התקדמות הנהיגה האוטונומית שמה את ישראל על המפה

התקדמות הנהיגה האוטונומית שמה את ישראל על המפה

ככל שהעולם מכוון לעבר עידן הרכב האוטונומי, התקדמות הטכנולוגיה והמסגרות הרגולטוריות סוללת את הדרך לפתרונות תחבורה נגישים ובטוחים יותר. Imagery, חלוצה ישראלית, מובילה את המהפכה בתחום הנהיגה האוטונומית, ומציעה פתרונות בינה מלאכותית חדשניים שמציבים אותה בקדמת הטכנולוגיה העולמית. לאחרונה נקטה ממשלת ישראל בצעד היסטורי בכך שהתירה לאוטובוסים אוטונומיים לפעול בכבישים ציבוריים בצירי תנועה רגילים, ומסמלת אבן דרך משמעותית באימוץ טכנולוגיות תחבורה חכמות.

Imagry מפתחת פתרונות לנהיגה אוטונומית לכלי רכב פרטיים ואוטובוסים ציבוריים

Imagry בולטת בתחום צפוף של פתרונות לנהיגה אוטונומית, בעיקר בזכות הגישה החדשנית, אך החסכונית שלה. מערכות אוטונומיות מסורתיות מתבססות לרוב על חיישני LiDAR יקרים ותוכנת מיפוי HD (מפות מוכנות מראש), מה שמוסיף עד 100,000 דולר או יותר לעלות הרכב והופכת אותם למתאימים ל-robotaxi (מונית ללא נהג), אך לא לכלי רכב פרטיים. לעומת זאת, ניתן לשלב את הפתרון של Imagry בכלי רכב תמורת 2,000 עד 3,000 דולר בלבד. פתרון מבוסס מצלמה זול זה, לא רק משפר את הנגישות עבור יצרני רכב אלא גם עבור הצרכנים, מה שעשוי להאיץ את האימוץ של מכוניות אוטונומיות ברחבי השוק. תוכנת אימגרי יכולה לשמש גם להפעלת אוטובוסים עירוניים אוטונומיים.

טכנולוגיית Imagry מסתמכת במידה רבה על בינה מלאכותית כדי לקלוט את הסביבה ולאחר מכן לתכנן את תנועת הרכב. בינה מלאכותית דורשת פלטפורמת מיחשוב חזקה (בין 120 ל-150 TOPS – טריליוני פעולות בשנייה) כדי להבטיח שכל הנתונים הללו ייקלטו, ינותחו ויישמשו כקלט לתכנון הנהיגה בפרק הזמן הקצר ביותר. יתרון נוסף לפתרון של Imagery, שאינו תלוי בחומרה מסויימת, אלא מסוגל לעבוד בצורה חלקה עם חיישנים, בקרים ופלטפורמות מיחשוב שונות. היישום הנוכחי משתמש בטכנולוגיית NVIDIA Orin, אך המערכת מגוונת מספיק כדי להסתגל להתקדמות עתידית בחומרה, ללא קשר ליצרן השבבים.

מה שמבדיל עוד יותר את Imagry מהמתחרות שלה הוא הגישה לאימון מערכות ה-AI שלה. במקום לתכנת את הרכב להתנהג כמו מכונה, המערכת של Imagry מאומנת לחקות התנהגות נהיגה אנושית, בתנאי הדרך הנוכחיים. גישה ביוצנטרית זו מבטיחה שהרכב מגיב למצבים בצורה שתעדיף אדיבות, סבלנות ובטיחות – תכונות שלעיתים חסרות במערכות אוטונומיות קיימות. זה גם אומר שכלי רכב אוטונומיים, המשתמשים בפתרון Imagry יכולים לתפקד בתוך תשתית הכבישים הנוכחית, מבלי להסתמך על חיבור לענן או התקנות אלקטרוניות מיוחדות, כדי להנחות את הרכב בדרכה.

במהלך נהיגה לדוגמא שנערכה לאחרונה, רכב Imagry הפגין סגנון נהיגה ראוי לשבח, ששיקף את זה של נהג אנושי זהיר. הרכב האוטונומי איפשר בצורה חלקה לנהגים אחרים להתמזג או לחנות ללא תמרונים אגרסיביים, והפגין הבנה של כללי התנהגות בכבישים. זה עומד בניגוד מוחלט לרכבים אוטונומיים רבים כיום, אשר לעתים קרובות מגיבים לתנועה מסביב בפרנויה ומתייחסים למכוניות אחרות כאיום. התנהגות כזו עלולה להוביל לחוויות נהיגה מלחיצות, ולפגוע ביעילות הכוללת של מערכות אוטונומיות. הדבר מייצר אנטגוניזם לפתרונות אוטונומיים, אשר במקום לעורר קבלה ציבורית לכלי רכב בנהיגה עצמית, שיצליחו במטרה שלהם ליצור עולם טוב יותר על ידי העברת אנשים בצורה הבטוחה ביותר.

תמונה :1 אחת מהמכוניות האוטונומיות של Imagry אוספת נתונים בחיפה.
קרדיט: Imagry

היתרונות והאתגרים של תחבורה ציבורית אוטונומית

היתרונות הפוטנציאליים של שילוב אוטובוסים אוטונומיים במערכות תחבורה ציבורית הם רבים. ראשית, כלי רכב אלו יכולים לסייע בפתרון בעיה דוחקת של מחסור בנהגים, העומד על כ-15% ברחבי העולם. פריסת מערכות אוטונומיות תאפשר לתחבורה הציבורית להמשיך לפעול ביעילות ובאמינות ואף להגדיל את תדירות המסלולים הנוכחיים ולהרחיב את השירות, כך שיכלול עוד מסלולים. הדבר יגרום לשוויון בניידות, שכן אלה שאינם מסוגלים (או בוחרים שלא) להשתמש במכוניות פרטיות או אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם וכדומה, עדיין יוכלו להגיע לאן שהם צריכים להגיע, במהירות, ביעילות ובזול.

בנוסף, אוטובוסים אוטונומיים יקלו על עומסי התנועה וישפרו את הבטיחות הכללית בכבישים. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא”ל (מיל’) מירי רגב הדגישה כי כלי רכב אוטונומיים יכולים לענות על צורכי תחבורה ציבורית בצורה אמינה ויעילה יותר, על ידי צמצום הפוטנציאל לטעויות אנוש, אשר לעתים קרובות, הנם גורם מוביל לתאונות דרכים. אוטובוסים אוטונומיים יכולים לשפר משמעותית את הבטיחות בדרכים, בסופו של דבר להציל חיים ולהפחית את שיעורי הפציעות.

יוזמת האוטובוסים האוטונומיים של ישראל

בהתפתחות מרגשת לתחום התחבורה הציבורית, משרד התחבורה הישראלי העניק היתר ל-Imagry, בשיתוף מפעילת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בישראל, נתיב אקספרס, להשיק את ניסוי האוטובוסים האוטונומיים הראשון בכבישים ציבוריים בקו אוטובוס רגיל. יוזמה היסטורית זו מציבה את נהריה בחזית התחבורה הציבורית האוטונומית בארץ, כשהיא הופכת לעיר הראשונה בישראל שבה אוטובוסים ללא נהג בקווים עירוניים רגילים. הפרויקט הינו חלק מאסטרטגיה רחבה יותר של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לקידום פרויקטים חדשניים בתחום התחבורה החכמה.

האוטובוס האוטונומי, המיועד לשאת עד 32 נוסעים, יפעל תחילה בנוכחות נהג בטיחותי, על מנת להבטיח שהמערכת האוטונומית תפעל כהלכה. הניסוי יתקיים בקו 5 של נתיב אקספרס, המשתרע על פני כשמונה קילומטרים וחוצה סביבות עירוניות שונות, הכוללות כיכרות ומעברים להולכי רגל. בשלב הראשוני לא יעלו נוסעים עד שהאוטובוס יאושר כחסן סייבר על ידי הרשות הממשלתית. לאחר שהנוסעים יורשו לעלות לאוטובוס, הוא יחויב לנסוע 100,000 ק”מ בשיטה אוטונומית לפני הגשת רישומי בטיחות לרשויות. לאחר אישור שהכל תקין, ניתן יהיה להוציא את הנהג הבטיחותי והאוטובוס יהפוך אוטונומי לחלוטין. שיטה מדורגת זו מאפשרת הערכה מקיפה של ביצועי האוטובוס בתנאים אמיתיים.

תמונה :2 האוטובוס האוטונומי הפועל בקו מס’ 5 בנהריה.
קרדיט: Imagry

אתגרי רגולציה ובטיחות

בעוד שהנסיונות לאמן אוטובוסים לנסוע באופן אוטונומי מתקדמים, עדיין נותרו אתגרים רגולטוריים. רשות החדשנות ומשרד התחבורה פועלים בשיתוף פעולה כדי להתמודד עם אתגרים אלו ומבטיחים שכל חששות הבטיחות יוערכו בקפידה לפני יישומן בקנה מידה מלא. הדבר כולל שיקולים לבטיחות הנוסעים, הסעת אוכלוסיות חלשות (כמו ילדים וקשישים), מערכות תשלום ואבטחת סייבר.

מבט קדימה: עתיד התחבורה האוטונומית בישראל

הגישה החדשנית של Imagry לנהיגה אוטונומית במחיר סביר, בשילוב עם ניסויי האוטובוסים פורצי הדרך של ישראל, מסמנים עתיד מבטיח לתחבורה אישית וציבורית כאחד. המחויבות של החברה לפיתוח מערכת שנוהגת כמו אדם זהיר, יחד עם תמיכה רגולטורית באוטובוסים אוטונומיים, מציבה את ישראל כחלוצה ביישום טכנולוגיית נהיגה אוטונומית.

בעודנו עומדים בסף מהפכת התחבורה הזו, השילוב של מערכות אוטונומיות מציע פוטנציאל לשפר את הבטיחות, להפחית את העומס ולשנות באופן מהותי את האופן שבו אנו מגיעים ממקום למקום בערים שלנו. עם התקדמות מתמשכת בטכנולוגיה ומסגרות רגולטוריות תומכות, העתיד של הנהיגה האוטונומית נראה מזהיר מתמיד, המבשר על עידן חדש של תחבורה חכמה, שמרכזת יעילות ובטיחות לכל משתמשי הדרך.


 

ניו-טק מגזין בע"מ

תגובות סגורות