מודרניזציה עבור מסוקי הבלקהוק – עכשיו זה הזמן

צבא ארה”ב בוחן את אתגרי העתיד באופן שוטף: האתגרים, המשימות והמורכבויות המבצעיות בהן יצטרך לעמוד יהיו גדולים יותר: פעילות רחוקה יותר מעל שטחי ים או יבשה, סביבה של מגוון פלטפורמות מחוברות באותה המשימה ועל אותה רשת התקשורת ואיומים רבים ומתחוכמים יותר.

מסוק ה-UH-60M “בלקהוק” מתוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי הוא אבן יסוד בתעופה העולמית הצבאית וימשיך להיות כזה גם באתגרי העתיד. שדרוג מסוקי ה-UH-60M באמצעים נקיטת צעדים להורדת סיכונים ועלויות, יאפשר לצבא ארה”ב ומפעילי המטוס הנוספים ברחבי העולם להיות מוכנים לאתגרים הבאים.

כל חייל בצבא ארה”ב מכיר את מסוק הבלקהוק. בין אם הוא משמש ככלי לתובלת חיילים למשימות או לבסיסים, משמש להבאת אספקה או למשימות הומניטריות. מעל 2,100 מסוקי בלקהוק פעילים כיום בצבא ארה”ב. המסוקים ידועים ביכולותיהם, באמינותם ובמוכחות המבצעית שלהם לבצע מגוון משימות.

הגמישות המבצעית של המסוק מתבטאת ביכולת לשדרג ולהוסיף יכולות בצורה קלה ויעילה כלכלית. הכנסת יכולות או טכנולוגיות חדשות למסוק מהוות “החזר השקעה” טוב למשלם המיסים האמריקאי ומתבצעות בקלות ובמהירות. סיקורסקי משקיעה רבות בטכנולוגיות ותכנונים מוקדמים לייעל עוד יותר את תהליכי הפיתוח והאינטגרציה במסוקים. ביצוע תוכנית שדרוגים ממוקדת עכשיו, תאפשר לצבא ארה”ב והקונגרס לסלול את הדרך למסוק עוצמתי יותר, דיגיטלי, מחובר ומרושת שיאפשר למפקדי השטח יתרון מבצעי נוסף בשדה הקרב העתידי.

מסוק UH-60M  של צבא ארה”ב

 יותר טווח ומשקל למפקד הדיוויזיה

אזור האינדו-פסיפיק מאופיין באיים רבים, תכסית שטח בגבהים משתנים וסביבה מאתגרת. מפקדי היחידות של צבא ארה”ב סומכים על מסוקי הבלקהוק להעביר בבטיחות ובמהירות חיילים ואספקה לטווחים ארוכים. מסוק ה-UH-60M יציג בהמשך את מנועי ה-ITE (Improved Turbine Engine) שיאפשרו למפקדים יותר אפשרויות בתכנון המשימה. המנועים יספקו כח גדול יותר יחד עם חיסכון בדלק, מה שיאפשר לטוס רחוק יותר ועם משקל רב יותר בכל משימה. למעשה, השילוב הנ”ל הוא מה שכל מפקד רוצה, יחד עם חיסכון כלכלי או עלויות יקרות לפתרונות אחרים. סיקורסקי תשתמש בכל המידע שנאסף עד כה בשימוש במנועים אלה באב הטיפוס שתוכנן עבור פרויקט ה-FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) לצורך האצת והקלת תהליך האינטגרציה במסוק הבלקהוק.

מנועי ה-ITE מותאמים לשימוש במגוון פלטפורמות, כך שהמסקנות מהשימוש בהם בצורה מבצעית תוכל לשרת את צרכי הצבא בפרויקטים נוספים בהמשך הדרך.

מודעות מצבית ופעילות ברשת

איומים מתקדמים דורשים חיישנית מתקדמים שישמשו כעיניים והאוזניים של המפקדים במשימה. אחד הפיתוחים שנמצאים בתוכנית הצבא האמריקאי הוא רחפנים קלי משקל (Launched Effects) שטסים בלהקות ומזינים את הכוחות במודיעין יקר ערך. הרחפנים הללו אמנם יהיו בעלי יכולות גבוהות, אך טווח קצר. הם יזדקקו למסוק שישא אותם לאזור העבודה, ישגר אותם וישלוט בהם.

