כוח עליון

עליונות אווירית עתידית, אחד הפרויקטים היקרים ביותר של חיל האוויר האמריקני, נמצא בימים אלה בבחינה מחדש. הפרויקט שכולל פיתוח מטוס עליונות אווירית חדש לצד פלטפורמות בלתי מאויישות שיפעלו איתו בלהק, מתברר כיקר מאד. בנוסף גוברים הקולות כי הוא לא מתאים לזירת האיום המתפתחת בסין.

ב 17 ביוני השנה יצרנית המטוסים לוקהיד מרטין הכריזה על אבן דרך משמעותית באחד מהפרויקטים המוצלחים ביותר שלה, מטוס הקרב החמקן  F 22 RAPTOR. אחרי שני עשורים בשירות מבצעי  ו 187 מטוסים שיוצרו, רושם המערך הזה 500,000 שעות טיסה. ללא ספק מדובר בציון דרך חשוב של המטוס שביצע את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בעידן החמקנות. על בסיס הטכנולוגיה של ה F 22 RAPTOR, ארצות הברית פיתחה וייצרה בהמשך גרסה רזה ומודרנית יותר של מטוס קרב חמקן רב משימתי,  ה F 35.

לאחרונה חזר ה F 22 RAPTOR לכותרות, לאחר שמפקד חיל האוויר האמריקאי הגנרל קנת וייסבאך, אמר בראיון שנתן למכון מחקר בוושינגטון, כי למטוס הזה אין ממש תחליף בכל הקשור לעליונות אווירית, גם כאשר בוחנים את הפרויקט העתידי של חיל האוויר האמריקני ה NGAD –  Next Generation Air Dominance. בהמשך לדברים האלה דיבר הגנרל וייסבאך על כך שיש לחיל האוויר תכניות לשדרג את ה RAPTOR  בכדי להאריך את השירות שלו. עד כה לא פירסם חיל האוויר האמריקנישום פרט על התכנית הזו. לפני שלושה חודשים צולם אחד ממטוסי ה F 22 עם מיכלי דלק חדשים בתצורה חמקנית, מה שמעיד על כך שהתכנון הוא  להאריך את טווח הטיסה שלו בכדי להתאים אותו למשימות נוספות.

בארצות הברית מתנהל בחודשים האחרונים ויכוח באשר לעתיד המטוס, כאשר צצים הרבה מאד סימני שאלה לגבי תכנית ה NGAD. בתכנית  הזו אמור חיל האוויר האמריקאי לקבל מטוס חמקן מאוייש מדור שישי, בעל יכולות משופרות של אוויוניקה ומערכות נשק, כאשר גולת הכותרת היא היכולת שלו לטוס בלהק משולב עם פלטפורמות בלתי מאוישות, ולשלוט באופן אוטונומי על ניהול המשימה. אלא שהתוכנית הזו כרגע נמצאת בבחינה מחודשת. בסוף חודש יולי האחרון אמר מזכיר חיל האוויר האמריקני, פרנק קנדל בכנס מקצועי בבריטניה, כי פרויקט ה NGAD  נבדק באופן יסודי מחדש בכדי לוודא שהוא אכן עונה על הצרכים המבצעיים העתידיים שמציב האיום הסיני שמתפתח באוקינוס הפסיפי, ולא רק שם. בנוסף נראה שבארצות הברית נרתעים מהמחיר של המטוס המאוייש החדש שמתקרב ל 300 מיליון דולר ליחידה, מחיר של שלושה וחצי מטוסי  F 35. “לפני שאנחנו מתחייבים לייצור המוני ורכישה אנחנו רוצים לבחון שפרוקיט ה NGAD אכן עונה על הצרכים המבצעיים שלנו. ולכן הדברים הללו נבחנים בקפדנות לפני גיבוש תקציב 2026”, אמר קנדל, ומיד עורר גל של סימני שאלה בעניין היכולת האמריקנית לשמר את היתרון האיכותי שלה בעולם בכלל, ומול סין בפרט.

אחת האפשרויות שנבחנת כעת היא ביטול הגרסה המאוישת של ה NGAD והתמקדות בפיתוח פלטפורמות בלתי מאויישות מתקדמות. המשמעות של הצעד הזה היא המשך התבססות לעוד עשור לפחות על מערך של  ה F 22 RAPTOR. ולמרות הדברים האלה ההחלטה לשלוח 32 מטוסי F-22 Block 20 ישנים לאחסנה, עדיין עומדת  בעינה.

תמונה: מבנה של מטוסי 22 F
צילום: Airman by photo Force Air .S.U
Mullen Dustin Class st1

הסיבה לכך היא בעיקר עלות השדרוג של המטוס. העלות השנתית של הפעלת המטוס עומדת על 15 מיליון דולר ליחידה, שזה כעשירית ממחיר הקניה שלו. בנוסף,  יצרנית המטוס לוקהיד מרטין סגרה כבר את קווי הייצור שלו, והסבה אותם לייצור של מטוסי  F 35.

ההחלטה הזו גוררת לאחרונה קולות בארצות הברית הקוראים למכור את המטוסים  האלה לישראל בכדי לשמור על היתרון האיכותי שלה באזור, כל שכן אחרי ה 7/10. אלא שעל פי החוק האמריקני, מכירת המטוס הזה אסורה למדינה זרה, ולכן מהלך כזה ידרוש מאבק פוליטי בין בקונגרס. בזמן חתימת הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ והמחוייבות האמריקאית למכור מטוסי F 35  לאמירויות, עלתה האפשרות לאשר את מכירת ה F 22 לישראל תחת כהונתו של הנשיא טראמפ, מהלך שלא הבשיל מעבר לשמועות.

תמונה: טיסת אימון של 22 F בנברסקה
צילום: Josh by photo Force Air .S.U
Released/P

הסערה הפוליטית סביב ה F 22

בשנת 2009, לאחר משבר הסאב פריים בארצות הברית החליט ממשל אובמה לחתוך באופן דרמטי בתקציבי ההצטיידות של חיל האוויר האמריקני. ה F 22 RAPTOR עמד במרכז הויכוח בין הממסד הביטחוני לממשל הדמוקרטי. הקונגרס בסופו של דבר הצביע בעד צמצום תכנית ההצטיידות במטוס וחתך את מספר המטוסים מ 750 ל 187. שר ההגנה דאז, רוברט גייטס הגדיר את המהלך כהכרחי ונכון משום ש “ה F 22 אינו מתאים יותר לצרכים הביטחוניים של ארצות הברית”. גם הנשיא אובמה הגדיר את ה F 22 “צורך לא נחוץ”, ואפילו איים לפני ההצבעה על קיצוץ התכנית, כי אם היא לא תעבור הוא ישתמש בזכות הוטו שלו לכפות את המהלך. 16 שנים אחרי ההחלטה הזו, חיל האוויר האמריקני ניצב בצומת החלטה קריטי מבחינתו לנוכח איומים גוברים מסין ורוסיה, כאשר כל אחת מהן מציבה מטוס חמקן מקביל מול ה F 22.


תמונת שער: זוג מטוסי 22 F
צילום: by photo Force Air .S.U
Lock Jeremy .Sgt M

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות