חדשות היום

HPE מציגה מחקר בינלאומי: עודף הבטחון של ארגונים ביישום AI גורם להם להתעלם מסיכונים גדולים

  • הארגונים לא מצליחים להבין את היקף משאבי המיחשוב והרשת הנדרשים לאורך מחזור החיים של יישום AI: פחות ממחצית ממנהלי ה- IT הודו שיש להם הבנה מה נדרש ליישום ושימוש ב- AI
  • בעוד שניהול נתונים סומן כאחד המרכיבים הקריטיים ביותר להצלחת בינה מלאכותית, רק 7% מהארגונים יכולים לשלוף נתונים בזמן אמת ורק 26% הקימו מודלים של ממשל נתונים ויכולים להריץ ניתוחים מתקדמים
  • למרות התפקיד המשמעותי של יועצים משפטיים ומומחי תאימות לרגולציה, 22% ממובילי ה- IT כלל לא מערבים צוותים משפטיים בקביעת אסטרטגיית ה- AI

על פי מחקר שנערך ביוזמת HPE (Hewlett Packard Enterprise) בקרב מקבלי החלטות בתחום ה- IT כמעט מחצית מן המשיבים מאמינים שהארגונים שלהם ערוכים לחלוטין לממש את היתרונות של ה- AI. עם זאת, המחקר חושף פערים קריטיים באסטרטגיות שלהם, כגון חוסר התאמה בין תהליכים ומדדים וכתוצאה מכך לפיצול בגישות יישום, אשר יקשה עליהם להוציא לפועל את אימוץ ה- AI.

במחקר – “לתכנן את יתרונות ה- AI שסקר למעלה מ- 2,000 מנהלי IT ב- 14 מדינות, נמצא שבעוד המחויבות ברחבי העולם ל- AI מביא לצמיחה בהשקעות, ארגונים מתעלמים מתחומים חשובים המשפיעים על יכולתם להביא ליישום מוצלח של בינה מלאכותית – כולל רמות נמוכות של בשלות נתונים, ליקויים אפשריים ברשתות התקשורת, הקצאת משאבי מיחשוב לא נכונה, התעלמות משיקולים אתיים והתאמה לדרישות רגולציה. המחקר גם חשף נתק משמעותי בין האסטרטגיה לבין הבנת התחום, שעלולים להשפיע לרעה על החזר ההשקעה העתידי (ROI).

על פי המחקר, בעוד שארגונים מבינים בבירור שניתן להשיג תוצאות טובות באמצעות בינה מלאכותית בזכות נתונים איכותיים, רמות בשלות הנתונים שלהם נמוכות. רק אחוז קטן (7%) מהארגונים יכולים לשלוף נתונים בזמן אמת ורק 26% הקימו מודלים של ממשל נתונים ויכולים להריץ ניתוחים מתקדמים.

מדאיג יותר, פחות מ- 60% מהנשאלים אמרו שהארגון שלהם מסוגל לטפל בכל אחד משלבי הכנת הנתונים העיקריים לשימוש במודלים של AI –59% אמרו שהם ערוכים לטיפול בגישה לנתונים, 57% ערוכים לאחסון הנתונים, 55% לעיבוד הנתונים ו- 51% בלבד ערוכים להתאוששות מאסון.  נתונים אלו עלולים לאר רק לפגוע בתהליך יצירת מודל ה- AI, אלא גם מגבירים את ההסתברות שהמודל יספק תובנות לא מדויקות ו- ROI  שלילי.

פער דומה הופיע כאשר המשיבים נשאלו לגבי דרישות המחשוב והרשת לאורך מחזור החיים של AI מקצה לקצה. על פניו, נראה שרמות האמון גבוהות בהקשר זה: 93% ממובילי ה-  IT מאמינים שתשתית הרשת שלהם ערוכה לתמוך בתעבורת בינה מלאכותית ו- 84% מסכימים למערכות שלהם יש מספיק גמישות ביכולת המחשוב כדי לתמוך בדרישות הייחודיות בשלבים שונים של מחזור החיים ה- AI. אך פחות ממחצית ממנהלי ה-  IT הודו שיש להם הבנה מלאה של מה הדרישות של עומסי העבודה השונים של הבינה המלאכותית לתרגול, כוונון והסקת מסקנות ולכן לא ברור באיזו מידה הם יכולים לעמוד בדרישות.

“אין ספק שאימוץ ה- AI על ידי ארגונים תופס תאוצה וכמעט כל מנהלי ה- IT מתככנים להשקיע ב- AI בשנה הקרובה”, אמרה סילביה הוקס, סגנית נשיא, HPE Aruba. “ממצאי המחקר שערכנו מציגים בבירור את התוכניות ליישום בינה מלאכותית, אך הם גם מדגישים שיש עיוורון בנושאים מסויימים כגון – חוסר באסטרטגיה מתאימה ומעורבות נמוכה של מחלקות הארגון שעלולים למנוע מארגונים להצליח”.

התעלמות מקשרים בין עסקיים, ציות לרגולציה ואתיקה

עוד נמצא במחקר כי ארגונים אינם מצליחים לחבר את כל הנקודות בין תחומי מפתח בעסק, כאשר למעלה מרבע (28%) ממנהלי ה- IT מתארים את גישת ה- AI הכוללת של הארגון שלהם כ”מפוצלת”. כראיה לכך,

למעלה משליש (35%) מהארגונים בחרו ליצור אסטרטגיות בינה מלאכותית נפרדות עבור פונקציות בודדות, בעוד ש-32% יוצרים קבוצות שונות של יעדים בסך הכל.

נקודה מסוכנת יותר היא ההתעלמות המוחלטת של ארגונים מהיבטים אתיים והציות לרגולציה, למרות שגופי רגולציה בודקים יותר ויותר נושאים אלו. 13% ממנהלי ה- IT אמרו שציות לרגולציה פחות קריטיים להצלחת בינה מלאכותית ו- 11% אמרו שאתיקה פחות קריטית להצלחת בינה מלאכותית.  בנוסף, התוצאות הראו שכמעט 1 מכל 4 ארגונים (22%) כלל לא מערבים צוותים משפטיים בשיחות האסטרטגיה אודות ה- AI בארגון שלהם.

כאשר ארגונים רצים במהירות כדי להדביק את הבאזז סביב בינה מלאכותית, התחשבות בנקודות אתיות ותאימות לרגולציה, עסקים מסתכנים בחשיפת הנתונים הקנייניים שלהם – אבן יסוד לשמירה על היתרון התחרותי שלהם ולשמירה על המוניטין של המותג שלהם. ארגונים חסרי מדיניות אתית בינה מלאכותית מסתכנים בחשיפה להשפעות שליליות על המותג של החברה, אובדן מכירות או קנסות יקרים ומאבקים משפטיים.

אודות הדוח:

בינואר 2024, HPE הזמינה את Sapio Research לבצע סקר כדי לבחון היכן נמצאים עסקים במסעות הבינה המלאכותית שלהם, והאם הם נוקטים בגישה הוליסטית מספיקה כדי להביא להצלחה. הסקר כלל למעלה מ-2,400 מקבלי החלטות בתחום ה-IT ב-14 שווקים (אוסטרליה/ניו זילנד, ברזיל, צרפת, גרמניה, הודו, איטליה, יפן, מקסיקו, הולנד, סינגפור, דרום קוריאה, ספרד, בריטניה/אירלנד וארה”ב). מובילי IT אלה עובדים בחברות של יותר מ-500 עובדים במגוון ענפים.


קרדיט: יח”צ

מערכת ניו-טק מגזינים בע"מ

תגובות סגורות