מסוק הבלקהוק מסוגל לעשות זאת, בעזרת כמה שדרוגים. שיגור והפעלת הרחפנים בשדה הקרב, שתאפשר גמישות מבצעית לאיסוף המודיעין. צבא ארה”ב וסיקורסקי החלו בניסויים לצייד את מסוקי הבלקהוק עם רחפני ה-LE. סיקורסקי מביאה עימה את הניסיון בהתקנת פיילונים ומערכות בקרת נשק במסוקי בלקהוק מדגמים אחרים אשר יכולים לסייע בהאצת שילוב רחפני ה-LE במסוק ה-UH-60M. זוהי אפשרות נוספת להעתיק יכולות והשקעות מפרויקט ה-FARA למסוקים אחרים בהקדם.

מסלול בטוח לבלקהוק דיגיטלי                      

הטכנולוגיה מתקדמת מהר, וצבא ארה”ב זקוק לדרכים זולות לשמור את המסוקים הותיקים שלו מעודכנים בטכנולוגיות החדשות ביותר. זוהי הסיבה שאסטרטגיית MOSA (Modular Open Systems Approach) של הצבא האמריקאי חשובה כל כך. היא יוצרת יסודות דיגיטליים סטנדרטיים כמו חיישנים, רדיו או אוויוניקה, שניתנים לשדרוג קל יחסית לאורך זמן. סיקורסקי פיתחה גרסה דיגיטלית ראשונית עבור מסוק ה-UH-60M, שתאפשר להשתמש במגוון היתרונות של ה-MOSA ללא העלויות של שינויי ארכיטקטורה גדולים במסוק. הקיט הדיגיטלי, הידוע בכינוי Scalable Digital Backbone, יאפשר דיגיטציה קלה יותר והמהירה יותר, שתאפשר הורדה בעלויות ובזמני השדרוג העתידיים.

החדשנות הדיגיטלית פותחת את הדלת לתחזוקה קלה וחכמה יותר. מערכת תחזוקה דיגיטלית חדשה אשר פותחה על ידי סיקורסקי, מאפשרת לאנשי התחזוקה מבט טוב יותר על “בריאות” המסוק וסטטוס התחזוקה שלו. המערכת מאפשרת לתאם חלונות תחזוקה בצורה שתפגע כמה שפחות בזמינות המבצעית של המסוק, תסייע בחיזוי תקלות עוד לפני שהן מתרחשות ותיאום חלפים וחלקים בזמן ובמקום בהם הם נדרשים. כל אלה, יחדיו, משפרים את בטיחות המסוקים, אנשי הצוות והמשתמשים, מגדילים את הזמינות המבצעית, חוסכים בעלויות ומייעלים את דרכי התפעול והתחזוקה.

השקעה ארוכה טווח

צבא ארה”ב ומפקדיו מצפים להמשך הפעלת מסוקי הבלקהוק עד שנות ה-70 של המאה הנוכחית, באמצעות שדרוגים שיעשו היום ו”ישלמו דיבידנדים” לעשורים רבים. השדרוגים ישתמשו ביתרונות של ההשקעות שנעשו עד כה עבור פרויקט ה-FARA להאצת יכולות חדשות. השדרוגים שייעשו בשנים הקרובות, יסייעו לקונגרס ולצבא האמריקאי להמשיך ולתפעל את המסוק כחלק אינטגרלי ממערכת ההגנה האמריקאית – טווח ומשקל מוגדלים, איסוף מודיעין ברשת, דיגיטציה ועוד – הצורך המבצעי של כל מפקד בצבא האמריקאי להתמודד בהצלחה עם האיומים הנוכחיים והעתידיים.


בתמונת שער: הדמיית מסוק UH-60M עם רחפני LE

קרדיט לכל הצילומים: לוקהיד מרטין

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות