לחדור את מערכות ההגנה האוויריות הנוכחיות משרטט מחדש את יחסי הכוחות בעולם. בינתיים הצבא האמריקני נמצא בנחיתות מול שאר המעצמות מאחר ואין לו עדיין מערכת מבצעית. בממשל האמריקני מודאגים מאד מכך ולכן הקונגרס האמריקני מזרים לצבא בשנים האחרונות תקציבי פיתוח גדולים בכדי לסגור את הפער המסוכן הזה שמעמיד את  ארצות הברית בעמדתת נחיתות.

האם צבא ארצות הברית על כל הזרועות שלו עומד בפני סגירת פערים אסטרטגים מול רוסיה וסין בכל הקשור לנשק היפרסוני? על פי פרסום משותף של חברת לוקהיד מרטין וחיל האוויר האמריקני מתחילת אפריל האחרון, נראה שכן. ב 17 במרץ השנה בוצע ניסוי מוצלח של מערכת הנשק ההיפרסוני החדשה מדגם ARRW AGM-183A  – Air-launched Rapid Response Weapon. מדובר בטיל ששוגר ממפציץ B-52H Stratofortress בשדה הניסויים האמריקני Reagan באיי מרשל באוקיינוס הפסיפי. בהודעה הרשמית לא דווח על תוצאות הניסוי והאם היה מוצלח או לא. אבל, מהודעת לוקהיד מרטין שבה נאמר במפורש כי החברה סיימה את שלב הניסויים – end-to-end flight test – ניתן ללמוד כי זה היה ניסוי משמעותי מאד, כנראה אחרון לפני כניסה ליצור סדרתי. “אנחנו בטוחים ביכולת המתקדמת שהצגנו” נאמר בהודעת הסיכום של לוקהיד מרטין, “מערכת ה AGM-183A ARRW הוכיחה עצמה בניסויים האחרונים ועתה היא מוכנה למסירה לחיל האוויר האמריקני. הידע והניסיון שנצברו במהלך פיתוח המערכת הזו יאפשרו לנו למסור לחיל האוויר האמריקני נכסים היפרסוניים נוספים”.

פרויקט ה AGM-183A ידע לא מעט עליות ומורדות במהלך שלבי הפיתוח שלו. בשלושה ניסויים שונים מתוך כשמונה הטיל נכשל, כאשר מנוע הסילון שלו, לא נפתח מיד אחרי ההטלה ממטוס ה B 52. בעקבות כשלון הניסויים הודיע בשלב מסויים חיל האוויר כי הוא מבטל את הפרויקט, אבל למרות זאת הפיתוח נמשך על ידי לוקהיד מרטין. נראה שהעובדה ששני הניסויים האחרונים בדצמבר 2023 ומארס 2024 הצליחו במלואם מעידה כי הטיל הגיעה כנראה לבשלות טכנולוגית.

דובר חיל האוויר האמריקני אמר לאתר DEFENCE NEWS  מיד אחרי הניסוי במארס האחרון כי “בניסוי האחרון נאספו מידע ונתונים חשובים להמשך פיתוח המערכת”. סימנים נוספים לכך שהניסוי היה מוצלח והוא למעשה השלב המסכם, ניתן לראות בעובדה שחיל האוויר האמריקני לא ביקש תקציב פיתוח נוסף מהקונגרס וכרגע לוקהיד מרטין  לא מתוכננים ניסויים נוספים.

ה AGM-183A הוא מערכת היפרסונית גולשת שחיל האוויר האמריקני החל לפתח ב 2018. הטיל מונע על ידי מנוע עוצמתי שמאיץ אותו בכל שלבי המעוף ובשלב הסופי הוא מתחיל לגלוש במהירות לעבר המטרה. תקציב הפיתוח הראשוני של הפרויקט עמד על 418 מיליון דולר. ב 2020 ממשל טראמפ הגדיל את תקציב הפיתוח ב 23 אחוזים. ההערכה היא כי עלות כל טיל היא כ 15 מיליון דולר כשהכוונה של חיל האוויר האמריקני להצטייד ב 300 טילים בעלות כוללת של 5.3 מיליארד דולר. ההערכה היא כי ה AGM-183A יותאם לכל סוגי המטוסים שבצי האמריקני, אם כי על פי פרסומים שונים חיל האוויר ייעד אותו בתחילה רק למערך המפציצים האסטרטגיים B-1S, שמתוכננים לשאת יותר מ 20 טילים בכל גיחה.

מטוס B 52 עם טיל ניסוי AGM-183A צילום: Giancarlo Casem/U.S. Air Force

משמעות האיום ההיפר סוני

נשק היפרסוני הוא גוף שטס 5 מאך, פי חמישה ממהירות הקול,. בכדי להביןאת השוני שלו מנשק סופרסוני נבחן ירי לעבר ספינה בים.  טיל היפרסוני שנורה לעבר ספינה ממרחק של 160 ק”מ מגיע אליה בתוך 105 שניות. המשמעות של הנתון הזה היא כי מערכות הספינה אמורות לזהות את האיום ההיפרסוני בשלב מוקדם ולהוציא אליו מיירט שיוכל לפגוש אותו רחוק ככל הניתן מהספינה. לצורך השוואה והבנת האיום, נשווה את היכולת ההיפרסונית לזו הקיימת בתחום טילים נגד ספינות. כיום רוב הטילים נגד ספינות טסים מתחת למהירות הקול, כך שטיל שנורה ממרחק 32 ק”מ יטוס במשך 4 דקות, טיל היפר סוני יעבור את המרחק ב 48 שניות. לכן, בכדי ליירט טיל היפרסוני חייבים מיירטים מהירים יותר, חלקם היפרסוניים בעצמם בכדי לפגוש את האיום הזה רחוק ככל האפשר.

מטוס B 52 עם טיל ניסוי AGM-183A צילום: Giancarlo Casem/U.S. Air Force

האם ארה”ב יירטה נשק היספר סוני רוסי?

בדיוק לפני שנה דיווח הצבא האוקראיני כי הצליח להפיל טיל רוסי מסוג Kh-47 Kinzhal בעזרת טיל מיירט אמריקני מדגם PAC 3  Patriot. מפקד חיל האוויר האוקראיני טען כי הטיל הופל מעל שמי קייב לאחר ששוגר ממטוס קרב מדגם מיג 31 משטח רוסיה. האמריקנים שהיו בתחילה ספקנים לגבי ההודעה האוקראינית, החלו לחקור את האירוע ובינואר השנה, אחרי שחיל האוויר האוקראיני יירט עוד שישה טילי Kh-47 Kinzhal , על ידי מערכות הפטריוט, אישר מקור אמריקני בכיר לניו יורק טיימס כי אכן מערכות הללו מצליחות להיות אפקטיביות נגד הנשק הרוסי המתקדם.


הדמיית שיגור AGM-183A. איור: לוקהיד מרטין

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות